Gå til innhold
  • Bli medlem

svindyre brenselflasker


sleif

Anbefalte innlegg

dsk skrev (2 timer siden):

Jeg fyller ikke propan på en gassboks, og jeg gjør heller ikke som noen jeg leste om som ikke gadd å blåse opp gummimadrassen så de koblet den til propanflaska...  for å ta en annen ytterlighet.

Hvis det er bare propan inni madrassen ville den ikke kunne antenne (hvis man ikke får hull da, og siver ut i teltet), men det er vel fort gjort å få en blanding av propan og luft i madrassen? De har kanskje ikke tenkt over at statisk elektrisitet kan generere gnister når man ligger der og vrikker seg i all nylonen oppå madrassen, og det er ikke sikkert at gnisten tar veien dit den skal på utsida av madrassen...eller at propanen har holdt seg inne i madrassen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Skogens Stønn skrev (15 timer siden):

 

Måtte faktisk kjøre en liten test på dette for jeg har aldri opplevd dette som noe problem. Jeg ser at det blir veldig lite sot av rødsprit (egentlig ingen sot som jeg kunne se). Med bensin ble det litte gran sot på selve forvarmingsrøret, ikke mer enn at jeg aldri har giddet å tørke det vekk en gang (har faktisk ikke lagt merke til det før, derfor måtte jeg teste). Maks flammehøyde under forvarmingen ble mer eller mindre helt lik. Dog er det mye lettere å søle med rødspriten siden den må tømmes ned i brenneren ovenfra, mens bensinen bare pipler ut mellonm et halvt og ett helt sekund av dysa og treffer i verste fall spredeplata og faller så rett ned igjen hvis strålen blir for høy.

Jeg likestiller de to metodene etter dette forsøket. Dette kan sikkert avhenge av brenner. Jeg testet med en Kovea Booster+1. Jeg har også en Kovea Booster DualMax (stillebrenner), og har egentlig ikke lagt merke til noe særlig sot med denne heller, men har ikke testet for å se forskjellen da. Antar det blir litt sot på den også, men neppe mye da jeg heller ikke pleier å tørke av den.

Da fikk jeg gjort noe artig denne kvelden også!

;-)

Før (har tørket av forvarmingsrøret med papir):

 

IMG_20210212_211817_DxO_900.jpg.0570e29b6e1e47001eedc203f070248a.jpg

Etter forvarming og bruk:

IMG_20210212_212838_DxO_900.jpg.4ba89113ed9056a8b7f9ae49a8dc579b.jpg

Mengden sot jeg fikk tørket bort etterpå:

IMG_20210212_215123_DxO_600.jpg.957bea2b8a41a3da46c8b9bcf8b43a58.jpg

Maks flammehøyde under forvarming:

IMG_20210212_211909_DxO_600.jpg.bba35443eaf410d74e5a02b7aa24120e.jpg

Typisk flammehøyde under forvarming (det går også fint å kontrollere flammehøyden en del med å slippe ut bensin litt etter litt under veis i forvarminga):

IMG_20210212_211842_DxO_600.jpg.3ad63b2f5dcc84206f3630cd9988d91a.jpg

 

Dette er akkurat grunnen til at jeg ikke bruker bensin til opptenning. Høye flammer og mye sot som vises på bildene.

Det soter mer, man får høyere flamme, undersiden av flammeprederen blir sotete. På lengre turer fører dette til gulere flamme etterhvert.

Jeg forvarmer ofte liggende i soveposen i hilleberg Unna, og da er små flammer vesentlig.

En liten øyedråpebeholder (ca 5 cm høy, 2,5 cm i diameter) med sprutetut fra e-bay holder til en ukestur til forvarming av XGKII med bensin på tanken (den krever lite forvarming, husk forvarmingsveke i brenneren. Forvarmingsveken øker effektiviteten og demper flammene).

Endret av Marius Engelsen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

dsk skrev (3 timer siden):

Det står at "All three were on ventilators because of the smoke inhalation", så da fikk hun i hvert fall fyr på røyken...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dsk skrev (10 timer siden):

Ja en bør ha en viss oversikt. :-) Slike eksperimenter gjør jeg bare utendørs, og litt unna huset.
Boksen jeg tok butan fra var en gammel butanboks av den typen som man stikker hull på når den monteres i kokeapparatet.  Den tom primus og trakt i fryseren inne regnet jeg som ufarlig, tok det med ut og gjorde overføringen i løpet av få minutter.  Ikke noe jeg kommer til å gjøre igjen.  

Fylle restgass fra en nesten tom ventilboks til en annen for å ha med en nesten full på tur er greit, men også noe en skal gjøre med forsiktighet.  Ventilene på boksene er laget for å holde godt og vel boksens levetid, ikke for at man fyller den mange ganger.  Man må også sørge for at det er 20% eller mer av volumet i boksen som gass for å kunne takle temperatursvingninger,  det er derfor viktig å være svært nøyaktig og bruke vekt, ha god tid og å gjøre det utendørs.

Det finnes en del instruksjonsvideoer for slikt på nettet, ikke alle tar hensyn til sikkerhet.

Det motiverer litt til forsiktighet når man er som jeg, livredd for brann og eksplosjon, men det motiverer også til å lære seg hvor farene ligger. :-)

Alt er farlig.... men hvor farlig.  Så langt har jeg bare fått med meg et dødsfall ved bruk av engangslighter. (i USA)
Jeg bruker det av likevel.

Jeg fyller ikke propan på en gassboks, og jeg gjør heller ikke som noen jeg leste om som ikke gadd å blåse opp gummimadrassen så de koblet den til propanflaska...  for å ta en annen ytterlighet.

Klarer stort sett å bruke opp rester i gassbokser når jeg har bilen i nærheten, så jeg har ikke fylt over fra gassboks til gassboks på lenge, men det er greit å kunne.  :-)


 

Gassbokser med smårester på etter tur bruker jeg i grunn til å fylle stormlighteren med før jeg drar på nye turer. Er det svært lite igjen på boksen, brenner jeg det opp før jeg stikker hull i boksen og setter den til avdamping. Siste stopp er glass/metall- beholderen på den lokale mottakstasjonen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Georg Ianke skrev (3 minutter siden):

Siste stopp er glass/metall- beholderen på den lokale mottakstasjonen. 

Jeg tror ikke disse kan gå i glass/metall beholderen. De må leveres i metallkontaineren på gjennvinningsstasjonen.

På samme måte kan ikke ett drikkeglass gå i glass- og metallemballasje beholderen. Det er kun glass brukt til matemballasje som kan gjenvinnes på den måten. Annet type glass inneholder stoffer som ikke kan gjenvinnes.

Hør med ditt lokale renovasjonsbyrå.

 

Georg Ianke skrev (7 minutter siden):

Gassbokser med smårester på etter tur bruker jeg i grunn til å fylle stormlighteren med før jeg drar på nye turer. 

Hvorfor bruker du ikke bare boksen helt opp før du skifter? Når det er lite gass igjen på boksen og det er fare for at den kan gå tom ila turen, kan du bare ta med en ny full boks som du begynner på når den andre er tom. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (15 timer siden):

Jeg tror ikke disse kan gå i glass/metall beholderen. De må leveres i metallkontaineren på gjennvinningsstasjonen.

På samme måte kan ikke ett drikkeglass gå i glass- og metallemballasje beholderen. Det er kun glass brukt til matemballasje som kan gjenvinnes på den måten. Annet type glass inneholder stoffer som ikke kan gjenvinnes.

Hør med ditt lokale renovasjonsbyrå.

 

Hvorfor bruker du ikke bare boksen helt opp før du skifter? Når det er lite gass igjen på boksen og det er fare for at den kan gå tom ila turen, kan du bare ta med en ny full boks som du begynner på når den andre er tom. 

Punkterte gassbokser kan kastes i glass/metall. Husker ikke hvor jeg leste det, mange år siden nå. Eget verktøy til punktering fås kjøpt hos de fleste sportsforretninger som selger gassbokser. Er vel bare Turistforeninga sine hytter som ikke aksepterer punkterte gassbokser i metallavfallsdunkene sine.

Drikkeglass inneholder visst bl. a. bly (grøss) for å gjøre dem mer motstandsdyktige mot knusing. Derfor skal ikke disse i glass/metall. Er vel egentlig spesialavfall. Burde i tilfelle være det. 
 

For min del bruker jeg gass stort sett bare i barmarksesongen. Vinterstid kun til småjobber om det ikke er for kaldt. Sekken blir uansett full og tung nok, mat og fiskeutstyr krever sitt av plass selv om jeg tørker all ferskmat, uten at jeg skal drasse på nesten tomme gassbokser også. Unngår helst det. Har vesentlig bedre plass i pulken, men samme fenomenet oppstår fort der også. Vinterturer krever jo som regel mer og større/tyngre utstyr enn sommerturer. 

Endret av Georg Ianke
Tilføye glemt avsnitt.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Georg Ianke skrev (13 timer siden):

Gassbokser med smårester på etter tur bruker jeg i grunn til å fylle stormlighteren med før jeg drar på nye turer. Er det svært lite igjen på boksen, brenner jeg det opp før jeg stikker hull i boksen og setter den til avdamping. Siste stopp er glass/metall- beholderen på den lokale mottakstasjonen. 

Hvor får jeg tak i et adapter for å fylle på lighteren fra gassboksen? Det skulle jeg gjerne ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (26 minutter siden):

Hvor får jeg tak i et adapter for å fylle på lighteren fra gassboksen? Det skulle jeg gjerne ha.

Tror jeg kjøpte mitt adapter på XXL en gang i tida...

Samme med stormlighteren, en Optimus Burny. 

Varierer ellers stadig hvor du finner hva av turutstyr. Ville i grunn bare prøvd å Google det du leter etter. Kjøpte nylig en 0,5l Trangia brennstofflaske i plast på XXL Sandvika, nå finner jeg ikke slike flasker på XXL overhodet, ei heller i nettbutikken deres. I andre sportsbutikker på nett derimot...

Noe irriterende å stadig måtte betale frakt hver gang en skal ha noe småtteri. På den annen side greit å slippe å løpe rundt i butikkene å lete. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.