Gå til innhold
  • Bli medlem

slipeutstyr til kniv


wildalfred

Anbefalte innlegg

Annonse

Tormek maskin (bla clas ohlsson)

eller god gammeldags slipesten, fint bryne og deretter knivstål (slike som kokker og slaktere bruker) trikset vil alltid være å bli kvitt "rå-eggen" etter att du har slipt kniven.

Kjøp for all del ikke noen av disse billige elektriske maskinene som finnes hos fx europris, nille etc., de spiser fort opp hele knivbladet.

Har også benyttet de Lansky settene med godt resultat, men de er veldig trege å jobbe med.

Har ett bittelite diamantbryne i sekken for kniv vedlikehold under jakt og fiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann

skal ha meg slipeutstyr til kniv. er vanlig brynestein det beste? jeg har ingen erfaring med dette. noen som har?

Hva slags kniv har du?

Hvis du har en kniv med klassisk skandinavisk egg så er det relativt greit å lære seg å bryne for hånd. Om du bruker diamantbryne eller "klassisk" steinbryne spiller mindre rolle - det er bare å gå i gang. Diamantbryne er nok mer effektivt. Denne eggtypen er en rett linje fra ytterst på eggen til siden av kniven. Dette gir en bred flate som er ypperlig anlegg for brynet. Enkelt å bryne for hånd.

Andre eggtyper har en sekundæregg helt ytterst. For å få vinkelen riktig må du enten være sykt dyktig eller bruke en form for jigg eller slipeutstyr som sikrer konstant vinkel. Atter andre kniver har en buet egg, som krever andre tricks.

Se her for bilde av de ulike eggtypene:

http://i312.photobucket.com/albums/ll351/kitcarmart/grinds1.jpg

A propos diamantbryne så kjøpte jeg Eze-lap / eze-fold bryne for noen måneder siden:

http://www.eze-lap.com/product/ezefold.htm

Form omtrent som en batangakniv, med håndtak i to deler som er hengslet slik at de brettes rundt brynet. Selve brynet har to ulike slipegrader, medium (400) for å få en sløv kniv sånn noenlunde og superfin (1200) for å gå fra sånn noenlunde til skikkelig skarp. I tillegg er brynet såpass lite at det er aktuelt som turkamerat (bryne kniv ved leirbål er veldig koselig, synes jeg). Herligheten kostet vel noe slikt som 250 kroner eller så fra Lærmaker Jensen i Lillestrøm. Jeg er veldig fornøyd, og tror dette var en god investering i forhold til Clas Ohlson og lignende bryner (har noe slikt liggende også). Jeg er vel ikke god nok med brynet til å være bombastisk i forhold til pris og kvalitet, men jeg har i hvert fall aldri fått mine kniver såpass skarpe såpass raskt før.

Et annet tips er å kjøpe en gjeng med Morakniver å trene på. Billige nok til at du tør riskikere å gjøre feil, og stålet er mye lettere å få kvasst fort enn mer påkostede kniver. (Kniver som holder seg skarpe lenge er som regel harde å få skarpe igjen). Du har sikkert bruk for en ekstra kniv i verktøykassen, bilen eller et annet sted uansett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...

Hvis du ikke har peiling, så er sett fra Lansky eller Spyderco (har begge, foretrekker Spyderco fordi det er mindre deler), en grei måte å starte på og de gir helt utmerkede egger. Frihånd med bryne krever litt mer trening.

 

@iggymoto Spørs hvor dype disse "sagtaggene" er. Ett diamantbryne kan gjøre jobben ganske greit, men du må sette opp eggen på nytt og det blir litt arbeide. Gjort det med et par økser (som hadde vært borti stein), og det ble bra. Krever tålmodighet om du ikke har en venn med maskiner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden sist jeg skrev innlegg i tråden har også jeg kjøpt worksharp sliperen.

wow....den fungerer supert og ikke minst kjapt. Brukte 2 gamle kniver til litt testing først. Grove båndet spiser stål fort så viktig å trene litt på billige kniver. Men tok kort tid å se hvordan jeg skulle slipe.

Slipte opp alle kjøkkenkniver på 20 min.

har en smith&wesson kniv jeg sleit med å få skarp med lansky settet, det fordi bladutforming på toppen gjorde det vanskelig å feste jigg i samme vinkel hele tiden. Med worksharp så var det ikke mange minutter før den var sylskarp.

slip holder lenge også. Har brukt kniv til splitting av ved til kaffebål siden høsten og enda ikke måtte slipe på nytt.

hadde nok fått kniv bittebittelitt skarpere med dyre sett som working edge men det går så mye kjappere med worksharp.

Å slipe vekk slike hakk ved å sette en ny egg er gjort på noen minutter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke har peiling, så er sett fra Lansky eller Spyderco (har begge, foretrekker Spyderco fordi det er mindre deler), en grei måte å starte på og de gir helt utmerkede egger. Frihånd med bryne krever litt mer trening.

 

@iggymoto Spørs hvor dype disse "sagtaggene" er. Ett diamantbryne kan gjøre jobben ganske greit, men du må sette opp eggen på nytt og det blir litt arbeide. Gjort det med et par økser (som hadde vært borti stein), og det ble bra. Krever tålmodighet om du ikke har en venn med maskiner.

 

Akkurat når det kommer til øks har de normalt ikke herdet stål i emnet og kan enkelt slipes med en vanlig fil. Iallefall grovslip for å bli kvitt hakk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har i flere år brukt Spyderco sin Sharpmaker. Den er kjempefin og grei i bruk, men synes ikke det er noe særlig på kniver med skandinavisk egg, så jeg kjøpte japanske vannsteiner (800, 1200 og 6000 grit) fra www.raymears.com. Etter et par mer eller mindre misslykkede forsøk og noen Youtubefilmer senere, ble resultatet meget bra. Det skal selvsagt legges til at jeg er sykelig interessert i kniver (har alltid med minst 3 stk på tur) og koser meg med å pusle med slike ting. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har i flere år brukt Spyderco sin Sharpmaker. Den er kjempefin og grei i bruk, men synes ikke det er noe særlig på kniver med skandinavisk egg, så jeg kjøpte japanske vannsteiner (800, 1200 og 6000 grit) fra www.raymears.com. Etter et par mer eller mindre misslykkede forsøk og noen Youtubefilmer senere, ble resultatet meget bra. Det skal selvsagt legges til at jeg er sykelig interessert i kniver (har alltid med minst 3 stk på tur) og koser meg med å pusle med slike ting. 

 

Eller gå den andre veien og ligg unna konveks egg - hver sin smak.

Vil ikke kalle det en "sykelig interesse", snarere en sunn og god galskap :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har både spydrco og lansky. spyderco er greit med lett sliping men ikke å reprofilere eggen. lansky er bra og til reprofilering men sliter ved større kniver og hardt stål. skal du gjøre det for hånd er dette meget! bra http://www.edgeproinc.com men koster litt. ev som det ble nevnt tidligere er tormerk et supert system. fordelen med lansky og spyderco er at de er lett å ta med på tur, og får å gjøre de settene bedre kjøp med diamant slipere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Vurderer å gå i innkjøp av Rudolf stroppen selv, fallkniven f1 har konveks egg så da må vel den være fin. Usikker på hvordan den er på andre egger og lurer på om de blir runde etterhvert.

Anbefales Den også til andre egger? Hva blir sett på som ett komplett sett til sliping Med steiner? Holder det med grov/fin pluss ett skjerpe stål? Brukes små steiner til store kniver eller bør ett 22cm langt blad bli slipt på større steiner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kanskje viktigere å lære seg kunsten å sette opp en kniv enn hvilket bryne man bruker.

Dette er faktisk en kunst.

Min bestefar var møbelsnekker og dreier og jeg husker en gang jeg var i verkstedet hans og skulle ta ned et dreiejern fra veggen. jeg kom borti eggen på et annet jern og blodet rant uten at jeg kjente at jeg hadde kuttet meg. Han kunne slipe både kniver og andre ting som skulle væreskarpt. 

En av mine fettere er / var pølsemaker. En gang stod jeg og så på at han delte opp en gris. Først ble grisen delt mens den hang inne på kjøla og det skjedde ved at han først skar gjennom svoren og kjøttet på ryggen og deretter ble den delt med øks.

Poenget var at den første kniven han begynte å kutte svoren med var for sløv og ble byttet ut med en annen.

Den som var for sløv kunne jeg barbere hårene på armen min med.

En annen ting som imponerte meg var at han brukte 7,5 minutter på å dele opp en halv gris.

Kanskje noe å tenke på for de som bruker en dag på et lite vilt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vurderer å gå i innkjøp av Rudolf stroppen selv, fallkniven f1 har konveks egg så da må vel den være fin. Usikker på hvordan den er på andre egger og lurer på om de blir runde etterhvert.

Anbefales Den også til andre egger? Hva blir sett på som ett komplett sett til sliping Med steiner? Holder det med grov/fin pluss ett skjerpe stål? Brukes små steiner til store kniver eller bør ett 22cm langt blad bli slipt på større steiner?

 

Ang. Rudolfstroppen så ville jeg kontaktet han som lager dem: http://www.knivmaker.net/documents/about.html. Han er knivmaker og kan helt sikkert svare på alle spørsmål du måtte ha. Har forresten selv F1 og har brukt stroppen med den med hell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.