Gå til innhold
  • Bli medlem

Lakenpose til sovepose


Anbefalte innlegg

Hei!

Har en litt gammel vintersovepose som ikke fungerer helt optimalt, men jeg vil gjerne slippe å kjøpe en helt ny sovepose, så vurderer å kjøpe til en lakenpose for å gjøre den litt varmere. Har dessuten hørt at det forlenger levetiden til soveposen. Hvilke erfaringer dere har med bruk av lakenpose i sovepose? Er det verdt pengene, og hvilke fordeler/ulemper gir det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vanlige lakenpose hjelper minimalt på temperaturen, men er meget lurt for renhold av posen. Det har stor betydning for temperaturratingen av posen på sikt (du svetter ca 1/2l per natt). Silkelakenposene gir mest varme når de er litt fuktige og er mest behagelige.

En sommerpose oppi vinterposen kan hjelpe på temperaturrratingen. Finnes flere linker om dette på forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker en silkepose, og er i grunnen ganske fornøyd med det.

Den gir merkbar temperaturforbedring, samtidig som den veier veldig lite og tar lite plass.

Det er også litt mer hygienisk, iom at den lett kan vaskes.

Ikke noe i veien for å bruke den istedenfor sengetøy på hytteturer og sånt også, så jeg syns det var en god investering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanlige lakenpose hjelper minimalt på temperaturen, men er meget lurt for renhold av posen. Det har stor betydning for temperaturratingen av posen på sikt (du svetter ca 1/2l per natt). Silkelakenposene gir mest varme når de er litt fuktige og er mest behagelige.

En sommerpose oppi vinterposen kan hjelpe på temperaturrratingen. Finnes flere linker om dette på forumet.

Støtter dette med å evt. bruke en sommerpose inni din gamle vinterpose.

Selv har jeg alltid med en lakenpose av silke, men dette er ikke grunnet varmeeffekten men grunnet fukt/nattsvette slik at posene mine varer lengre og må vaskes langt færre ganger.

Dersom du trenger kun litt ekstra varme kan jeg tipse deg om at det finnes fleeceposer å få kjøpt. Disse vil kunne høyne komforttempen en del men veier litt og tar litt plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker en gammel sommerpose utenpå tre-sesongeren (ajungilak kompact). Velger å ha sommerposen utenpå fordi den ikke har nakkekrage, og fordi den er noen tommer videre enn kompakt-posen. Gode hetteløsninger og krager betyr veldig mye for å holde varmen, så bruk den beste posen innerst!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker en silkepose inne i soveposen, men er ikke sikker på hvor mye den hjelper på temperaturen. Har hørt ca. en grad, men jeg gjør det mest for å spare posen. Det finnes også bomuldsposer og fleece poser. Mine barn bruker bomuldsposer, mest fordi de er billigere og lettere å vaske. Fleece er nok varmest. Jeg har også sett flanellsposer. Dette er bomuld som er laget slik at den ligner litt på fleece.

Noen bruker bare en lakenpose på T sine hytter, men jeg fjerner sengetøyet og bruker en lett sovepose.

Hvorfor?

Kanskje jeg er litt sær, men jeg liker ikke sengetøy som lukter av de andre 50 eller 100 som har sovet, eller hva de nå har gjort, der før meg. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes en lakenpose hjelper merkbart på isolasjonsevnen til soveposen. Jeg har lakenposen utenpå soveposen og ikke inni. Lakenposen låser da et luftlag rundt posen med merkbar isolasjonseffekt, og bedre med bomull enn silke. Inni posen har jeg et tynt lag ull, sommer som vinter. Helsport mener en lakenpose gir 4-6 grader lavere komforttemperatur, men snakker da om å ha lakenposen inni soveposen, slik jeg tolker dette:

http://www.helsport.no/no/produkter/TILBEHOR/Soveposer/Lakenpose%20Fasong

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lakenposen utenpå soveposen og ikke inni. Lakenposen låser da et luftlag rundt posen med merkbar isolasjonseffekt,

Den effekten du får av å ha lakenposen utenpå posen kommer nok mest av at du da klemmer posen mer inn mot kroppen og dermed reduserer den luftmengden som skal varmes opp / holdes varm inne i posen. Jeg tviler på at du har noe videre effekt av den lile luften som binnes opp i et tynt bommuldstrekk på utsiden. Det eneste måtte være om du kanskje reduserte luftgjennomgangen i selve posestoffet en bitte liten smule. Bommuld har jo ganske stor luftgjennomgang, hvis det ikke er tettvevd vindstoff da. Jeg ville heller forsøkt et soveposetrekk som f.eks. en grevling for å få noen effekt av et trekk på utsiden. Disse trekkane er jo så tette at de reduserer luftsirkulasjonen noe fra posens innside og ut. Prinsippet med isolasjon er at stillestående luft isolerer bedre enn luft i bevegelse og varm luft fra innsiden av posen vil forsøke å stige opp og ut gjennom posens isolasjonsmateriale. Klarer du å stoppe denne luftstrømmen så er mye vunnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I høst kjøpte jeg fra Helsport Cover Zip til a ha utenpå soveposen. Grunnet det var bestefars Agjungilak i dun fra 70-tallet og det hadde meldt dårlig vær. Det ble en stor flopp for min del. Det fungerte som en damsperre så det endte uansett opp med at posen ble fuktig og jeg frøys. Har også brukt det utenpå Nanok -30 fiberpose i desember,fikk sammeresultat.

Nå vet ikke jeg om jeg har brukt den feil,men det fungerte hvertfall som en damsperre og all fuktighet samlet seg imellom den og soveposen.

http://www.xxl.no/villmarksliv/soveposer-underlag/tilbehoer-soveposer/cover-nylon-zip-1024343

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nettopp prøvd ut min nye lakenpose i 100% bomull, og merket klart tempertaurøkning, regner med at det er på grunn av at lakenposen er ganske trang, og at kroppen derfor ikke trenger å varme opp like mye volum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den effekten du får av å ha lakenposen utenpå posen kommer nok mest av at du da klemmer posen mer inn mot kroppen og dermed reduserer den luftmengden som skal varmes opp / holdes varm inne i posen. Jeg tviler på at du har noe videre effekt av den lile luften som binnes opp i et tynt bommuldstrekk på utsiden. Det eneste måtte være om du kanskje reduserte luftgjennomgangen i selve posestoffet en bitte liten smule. Bommuld har jo ganske stor luftgjennomgang, hvis det ikke er tettvevd vindstoff da. Jeg ville heller forsøkt et soveposetrekk som f.eks. en grevling for å få noen effekt av et trekk på utsiden. Disse trekkane er jo så tette at de reduserer luftsirkulasjonen noe fra posens innside og ut. Prinsippet med isolasjon er at stillestående luft isolerer bedre enn luft i bevegelse og varm luft fra innsiden av posen vil forsøke å stige opp og ut gjennom posens isolasjonsmateriale. Klarer du å stoppe denne luftstrømmen så er mye vunnet.

Bomullstrekket isolerer i seg selv nærmest ingenting, men stenger luft inne rundt posen. Det gir isolasjonseffekten. Tenk følgende: Du ligger i kun tynt ulltøy på et liggeunderlag i et telt i feks 0 grader. Noen centimeter fra kroppen kan da lufttemperaturen være 0 grader. Så trekker du et bomullstrekk rundt deg, og merker straks isolasjonseffekten. Temperaturen i samme punkt noen centimeter fra kroppen innenfor bomullstrekket er nå kanskje +4 grader, fordi luft holdes i ro av bomullstrekket. Samme effekten kommer når trekket brukes utenpå en sovepose. Trekket mitt er forresten ikke bomull, men en gammel delaminert Ajungilak Grevling, som derfor puster som et bomullstrekk (har revet av plastbelegget).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I høst kjøpte jeg fra Helsport Cover Zip til a ha utenpå soveposen. Grunnet det var bestefars Agjungilak i dun fra 70-tallet og det hadde meldt dårlig vær. Det ble en stor flopp for min del. Det fungerte som en damsperre så det endte uansett opp med at posen ble fuktig og jeg frøys. Har også brukt det utenpå Nanok -30 fiberpose i desember,fikk sammeresultat.

Nå vet ikke jeg om jeg har brukt den feil,men det fungerte hvertfall som en damsperre og all fuktighet samlet seg imellom den og soveposen.

http://www.xxl.no/villmarksliv/soveposer-underlag/tilbehoer-soveposer/cover-nylon-zip-1024343

Interessant... Har en "overbag" i primaloft fra Cocoon som jeg brukte for et par uker siden. Da var det -25C i teltet, og jeg hadde primaloftbagen utenpå en dunsovepose med komfort ned til -8C. Hadde i tillegg en lakenpose (silke) innenfor, og ulltøy på meg. Våknet midt på natten med litt klaustrofobi fordi det var altfor, altfor varmt, så jeg endte opp med å bruke en halvtime på å få litt kulde ned til beina. De neste nettene sov jeg uten ull, og det var helt perfekt. Anyways, til poenget: primaloftbagen fungerte veldig, veldig bra. Frosset kondens lå på utsiden av bagen, og jeg tror ikke det ble samlet så mye fuktighet innenfra (kanskje lakenposen tok unna det meste?)..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang kondens. De små posene med "kuler" som følger med tekstiler i frakten fra fabrikk, som er laget for å suge opp fuktighet. Ganske vanskelig å forklare, men de er som oftest ganske små, tynt lyst materiale med mange porer på utsiden og er fyllt med små kuler. Tror det kanskje er en form for silikon elr noe.

Uansett synes å huske at det fulgte med noen ganske store slike (4x3) med min Marmot dunpose. Noen som vet hvor effektive disse er/hvor mye fuktighet kan de absorbere? Hvis man kan få tak i disse "løst" må det jo være helt genialt å ha med seg og hive et par ned i soveposen hver natt, farvel kondens?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.