Gå til innhold
  • Bli medlem

3-sesongs sovepose på under 900g


Anbefalte innlegg

Etter en alt for kald opplevelse på Hardangervidden sist sommer, ser jeg meg nødt til å finne en ny sovepose. Dessverre er jeg en liten vektfanatiker, og ønsker derfor en sovepose under 900g om mulig. Jeg ser etter en 3-sesongers, men regner for det meste å bruke den sent vår/sommer/tidlig høst. Ønsker derfor en konf-temp på et noen minusgrader. I tillegg kan jeg nevne at jeg er 190 cm lang.

Er det noen som har hoen forslag til en aktuell sovepose for meg?

Har selv sett ut:

- Western Mountaineering AlpineLite Super

- Western Mountaineering Ultralite

- Mountain Equipment Xero 350

- Marmot Atom

- Montbell UL Super Strech Down Hugger

Er det noen som har noen erfaringer med disse posene?

Takker for alle svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Brodern har en Hagløfs 3 sesong på 700g eller hva det er. Han brukte hvertfall den inne på Finnmarksvidda uti august.

Ikke sikker på om den produseres lenger.

Så vet jeg Oslo SPortslager har igjen neon overligger av Ajungilak Attitude Summer som de selger til 2500.

Har komfort nedre på +2 så litt varmere enn du helst ønsker. Dog en bra pris for en bra pose. Veier vel 700gr så den er lett og fin.

Ellers er jo alle merkene du har listet opp solide merker.

Da er det vel egentlig bare å vurdere det spesifikasjoner, praktiske bruk og ikke minst budsjettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Western Mountaineering Alpinlite Long (den heter ikke Super lengre) og er veldig fornøyd med den. Alpinlite er bredere enn Ultralite. Ellers er de like. Jeg er 192cm.

Har også Marmot Atom som jeg er veldig fornøyd med men jeg bruker den bare som sommerpose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også som _OS_ alpinlite og er godt fornøyd.

Det er som han sier, bare bredden som er forskjellen på den og ultralight, så hvilken av de du bør velge kommer vel an på bredden din.

Jeg ville heller sett på helium eller hydrogen fra marmot enn atom.

De er i alle fall mer sammenlignbare med WM-posene du nevner.

Forøvrig er disse soveposene fra marmot (atom, hydrogen og helium) også ganske brede poser, noe som jo er bra eller dårlig avhengig av kroppsfasong.

Mountain equipment lager generelt smalere poser, og det er jo også bra eller dårlig avhengig av kroppsfasong :)

Kjenner en som har montbellpose med dette strikksystemet deres, og det ser rett og slett kjempebra ut, absolutt verdt å vurdere.

For å summere:

Hvis du er bred: alpinlite eller marmot

Hvis du er smal: ultralight eller ME

Jokeren er montbell, tror du blir fornøyd uansett hvilke av disse du velger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har WM Apache med mikofiberstoff. mens Martin M her på forumet har AlpineLite (eller UltaLite) med Extremlite stoff. Begge er meget fornøyde. Martins pose pakker markant mindre enn min pose, selv om de har ca samme temperaturrating. Mikrofiberstoffet vil nok ha noe bedre levetid, og beholder nok "luftigheten" noe lengre når den blir utsatt for fuktighet.

Jeg har også Marmot Hydrogen posen i en ti år gammel utgave. Den har hatt en fantastisk holdbarhet, og meget gode tekniske løsninger. Marmotposene synes jeg er like gode som WM.

Jeg kjenner ikke de to andre posene, men ville valgt en pose med passform som er best tilpasset egen kroppsform og liggemønster. Jeg liker WM poser fordi de er relativt vide øverst og smalere ved føttene enn mange andre poser. Det gir bokstavelig talt godt albuerom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg har, som Fimax skriver, WM Ultralite.

Er veldig godt fornøyd med den posen. Den holder kort og godt det den lover hva gjelder kvalitet, har brukt den i fire år, gjennom alle sesonger.

Holder fint ned mot -10. På de varmeste sommernettene blir den selvsagt for varm med lukket glidelås men funker da fint som dyne.

Veldig pakkvennelig og lett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også Alpinlite.

Veldig fornøyd med den, selv om jeg ikke har brukt den så mye. Valgte den pga bredden, og selv til meg er den passelig romslig. Kan ikke tenke meg noen pose som passer bedre til mitt bruk (temperatur, vekt og størrelse).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ME Xero 350 og er kanonfornøyd med den posen! Har XL versjonen som passer meg perfekt da jeg er ca 180cm og normal bygning.

Bruker denne vår, sommer og høst. Her nord er jo tempen omtrent lik disse årstidene :lol:

Anbefales!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Hva med en Sir Joseph Koteka 290? Den veier 550 gram og Sportsnett har kategorisert den som «Dun (vår/sommer/høst)», med en nedre komforttemperatur på 3 plussgrader. Jeg har brukt den et par netter i Jotunheimen hvor temperaturen falt under null, og med en trøye fungerte det helt fint. Litt dyr, men romslig og komfortabel til mine 193 centimeter. Dessuten svært komprimerbar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.