Gå til innhold
  • Bli medlem

svindyre brenselflasker


sleif

Anbefalte innlegg

sleif skrev (På 1.3.2011 den 2.02):

Ok, nå er jeg gjerne bastant, men er det ikke flere enn meg som lar seg provosere over alle aluminiumsflaskene som selges i utallige størrelser og farger fra alle de store kokeapparat-produsentene? De bulkes lett og halsen er sårbar, det er vanskelig å avlese mengden og innholdet, de er umulig å helle fra uten å søle og de koster en liten formue. Greit nok at innholdet vanskeligere kan forveksles med rødbrus eller vann når det står "fuel" på utsiden, eller at brennstoffet ikke løser opp aluminium slik som plast, men læll - ikke kjøp dette tullet!

 

Hadde utleningene bare hatt så gode panteflasker som Norge, i stedet for de syltynne PET-flaskene sine... Jeg sverger til standard panteflaske av enkle og praktiske årsaker: Praktisk størrelse, fleksibel plast gir etter for mye juling og store fall, gjennomsiktig og lett å avlese mtp mengde og innhold, svært lav vekt og ikke minst billig utsalgspris.

 

Vil verden bedras?

Vanskelig å skru en fuelpumpe fast i tuten på en slik plastflaske vel? Dessuten tåler de neppe å bli trykksatt heller. Derfor fuelflaske. Når primusen slukker av seg selv, er flaska tom, og så skrur du ut pumpa og skifter flaske. Evt. har du pumpe i hver flaske og bare bytter kjapt før brenneren blir kald. 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvor stort trykk blir det i disse flaskene for flytende fuel? Til grillen hjemme er det jo nærmest vanlig med komposittflasker som man kan noenlunde se inn i mtp hvor mye flytende gass som er igjen, burde gå an å få til for parafin/bensinbrennere også?  F.eks. Trangia har plastflaske (rød) for flytende fuel, de burde gå an å få til i gjennomsiktig plast også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Terka skrev (5 timer siden):

Hvor stort trykk blir det i disse flaskene for flytende fuel? Til grillen hjemme er det jo nærmest vanlig med komposittflasker som man kan noenlunde se inn i mtp hvor mye flytende gass som er igjen, burde gå an å få til for parafin/bensinbrennere også?  F.eks. Trangia har plastflaske (rød) for flytende fuel, de burde gå an å få til i gjennomsiktig plast også?

😄hvor stort er et hus....

Trykket i brennstofflaska avhenger jo av hvor mange pumpetrykk du gjør med pumpestempelet og volumet i pumpesylinderen, samt volumet i flaska. Trykket kan imidlertid bli nokså høyt, og må bli det, skal lufttrykket klare å presse brennstofftet gjennom slangen og dysa med høy nok hastighet og kraft (trykk) til at du får skikkelig bluss på brenneren. Selve flaska tåler nok vesentlig høyere trykk enn hva du får med pumpa. Høyere enn noen brusflaske.
 

Komposittflaskene med propangass er også svært trykkbestandige. De lager jo jetfly i kompositt i disse tider. Disse har den egenskapen at et komposittskrog ikke utvider seg når flyet stiger opp i cruisehøyde, i motsetning til aluminiumsskrog, som faktisk utvider seg med flere cm pga. trykkforskjellen mellom flykabinen og atmosfæren utenfor. Dette gir konstruksjonsutfordringer for fly som går svært høyt, f. eks. ulike militærfly og Concorde i sin tid. Ei brusflaske ville sannsynligvis eksplodert av trykkforskjellen. Kompositt tåler store belastninger, og er altså mer bestandig mot trykk enn aluminium. Kompositt er imidlertid mer kostbart enn aluminium, og det forklarer vel noe av årsaken til at små brennstofflasker til teltprimuser og slikt lages i aluminium. Aluminiumen er sikkert også lettere å presse i fasong. Hvis kompositt blir mer vanlig, kan jo det endre seg. For 40 år siden var aluminium dyrere enn stål. Nå er det omvendt, og i dag bruker vi aluminium der vi før brukte stål, særlig hvis vekt og stivhet har noen betydning. Er vekt og stivhet viktigst, bruker vi jo helst kompositt. F. eks. sykkelhjul, rammer og gafler. Imidlertid er jo slike produkter vesentlig mer kostbare enn tilsv. i aluminium. 
 

Trangia sine brennstofflasker i plast er ikke laget for trykksetting. Står advarsel på flaska. De er utstyrt med hellekork og er kun til oppbevaring av brenstoff, f. eks. til spritbrennere og oljelamper. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet jeg ikke hvordan det er med engangsflaskene, men jeg har testet butanmiks på halvliters brusflaske, selvsakt et sært eksperiment   :-) . Det å lage rett ventil i flaskekorken var også en utfordring.  Flaska stod ute i allslags vær en halv sommer før jeg brant opp gassen.

I brusflaske tåler sikkert de 2-3 Bar trykk du klarer å pumpe opp, men hvordan de skal tilpasses har jeg ungen peiling på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dsk skrev (2 timer siden):

Nå vet jeg ikke hvordan det er med engangsflaskene, men jeg har testet butanmiks på halvliters brusflaske, selvsakt et sært eksperiment   :-) . Det å lage rett ventil i flaskekorken var også en utfordring.  Flaska stod ute i allslags vær en halv sommer før jeg brant opp gassen.

I brusflaske tåler sikkert de 2-3 Bar trykk du klarer å pumpe opp, men hvordan de skal tilpasses har jeg ungen peiling på.

Hvordan klarte du å fylle gassen på den brusflaska? Gassen koker jo bort tvert den kommer ut i fri luft. Ei heller ville jeg stolt på en hjemmelaga ventil. De gassboksene du kjøper på sportsforretningene er jo heller ikke helt tette. Derfor skal du aldri oppbevare slike innendørs. Oppbevarer dem ikke engang i teltet på barmarksturer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan fint fylle fra en boks til en annen med en adapter mellom boksene.  Det renner fra den øverste boksen som er opp ned og ned i den nederste, bare det får nok tid (timer)

Alt utendørs, og eksperiment i klassen ikke gjør dette hjemme.  
En annen måte å fylle på er å putte alt i fryseren, (hvis det bare er butan) så kan du helle det som vann.

Et annet av eksperimentene fra jeg var yngre var akkurat det, stakk hull i boksen og fylte min Coleman 400 primus, og satte på korken.  Funka akkurat som bensin :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, Georg Ianke said:

Vanskelig å skru en fuelpumpe fast i tuten på en slik plastflaske vel? Dessuten tåler de neppe å bli trykksatt heller. Derfor fuelflaske. Når primusen slukker av seg selv, er flaska tom, og så skrur du ut pumpa og skifter flaske. Evt. har du pumpe i hver flaske og bare bytter kjapt før brenneren blir kald. 😉

Heisann Georg.

Jeg ser du kommenterer på noe jeg har skrevet for over 10 år siden, men jeg står fortsatt ved dette :-)

Imidlertid viktig å påpeke at det er snakk om transport av fuel. Til selve forbrenningen bruker jeg (faktisk fortsatt) flaska som var inkludert (i mitt tilfelle Primus). Den har jeg altså ikke kjøpt separat, den var inkludert med brenneren og har egne hengsler som ikke en panteflaske kan by på.

Det som har skjedd i mellomtiden, altså mellom mitt innlegg i januar 2011 og nå, er at også Norge har gått over til tynnere plastflasker som ikke tåler like mye som tidligere.

God tur :-) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sleif skrev (38 minutter siden):

Heisann Georg.

Jeg ser du kommenterer på noe jeg har skrevet for over 10 år siden, men jeg står fortsatt ved dette :-)

Imidlertid viktig å påpeke at det er snakk om transport av fuel. Til selve forbrenningen bruker jeg (faktisk fortsatt) flaska som var inkludert (i mitt tilfelle Primus). Den har jeg altså ikke kjøpt separat, den var inkludert med brenneren og har egne hengsler som ikke en panteflaske kan by på.

Det som har skjedd i mellomtiden, altså mellom mitt innlegg i januar 2011 og nå, er at også Norge har gått over til tynnere plastflasker som ikke tåler like mye som tidligere.

God tur :-) 

Har det skjedd så store endringer da? Jeg husker godt hvordan brusflasker i plast var da de kom en gang utpå 1980- tallet. Ville ikke satt pumpe i dem heller og brukt til noen multifuel, om det var mulig. Den gang hadde jeg et Trangia stormkjøkken, og brukte slike flasker til rødsprit. De flaskene tålte en del juling. Må tilstå at jeg ikke har drukket nevneverdig brus siden da, så skal ikke uttale meg for mye om dagens brusflasker. Mulig de er blitt tynnere i godset. Ville ikke brukt slike til oppbevaring av brennstoff heller i grunn, slik jeg gjorde i hine "hårde" dager. Har for stor respekt for brennstoffsøl i pulken. Dessuten, som tidl. nevnt, så er det veldig greit å bare kunne bytte til ny flaske m/pumpe dersom flaska går tom under fyring, så slipper jeg ny opptenning. I barmarksesongen bruker jeg kun gass. Veldig greit i grunn. 
 

I lige måde👍🏻

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt gammel tråd, men for å legge ballen død kan man benytte disse istedenfor brusflasker om man ikke vil benytte aluminiumsflasker. Flasken under er ment for formålet, kan lagres over lang tid, billige, barnesikret og man tar ikke feil av innholdet. Disse fantes neppe da tråden ble startet.

18-901_xl_1.jpg.3cfb0eb3db348c5735df7b486d5016cb.jpg

Endret av ubernoob
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutes ago, ubernoob said:

Litt gammel tråd, men for å legge ballen død kan man benytte disse istedenfor brusflasker om man ikke vil benytte aluminiumsflasker. Flasken under er ment for formålet, kan lagres over lang tid, billige, barnesikret og man tar ikke feil av innholdet. Disse fantes neppe da tråden ble startet.

18-901_xl_1.jpg.3cfb0eb3db348c5735df7b486d5016cb.jpg

Kan dog sterkt anbefale å ta noen gode runder tape rundt korken ved lagring liggende/i pulk. Har selv hatt med disse flaskene på tur i pulk, uten tape. Det lakk bra med bensin!

  • Liker 2
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ubernoob skrev (19 minutter siden):

Litt gammel tråd, men for å legge ballen død kan man benytte disse istedenfor brusflasker om man ikke vil benytte aluminiumsflasker. Flasken under er ment for formålet, kan lagres over lang tid, billige, barnesikret og man tar ikke feil av innholdet. Disse fantes neppe da tråden ble startet.

18-901_xl_1.jpg.3cfb0eb3db348c5735df7b486d5016cb.jpg

Hver sin lyst, sånn apropos skjøre, moderne plastflasker med tynt gods. Greit til oppbevaring i uteboden/garasjen, ikke i pakningen, enten det er pulk eller sekk. Det er i alle fall min oppfatning og anbefaling. Ellers takk for tipset. Har ikke sett at Biltema selger alkylatbensin. Den er kanskje billigere enn heptanen som selges på sportsforretningene, men vil også tro at den gir mer merkbare avgasser. Sist jeg prøvde slikt (mange år siden), var i alle fall det tilfelle. Renset parafin er kanskje bedre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dsk skrev (50 minutter siden):

Har god erfaring med Biltemas alkylatbensin, og siden jeg har ekstra aluminiumsflasker så bruker jeg det på tur.
 

Foretrekker definitivt å ha brenstoffet på dertil egnede flasker med pumpe på tur. Gjør det også vesentlig enklere å bytte flaske når en går tom, framfor å skulle helle over fra ei plastflaske. Tenker jeg gir Biltemas alkylat en sjanse også, selv om heptan fungerer utmerket. Opptenning skjer likevel med rødsprit, oppbevart på en Trangia brennstofflaske i plast, med hellekork. Liker ikke brusflasker til slikt, aldri så solide og tette. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Georg Ianke skrev (4 timer siden):

Foretrekker definitivt å ha brenstoffet på dertil egnede flasker med pumpe på tur. Gjør det også vesentlig enklere å bytte flaske når en går tom, framfor å skulle helle over fra ei plastflaske. Tenker jeg gir Biltemas alkylat en sjanse også, selv om heptan fungerer utmerket. Opptenning skjer likevel med rødsprit, oppbevart på en Trangia brennstofflaske i plast, med hellekork. Liker ikke brusflasker til slikt, aldri så solide og tette. 

Hvorfor vil du bruke rødsprit til opptenning? Personlig åpner jeg bare krana et øyeblikk så det kommer ut ørlite bensin.

(ps. jeg spør fordi jeg er nyskjerrig, ikke fordi jeg vil ha deg til å slutte med rødsprit 😉)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Georg Ianke skrev (6 timer siden):

Opptenning skjer likevel med rødsprit, oppbevart på en Trangia brennstofflaske i plast, med hellekork. Liker ikke brusflasker til slikt, aldri så solide og tette. 

Alkylat fra biltema fungerer fint og soter ikke. Luktfrie avgasser kan jeg ikke uttale meg om, men tror det er som all annen 4-takt.

Nå vet jeg at jeg nettopp har slått et slag for å bruke beholdere som er ment for formålet, men for rødsprit til forvarming så mener jeg at dette er beste løsning:
https://a.aliexpress.com/_mLi2lFh

Du trenger ca 2,5 ml (to korte sprut) for å få nok rødsprit til forvarming, så da kan man velge størrelse etter lengde på turen.

De er tette, tåler at du klemmer hard, virkelig hardt på dem uten at de lekker,
Og jeg har hatt sammenhengen rødsprit på dem i nesten to år uten at det ser ut til at flasken har blitt påvirket av det. Men det er jo forskjell på rødsprit og bensin.

Trangiaflasken er stor og dårlig til å sprute inn på puten for forvarming etter hva jeg forstår.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sig Man skrev (1 time siden):

Rødsprit soter mindre enn bensin ved forvarming, men det går helt fint forvarme med bensin og. Jeg bruker rødsprit når jeg har huska å fylle den lille  rødspritflaska, ellers så bruker bensin.

 

SnorreL skrev (47 minutter siden):

Rødsprit gir også gjerne lavere flammer ved forvarming enn det bensin gjør. Kjekt hvis man har lite og lavt fortelt. 

Måtte faktisk kjøre en liten test på dette for jeg har aldri opplevd dette som noe problem. Jeg ser at det blir veldig lite sot av rødsprit (egentlig ingen sot som jeg kunne se). Med bensin ble det litte gran sot på selve forvarmingsrøret, ikke mer enn at jeg aldri har giddet å tørke det vekk en gang (har faktisk ikke lagt merke til det før, derfor måtte jeg teste). Maks flammehøyde under forvarmingen ble mer eller mindre helt lik. Dog er det mye lettere å søle med rødspriten siden den må tømmes ned i brenneren ovenfra, mens bensinen bare pipler ut mellonm et halvt og ett helt sekund av dysa og treffer i verste fall spredeplata og faller så rett ned igjen hvis strålen blir for høy.

Jeg likestiller de to metodene etter dette forsøket. Dette kan sikkert avhenge av brenner. Jeg testet med en Kovea Booster+1. Jeg har også en Kovea Booster DualMax (stillebrenner), og har egentlig ikke lagt merke til noe særlig sot med denne heller, men har ikke testet for å se forskjellen da. Antar det blir litt sot på den også, men neppe mye da jeg heller ikke pleier å tørke av den.

Da fikk jeg gjort noe artig denne kvelden også!

;-)

Før (har tørket av forvarmingsrøret med papir):

 

IMG_20210212_211817_DxO_900.jpg.0570e29b6e1e47001eedc203f070248a.jpg

Etter forvarming og bruk:

IMG_20210212_212838_DxO_900.jpg.4ba89113ed9056a8b7f9ae49a8dc579b.jpg

Mengden sot jeg fikk tørket bort etterpå:

IMG_20210212_215123_DxO_600.jpg.957bea2b8a41a3da46c8b9bcf8b43a58.jpg

Maks flammehøyde under forvarming:

IMG_20210212_211909_DxO_600.jpg.bba35443eaf410d74e5a02b7aa24120e.jpg

Typisk flammehøyde under forvarming (det går også fint å kontrollere flammehøyden en del med å slippe ut bensin litt etter litt under veis i forvarminga):

IMG_20210212_211842_DxO_600.jpg.3ad63b2f5dcc84206f3630cd9988d91a.jpg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde forvarmingsrøret vært blankt før start hadde det vært omtrent like blank etter rødsprit og like svart som det du ser med bensin, så det er litt forskjell, men på en brenner som din blir det ikke mye sot.

Jeg bruker mest omnifuel med bensin og den har mye gods over der man forvarmer (inkludert en silencer cap) og tilsvarende mye mer sot enn på din brenner, så der forvarmer jeg alltid med rødsprit. Det er jo noe som varierer fra brenner til brenner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ubernoob skrev (33 minutter siden):

Alkylat fra biltema fungerer fint og soter ikke. Luktfrie avgasser kan jeg ikke uttale meg om, men tror det er som all annen 4-takt.

Nå vet jeg at jeg nettopp har slått et slag for å bruke beholdere som er ment for formålet, men for rødsprit til forvarming så mener jeg at dette er beste løsning:
https://a.aliexpress.com/_mLi2lFh

Du trenger ca 2,5 ml (to korte sprut) for å få nok rødsprit til forvarming, så da kan man velge størrelse etter lengde på turen.

De er tette, tåler at du klemmer hard, virkelig hardt på dem uten at de lekker,
Og jeg har hatt sammenhengen rødsprit på dem i nesten to år uten at det ser ut til at flasken har blitt påvirket av det. Men det er jo forskjell på rødsprit og bensin.

Trangiaflasken er stor og dårlig til å sprute inn på puten for forvarming etter hva jeg forstår.

Jeg har i mange år (20+?) brukt den flaska her til rødsprit, både til forvarming av parafinprimus (111) og til brennstoff til vanlig rødspritbrenner av Trangia-typen. Aldri hatt lekkasje som jeg kan huske. Den har et målebeger på toppen. Ett målebeger til forvarming innomhus. To utomhus. Tre hvis det er kaldt og vanskelig med vind ute. Umulig å søle mer enn ett målebeger. Lite sannsynlig at man kan få eksplosjon i flaska ved uforsiktig bruk. Vet ikke om man får tak i denne med målebeger lenger, men jeg mener å huske at jeg så en for ikke så lenge siden.

Eneste ulempe er at du må skylle munnen noe veldig etter tannpussinga i kveld hvis du skal ha den med på tur nå til helga 😁

IMG_20210212_222324_DxO_600.jpg.734b42c1a0c3e2908d6fd991744bbe2f.jpgIMG_20210212_222354_DxO_600.jpg.0bc14975a0af2997376d1b000497d21e.jpg

Endret av Skogens Stønn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (4 timer siden):

Hvorfor vil du bruke rødsprit til opptenning? Personlig åpner jeg bare krana et øyeblikk så det kommer ut ørlite bensin.

(ps. jeg spør fordi jeg er nyskjerrig, ikke fordi jeg vil ha deg til å slutte med rødsprit 😉)

Godt spørsmål, tross alt, men det har sin begrunnelse. Tipset fikk jeg for øvrig her inne for en tid siden, men i en annen tråd. Jeg har nemlig gjort som deg i årevis, men alltid funnet heptan noe eksplosivt og vanskelig å dosere. Ørlite for mye, så blir det fort flammehav, og mengden du trenger avhenger jo også av temperaturen der du er. Med litt trening går som regel doseringen greit, men er du sliten, er det fort gjort å overdosere, særlig med heptan, som er svært følsom på mengden. Som førstiser i Forsvaret i 1991 fyrte vi jo opp 111’en med rødsprit, og da jeg noen år senere kjøpte en ombygd 111 til bruk i Trangia stormkjøkken, var det uansett rødsprit til opptenning og parafin på brennstofflaska. Optimus 111 var jo aldri noen multifuel. Imidlertid ble det alltid søl med den rødspriten, rødsprit på fingertuppene og rødspritsmak av maten. Da jeg noen år senere kjøpte en moderne multifuel, en Nova+, ble det slutt på mat som smakte rødsprit. Til gjengjeld altså en fort heller eksplosiv opptenning som også sotet mye. Novaene (og Polarisen) går i grunn best på heptan. Har siden prøvd både Nova og Polaris med vekslende hell. Ingen av dem er særlig egnet i kalde forhold, -20° og kaldere. Har derfor gått over på MSR, først Whisperlite, i senere tid også XGK EX. Sistnevnte med silencer pga støyen. Pga. heptanens eksplosivitet prøvde jeg disse på parafin en periode. Fungerte ganske bra, men parafinen er treg å tenne på som opptenningsvæske når det er -10° og særlig i enda kaldere vær. Dessuten soter den som fy under opptenning. Så leste jeg altså om rødsprit. Skeptisk i utgangspunktet med bakgrunn i tidl. erfaringer, men ville gi det en sjanse likevel, og angrer så langt ikke. Rødspriten antenner lett selv i streng kulde, brenner rolig selv om du har overdosert med god margin, og soter ikke. Doserer du for mye, brenner det lenge før det slukker, men du slipper soten og det voldsomme flammehavet heptanen (og forsåvidt også parafinen) kan gi. Har imidlertid rødspriten på egen brennstofflaske type Trangia med hellekork. Det gir minimalt søl. Heller en liten skvett på flamesprederen og lar det renne nedover breneren og ned i veken (primingpaden) under dysa. Opptenningen går pent og rolig, og sotfritt. Åpner reguleringen på fullt når rødspriten nesten er brent ut. Må noen ganger hjelpe til med en stormlighter. Whisperlite og XGK har reguleringen på selve pumpa, og da tar det litt tid fra du åpner krana til brennstoffet kommer ut av dysa. Du hører imidlertid suset i dysa når brennstoffet kommer. Husker dessverre ikke hvem som skrev kommentaren med tipset om rødsprit til opptenning, ellers skulle vedkommende uten videre fått en 👍🏻. Noen ganger trenger man å bli minnet på at gamle metoder slett ikke alltid går ut på dato. Snarere kan de få fornyet aktualitet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (2 timer siden):

Jeg har i mange år (20+?) brukt den flaska her til rødsprit, både til forvarming av parafinprimus (111) og til brennstoff til vanlig rødspritbrenner av Trangia-typen. Aldri hatt lekkasje som jeg kan huske. Den har et målebeger på toppen. Ett målebeger til forvarming innomhus. To utomhus. Tre hvis det er kaldt og vanskelig med vind ute. Umulig å søle mer enn ett målebeger. Lite sannsynlig at man kan få eksplosjon i flaska ved uforsiktig bruk. Vet ikke om man får tak i denne med målebeger lenger, men jeg mener å huske at jeg så en for ikke så lenge siden.

Eneste ulempe er at du må skylle munnen noe veldig etter tannpussinga i kveld hvis du skal ha den med på tur nå til helga 😁

IMG_20210212_222324_DxO_600.jpg.734b42c1a0c3e2908d6fd991744bbe2f.jpgIMG_20210212_222354_DxO_600.jpg.0bc14975a0af2997376d1b000497d21e.jpg

😂 herlig👍🏻

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ubernoob skrev (3 timer siden):

Alkylat fra biltema fungerer fint og soter ikke. Luktfrie avgasser kan jeg ikke uttale meg om, men tror det er som all annen 4-takt.

Nå vet jeg at jeg nettopp har slått et slag for å bruke beholdere som er ment for formålet, men for rødsprit til forvarming så mener jeg at dette er beste løsning:
https://a.aliexpress.com/_mLi2lFh

Du trenger ca 2,5 ml (to korte sprut) for å få nok rødsprit til forvarming, så da kan man velge størrelse etter lengde på turen.

De er tette, tåler at du klemmer hard, virkelig hardt på dem uten at de lekker,
Og jeg har hatt sammenhengen rødsprit på dem i nesten to år uten at det ser ut til at flasken har blitt påvirket av det. Men det er jo forskjell på rødsprit og bensin.

Trangiaflasken er stor og dårlig til å sprute inn på puten for forvarming etter hva jeg forstår.

Heller rødspriten pent og rolig på flammesprederen, lar den renne nedover brenneren og trekke inn i primingpaden. Fungerer helt utmerket. Whisperliten og min XGK med silencer har imidlertid domeformet flammespreder, dog med oppovervinklet kant rundt. Kjøpte nylig en 0,5l flaske til formålet, men skulle tro 0,3l holder. Trenger jo ikke så store mengder med mindre du drar på virkelig lengre turer. Har så langt brukt en gammel Zigg- flaske fra forna da’er påskrudd Trangia hellekork til formålet, men den er unødig stor. Rommer en hel liter om du ikke skal ha pumpe i den. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dsk skrev (På 11.2.2021 den 22.05):

Du kan fint fylle fra en boks til en annen med en adapter mellom boksene.  Det renner fra den øverste boksen som er opp ned og ned i den nederste, bare det får nok tid (timer)

Alt utendørs, og eksperiment i klassen ikke gjør dette hjemme.  
En annen måte å fylle på er å putte alt i fryseren, (hvis det bare er butan) så kan du helle det som vann.

Et annet av eksperimentene fra jeg var yngre var akkurat det, stakk hull i boksen og fylte min Coleman 400 primus, og satte på korken.  Funka akkurat som bensin :-)

Høres ut som du skal vite hva du gjør før du prøver... vanlig helårsgassblanding damper jo selv i -25°, om ikke så mye. Skal jo ikke så mye til heller, før det er for mye innendørs.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja en bør ha en viss oversikt. :-) Slike eksperimenter gjør jeg bare utendørs, og litt unna huset.
Boksen jeg tok butan fra var en gammel butanboks av den typen som man stikker hull på når den monteres i kokeapparatet.  Den tom primus og trakt i fryseren inne regnet jeg som ufarlig, tok det med ut og gjorde overføringen i løpet av få minutter.  Ikke noe jeg kommer til å gjøre igjen.  

Fylle restgass fra en nesten tom ventilboks til en annen for å ha med en nesten full på tur er greit, men også noe en skal gjøre med forsiktighet.  Ventilene på boksene er laget for å holde godt og vel boksens levetid, ikke for at man fyller den mange ganger.  Man må også sørge for at det er 20% eller mer av volumet i boksen som gass for å kunne takle temperatursvingninger,  det er derfor viktig å være svært nøyaktig og bruke vekt, ha god tid og å gjøre det utendørs.

Det finnes en del instruksjonsvideoer for slikt på nettet, ikke alle tar hensyn til sikkerhet.

Det motiverer litt til forsiktighet når man er som jeg, livredd for brann og eksplosjon, men det motiverer også til å lære seg hvor farene ligger. :-)

Alt er farlig.... men hvor farlig.  Så langt har jeg bare fått med meg et dødsfall ved bruk av engangslighter. (i USA)
Jeg bruker det av likevel.

Jeg fyller ikke propan på en gassboks, og jeg gjør heller ikke som noen jeg leste om som ikke gadd å blåse opp gummimadrassen så de koblet den til propanflaska...  for å ta en annen ytterlighet.

Klarer stort sett å bruke opp rester i gassbokser når jeg har bilen i nærheten, så jeg har ikke fylt over fra gassboks til gassboks på lenge, men det er greit å kunne.  :-)


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.