Gå til innhold
  • Bli medlem

Skiturgåeren går langt over streken hær.


Anbefalte innlegg

Gjest PaperCut

Jeg forstår ikke hatet til nyttekjøring med scooter i fjellet, men det er kanskje fordi jeg holder meg utenfor hytteghettoene.

Med 15-16 dagsturer per sesong er jeg ikke veldig aktiv i vinterfjellet - men jeg kan ikke huske å ha sett en scooter på de siste par årene.

De få gangene jeg finner sporene av en, så er jeg bare takknemlig for å ha noe å gå etter.

At noen kan være så frustrert med livet sitt at de slår etter en røde kors scooter-patrulje slår meg som helt utrolig, men generelt sett eier ikke nordmenn folkeskikk hverken i trafikken eller næringslivet.

For meg så er hele saken en indikasjon på den ekstreme polariseringen i samfunnet. De frekke og frimodige på den ene siden, og det selvhøytidelige hylekoret på den andre siden. Begge leire blir mer og mer ekstreme.

På tide å børste støvet av kardemommeloven og lære seg å puste dypt noen ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • Svar 55
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Jeg forstår ikke hatet til nyttekjøring med scooter i fjellet, men det er kanskje fordi jeg holder meg utenfor hytteghettoene.

Med 15-16 dagsturer per sesong er jeg ikke veldig aktiv i vinterfjellet - men jeg kan ikke huske å ha sett en scooter på de siste par årene.

De få gangene jeg finner sporene av en, så er jeg bare takknemlig for å ha noe å gå etter.

At noen kan være så frustrert med livet sitt at de slår etter en røde kors scooter-patrulje slår meg som helt utrolig, men generelt sett eier ikke nordmenn folkeskikk hverken i trafikken eller næringslivet.

For meg så er hele saken en indikasjon på den ekstreme polariseringen i samfunnet. De frekke og frimodige på den ene siden, og det selvhøytidelige hylekoret på den andre siden. Begge leire blir mer og mer ekstreme.

På tide å børste støvet av kardemommeloven og lære seg å puste dypt noen ganger.

Helt enig med deg :)

Er selv en aktiv scooterkjører og skigåer. Ser ikke at det skal være noe problem at disse to skal kunne eksistere på samme område

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare til opplysning til enkelte som kommenterer unødvediheten med å kjøre scooter i en skiløype, det finnes folk som har løyve og det finnes folk som er i tjeneste med snøscooter.

Og i rettningslinjer og lover ang løyvekjøring med snøscooter står det kort fortalt: Man SKAL følge eksisterende veier,løyper og traseer hvis ferdsel i utmark må utføres, dette for å ikke unødvendig lage nye veier,løyper og traseer der det allerede eksisterer.

Så når noen slår en scooterfører med skistaven er han/hun ikke det spøtt bedre enn en som utøver blind vold på åpen gate. En scooterfører er nemlig pliktig til å følge skiløypa for å følge loven/rettningslinjer for løyvekjøring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare til opplysning til enkelte som kommenterer unødvediheten med å kjøre scooter i en skiløype, det finnes folk som har løyve og det finnes folk som er i tjeneste med snøscooter.

Og i rettningslinjer og lover ang løyvekjøring med snøscooter står det kort fortalt: Man SKAL følge eksisterende veier,løyper og traseer hvis ferdsel i utmark må utføres, dette for å ikke unødvendig lage nye veier,løyper og traseer der det allerede eksisterer.

Så når noen slår en scooterfører med skistaven er han/hun ikke det spøtt bedre enn en som utøver blind vold på åpen gate. En scooterfører er nemlig pliktig til å følge skiløypa for å følge loven/rettningslinjer for løyvekjøring.

Her tror jeg du misforstår litt. Når det står "traseer og løyper" menes det scootertraseer og scooterløyper, ikke skiløyper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angivelig???? Leste du artikkelen? Han som slår selfølgelig.

Ja, jeg leste artikkelen. Her er røde kors sin versjon kommet frem, og bare den. Det er derfor jeg sier angivelig. Det er en påstand satt frem av den ene siden. Vi aner ingen ting om det som faktisk skjedde, og vi har ikke fått versjonen til han som blir utpekt som synder. Vi vet ingen ting om han følte seg truet av scooteren. Når det gjelder farten har vi bare den ene sidens versjon.

Hvordan tror du denne artikkelen hadde sett ut dersom de bare hadde intervjuet skiløperen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si jeg blir fasinert at flere stykker her i forumet tar skiløperen som slo med skistaven etter en scooterfører i forsvar. Selv blir jeg "moderert" når jeg sier hva jeg mener om folk som slår, eller sier dem skal slå.

Jeg ser ingen forskjell på en som svinger skistaven etter noen å en som slår ned tilfeldige på gata. Jeg mener folk som slår burde være stengt inne, uansett om dem slår med en skistav,knyttet hånd eller annet våpen. Samme mener jeg om folk som oppfordrer til å slå.

Når det er sakt kan du spekulere i om skiløperen i dette tilfelle slo i selvforsvar eller med et uhell, men siden saken var på nyhetene både på radio, TV og nettaviser tipper jeg den er ganske riktig fremstilt.

Dette bunner ut i den store motstanden mot snøscootere vil jeg tro, å det er en helt annen diskusjon!

Faktum hær er at flere sier di vil slå, ønsker at dem hadde slått og noen tror ikke på historien i det heletatt. Si meg en ting, er ikke disse persjonene voldelige? Nei det ses ikke som vold fordi scooterkjøring er unødvendig sier noen i mellom linjene hær.

Å nu prøver jeg på nytt, (å dette er ikke rettet mot enkeltpesjoner i dette forum)

Jeg synes folk som er så liten i seg sjøl at dem må gå til det skritt å slå burde vært innesperret.

Jeg synes synd på folk som er så sinte at dem ikke klare gjøre annet enn å slå eller ty til vold på noen måte.

Å jeg synes folk som slår fordi dem mener scooterkjøring er unødvendig, selv i redningsaksjoner og søk burde holde seg hjemme, kansje de selv trenger hjelp fra samme folket dem har slått etter en vakker dag.

Å en annen ting, hva skjer den dagen noen slår etter "rettekaren" ?? Kansje det ender med et søk etter en skiløper uten ski og staver.

Nei vær forsiktig med vold, det kan hende den snur å biter dere i ræva!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg leste artikkelen. Her er røde kors sin versjon kommet frem, og bare den. Det er derfor jeg sier angivelig. Det er en påstand satt frem av den ene siden. Vi aner ingen ting om det som faktisk skjedde, og vi har ikke fått versjonen til han som blir utpekt som synder. Vi vet ingen ting om han følte seg truet av scooteren. Når det gjelder farten har vi bare den ene sidens versjon.

Hvordan tror du denne artikkelen hadde sett ut dersom de bare hadde intervjuet skiløperen?

Jeg er enig med deg at vi bare har hørt den ene siden av saken og at media fremlegger saker etter egen frie fantasi. Men hvor vil du med dette? Ja det kan godt hende rødekorsfyren har kjørt uaktsomt uten at det kommer fram av nyhetssaken men det forsvarer på ingen måte å slå etter vedkommende. Om man rekker å slå så rekker man å ta ett skritt til siden også. Hva gjør du er ute å kjører bil og du møter en annen som er litt for langt over på din side? Jo du legger deg på kanten slik at dere ikke kræsjer, Du svinger ikke inn i motgående og lager en kollisjon selv om du er på din side av vegen og har størst rett til å være der... Eneste scenario der skistaver kan forsvares bukt mot en skuterfører er om skuteren faktisk kjører på deg og stavene da treffer skuterføreren som en årsak av selve kollisjonen. Ellers er det ikke mye annet å gjøre enn å anmelde uaktsom kjøring, ev sende klage til organisasjonen til vedkommende. Om man får muligheten kan man jo selvfølgelig kjefte litt men hvordan det skal utføres for å få en virkning får bli opp til den enkelte å bedømme. (husk trusler om vold/lemlestelse/drap etc er heller ikke lovlig)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forsvarer overhode ikke å slå med skistaver etter verken scooterførere eller andre. Jeg reagerte bare på at man i utgangspunktet ser ut til å dømme fyren kun på bakgrunn av den enes versjon av saken.

Hvor jeg vil med dette..? Jeg vil oppfordre til kritisk lesning. Ingen sak har bare en side. Vi kan ikke ha det slik at man slutter med kritisk lesning bare fordi det her er en god side (Røde kors) og en dårlig (slem skiløper). Om det skulle vise seg at Røde kors-fyren har sjenert skiløperen gjør ikke det Røde kors sitt arbeid mindre viktig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lompa, Har du fått med deg hele nyhetsaken i dette tilfellet, eller bare den artikkelen som er linket til hær?

Representanter fra Røde kors var intervjuet både i radio og TV. Tviler på at dette er en oppdiktet sak siden dem går ut i media på denne måten, vedkommede skiløper hadde garantert blitt intervjuet på lik linje å fått sakt sin versjon hvis han ønsket dette.

Dette er jo ting journalistene elsker, så hadde han ringt å ville fortelle sin sak vil jeg tro han nok hadde fått det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lompa: Akkurat hva som er den 100% korrekte fremstillingen i denne saken er vel ikke det mest relevante for denne diskusjonen. I kjølvannet har det kommet frem at flere representanter fra Røde Kors og andre har opplevd det samme eller lignende hendelser. Problemet strekker seg utover denne enkeltsaken.

Nå er vel ikke dette et populært synspunkt, og jeg er på generell basis en motstander av vold, men jeg mener at i slike tilfeller er det greit å sette vedkommende på plass med litt god gammeldags juling(hvis man har kapasitet til det). Ikke noe voldsomt, bare røske litt i han, legge vedkommende i bakken og forklare at slikt aksepteres overhodet ikke. Samfunnet vårt har blitt så sivilisert at uansett hvilke fornærmelser som skjer så skal ting anmeldes og papirer flyttes frem og tilbake, fysiske konfrontasjoner skal for all del unngås. Dette er for meg å fjerne seg fra vår opprinnelse i litt for stor grad. Klart, han har lært en lekse og vil forhåpentligvis ikke gjøre det igjen hvis han får noen lapper i bot, men han vil jaggu ikke gjøre det igjen hvis han får seg en runde juling heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lompa: Akkurat hva som er den 100% korrekte fremstillingen i denne saken er vel ikke det mest relevante for denne diskusjonen. I kjølvannet har det kommet frem at flere representanter fra Røde Kors og andre har opplevd det samme eller lignende hendelser. Problemet strekker seg utover denne enkeltsaken.

Nå er vel ikke dette et populært synspunkt, og jeg er på generell basis en motstander av vold, men jeg mener at i slike tilfeller er det greit å sette vedkommende på plass med litt god gammeldags juling(hvis man har kapasitet til det). Ikke noe voldsomt, bare røske litt i han, legge vedkommende i bakken og forklare at slikt aksepteres overhodet ikke. Samfunnet vårt har blitt så sivilisert at uansett hvilke fornærmelser som skjer så skal ting anmeldes og papirer flyttes frem og tilbake, fysiske konfrontasjoner skal for all del unngås. Dette er for meg å fjerne seg fra vår opprinnelse i litt for stor grad. Klart, han har lært en lekse og vil forhåpentligvis ikke gjøre det igjen hvis han får noen lapper i bot, men han vil jaggu ikke gjøre det igjen hvis han får seg en runde juling heller.

Også et polariserende syn, gitt.

Det du skriver er altså:

Du er imot at noen (skiløperen) skal utøve vold å uttrykke et syn, så for å vise at vold er uakseptabelt vil du altså at noen andre skal utøve vold?? Og disse noen andre skal evt. være fra Røde Kors???

Akkurat, ja.

Det hele er nokså simpelt i denne saken, ingen skal finne på å slå etter en Røde Kors patrulje på oppdrag eller annet. Dersom dette skjer bør vedkommende person som slår avkreves personalia og anmeldes til rette instans (altså politiet).

Hva hendte med å komme seg ut i naturen for å finne sjelens ro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner at Røde Kors ikke kan gå rundt og jule opp folk oppi fjellheimen, det var mer på et generelt grunnlag. Samtidig synes jeg man må trekke en linje for hva man aksepterer av krenkelser uten å bekjempe ild med ild, og min ville vært overskredet og vel så det hvis noen slo etter meg med en skistav. Jeg mener heller ikke å gi juling i ordets ytterste forstand, men heller å røske tak i vedkommende og spørre hva i svarte han driver med. Du kan jo gjerne forsøke å avkreve personalia fra en ilsint gubbe som nettopp har slått etter deg med en skistav uten at det eskalerer, men det tror jeg er en hard prøvelse.

Når det er sagt har jeg i løpet av mitt friluftsliv ikke hatt noen negative erfaringer med hverken skigåere eller skuterkjørere(bortsett fra skigåere som nekter å hilse når man har hund), så dette ligger helt og holdent på det teoretiske planet. Jeg finner mer enn nok av fred og ro i naturen selv om jeg diskuterer et gitt tilfelle på et forum, må vite. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan vel tenkes at noen veivet med staven etter en scooter fordi vedkommende ikke satt pris på at scooteren måkte forbi familien hans på noen få centimeters hold i altfor stor hastighet midt i skiløypa ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.../

Forutsettningen for diskusjonen må jo være at han slo etter noe han trodde var en pøbel i fjellheimen.

Og en som slår pøbler i fjellheimen er en pøbel.

Være seg uansett om den som blir slått etter er representant for Røde Kors eller ei.

Jeg er likevel enig i at vi her inne stort sett bare har medias fremstilling fra en parts side å forholde oss til i denne saken, med det begrensende utgangspunkt dette gir.

Jeg tror nok en del ville vært løst ved tydelig merking av Røde Kors scootere samt evt. kreve nummerskilt på scootere på lik linje med mopeder og motorsykler.

Bare så det er sagt, jeg ønsker også registrering av småbåter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan vel tenkes at noen veivet med staven etter en scooter fordi vedkommende ikke satt pris på at scooteren måkte forbi familien hans på noen få centimeters hold i altfor stor hastighet midt i skiløypa ?

Kan sikkert tenkes, så du noe om dette i artikkelen?

Kan også tenkes dette handler om en voldelig mann som banker unger og kjærring annenvær helg, men det blir like seriøse spekulasjoner som du kommer med hær.

Kan også hende mannen aldri var der, men at dette er propaganda av snøscooterfolket. Mange alternativ å spekulere i.

Men hovedsaken er at skiløpere slår etter scooterfolk, å dette er ikke et enkelt tilfelle, dette er et kjent problem sa representanter fra Røde kors og Norsk folkehjelp i TV intervju samme dag som dette ble postet.

Altså er det på en måte akseptert å slå etter folk på snøscooter i gitte miljø, og en del av dette miljø er tydeligvis å finne på dette forum.

Hva om en snøscooterfører blir blind av et slikt slag, hva skjer da? skal den voldelige å sinte skiløperen la den blinde ligge igjen i løypa?

Kansje man slår ut tenner eller treffer med spissen av staven å åpner hovedpulsåra i halsen, hva skjer da? den sinte skiløper blir dømt for drap/drapsforsøk fordi han mener han har rett til å slå alle som kommer nært nok på fjellet.

Virker som handlingen og konskvensene er svært lite gjennomtenkt når man "slenger" ut staven for å fremme et poeng, eller vise sin avsky til "pøbelen" på fjellet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du alle som kjører scooter, men ikke er merket med refleksvest med rødt kors på er pøbel, å da fritt vilt?

Nei, absolutt ikke. For å regnes som pøbel må det kjøres fort innenfor stavrekkevidde. (Be meg ikke om å spesifisere fort, for der har jeg ingen klar oppfattning.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, absolutt ikke. For å regnes som pøbel må det kjøres fort innenfor stavrekkevidde. (Be meg ikke om å spesifisere fort, for der har jeg ingen klar oppfattning.)

Akkorat på det pungt å kjøre fort i nærheten av andre folk er jeg enig med deg, og stavrekkevidde er nært etter min mening. Men hvor blir det av gode gamle knytneven i lufta etter pøbelen? Når ble det ok å banke pøbeln sjøl igjen i dette landet?

Altså når jeg vokste opp var det ok å gi barna ørefik, både egne barn og pøblene i nabolaget. Men gjør man det i dag har man barnevern og myndiheter på døra før kaffen er traktet ferdig. Og selvjustis i form av god gammeldags juling er noe av det myndihetene slår stengest ned på i dag, så hvorfor synes folk det er OK å slå med en skistav da?

Å som du sjøl bemerker har du ingen spesefikasjon hastighet på hva fort er, hvordan skal da en scooterfører klare å passere deg i passende fart etter ditt ønske, når verken du eller føreren har noen formening om hva som er sakte nok for at du ikke skal lange ut staven?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lompa, Har du fått med deg hele nyhetsaken i dette tilfellet, eller bare den artikkelen som er linket til hær?

Representanter fra Røde kors var intervjuet både i radio og TV. Tviler på at dette er en oppdiktet sak siden dem går ut i media på denne måten, vedkommede skiløper hadde garantert blitt intervjuet på lik linje å fått sakt sin versjon hvis han ønsket dette.

Dette er jo ting journalistene elsker, så hadde han ringt å ville fortelle sin sak vil jeg tro han nok hadde fått det.

Ja du har jo fått med deg hele nyheten. Siden ikke journalistene har intervjuet noen andre i denne saken må jo Røde Kors sin versjon være riktig...

I rest my case.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


Annonse


×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.