Gå til innhold
  • Bli medlem

Spørsmål om Hilleberg.


Fjellredderen

Anbefalte innlegg

Jeg har lurt litt på å investere i et nytt hilleberg telt, og har sett på blant annet Nallo 2 GT. Når jeg leste gjennom noen gamle tester i går, la jeg merke til at Kerlon 1200 duken har fått noen dårlige tilbakemeldinger, da spesielt på vanntetthet, er det noen som har erfaring fra telt med denne duken? Som evt kan avkrefte/bekrefte dette?

I samme slengen, noen som har erfaring med, og kan si noe om pluss/minus om Nallo 2GT vs. Kaitum 2GT og sist men ikke minst Jannu?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ryktene om Hillebergs dårlige vanntetthet skyldes en test i Forbrukerrapporten for veldig mange år siden. Slik jeg har skjønt det var det en produksjonsfeil på duken de testet.

En teltduk skal ha best mulig rivestyrke, slitestyrke og vanntetthet, samtidig som duken er lettest mulig. Disse kravene motstider hverandre, slik at det dreier seg om et best mulig kompromiss. Hillebergdukene er blant de beste på markedet, men kommer ofte noe dårligere ut på vanntester enn de dukene som får toppskåre på vanntetthet.

Jeg har tre Hillebergtelt (samt noen andre); Nallo 2 (Kerlon 1200), Saivo (Kerlon 1800) og Kaitum 3 (Kelon 1200). Nallo 2 er utslitt etter ca 12 års hardt bruk. En hempe revnet fra duken i sterk vind. Det skyldes mange år med UV-eksponering og mekanisk slitasje. Teltet er like vanntett som når jeg kjøpte det. Jeg har aldri opplevd at noen av Hillebergteltene mine ikke har vært vanntette nok, så lenge duken er stram ok.

Jeg har minst 100 døgn i Nallo vinterstid, og mye mer resten av året. Lav luftekanal gjør ikke Nallo til noe egnet vintertelt på høyfjellet (ventilen fokker igjen), men har god stabilitet.

Kaitum er et nærmest perfekt telt for variert bruk (det er lett, stor plass, to utganger, høy vindmotstand mm). Største ulempe er at det er relativt mange plugger som trengs for å stramme duken når det blåser. Er du høy kan også høyden, spesielt i åpningen, være for lav.

Personlig er jeg ingen tilhenger av abbasid (GT), men smaken er jo forskjellig...

Jannu er et knalltelt. Martin M på forumet her har det, og jeg har fått låne det. Ingen fullblods vinter/tidebestingningstelt er så lette og så funksjonelle. Ulempen er størrelsen. Jeg er 187, og Jannu er litt for lite for meg med oppblåsbart underlag. Klippssystemet (som er det samme som på Saivo) gjør at man kan sette opp teltet alene selv i meget sterk vind på en sikker måte.

Disse tre teltene er ganske forskjellige. Hva er ditt bruksområde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for et velbegrunnet, og ikke minst utfyllende svar.

Jeg har absolutt flest teltdøgn om sommeren, og det er hovedsaklig da dette skal brukes, selv om det blir noen korte turer om vinteren, men da som oftest helgeturer og ikke nødvendigvis på høyfjellet. Grunnen til at jeg nå skal kjøpe et telt er at jeg har hatt flere forskjellige telt de siste årene, uten helt å bli fornøyd med noen av løsningene, jeg hadde en staika for en stund siden, og sett bort i fra vekten, var dette et fantastisk telt. Jeg har nå blant annet et nanok domustrio, som jeg ikke klarer å få stram duk på om det stod om livet, noe som irriterer magesår på meg.

Hovedkriteriene er plass i forhold til vekt, jeg setter pris på god plass i forteltet til fyring og matlaging. Ellers er jeg også rundt 187, og trenger ikke mer plass en til to i teltet.

Hvorfor er du ikke fan av GT versjonen forresten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaitum er et nærmest perfekt telt for variert bruk (det er lett, stor plass, to utganger, høy vindmotstand mm). Største ulempe er at det er relativt mange plugger som trengs for å stramme duken når det blåser. Er du høy kan også høyden, spesielt i åpningen, være for lav.

Hvor mange plugger er "relativt"? :lol:

Jeg ser fordelen i å kunne koke i det ene forteltet mens det andre er utgangen. Sikkert fint med litt gjennomtrekk også om sommern.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaitum er en nyinvestering, og jeg har begrenset erfaring (fire turer). Forsøkte meg med to ski og to snøplugger i dyp, løs Nordmarksnø. Det ble ganske slaskete. Utvidet med 6 snøplugger, da stod det ganske bra. Kaitum 3 har 18 pluggfester. Det blir ganske mange gram hvis man f.eks. skal ha med 12 snøplugger.

Jeg fyrer inni telt, og liker å krype ned i soveposen når jeg først er i teltet. Mesteparten av utstyret tar jeg med inn i teltet, så stor plass i abassidet er ikke nødvendig. Like viktig er det at jeg ikke liker å gå inn i siden av et telt som GT-løsningen legger opp til, men elsker utsikten ut av Nallo. Nallo uten GT har plass til en stor hund i abassidet eller to store sekker. På mange turer benytter jeg også tarp. Da er abbasid unødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fortelta på Kaitum er like store som Nallo, og er store nok til alle gjøremål en værfast dag i vinterfjellet må være konklusjonen? Dersom du får ei svær bikkje inn, Fimax? Og GT versjonen må da engentlig bare by på mer vekt? Noen andre som har synspunkter på dette?

Jeg liker godt løsningen med to fortelt slik Kaitum har, og at innerteltet ikke skrår ned slik det gjør i mange andre tunneltelt. En annen ting er at jeg har forstått at Kaitum er et bedre "allround" telt, noe som er hensikten min med dette teltet.

Det er ingen andre modeller, evt fra andre leverandører som gir de samme mulighetene? Jeg har sett litt på MSR Asgard, men det er vel ikke helt ideelt i forhold til vekt syns jeg.

Teltkjøp er som alltid, en spennende prosess, og flere tips mottas med takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt flaut dette, men det finnes nesten ingen bilder av Nallo (ikke GT) med døren lukket. Tok litt tid før jeg skjønte at det var en dør der, og at den kunne lukkes! *rødme*

Jeg må si jeg liker argumentene til Fimax om utsikt, og med min egendefinerte grense på 3 kg kan jeg faktisk handle Nallo 4. Da er det plenty med plass inne i teltet i allefall. Planen er å ha teltet en stund, og med 2 turkamerater på 3,5 og 5 år som vokser til er det kanskje lurt med plass.

Når det gjelder Kaitum så er det kanskje det samme der som i Nallo. Trenger du mer plass i forteltet kan du hekte vekk litt av innerteltet?

De teltene jeg har vurdert så langt er:

Helsport Fjellheimen 3 Camp (2011-utgaven kommer med ventiler høyt oppe)

Nallo 3 GT

Kaitum 3

Fjällräven Akka R/S3

Nallo 3 (4?)

Så at det var gode priser på Hilleberg hos Brukås Sport. Noen som kjenner butikken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva gjelder størrelse på forteltet til Nallo så kan jeg bekrefte at dette er stort nok til at hunden min, en tipse på noen og førti kg. fint fikk liggeplass og mulighet for å snu seg rundt uten noe problem. Fimax og jeg hadde også en del utstyr liggende i forteltet sammen med hunden om jeg ikke husker feil.

Når det gjelder vanntetthet på kerlon 1200 duken så har jeg bare gode erfaringer med duken. Jeg har brukt et Jannu i over 4 år. Bruddstyrken på duken er også meget god. Den før omtalte hunden min tråkket rett oppå duken over kuldegropa og det ble kun en liten rift på en drøy cm. etter at hun hadde tatt sats med alle bena og hoppet opp fra den spente duken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett på Nallo 4 på teltutstillinger. Det teltet imponerer. Meget god takhøyde og stor plass innvendig. Med to små som vokser fort er det interessant. Ulempen er en inngang. Med småtasser i teltet vil nok jeg også fyre i forteltet, i en egen dedikert inngang.

Det er enkelt å hekte av innerteltet i både Nallo og Kaitum.

Jeg har også sett på Aasgard på teltutstilling. Ble skuffet. Teltet er lite, som du antyder Fjellredderen. Jeg liker Jannu bedre som ekspedisjonstelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med Jannu på ekspedisjon er det skråstilte forteltet. Det er egentlig ikke plass til 'ekspedsisjonsutstyrsmengden' i forteltet.

Dessuten er åpningen konstruert slik at det VIL det komme regne og snø inn i teltet hver gang man skal inn eller ut.

Men det er favoritteltet mitt til ekspedisjonsbruk og da helst som eneste beboer i teltet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nettopp kjøpt Kaitum 2 (ikke GT) som solovintertelt og sommertelt med sønnen min som ennå ikke bærer særlig mye. Teltet ble valgt pga lav vekt, og fordi alle hillebergtelt med lav vekt og skrå endevegg er for korte for en sovepose på 220cm (teoretisk, ikke erfart annet enn på helsportmodeller, som dog er 230cm mot hillebergs vanlige 220). Har ikke prøvd det ennå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også tre Hilleberg telt: Staika, Jannu og Kaitum 3GT. Alle teltene er meget gode til sitt bruk. Jannu har, som nevnt ovenfor, et veldig lite skrått fortelt og det er ikke plass til så mye utstyr der hvis du skal fyre primus i tillegg. Selv er jeg 192cm og det går bra i Jannu selv om jeg kunne ønsket noen cm ekstra. Det er ikke tvil om hvilket av mine tre Hilleberg-telt jeg ville hatt med meg på lang vintertur alene med sekk. Det er Jannu. Med pulk hadde jeg nok tatt med meg Staika som har bedre plass. Staika er også veldig lett å sette opp.

Når det gjelder Kaitum 3GT så har vi vært to på vintertur noen ganger med det og da har vi brukt 6 Hilleberg snøplugger som graves ned på tvers, I tillegg bruker vi de fire skiene og noen ganger skistaver. Er det kaldt fryser snøpluggene fast etter en time eller to og da kan bardunene strammes godt. Jeg hadde også litt problemer med å stramme duken de første gangene men trikset er å feste det godt i ene enden og så løfte det opp og stramme skikkelig i andre enden. Dette må gjøres før en fester andre barduner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som har Nallo, hvor lang personlengde mener dere er maks, for at ikke soveposeenden skal komme i mot duken?

Kjem an på kor stor sovepose og kor tjukt liggeunderlag. Sjølv har eg ikkje Nallo, man Nammatj, og der vil eg anslå omlag 1,5m med vintersovepose. Litt lenger med ein tynn sumarsovepose. Ligg du hjørne-til-hjørne, kan du vera endå litt lenger. Men ein må ikkje vera så redd teltduken at ein ikkje kan vera borti han. Kontakt med teltduken er bare ein av ulempene ein må ta med seg dersom ein skal ha eit lett telt. Opptil ca 1,8m bør vera uplroblematisk. Sjølv er eg 1,9m og har hatt mange netter i Nammatj-teltet mitt, dei fleste med vintersovepose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var to grunner til at jeg valgte Fjällräven Akka fremfor Nallo. Lengde i innerteltet, og pris. Den bakre veggen skrår mye, og særlig om vinteren (med tykt underlag) blir det alt for kort. (Jeg er nesten 2 meter).

Har ligget i kameraters Hillebergtelt og de virker forøvrig veldig solide og bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det snakkes ofte om kroppslengde ifbm liggelenge i innertelt. Men hvor relevant er egentlig det? De fleste over 180cm har vel soveposer som er rundt 220cm lange? Da har det liten betydnign om man er 180cm eller 200cm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjem an på kor stor sovepose og kor tjukt liggeunderlag. Sjølv har eg ikkje Nallo, man Nammatj, og der vil eg anslå omlag 1,5m med vintersovepose.

Er det fri lenge i teltet du snakker om her? Sparker du ikke da innerduken ut i ytterduken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det fri lenge i teltet du snakker om her? Sparker du ikke da innerduken ut i ytterduken?

Anslaget mitt var at ein person på 1,5m skulle ha plass i teltet utan å sparke borti teltduken.

Skal eg (1,9m) ligge i same teltet, syner det på utsida at teltet er litt for kort :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som har Nallo, hvor lang personlengde mener dere er maks, for at ikke soveposeenden skal komme i mot duken?

Jeg har Nallo 3 GT og er 194cm, har ikke opplevd noen problemer. I snø/slapsevær under jakta ifjor delte jeg teltet med en kompis på 207cm, også det fungerte bra :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anslaget mitt var at ein person på 1,5m skulle ha plass i teltet utan å sparke borti teltduken.

Skal eg (1,9m) ligge i same teltet, syner det på utsida at teltet er litt for kort :)

Jeg har Nallo 3 GT og er 194cm, har ikke opplevd noen problemer. I snø/slapsevær under jakta ifjor delte jeg teltet med en kompis på 207cm, også det fungerte bra :D

Merkelig at det her er snakk om telt med samme lengde i innertelt og skrå endevegg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to varianter av Nallo - Nallo 2 og Nallo 3 GT, og begge ble valgt på grunn av lav vekt/god plass og solitiditet. På vinteren har jeg mest brukt Nallo 2 alene, og det fungerer svært bra. Dog må det sies at jeg hadde ønsket noe mer høyde, måler ikke mer enn 174 cm, og etter anskaffelse av tykt underlag ble det litt lavt under loftet. Det samme gjelder for Nallo 3 GT. Begge teltene gir raust med plass for en person i Nallo 2 og 2 personer i Nallo 3 GT - om en ser bort i fra høyden.

Teltene er ikke optimalt konstruert for vintertelting, med kun en gavelventil. Ventilen ved bakken fyker igjen som tidligere nevnt her på forumet. I fjor gjorde jeg en henvendelse til Hilleberg om muligheten for å få sydd på en gavelventil, men de var ikke villig til å gjør slik modifisering. Litt synd, for det ville hadde forbedret ventilasjonen i teltet, som kan oppleves noe mangelfull på vinteren.

Men ellers, svært gode saker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig at det her er snakk om telt med samme lengde i innertelt og skrå endevegg :D

Som eg skreiv "Kjem an på ..."

Den største forskjellen er nok toleransen for kva som er eit problem. Og denne toleransen kan vera mykje høgare dersom ein er ute etter eit lett telt, og er bevisst på at dette er ein måte å få ned vekta på teltet på, enn dersom ein er ute etter romsleg telt.

Det minst gunstige været for liggelengda i denne typen telt, etter mine erfaringar, er snødrev som legg seg oppover teltenden og pressar denne ned som ein pressar kaviar ut av tuba. Då vert rett og slett teltet nokre desimeter stuttare i løpet av ei natt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som eg skreiv "Kjem an på ..."

Den største forskjellen er nok toleransen for kva som er eit problem. Og denne toleransen kan vera mykje høgare dersom ein er ute etter eit lett telt, og er bevisst på at dette er ein måte å få ned vekta på teltet på, enn dersom ein er ute etter romsleg telt.

joa, men likevel.... selv om man er bevisst på at lav vekt har sin pris, så er det nyttig å få beskrevet hva denne prisen er. Det er vel det vermer ikke gjør, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

joa, men likevel.... selv om man er bevisst på at lav vekt har sin pris, så er det nyttig å få beskrevet hva denne prisen er. Det er vel det vermer ikke gjør, da.

Han nevnar dårleg ventilasjon, som også er eit resultat av låg vekt. Og med hans 174cm, så skal ikkje liggelengde vera noko stort problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han nevnar dårleg ventilasjon, som også er eit resultat av låg vekt. Og med hans 174cm, så skal ikkje liggelengde vera noko stort problem.

unnskyld jeg skrev feil, mente yalla, ikke vermer. Mente altså

Som eg skreiv "Kjem an på ..."

Den største forskjellen er nok toleransen for kva som er eit problem. Og denne toleransen kan vera mykje høgare dersom ein er ute etter eit lett telt, og er bevisst på at dette er ein måte å få ned vekta på teltet på, enn dersom ein er ute etter romsleg telt.

joa, men likevel.... selv om man er bevisst på at lav vekt har sin pris, så er det nyttig å få beskrevet hva denne prisen er. Det er vel det yalla ikke gjør, da.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.