Jump to content
IGNORED

Primus: Optimus No.00 VS Optimus Hiker+

Hege P.
 Share

Recommended Posts

Jepp. Men selve brenneren er identisk med Trangia sin.

Det vil jeg faktisk ikke være sikker på. At de ser like store ut etc betyr ikke at dysehull etc. er like effektive. Det ligger faktisk mer design bak disse messingklumpene enn man skulle tro.

En reell test vil være om trangia brenneren soter vesentlig mer når du endrer avstanden mellom kjelebunn og brenner. Har du prøvd trangia rødspritbrenner i eagle stormkjøkkenet?

Annonse

Enig i prinsippet, ja. Men en liten test jeg gjorde med to rødsprit stormkjøkken (Eagle Products og Trangia), der Eagle har en avstand på ca. 5 cm. fra brennertopp og til kjelebunn, og Trangia ca. 3cm, er det ingen tvil om at det fra Eagle soter mest. Her beskriver jeg litt av det, der jeg har testet med et Mini Trangia >>

All sotingen tyder vel på dårligere forbrenning?

Soting tyder på ufullstendig forbrenning, ja - men rødspritbrennere av denne typen soter nesten uansett hva du gjør.

Jeg tolker testresultatet slik: Eagle brenneren soter vesentlig mer enn trangia brenneren.

EDIT: Innlegget ditt like over her om gule flammer når du kjører trangia-brenner i Eagle stormkjøkken tyder på at lufttilførselen i dette stormkjøkkenet ikke er god nok. Burde fikses greit med dremel.

En liten ting til: Avstanden mellom brennertopp og kjelebunn er mye større på Hiker+ enn på 00. Kan dette være en årsak til forskjellig forbrenning?

I så fall skulle den primusen med minst avstand ha verst forbrenning (nedkjøling av flammene). Altså stikk motsatt av det du observerer.

Jeg har optimus 00 og til sommerbruk trangia stormkjøkken+gassbrenner, og er kongefornøyd ;)