Gå til innhold
  • Bli medlem

Sykling i fjellet


Gjest Anonymous

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Hej!

Är det någon som har erfarenhet av att cykla mountainbike i någon av nationalparkerna Jotunheimen, Dovre eller Rondane? Är det möjligt?

Hälsningar Kalle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du bør nok i utgangspunktet unngå å sykle i nasjonalparkene. Der stiene er brede, bør du unngå det av hensyn til fotturistene. Og der stiene er smale, bør du unngå av hensyn til erosjonen.

Men inn til Rondvassbu kan du sykle på vei!

Ellers har jeg bare et ''uformelt'' tips, som du bør vurdere nøye om du vil følge, etter det jeg skrev i innledningen: På Dovre, inn til Reinheim fra Kongsvoll, er det terreng for sykling etter at du har kommet opp den første lia.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Anonymous

Jeg er enig i at det er lurt å tenke seg om, og ikke sykle der det ødelegger, men at man skal droppe å sykle der det er fotturister synes jeg er for dumt.

Jeg har ikke sykle i noen nasjonalparker i Norge, men på tur i Chamonix var det null problem å sykle på relativt smale stier med fotturister. Vi var forsiktige da vi møtte andre på stien, og smilte og sa "bonjour!" så ofte vi kunne.

Jeg regner med at det går akkurat like bra i Norge, men man burde kanskje bytte ut "bonjour!" med noe annet.

Nå er det sikkert noen som er dypt uenige, og som mener at ikke hører hjemme andre steder enn på veien. Det var vel omtrent sånn det var da folk begynte å gå på ski i marka for en god del år siden.

Se forøvrig sykkelweben terrengsykkel.no.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.