Gå til innhold
  • Bli medlem

Skal på fjelltur til helga, trenger forslag til mat jeg kan ha med som matpakker


Fjelljenta85

Anbefalte innlegg

Annonse

Hvor lang er turen? Er det med overnatting?

Et par ting jeg ofte har med på tur er noen Bixit Turbar (www.bixit.no) og noen pakker med ferdigsmurte Wasa Sandwich knekkebrød. Begge veier lite og koster ikke all verden. Kvikklunsj er også obligatorisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta med noe som både er energirikt og lettspist også i kulde. F.eks fete kjeks, energybars (nøtter, havre etc) sjokolade (grensen går ved kvikklunsj, feks kokesjokolade smelter veldig langsomt i munnen/smaker lite), lefser, vafler, pannekaker (kan kjøpes ferdige), nøtter/rosiner, brødskiver, knekkebrød...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt forskjellig alternativer:

- Turistproviant eller snurring. Jeg spiser det kaldt. Det er mye protein og fett i de.

- Blanding av tørket frukt og nøtter.

- som selve matpakka foretrekker jeg grøvbrød med f.eks salami eller annet pålegg som holder bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg oppdaget forleden dag at oppstrimlet ferdigstekt kyllingfille, er synsykt bra å ha oppi drytech.

Som frokost, lunsj og kveldsmat fungerer brødmat og pålegg som kaviar ganske bra. Det er viktig å spise noe som er salt og noe som inneholder noen form for fett. Gjerne fiskefett er veldig avgjørende i kulda.

Turistproviant og snurring veier en del, men det er utolig mye energi og stæsj i de boksene. De koster også halvparten av hva en pose drytech koster.

Bixit sjokoladekjeks koster lite i forhold til næringsinnhold kontra vekt.

Som drikke er toddy og kakao å anbefale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helgatur med DNT? Er da ingen grunn til å planlegge slikt som en sydpolkryssing, med "energy bars" og "lunsjpakker".

Ta med det du liker. Smør deg vanlig matpakke, og ta med en appelsin og kvikk-lunsj. Hva det måtte være!

-Eller noe annet hvis du foretrekker det. Foretrekker du å spise pemmikan på påsketur, så kjør på:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To skiver grovt brød, peanøttsmør på den ene, nugatti på den andre, slå dem sammen og de er klar, smaker allright selv om de blir småfrossne også. Fullt i fett og karbohydrater. Kjempeløsning syns jeg!

Denne er god. Gjerne med litt marmelade i mellom. Eller som min datter liker det, med litt pulverkaffe drysset oppå sjokoladepålegget!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helgatur med DNT? Er da ingen grunn til å planlegge slikt som en sydpolkryssing, med "energy bars" og "lunsjpakker".

Ta med det du liker. Smør deg vanlig matpakke, og ta med en appelsin og kvikk-lunsj. Hva det måtte være!

-Eller noe annet hvis du foretrekker det. Foretrekker du å spise pemmikan på påsketur, så kjør på:D

Det er vanlig helgetur med DNT jeg skal på, men har aldri vært med på det før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanlig helgetur med DNT jeg skal på, men har aldri vært med på det før.

Hvis du skal vere med på DNT tur så får du vel en liste over hva som er inklusiv, skal dere sove på hytter så er det vanlig å smøre med seg niste fra disse.

På ut.no kan du sjekke hvordan type hytte dere skal være på.

Betjent hytte betyr full servering, selvbetjent hytte betyr at det er et enkelt matlager du kan kjøpe fra, knekkebrød, boksmat, suppeposer, enkelt pålegg som ost, syltetøy etc. Ubetjent hytte betyr at man må ha med maten selv.

Med mindre det står spesifikk at du skal ha med mat så tviler jeg på det blir noen nød, DNT turene pleier å vere veldig sentrert rundt DNT sitt tilbud i fjellheimen.

Hvor skal du hen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skal vere med på DNT tur så får du vel en liste over hva som er inklusiv, skal dere sove på hytter så er det vanlig å smøre med seg niste fra disse.

På ut.no kan du sjekke hvordan type hytte dere skal være på.

Betjent hytte betyr full servering, selvbetjent hytte betyr at det er et enkelt matlager du kan kjøpe fra, knekkebrød, boksmat, suppeposer, enkelt pålegg som ost, syltetøy etc. Ubetjent hytte betyr at man må ha med maten selv.

Med mindre det står spesifikk at du skal ha med mat så tviler jeg på det blir noen nød, DNT turene pleier å vere veldig sentrert rundt DNT sitt tilbud i fjellheimen.

Hvor skal du hen?

Skal gå fra Mysuseter til Rondvassbu til Bjørnhollia og tilbake til bilene på søndag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det denne?

http://ut.no/arrangement/helgetur-i-rondane

Alle disse hyttene er selvbetjente i den perioden du er på tur så utvalget av mat vil være cirka det som er på denne lista.

http://www.turistforeningen.no/files/DNT-Oslo/Drift/Priser/Proviantpriser_11.pdf

Du betaler ved å fylle ut et skjema med kortnummer eller legge igjen nøyaktig beløp.

Alt dette er jo tørrmat og ikke ferskvare akkurat, jeg hadde smurt med 3 skikkelige niste pakker, en for hver dag, det holder seg godt i denne temperaturen. Hadde også tatt med godsaker som ikke fås kjøpt på hytta, sjokolade etc. Hvis du vil ha en dedikert "nødrasjon" så duger en pakke polly turmix. Sleng så en pakke becaon på toppen av det hele og frokosten er redda:) Resten kjøper du på hyttene.

God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På slike DNT helgeturer så pleier jeg bare å ta med polarbrød da det oppleves som ferskere enn vanlig brød over flere dager. Og pålegg ut i fra hva en liker, gjerne tubeost eller porsjonspakninger av leverpostei, makrell i tomat osv.

Om det er "Helgetur i Rondane" turen du skal på så står det oppgitt at overnatting skal skje på selvbetjenings hytter og da vil det være mulighet til å kjøpte ut knekkebrød og noe pålegg om en har beregnet for lite.

Ettersom det bare er oppgitt niste og drikke i teksten så vil det være logisk å anta at middag og annen bespisning på hyttene er basert på matlagret på hyttene og at det derfor kun er matpakke til bruk under ferdselen i mellom hyttene du trenger.

Men selvsagt så funker det å smøre matpakke for hver av dagene hjemme før du reiser også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er turleder i Turistforeningen og på helgeturer pleier turleder å kjøpe inn et lett varmt måltid, suppe etc., til fredag kveld, middag til lørdag kveld og kanskje litt varmt midt på dagen søndag. Gjerne rømmegrøt på søndagen hvis jeg gidder å ta med primus. Supper og annen tørrmat + noe hermetikk finnes nok på de fleste selvbetjente hyttene, men det vet turlederen.

Resten av maten tar turdeltakerne med selv. Da trenger du frokost og lunch til lørdag og søndag. Selv pleier jeg å smøre matpakker med et par skiver mer enn vanlig til hvert måltid. Et hardkokt egg kan også være bra sammen med matpakken. Noen tar med brød og pålegg, men dette må hver enkelt selv bestemme. (Det er alltid lurt å smøre matpakken før du spiser eller når du er sulten, da blir den ofte størst.)

I tillegg kan du godt ha med noe ekstra som f.eks. sjokolade, nøtter, litt frukt - gjerne tørket. En "mulepose" med raske karbohydrater kan være godt i de siste motbakkene før hyta.

På noen turer er det ofte deltakere som ønsker å ha med litt vin eller øl til lørdagsmiddagen og ikke skjelden en liten skarp en på kvelden. Vi aksepterer dette, men vi aksepterer ikke at deltakere blir beruset.

Hvis du skulle bomme litt på matmengden så fortvil ikke, det er alltid noen som har for mye.

Hvis du ikke har fått info om mat på turen så kan du bare kontakte turlederen og spørre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.