Jump to content
IGNORED

Primus: Optimus No.00 VS Optimus Hiker+

Hege P.
 Share

Recommended Posts

Annonse

Desverre er hverken er eller var alle sportsbutikker oppegående i primusverden.

Jeg hjelper den lokale butikken ved behov. Det betyr maks en i året :D

Returventilen må virke, spesielt hvis man fyrer med bensin. Det blir fort et ubehagelig stort bål hvis den lekker.

Du kan pumpe så hardt du bare vill. I ventilen sitter en pakning op 3-4mm diameter, og 1-1,5mm tykkelse. Den sørger kun for at trykkket ikke kommer i retur. Pakninga blir hard over tid, og tetter ikke.

Dette tar fra 20 til 40 år.

Jeg snakker ikke om rep sett, men om rep-satsen som endel sportsbutikker har for sin egen reperatør.

Ja, nøkkelen til 111T/111C kan brukes til alle.

Den reguleringsnøkkelen jeg fikk med passer ikke til dette, desverre. Men jeg skal nok finne på noe. :wink:

Du har den gamle tynne nøkkelen?

Du får i så tilfelle kjøpe deg en nyere, eller skaffe deg spesialverktøyet til dette.

Finn hjelmerud (Søk primus på finn.no, og se etter storselger på slattum) skaffer nær sagt alt

Hiker 111, Hiker Nova+, Optimus00, og Svea 123R. Kjøkkensvea er underveis i posten. :-)

Har jo noe Stormkjøkkengreier også, med spritbrenner og gass, men selv om de fungerer bra så regner jeg dem ikke som primuser. Kokeutstyr ja, men ikke primuser.

Ser forresten at den ringen som flammesprederen ligger oppi på 111 tydeligvis har vært løs en gang, og festet igjen. Ser det er sprukket opp igjen i ett av festpuktene. Sikkert varme som tar på. Vel, får se hvor lenge det holder. Den brenner i alle fall nydelig, og bålpanna mi liker jeg også på 111. Flammen spres bedre enn på Hiker+, og dekker bunnen til panna bedre. Bøffene ble bedre de også oppi der. :cry:

Jeg er så sær at jeg ikke engang regner Nova+ som primus :)

Primuspussen med citronsyre og zalo, er ikke min. Gammelt kjerringråd.

Obs, hvis messingen begynner å anta rødfarve, avbryt og skyll.

Blandinga er også fin til å fjerne innbrent fett i bla. kjelebøyler som er fornikklet/forkrommet og risten i stekovnen.

Autosol er den ultimate messingpussen. Ingen over, ingen ved siden. Slår Gloria, Heks og Johnsen.

Du har nu: 111, 123R og 00 og store kjøkkensvea?

Da mangler du: 22 (dobbeltversjon av 111) 96, og Coleman 502.

Takk for svar, runegutt!

I dag kom min brukte, men stadig fullt brukbare "ekte" 111 fra Forsvarsbrukt.no i posten. Litt olje på et noget tørt pumpelær, litt god primusdrikke i tanken, sjekke for lekkasjer, og testfyring ble foretatt. Bare fine greier! Nå skal jeg pusse litt på den, få den riktig pen i messingen, før den settes i regulær tjeneste. :-)

Puss med Autosol, så får du frem en vanvittig glans i messingen.

Kan også brukes på kjelestøtter, boksen og på varmeskjold, med mindre du har fått varmeskjold av aluminium.

• Like 1

Takk! Men etter at jeg skrev om dette har jeg funnet ut den mest sannsynlige årsaken til at de to brenner forskjellig: Optimus 00 har dyse som er beregnet på parafin, men Hiker+ har dyse beregnet på bensin. Altså brenner de parafin forskjellig. :)

Dyseforskjell er vel bare endel av sannheten.

Brennerne er en smule forskjellig konstruert.

Den gode gamle bråkebrenneren på 00, 111,210 etc. er vanvittig bra konstruert.

Selve brenneren brenner helt fint bensin, mens noen av disse apparatene er uegnet til dette, pga. manglende regulator.

• 2 months later...

Problemet eagle/Trangia, må ha noe med lufttilførsel å gjøre. Skal du teste om økt avstand mellom spritbrenner og kjele gir mer/mindre sot, må du KUN bruke brennerne, og under 100% like forhold. Så må du ha et eller annet kjelestativ, slik at du kan heve/senke kjelen.

Jeg har prøvd ut diverse spritbrennere og spritbrennersystemer gjennom tidene. Den beste var en Finsk sak jeg hadde. Desverre rustet den til slutt i småbiter. Synd, betalte jo den svimlende sum av 7 kroner for den ;)

Trangia har gjenomført bra kvalitet på brennerne, og vindskjermene gir akkurat nok luft på rett sted.

Parafinbrennere/Primuser:

Valgets kvaler med bare 2???

Har over 80 jeg ;)

Supplere med en Primus 96 du.

Du kommer til å velge denne til sommerprimus, for 1-2 personer, fordi den er lett og tar liten plass i sekken.

Primus 210 (Gjerne produsert hos Høvik Verk, og i Nikkel/Chrome ) fordi den er pen og et strøk bedre enn 00

111 med bråkebrenner hvis man skal fyre mye i telt.

Glittrende sammenlikning.

Du kan fint fyre 00 i telt. Den brenner aldeles rent og pent.

Skal du utvide primussortimentet litt, kan jeg anbefale primus 210, svært lik 00, men med taperte gjenger.

Dette betyr, færre pakninger.

Ønsker du en lavere brenner, kan du forsøke primus 96. Denne er mindre, og har mindre effekt, men er lett.

Vil du ha primus med kasse, er Optimus 111 (med gode gamle bråkebrenneren) helt suveren.

Kontakter du Finn Hjelmerud, har han sikkert et vakkert eksemplar til deg