Gå til innhold
  • Bli medlem

hund løper vekk fra selen sin


mariussteen

Anbefalte innlegg

hei. når jeg skal ut for og la hunden min trekke (alaska husky), løper han fra meg med en gang han ser selen. det er ikke selen det er noe gæli med, den er kjøpt på seleverkstedet så den sitter perfekt, hva kan det være? hvordan skal jeg få han til og nærmest hoppe i selen av seg selv? han er snart 8,5 mnd og veier rundt 23 kg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har nylig fått ei tre år gammel akitatispe i hus. Hun ser ut til å trives i selen, men likevel løper hun unna når jeg skal ha den på. Tror hun bare er ute etter å utfordre meg litt, eller leke "fang meg". :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løper hunden bort for så å gjemme seg bort? Eller er det løperunder av glede/iver? Eller er det test av grenser?

Når du har bestemt deg for å dra ut, kall hunden til deg og be den stå på plass. Gjør gjerne dette på det stedet hvor du vanligvis oppbevarer selen.

Belønn dersom hunden står i ro eller ikke løper bort.

Hvis den stikker når selen taes fram bruk et bestemt Nei (ikke høy stemme, kun bestemt) og kall hunden tilbake. Ros når den kommer.

Husk at hunder er utrolig flinke til å lese både kroppsspråk og sinnsstemning, prøv å inneha en sikkerhet om at dette går fint og at dette skal bli gøy. Hvis du bare "later som" vil hunden avsløre deg.

I begynnelsen vil nok dette jobbes med konsekvent i en lengre periode.

Oppdragelse/dressur er en kontinuerlig prosess de første årene.

Det kan også være at hunden din nå i starten av opptrening til trekking finner dette begrensende av frihet samt at den muligens finner hele opplevelsen som forvirrende da den ikke helt har forstått hva som forventes av den.

Jeg ville nok også anbefalt deg et kurs i grunnleggende dressur dersom dere ikke har deltatt på dette. Grunndressur gir et meget godt utgangspunkt for videre dressur. Det å lese seg litt opp på hundepsyke/adferd vil nok også være lurt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan også være at hunden din nå i starten av opptrening til trekking finner dette begrensende av frihet samt at den muligens finner hele opplevelsen som forvirrende da den ikke helt har forstått hva som forventes av den.

.

Enig.

Hvis hunden er vandt til å løpe fritt så foretrekker den nok det framfor å trekke selv om begge deler er gøy, og kanskje er det det den prøver å fortelle deg.

Jobb vennlig og bestemt med den så gir den seg nok etterhvert.

Eller kanskje han ikke liker å trekke i det hele tatt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er mange hunder som ikke liker å få på selen, selv om de elsker å trekke. Belønn hunden for å få på selen hver gang, det hjelper på. Du kan også lære den å stikke hodet inn i selen selv, men det krever litt mer tid og trening -kanskje fint når en ser på tv :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil også tipse deg om at du står overskrevs over hunden når du tar selen på/hodet igjennom halsåpning. Venn først hunden til at du står over den og ros den når den står rolig mellom knærne dine. Mulig at dette allerede er helt uproblematisk.

Inntrening av nye oppgaver/dressur kan ofte deles opp i to-tre deler. Begynn med del en, gjenta dette nok ganger før du går til steg to o.s.v.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.