Gå til innhold
  • Bli medlem

Tilbereding av fisk på bål


kennethwaaden

Anbefalte innlegg

Annonse
  • 4 uker senere...

Her er en video jeg fant om Varmrøyk ørret på bål:

Ellers så er det kjeeeempe godt med Laks i aluminiumsfoilie ..

Bare å ligge fisken i noe aluminiumsfoile å kryddre den godt. Tillsett en stor dæsj med smør (kryddret smør eller hvitløks smør er snadder)

Så pakker du igjenn foilien med sjøten på siden (slik at du kan snu den, å du kan fint bruke noen par lag med slu foilie slik at det ikke blir så lett hull).

La den ligge på rolige glør i en 6-7 min, så noen par min på andre siden. Du kan alltids åpne underveis å sjekke hvor mye den er steikt, hvis du liker den steikt på en spesiell måte:)

Her kan jo du bruke hvilken fisk du vil. Bare husk å juster tiden etter størrelsen.

Ørret er knusedigg laget slik.

Bon appetit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PLeier ha med litt fiskekrydder, Fåes kjøpt i små poser. er det Black Boy eller noe. Har i de fleste dagligvare.

Gnir litt flytende smør på og så litt fiskekrydder.

2 passe kvister med granbar som jeg har lagt i vann litt i forkant. Så holder jeg fisken over bålet på de(fordel at bål ikke er for stort, en del glør og litt flammer er fint.

Fungerer så klart best med småørrret. De trenger ikke lang tid over varmen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Abbor og Gjedde kan fint legges rett på glørne, skinnet fungerer litt som folie. Evt kan du hele tiden legge rundt litt ferske bjørkeris eller einerkvist for mer røyk og mindre varme. Krydre etter ønske når fisken er ferdig, jeg bruker ofte kryddermiks for annet enn fisk, og det er alltid suksess. (Hvem bestemmer at f.eks basilikum bare er til pasta og tomat - retter?)

Soyasaus og Wasabi er enkelt å ta med, og sammen med ris og fersk fisk rett fra elva får man straks en sushi - lignende rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers så er det kjeeeempe godt med Laks i aluminiumsfoilie ..

Håper du mener vill laks og ikke denne overfete kjemi og antibiotikabefengte oppdrettsfisken.

Jeg prøver så langt som mulig å unngå å spise denne fisken, ikke bare på grunn av kvaliteten, men også på grunn av måten den produseres på og de miljøproblemene denne næringa er årsak til, men jeg må innrømme at familien liker slik laksefillet når den har fått ligget noen minutter på grillen en fin sommerkveld.

Ellers har jeg et par tips til tilberedning av fisk på. Helst ferskvannsfisk av ikke for stor størrelse.

Finn noe myrmose. Ta helst den som er så dyp at den brune delen ikke rekker over midten. Pakk inn fisken i et tykt lag mose, gjerne med litt smør, krydder eller en einerkvist i buken, og grav den ned i glohaugen. Etter et kvarters tid kan du pakke den ut og spise den.

Eller så kan du ta fisken og flekke den som en klippfisk. Så kutter du til en kvist som er som en sprettert og henger fisken på kvisten. Lag et lite hull ved brystfinnene og stikk "spretterten" gjennom hullene. la fisken henge slik utbrettet med halen ned. Kvisten med fisken settes fast i bakken slik at fisken henger inn mot bålet med skinnsida ut. Bålvarmen vil da steke fisken i løpet av relativt kort tid.

Ellers så jeg nettopp på tv noen mennesker i jungelen i Amasonas som tilberedte småfisk ved å fylle dem i et nykuttet grønt bambusrør. Så la de røret på bålet og etter en liten stund var fisken klar for servering. Nå er det vel ikke så mye tykk bambus her hos oss, men dette viser bare at fisk stort sett kan pakkes inn i hva som helst, bare det ikke brenner, og tilberedes på bålet. Våte aviser, grønne blader etc. etc.

En annen metode hvis du har god tid er å bygge en liten ovn av stein. Ildsted i bunnen, en flat stein over og så lør du opp steiner slik at det blir som en bakerovn. Det hele dekkes med et tykkt lag med leire eller våt jord og når ovnen er varm er det bare å legge fisken, eller for den del hva som helst, inn til steking.

Jeg var med noen speidere og laget slike ovner en kveld og da bakte vi små boller i disse ovnene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.