Gå til innhold
  • Bli medlem

Primus: Optimus No.00 VS Optimus Hiker+


Hege P.

Anbefalte innlegg

Jeg har en gammel og god Optimus No. 00 jeg har tatt i bruk igjen. Foreløpig bare til dagsturer til skogs. Nylig fikk jeg også i hus en splitter ny Optimus Hiker+.

Hiker+ har den nye Novabrenneren for multifuel. No. 00 kjører som kjent på parafin. Nå har jeg brukt begge et stykke tid, mest for å kunne sammenligne.

Optimus No.00 er en klar vinner når det gjelder effekt. Brenner fint, blå flamme selv under lav effekt, enkel å justere effekt ved å justere trykket. Enkel å komme til forvarmings-skåla dersom jeg ikke bruker vindskjermen. Bråker deilig! På høy effekt virker den nesten som ei blåselampe og koker opp en liter vann på kort tid. Svært sjelden jeg trenger å bruke dysenål. Har desverre O-ring pumpe.

"Ulempen" med denne primusen er at den må monteres (brenneren) før bruk, men dette er ikke noe problem. Mer utsatt for vind enn Hiker+.

Jeg har ikke fått testet den i fjellteltet mitt enda, men den brenner såpass rent at jeg antar at det går bra. Best å forvarme utenfor teltet om mulig. Eneste jeg er litt bekymret for er at den er veldig høy i forhold til Hiker+. Kortere vei til teltduken.

Hiker+ trenger ikke monteres før bruk, veier omtrent det samme som No.00, og har magnet-dysenål. Jeg synes denne primusen er noe mer kronglete å tenne forvarmingen på, på grunn av fast vindskjerm. Ved bruk av tennstål har jeg opplevd at partikler fra tennstålet har ramlet ned og delvis blokkert dysa. Liker best å tenne denne med en fyrstikk (forvarmer med rødsprit).

Jeg har også opplevd at dysa begynner å lekke litt av og til (gul flamme ved dysegjengene). Det viser seg at dysa virker som at den skrur seg litt ut (under pumping?). Løser lett problemet ved å skru den til igjen, men tør ikke bruke makt her.

Brenner ikke like rent som No.00. Blå flammer ispedd gule, særlig ved lav effekt. Altså litt vrien om du vil småkoke noe, eller bruke stekepanna. Selv ved høyt pådrag klarer den ikke å koke opp en liter vann like fort som gammelprimusen.

Hiker+ er mye lavere enn No.00, og er derfor noe greiere å ha inne i et telt, men jeg er likevel usikker fordi den ikke brenner så rent som den andre. Jeg leste blant annet i Primushjelpetråden her inne at litt gule flammer visstnok er normalt for Hiker+, og at den nye novabrenneren ikke er like god som den gamle bråkebrenneren (jada, "godlydbrenner"). Dysa er jo tilpasset flere typer drivstoff, mens No.00 har ei ren parafindyse. Kan dette være årsaken til at de brenner forskjellig? Jeg bruker fritidsparafin på begge.

Vel, dette er bare noen betraktinger jeg har gjort meg om disse til godbitene så langt. Hva mener andre?

Til sommeren skal en av dem med i sykkeltilhengeren. Vi skal på tur, hundene og jeg. Men hvem av dem får lov til å være med? Foreløpig ligger gamle No.00 best an. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Glittrende sammenlikning.

Du kan fint fyre 00 i telt. Den brenner aldeles rent og pent.

Skal du utvide primussortimentet litt, kan jeg anbefale primus 210, svært lik 00, men med taperte gjenger.

Dette betyr, færre pakninger.

Ønsker du en lavere brenner, kan du forsøke primus 96. Denne er mindre, og har mindre effekt, men er lett.

Vil du ha primus med kasse, er Optimus 111 (med gode gamle bråkebrenneren) helt suveren.

Kontakter du Finn Hjelmerud, har han sikkert et vakkert eksemplar til deg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hyggelig svar! :D

Jeg tror nok jeg har så det holder med fyringsmuligheter nå: Stormkjøkken for rødsprit fra Eagle Products (dårlig, må jeg si), Stormkjøkken fra Trangia for rødsprit + gassbrenner (veldig bra til sommerbruk), og disse to Optimusene. Skulle gjerne hatt flere slike primuser av den gode, gamle sorten, men har allerede et ille dillemma: hva pokker skal jeg putte i sekken? Må stå der og telle på fingrene hver gang, hehe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker at noen fant en genial test mellom mange forskjellige primuser fra rundt 1980 tallet eller noe.

Der var det forklart at jo nermere kjelebunnen var brenneren, jo mer co2 ble produsert. Men så ble også efekten mest utnyttet og koketiden redusert, samtidig som den ble mer stabil mot vind.

Skal se om jeg finner linken igjen, var artig å se de gamle primusene testet mot hverandre.

Edit- her varn http://books.google.no/books?id=beEDAAAAMBAJ&pg=PA55&lpg=PA55&dq=phoebus+625&source=bl&ots=2bT8aZDwi-&sig=Frc21Og46ZyvXC0srJfc-h1pLzY&hl=no&ei=Fm8aTL_LIoOaOJD86bwK&sa=X&oi=book_result&ct=result&resnum=7&ved=0CDkQ6AEwBjgK#v=onepage&q=phoebus%20625&f=false

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten ting til: Avstanden mellom brennertopp og kjelebunn er mye større på Hiker+ enn på 00. Kan dette være en årsak til forskjellig forbrenning?

I så fall skulle den primusen med minst avstand ha verst forbrenning (nedkjøling av flammene). Altså stikk motsatt av det du observerer.

Jeg har optimus 00 og til sommerbruk trangia stormkjøkken+gassbrenner, og er kongefornøyd ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I så fall skulle den primusen med minst avstand ha verst forbrenning (nedkjøling av flammene). Altså stikk motsatt av det du observerer.

Enig i prinsippet, ja. Men en liten test jeg gjorde med to rødsprit stormkjøkken (Eagle Products og Trangia), der Eagle har en avstand på ca. 5 cm. fra brennertopp og til kjelebunn, og Trangia ca. 3cm, er det ingen tvil om at det fra Eagle soter mest. Her beskriver jeg litt av det, der jeg har testet med et Mini Trangia >>

All sotingen tyder vel på dårligere forbrenning?

Ang. soting fra spritbrenner. Jeg testet Mini Trangia med samme sprit som det fra Eagle Produckts (rødsprit utspedd med ca. 10% vann). Stormkjøkkenet fra Eagle Products soter til tross for vann i spriten noe helt fryktelig. Etter noe bruk ser grytene ut som de har vært brukt på bål. Den blanke lille gryta fra Mini Trangia var omtrent like blank under etter testen. Dette har jeg sett fra den lille åpne Trangiabrenneren også. At stormkjøkkenet til Eagle Products soter veldig skyldes nok at det er stor avstand fra brennertopp til grytebunn (ca. 5 cm.). Flammen blir gul og soter veldig, mens avstanden mellom brennertopp og grytebunn på Trangia bare er rundt halvparten, og avgir mest en blå flamme.

Synd, for stormkjøkkenet til Eagle er lett, kompakt, veldig vindsikkert, og det er faktisk koselig å bruke nettopp på grunn av de gule "peisflammene". Men på grunn av fryktelig mye mer sot vil neppe dette bli min favoritt i tiden som kommer.

Kjøkkenet fra Eagle er koselig i bruk, bortsett fra all soten:

mini_tomannseagle.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg testet i går Trangias gassbrenner i stormkjøkkenet fra Eagle (bildet), men det funket ikke. Brenneren passet i holderen, men flammene ble gule, som om de ikke fikk nok luft. Da jeg flyttet brenneren over til Trangiakjøkkenet ble det blå flammer og bare fryden igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i prinsippet, ja. Men en liten test jeg gjorde med to rødsprit stormkjøkken (Eagle Products og Trangia), der Eagle har en avstand på ca. 5 cm. fra brennertopp og til kjelebunn, og Trangia ca. 3cm, er det ingen tvil om at det fra Eagle soter mest. Her beskriver jeg litt av det, der jeg har testet med et Mini Trangia >>

All sotingen tyder vel på dårligere forbrenning?

Soting tyder på ufullstendig forbrenning, ja - men rødspritbrennere av denne typen soter nesten uansett hva du gjør.

Jeg tolker testresultatet slik: Eagle brenneren soter vesentlig mer enn trangia brenneren.

EDIT: Innlegget ditt like over her om gule flammer når du kjører trangia-brenner i Eagle stormkjøkken tyder på at lufttilførselen i dette stormkjøkkenet ikke er god nok. Burde fikses greit med dremel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eagle brenneren soter vesentlig mer enn trangia brenneren.

Jepp. Men selve brenneren er identisk med Trangia sin. Eneste forskjell er avstanden mellom kjelebunn og brennertopp. Forutsatt at begge brennerne får like mye luft må det være denne avstanden som må være årsaken til mer soting. Men det får så være. Rødspritbrennere er ikke parafinbrennere. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp. Men selve brenneren er identisk med Trangia sin.

Det vil jeg faktisk ikke være sikker på. At de ser like store ut etc betyr ikke at dysehull etc. er like effektive. Det ligger faktisk mer design bak disse messingklumpene enn man skulle tro.

En reell test vil være om trangia brenneren soter vesentlig mer når du endrer avstanden mellom kjelebunn og brenner. Har du prøvd trangia rødspritbrenner i eagle stormkjøkkenet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp. Nesten samme resultat. Trangiabrenneren er litt bedre. Den synlige forskjellen på de to brennerne er at Eagle har annet hvert dysehull med større åpning, mens den fra Trangia har samme dim. på dysehullene hele veien rundt. Trangiabrenneren soter mer i Eaglesettet enn i Trangiasettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet eagle/Trangia, må ha noe med lufttilførsel å gjøre. Skal du teste om økt avstand mellom spritbrenner og kjele gir mer/mindre sot, må du KUN bruke brennerne, og under 100% like forhold. Så må du ha et eller annet kjelestativ, slik at du kan heve/senke kjelen.

Jeg har prøvd ut diverse spritbrennere og spritbrennersystemer gjennom tidene. Den beste var en Finsk sak jeg hadde. Desverre rustet den til slutt i småbiter. Synd, betalte jo den svimlende sum av 7 kroner for den ;)

Trangia har gjenomført bra kvalitet på brennerne, og vindskjermene gir akkurat nok luft på rett sted.

Parafinbrennere/Primuser:

Valgets kvaler med bare 2???

Har over 80 jeg ;)

Supplere med en Primus 96 du.

Du kommer til å velge denne til sommerprimus, for 1-2 personer, fordi den er lett og tar liten plass i sekken.

Primus 210 (Gjerne produsert hos Høvik Verk, og i Nikkel/Chrome ) fordi den er pen og et strøk bedre enn 00

111 med bråkebrenner hvis man skal fyre mye i telt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei nå må dere slutte!!!

Jeg fikk plutselig en slik trang til å besøke ebay og finne en 00...........og det er deres skyld!!!

Og i går ble den med på tur. Faktisk en tur til butikken, med innlagt omvei og primuspause. :)

post-9325-133474743567_thumb.jpg

post-9325-133474743574_thumb.jpg

post-9325-133474743587_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ang., soting og rødspritbrennere.

Kan du ikke "bygge opp" brenneren litt i eagle sharp kjøkkenet da? bare legge noe under så den kommer nærmere kjelen??

dessuten; trangia har en annen rødsprit brenner som er ørlite grann høyere (og bredere - og bedre) enn den som finnes i de vanlige stormkjøkkenene.

Den brenneren finnes i de militære settene fra søta bror.

post-3769-13347474394_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan sikkert bygge opp litt, men vil egentlig helst bygge kjelestativet NED en smule. Slik det står nå synes jeg kjelene står undøvendig mye i "friluft" med dertil hørende unødvendig nedkjøling.

Ang. Hiker+: Jeg ble nyskjerrig og skrudde løs drivstoffrøret for å kikke på brenselfilteret. Bittelite filter, gitt! Og så stod det på høykant inni der, men så rent ut. La det på plass, skrudde på plass, sjekket for lekkaser, og fyrte opp. Nå er den også "blåselampe". :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg har alltid vært skeptisk til bruk av bensin i primuser, men etter at jeg fikk tak i en Svea 123 og så hvor flott det fungerer der måtte jeg forsøke i min nye Hiker+ også. Ble veldig overrasket over hvor raskt forvarmingen gikk, og hvor flott den brenner. Mye lettere å kjøre på lavbluss også, enn med tennvæske på tanken. Vet jo at det egentlig er ei bensindyse som står i, så det er naturlig at den brenner best på bensin. Men likevel, jeg har gått over til parafin/tennvæske på Hikeren igjen. Jeg føler meg nemlig ikke like trygg på den som jeg er på Svea. Jeg er redd for lekkasjer, og da mest på grunn av pumpa. Sjekker alltid at ingenting lekker før jeg tenner opp, men pumpa er jo litt i bruk mens primusen brenner. Ting som beveger seg KAN begynne å lekke. Er jeg altså redd for. Og en slik lekkasje med bensin tanken inne i et telt høres ikke bra ut. Har allerede oppdaget hvor eksplosivt bensin tenner under forvarming.

Egentlig synd, og jeg vet ikke hvor stor sjanse det er for at noe slik kan skje når alt er nytt. Rusk på feil sted i feil øyeblik kan jo skje. Men slitasje? Svea har jo ikke pumpe, og man kan ikke finne på å åpne påfyllingslokket av vanvare når primusen er montert. "Vanvare" fordi jeg er vant til å bruke Optimus 00 og kan finne på å ville slippe ut trykk for å stenge primusen. Distre som jeg er. Og jeg som ble så glad for å slippe å drasse på rødsprit til forvarming når jeg vil bruke Hikeren. :idea:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Parafinbrennere/Primuser:

Valgets kvaler med bare 2???

Har over 80 jeg :D

Supplere med en Primus 96 du.

Du kommer til å velge denne til sommerprimus, for 1-2 personer, fordi den er lett og tar liten plass i sekken.

Primus 210 (Gjerne produsert hos Høvik Verk, og i Nikkel/Chrome ) fordi den er pen og et strøk bedre enn 00

111 med bråkebrenner hvis man skal fyre mye i telt.

Herrejemini! Hva ER det med meg og primuser for tiden! Valgets kval ja, jeg nevnte vel noe om det. Og jeg har bare tre: Den nye Optimus Hiker+ (novabrenner), Optimus No.00, og Svea123. Sliter med hva jeg skal ha med hver gang jeg skal på tur. Men gudhjelpe meg, nå måtte jeg selvsagt bestille denne også: http://www.forsvarsbrukt.no/shopexd.asp?id=296

Trenger jeg flere primuser? Nei. Vil jeg ha likevel? Ja..

..og nå er jeg veldig spent på å ta min "nye" gammelprimus i bruk. Makan! :)

:wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

111 med jetmotor - , det er et knall stykke primus! :D

Jeg har to av disse (Runegutt har vel fjorten minst), og den ene er nesten alltid førstevalg på turer med telt. Litt tung, men enormt driftsikker og fin som varmeovn på vinteren.

Har en av den aller eldste typen av disse som var fullstendig "mint condition" - var ikke pakket ut av originaleske engang da jeg kjøpte den.

Selvsagt mister jeg denne i steinura på fjellet, og nå har den skjev og bulkete kasse.. :shock: Knurr og dobbeltknurr..

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk! :wink:

Mistet ei flaske whisky i steinura en gang, men det er ikke så ille tross alt. Ergerlig, men ikke som en bulkete Hikerkasse. Eller bulkete tank..

Håper min 111 er startklar når den kommer, slik at jeg får testet den. Før jeg begynner å gnukke og sånt. Har sittet her i et par dager nå og lest meg opp på alt jeg kunne finne av Optimus 111 og dens nære slektninger både på fars -og morssiden. :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.