Gå til innhold
  • Bli medlem

Bålkultur - Hva gjør du for å slette bålspor?


HåkonJ

Anbefalte innlegg

I dag gikk jeg en tur i bymarka i Trondheim (byens mest trafikkerte utmark på snaut 60-80 kvadratkilometer). På vei ut gikk jeg forbi en ungdomsgjeng (rundt 20 år) som rigget til en liten "camp" med sittegrop, presenning og bålplass, ca 3-400m fra det travleste utfartspunktet (Skistua). Jeg var litt spent på hvordan det kom til å se ut etter de, og da jeg kom tilbake så bålplassen ut som det vedlagte bildet, pluss at bardunene til presenningen (hyssing) lå igjen, fastknytt til trær og treplugger som sto i bakken.

Man unner jo folk å bruke marka, men å etterlate en camp på den måten synes jeg er i drøyeste laget egoistisk. Nå skal ikke jeg være skinnhellig og mene at jeg opptrer perfekt i naturen. Det har blitt et par unødig store bål, og ikke alltid har jeg klart å dy meg fra å fyre kaffebålet på steder det kanskje ikke burde vært fyrt opp. Men jeg gjør i alle fall så godt jeg kan for å fjerne spor. Jeg er unektelig glad i kaffe-/leirbålet, og liker lukta, stemninga, varmen og synet. På steder som bymarka reserverer jeg meg i ganske stor grad for å fyre opp et bål, og tar heller til takke med primusen for å få litt kaffe på kjelen, selv om dette på langt nær er like koselig.

Den mest skånsomme måten jeg har funnet for å fyre bål på er ved å lage en steingrue, bruke mye tid på å finne dødt/tørt nedfall og døde/tørre greiner, la bålet brenne helt ut, og fjerne asken og grua, og ikke minst fyre bålet i størst mulig grad godt unna trafikkerte områder. På vintern synes jeg i midlertid det er litt verre å få til et "skånsomt" bål, da jeg ikke får laget en spesielt god grue til bålet (vanskelig å finne tak i stein o.l). Jeg bruker å fyre oppå halvtørre kubber, men disse blir det ofte en del igjen av, og det svis merker i bakken.

Jeg tenkte kanskje det gikk an å samle litt tips og triks til god bålkultur (vedsanking, opptenning, fjerning av spor, plassering osv) her, da jeg ikke klarte å finne en slik tråd (hvorfor er det ikke mulig å søke bare i emnetitler?). Ønsker å lære mye selv, og generelt spre litt god kultur for bålfyring. Hvis det finnes en tråd som dette beklager jeg, og tar gjerne imot link. Har bare funnet litt info spredt rundt omkring i diverse tråder som handler om andre ting.

Så, hva er dine beste tips for god bålkultur, spesielt på vintern?

post-9162-133474742957_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sporløs bålfyring på vinteren er vanskelig. Jeg sørger for at all søppel enten er brent opp eller tatt med hjem. Så skuffer jeg gjerne snø over for å skjule selve bålet. Da vil som regel sporene bli fort borte når snøen smelter og gress, lyng ol. begynner å gro. Jeg fjerner også kaffekjerringer og annet rask som jeg bruker ved bålet.

På barføre så pleier jeg å fjerne/spa opp et felt med vegetasjon der jeg skal fyre bålet. Dette legger jeg på plass igjen når bålet er slukket og avkjølt. Avkjøler gjerne med vann for å hindre at vegetasjonen jeg legger på plass igjen kokes og dør. Når jeg gjør det på denne måten vil man ikke kunne se hvor bålet har vært.

Under jakta så har vi kanskje en fire-fem faste bålplasser. Da brukes disse flere ganger og jeg lar de være mellom hver gang. Men søppel og slikt brennes eller fjernes uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har som prinsipp at mine rasteplasser eller leirsteder er mest mulig slik at ingen kan se at jeg har vært der når jeg forlater det. Skal jeg bruke bål gjør jeg det helst på steder der folk har hatt bål før i stedet for å lage nytt bålsted, dersom jeg finner det. All søppel tas med, selvsagt. Dersom jeg stopper ved et mye brukt bålsted legger jeg gjerne igjen litt tennved i skjul for regn, slik at det blir enkelt for nestemann å tenne opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg pleier ikkje å fyra bål i veldig traffikerte turområde, men er generelt veldig glad i bålfyring. Dersom det let seg gjera brukar eg gamle bålgroper og passar på at eg sjølv (og andre!) tek med seg alt bos heim. I moråde langt frå folk tykkjer eg det er artig når eg kjem over ein gamal bålplass. Det er ikkje så mange som tek seg tid til å fyra opp eit kaffibål eller som ligg ute og fyrer bål i seine nattetimar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne:

http://www.gassgriller.no/index.php?page=shop.product_details&flypage=&product_id=11&category_id=4&manufacturer_id=0&option=com_virtuemart&Itemid=28&vmcchk=1&Itemid=28

ser ut til å virke etter hensikten.

Har kun brukt den 3-4 ganger, men er fornøyd så langt. Litt for liten til å lage skikkelig leirbål. Akkurat passe til et lite kosebål/pølsegrillbål. Flatpakket går den greit i ryggsekken. Kanskje litt tung - 1.8 / 2.1 kg med eller uten grillrist. Du må også ha med multiverktøy (tang) fordi platene er festet i hverandre på enklest mulig måte med ståltråd, noe som løsner ved uvøren opp- og nedmontering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt et sted at man ikke skal fyre bål på trerøtter, vet ikke helt hvorfor, men tror det kommer av at det kan ulme under bakken samtidig som man skader treet.

Ellers så fyres det som oftest nært et vann, dytter så aksen ut i vannet og heller vann der bålet var. Finner jeg en bålplass brukes såklart den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en slik "Flatpack" grill for mange - mange år siden. Brukte den stort sett bare på kanoturer, men så var den plutselig borte. Jeg har savnet den veldig og nå ble jeg veldig glad over å se at den er kommet tilbake på markedet.

Men apropos bål.

Bål bør ikke brennes rett på berget f.eks. ute ved sjøen eller også i fjellet. Heller ikke inn mot store steiner eller bergvegger. Slike bålmerker forsvinner nesten aldri. I hvert fall ikke i vår tid. Bål inn mot bergvegger kan også føre til at stykker av berget sprekker av og faller ned på de som sitter i nærheten.

I populære utfartsstrøk kan det ofte være en del gruer eller bålplasser. Disse blir ofte brukt jevnlig og vil nok finnes i området i lang tid. Det er derfor kanskje lurt å fortsette å benytte disse i stedet for å lage nye.

Nye bålplasser kan lages uten å skade terrenge for mye ved å lage en grue av stein. Hvis du leger et lag av stein i bunnen så skades ikke trorva så mye som om du brenner rett på bakken. Det hjelper også å bygge opp bålplassen med noen tykke våte / ferske trestammer. Skal du lage bål på snøen så kan samme metode brukes. Grav en grop i snøen, legg et eller to lag med tykke vedkubber eller trestammer i bunnen og lag bålet på toppen av disse kubbene. Hvis bålrestene spres litt utover og graves ned i snøen vil de vise mye mindre når snøen smelter. Hvis et bål med mye uforbrent ved bare graves ned så vil dette bålet vise veldig godt når snøen smelter.

Det er et godt prinsipp at ingen skal kunne se at noen har rastet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Det avhenger på hvor du er, i folketette områder er det om å gøre å unngå bålplasser overalt. Mange av de stedene jeg tenner bål er et skikkelg utbrent bål borte vekk før nestemann slumper borti samme plassen.

Ellers er vel dette muligheten:

Om sommeren i ei gammal bålgrue eller bygge ny som ryddes vekk etter bruk. Flat stein i bånn. Sørge for at veden brenner helt opp.

Om vinteren: flere lag granbar med snø mellom - grov ved legges tett i tett nederst og finere ved på toppen. Brenne bålt ovenfra og nedover.

Et godt alternativ til granbar er et par aviser med snø mellom som underlag.

Fordelen er at du får et bål som "flyter" på snøen i en liten time ( avhengig av vedmengde) Smelter bålet seg nedover blir det lite luft /mye røyk Fisk fram avisrestene til slutt og brenn dem på restene av bålet.

EirikW

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøver å holde meg til " no trace "! Ikke alltid like lett, men så lenge man gjør sitt beste får det være godt nok! :D Metall og slikt taes selvsagt med seg hjem!

Det bildet var rett og slett bedrøvelig! Det er ikke skjeldten jeg må rydde opp små plukket av møkken folk ikke gidder å brenne eller ta med seg hjem! Ikke får man bøtelagt svinene heller!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er viktig å bruke samme steder opp igjen, i hvert fall i trafikkerte områder og om vinteren. Prøver derfor i minst mulig grad å "ødelegge" plassen for nestemann, dvs. å prøve å skjule den. Er også nøye med hvor vi legger spor, dvs. kaster kaffegrut og tisser - det er jo triveligst med hvit snø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig reagerer jeg ikke på gamle bålrester. Det viser jo bare at andre også har vært på tur. Det jeg IKKE liker, er en gammel bålplass full av gamle, halvbrente søppelrester. Slik som på bildet. Ser ikke bra ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Det avhenger på hvor du er, i folketette områder er det om å gøre å unngå bålplasser overalt. Mange av de stedene jeg tenner bål er et skikkelg utbrent bål borte vekk før nestemann slumper borti samme plassen.

Enig i dette. Samvittigheten lettes når bålet fyres et sted jeg vet det ferdes lite folk.

Om vinteren: flere lag granbar med snø mellom - grov ved legges tett i tett nederst og finere ved på toppen. Brenne bålt ovenfra og nedover.

Et godt alternativ til granbar er et par aviser med snø mellom som underlag.

Fordelen er at du får et bål som "flyter" på snøen i en liten time ( avhengig av vedmengde) Smelter bålet seg nedover blir det lite luft /mye røyk Fisk fram avisrestene til slutt og brenn dem på restene av bålet.

Blir det ikke liggende mye ubrent treverk igjen av dette?

Denne:

http://www.gassgriller.no/index.php?page=shop.product_details&flypage=&product_id=11&category_id=4&manufacturer_id=0&option=com_virtuemart&Itemid=28&vmcchk=1&Itemid=28

ser ut til å virke etter hensikten.

Har kun brukt den 3-4 ganger, men er fornøyd så langt. Litt for liten til å lage skikkelig leirbål. Akkurat passe til et lite kosebål/pølsegrillbål. Flatpakket går den greit i ryggsekken. Kanskje litt tung - 1.8 / 2.1 kg med eller uten grillrist. Du må også ha med multiverktøy (tang) fordi platene er festet i hverandre på enklest mulig måte med ståltråd, noe som løsner ved uvøren opp- og nedmontering.

Smart løsning. Populære utfartsområder hadde blitt skånet godt om mange brukte slike. Man levner vel knapt igjen noe annet enn litt aske og en grop, hvis veden også bæres med. Har dog aldri sett en slik ute i marka selv, selv om prinsippet er svært enkel. Dumt med den høye vekta.

Det bildet var rett og slett bedrøvelig! ... Ikke får man bøtelagt svinene heller!

Sant. Når man er 20 år tenker man seg vel ikke alltids like godt om, men en slik grad av egoisme burde da ha forlatt sinnet for lenge siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da barna var mindre og turer i Bymarka måtte inkludere pølsegrilling på bål som motivasjonsfaktor, brukte jeg en sammenleggbar Moskoselskåtan bålkasse om vinteren (styggdyr i forhold til hvor enkelt den kunne lages av hvilkensomhelst blikkenslager, men likevel). Vet ikke om de lages lenger, men med en slik en kan jeg brenne bål oppå snøen (!) og kun etterlate meg en grop hvor snøen har smeltet med litt aske som har drysset nedi (lett å sparke ren sø over). Forkullede vedrester kan etter slokking så plasseres diskret innunder kjerr og trær slik at de ikke skjemmer. Fantastisk patent til formålet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg skrev tidligere så har jeg hatt en slik grill en gang. Selv om produsenten skriver at det aldri tidligere har vert noe lignende på markedet så har det nok det. Kun små detaljer skiller denne fra den jeg hadde. Min ble kjøpt på en bensinstasjon og var alltid med på kanotur.

Ja den er litt tung, men i kanoen betyr ikke det så mye. Nå forsvant desverre denne grillen for mange år siden, og savnet har vert stort. Jeg ble ekstra glad da jeg så at den var "gjenoppstått" og mandag bestilte jeg en ny. Onsdag morgen leverte postmannen den nye grillen på døren, så nå kan bare kanosesongen begynne. Grillen var i tillegg utstyrt med en bæreveske. Ikke helt optimalt designet etter min mening, men med litt modifikasjon så blir den nok bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bålkultur?

Jeg graver meg gjerne ned til bakken med en luftekanal fra to sider. Så bruker jeg tørr medbrakt ved for å unngå hugging av sårbar vegetasjon omkring. Tørr ved brenner ut temmelig fullstendig - lite kullrester og vedstomper etter slokking. Lite røyk underveis. Brenner ikke søppel.

Metoden er temmelig sporløs Bålplassen forsvinner nesten i terrenget etter 3-4 år. Selv om jeg er speider og kollektiv medlem i den internasjonale organisasjonen LNT (Leave No Trace http://www.lnt.org/programs/principles.php), mener jeg dette er akseptabelt.

Oppmuntrer alle til å vurdere primus og lukket grill i utmarka. Er da heller ikke bundet til årets båltider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:wink: "Treg å gå" burde få en premie for fjellforums beste nickname..........kanskje i konkuranse med "plagfinn"!!

Bålplasser tja, har mine faste plasser ved de stedene jeg fisker! Ellers så er ikke det noe stort problem (enda) i mine trakter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke helt optimalt designet etter min mening, men med litt modifikasjon så blir den nok bra.

Hvis du gidder poste modifiseringen så blir jeg glad :roll:

Min engangsgrilldødare / bålkasse ble kjøpt inn etter at vi i familieråd vedtok å legge engangsgriller for hat. Primær bruk er i og nær urbane strøk. Da bringer jeg gjerne med meg ved også i sekken. På så korte turer ser jeg ikke vekt og volum som noe problem.

Permanente bålplasser er digg. Jeg blir fint lite fornærmet om bålkassen min ikke blir brukt, selv om den ligger i sekken. På samme vis bærer jeg gjerne ubrukt ved hjem igjen.

Hver mann sin (nye) bålplass for hver eneste lille filletur i bynære områder er derimot veldig lite digg, og grunnen til at jeg gidder dra med noen kilo ekstra på søndagstur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du gidder poste modifiseringen så blir jeg glad

Bæreveska er avlang og har håndtak, lange håndtak over åpningen i enden. Når den bæres i håndtakene så subber den lett ned i bakken. Jeg kommer til å flytte håndtakene over på siden og sete på en enkel lukkemekanisme i åpningen.

Bæreveska kunne med fordel vert laget med åpning og bærehåndtak i siden. Jeg kommer til å tipse produsenten om dette.

Leser at du vil kutte ut engangsgrillen. :D

Jeg skrev en gang et innlegg på dette forumet hvor jeg tok til orde for boykott av engangsgrillen. På grunn av min beskrivelse av engangsgrillen og dens bruk / brukere så endte denne tråden opp med en hissig diskusjon angående pølsene som legges på grillen i stedet for å diskutere grillen. Jeg hater engangsgriller :) og mener fortsatt at det burde vert inført minst kr.50,- i pant på uvesenet. Da hadde folk tatt grillen med hjem igjen. ( Eller så hadde i hvert fall nestemann tatt den med hjem for å pantes.)

http://naturvernforbundet.no/nyheter/enda-lettere-aa-slutte-med-engangsgrill-article5926-796.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faktum er at bålplasser berre er ein uting estetisk sett. For naturen i seg sjølv er det positivt med litt svibruk av og til, men

bålpassen skal sjølvsagt ikkje ligge att full av søppel slek som på trådstarters bilete.

Difor fyrer eg bål på nye stader med god samvittighet når eg er i områder med lite ferdsel. I mykje brukte turområder derimot

forsøker eg å bruke allereie etablerte bålplasser. Finn eg ikkje etablerte bålplasser velger eg ein stad det vil være naturleg med

bålplass så andre truleg vil bruke oppatt min plass. Eventuelt kan det leggjast stein eller gjennomfuktige kubber i botn av bålet

og eg unngår å fyre rett på berg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns ikke dere det er litt koselig å se at naturen blir brukt?

Som jeg nevnte i det forrige innlegget mitt så syns ihvertfall jeg det er kos å komme til en plass med et "rent" bål (ring av steiner med kun aske eller et par utbrente kubber oppi).

Hvis jeg kommer til et vann jeg aldri har vært ved før og ikke ser en bålplass der i det hele tatt så lurer nå jeg på om det vits å være der siden folk ikke har giddet å lage bål der.

De har kanskje ikke giddet siden det ikke er fisk der, eventuelt at det er så mye at de ikke får tid til bål :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.