Gå til innhold
  • Bli medlem

Lavkarbo langtur


sirsn

Anbefalte innlegg

Vær litt forsiktig med lavkarbo.no, her er det mange gode tips som ikke nødvendigvis passer for alle. Fastlegen vet best hva som passer for den enkelte, og ellers litteratur av fagfolk som eksempelvis Fedon Lindberg, Sofie Hexeberg, Espen Rostrup, etc. Jeg foretrekker faktisk Lindberg som startet det hele i Norge, han har fått med seg at folk tar helt av og holder litt igjen. Alt med måte er en god innstilling til det meste spør du meg. Gjør heller ingenting å lese litt fra "nei"-siden også, selv om de kommer litt etter etterhvert som erfaringene kommer. ;)

Jeg har gått på LCHF-dietten i lengre tid, og har erfart mye bra med den. Jeg har også erfart noe dårlig, og måtte på et tidspunkt tilkalle ambulanse da jeg ble så dårlig pga magekrampe at legevakta ble oppriktig bekymra. Etter det gikk jeg fra ketogen kost (Hexeberg) til Fedon-stilen med 100-150g pr dag. Fordelen med det er at kroppen ikke blir helt psyko når du ved gitte anledninger må spise litt mer karbo, f.eks. på tur. Det viktigste er jo at blodsukkeret er nogenlunde stabilt tross alt. Fedon bruker et mål han kaller glykemisk belastning, dvs. i prinsippet hvor mye de få karboene du spiser faktisk påvirker blodsukkeret, altså denne diskusjonen om kjappe vs trege karbohydrater. Nok om det.

På tur der energibruken ligger langt over normalen er det kanskje litt risikofylt å bare belage seg bare på fett og proteiner, hva skjer når man "går tom" for energi å trenger påfyll relativt raskt? Samtidig er det svært vanskelig å ta med seg fersk mat som alltid er ideelt i lavkarbo-kosten. Kompromiss må til, og jeg har landet på følgende:

Havregryn er f.eks. perfekt frokost, det er masse karbo i den, men det er nesten utelukkende fra stivelse, og havre er som kjent meget sunt for kroppen (gjerne med rosiner og kanel, det blir ikke mange grammene). Jeg får knapt noe blodsukkerstigning av dette, har masse overskudd og trenger ikke påfyll på mange timer. Polarbrød av havre, knekkebrød, etc er også alternativer for småmåltider som holder lenge (bare sjekk datoen på brødet først, noen butikker er sløve).

Som pålegg er også peanutsmør utmerket, trenger ikke stå i kjøleskap, fullt av proteiner og fett, og av den sunne sorten. Hermetisk pålegg som tubeoster, kaviar, corned beef, etc, funker også. Tørkede kjøttpølser som reinpølse, etc, klarer seg også fint uten kjøleskapet. Ekte meierismør er også selvskreven, og klarer seg utmerket uten kjøleskap. Ellers kan litt tørket frukt være godt også, aprikos er f.eks. meget sunt, og gir minimal blodsukkerstigning til å være full av karbohydrater. Alt med måte selvfølgelig.

Fiskemiddag er perfekt, men tilbehør er vanskelig. Potetmos med melk funker fint som tilbehør på tur, lett, trenger bare vann og gir lav blodsukkerstigning. Real turmat til de dagene du ikke får fisk er helt fair, det er litt karbo men ikke så mye at du ødelegger hele dietten. Er det ikke kjempevarmt ute så prøver jeg å ta med meg noen røkte kjøttpølser, egner seg suverent på bålet men også som pålegg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi nordmenn skal jo alltid være verdensmestere på alt, og nå er det lavkarbo som er det store.

Diverse statlige helseorganisasjoner advarer og hevder at en relativt høy andel av energiinntaket bør bestå av karbohydrater og at høyt fettinntak er skadelig, ja til og med farlig, selv om vi reduserer eller kutter ut karbohydratene..

Da stiller jeg bare et spørsmål.

Hva med de menneskene på jorda som har eksistert i generasjoner med slik lavkarbodiett. Enten de nå er inuitter, hestefolk fra Mongolia eller andre eksotiske folkeslag så ser vi at det nok ikke er så farlig med lite karbo og mye fett like vel. Hvis vi skulle følge de rådene som kommer fra ernæringsrådet så skulle nok vi her i Norge levd lengst og hatt best helse i hele verden, men slik er det ikke. Folk både i områdene rundt Middelhavet og i Asia gjør det langt bedre enn oss, men så lever de jo også av en helt annen kost enn oss.

Her spiller nok sukkerindustrien en større rolle enn vi vil innrømme.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...

Kjøtt, fisk og flesk er jo godis. Liten tvil om det! Men blir jo kjipern om noen år når alle de innfeite lavkarbofolka renner ned sykehusene for å få staka opp blodårene sine. Jeg har troa på et balansert, fornuftig kosthold med litt av alt.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Peanøttsmør og majones er godt nok, men det mangler en god del proteiner i den kosten. Og majones i romtemperatur i 14 dager høres ille ut, når den ser skilt ut etter 3 dager.

Men det funker supert med tørket kjøtt,tørkede grønnsaker og smør/kokosfett, holder fint i 14 dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er 20-30% proteiner i peanøttsmør, så at man mangler protein ved å ta med peanøttsmør er bare tull.

 

Proteiner fra planteriket er derimot ufullverdige. Det betyr at om du spiser KUN peanøttsmør hele turen, så kan ikke kroppen ta i bruk proteinene pga manglende aminosyrer. Dette løser du fint ved å kombinere peanøttsmøret med andre proteinkilder. Dette kan være andre proteinkilder fra planteriket som frø,bønner, linser, erter eller korn. Eksempler på det siste kan være grovbrød (som peanøttsmør vanligvis spises med) eller havregrynsgrøt. Du kan også kombinere med aminosyrer/protein fra dyreriket som fisk, kjøtt og meieriprodukter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Peanøttsmøret brukes, som sagt over her, som tilbehør til andre ting, f.eks lavkarboknekkebrød. Med majonesen drøyer man ut pølser eller tørket kjøtt, og bidrar til variert smak. Jeg lager meg som oftest et "kjøleskap" i vannet når jeg er på tur. Men majones holder seg fint nok i ryggsekken en ukes tid. Spesielt en tube. Har aldri hatt problem med det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg skummet meg gjennom denne tråden. Lever selv etter LCHF og det er 3 punkter som slår meg her; Ta ut innholdet av hermetikkboksene og vakuum-pakke det kan jo være aktuelt, dersom vekten tillater det. Proteinpulver og tørrmelk hørtes ganske genialt ut :D (Om man ikke er så kresen da, men der meste er jo spiselig på tur). Og hva med å tilberede lunsjen samtidig med frokosten, evt bare lage dobbel porsjon til frokost, så slipper man å bruke så mye tid på lunsjen senere på dagen.

 

Og ellers alt som kan tørkes, kjøtt, hjemmelaga knekkebrød osv... :) Lavkarbobrød kan jo også være en mulighet?? (Har ikke oversikt over næringsinnholdet her, spiser ikke brød selv, så det er mulig at det blir litt vel mye karbs her). Uansett, kroppen har jo større toleranse for karbs ved store anstrengelser som det kan bli når man er på lange turer, kontra normal hverdagsaktivitet.

 

Bra tråd btw... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En bør nok holde seg til lavkarboknekkebrød på langtur, slikt brød mugner veldig fort i romtemperatur. Selvsagt kan man bruke peanøttsmør som pålegg, men det blir for mye karbohydrater. Jeg burde nok presisert det siste der. Jeg kan absolutt ikke spise 100g peanøttsmør. Nå hørtes det som om kåbbåi kåre her mente en skulle velge bare peanøttsmør og majones, for han utbroderte det ikke mere. Så jeg beklager at jeg misforsto.

Hvilken tørrmelk inneholder få karber? Jeg har ikke funnet en type som funker, så jeg bruker smør og kokosolje og evt små bokser med kokosmelk( her må man velge om det passer pga vekta).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med en mattørker åpner mulighetene seg (kan bruke stekeovn på svak varme og døren på gløtt).

Kjøtt, grønnsaker og bær kan alle tørkes, og holder seg fint noen uker på tur. Kutt i grønnsakene i terninger og kjøttet i tynne strimler før tørking så er det supert å bruke til gryteretter, spesielt om du lar det ligge i vann noen timer for å ta til seg vann før du koker.

Pulveriserer du kjøtt / grønsaker i en food prosessor så har du "buljong" pulver til suppe eller gryterett base.

Tørker kjøtt sammen med litt tørkede blåbær kan pulveriseres, bland det med krydder og talg for å lage pemmikan. Bruk litt mandelmel eller noe for å få en fin fast konsistens. Talg kan du lage ved å koke dyrefett på lav varme til fettet smelter, sil det så over i ett glass. Bacon, svinefett, oksefett, lammefett, eller likn er fint til dette, og det holder seg også i ukesvis på tur. Klarnet smør kan også brukes, og holder seg lenger enn vanlig smør når det er varmt..

 

Egg kan tørkes og pulveriseres, og er ypperlig til omelett, etc.

 

Det er bare fantasien som setter grenser hvis du er villig til å eksperimetere litt.

 

PS! tilsett krydder / urter til pemmikanen hvis ikke er den ganske kjedelig på smak. Sørg også for å tilsette fett i gryteretter for bedre smak og mere energi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Litt på siden, hvordan pakker dere egg på tur? Jeg har kun forhåndskokt egg til kortere turer, så de ikke knuser, men det er jo litt kjedelig, og går dessuten utover holdbarhet.

 

Jeg ville forresten ikke vært bekymret over holdbarheten på egg. De kan fint holde seg 3-4 uker, og lengre, i romtemperatur. Tekst om interessant utstilling om mat og "kjøleskap": http://www.kulturverk.com/2013/05/03/redd-maten-fra-kjoleskapet-tradisjonell-kunnskap-gir-moderne-losninger/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt på siden, hvordan pakker dere egg på tur? Jeg har kun forhåndskokt egg til kortere turer, så de ikke knuser, men det er jo litt kjedelig, og går dessuten utover holdbarhet.

 

Jeg ville forresten ikke vært bekymret over holdbarheten på egg. De kan fint holde seg 3-4 uker, og lengre, i romtemperatur. Tekst om interessant utstilling om mat og "kjøleskap": http://www.kulturverk.com/2013/05/03/redd-maten-fra-kjoleskapet-tradisjonell-kunnskap-gir-moderne-losninger/

Eggboks i gul plast fra sportsbutikk. Eggene har overlevd skitur på betongføre...

I følge de som burde ha greie på tingene, så er det krav fra EU som gjør at egg må merkes med kort holdbarhet. I "syden" står eggene i vanlig temperatur.

Det blir kastet usannsynlig stor mengder fullt brukbare egg som er gått ut på dato.

post-1073-0-56998700-1368608957_thumb.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt på siden, hvordan pakker dere egg på tur? Jeg har kun forhåndskokt egg til kortere turer, så de ikke knuser, men det er jo litt kjedelig, og går dessuten utover holdbarhet.

 

Jeg ville forresten ikke vært bekymret over holdbarheten på egg. De kan fint holde seg 3-4 uker, og lengre, i romtemperatur. Tekst om interessant utstilling om mat og "kjøleskap": http://www.kulturverk.com/2013/05/03/redd-maten-fra-kjoleskapet-tradisjonell-kunnskap-gir-moderne-losninger/

Knekk eggene og hell dem på ei vanlig halvliters brusflaske. Greit til omelett/eggerøre på tur. Har hatt slike i sekken i fire fem dager på sommertur, uten å ha fått noe problem..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knekk eggene og hell dem på ei vanlig halvliters brusflaske. Greit til omelett/eggerøre på tur. Har hatt slike i sekken i fire fem dager på sommertur, uten å ha fått noe problem..

 

Ja, for 4-5 dager fungerer nok dette fint, men jeg tror det blir verre når vi begynner å snakke 12-15 dager, da ville jeg helst hatt eggene inntakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eggboks i gul plast fra sportsbutikk. Eggene har overlevd skitur på betongføre...

 

 

Har den samme sjøl. Funker som bare det, men det er lurt å ikke kjøpe de største eggene man finner i butikken. Det kan bli litt for trangt inni eggboksen da. Bruk middelsstore egg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Nordhauk polstra min med sånne myke knotter man setter under stolbein, da ligger de stabilt.
@Hrungnir Coop selger økologisk peanøttsmør med 99% peanøtter.

Husk at karbohydrater ikke er essensielt for kroppen, men på tur vil det være en god energikilde iom at de vil forbrennes ganske fort når man er ute og går. For et lhcf-kosthold tror jeg ikke det vil være "skadelig" med en liten porsjon naturlige karbohydrater (type ris, næringsrikt og plassbesparende) ved siden av middagen for å øke glykogenlagrene litt.
Nøtter, strimla kylling og tørka kjøtt duger også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er flere grunner til å ikke spise raske karber på tur. For min del handler det mye om at jeg får et skikkelig søtsug av små mengder ris, potet osv, det er direkte ubehagelig og noe jeg ikke ønsker på tur der jeg vil kose meg og slappe av. Så her må en veie for og imot hva som passer en selv best. På padletur der jeg padler hele dagen, så har jeg energi nok, kroppen har store energilagre å ta av, jeg har ikke opplevd å gå tom, men vi padler ikke hardt, bare jevnt og trutt( padler alene i kano, ungene tar et og anna tak).

Mitt største problem på tur er heller det at jeg ikke er sulten når de andre er sultne og må fortsatt spise, fordi det passer jo best å spise samtidig. Men da funker det greit å gi ungene et mellommåltid før lunsj og før sen middag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Nordhauk polstra min med sånne myke knotter man setter under stolbein, da ligger de stabilt.

@Hrungnir Coop selger økologisk peanøttsmør med 99% peanøtter.

 

 

Okei. Jeg pleier å lage nøttesmøret mitt selv. Da vet jeg hva som er i, samt jeg kan lage det så grovt/fint jeg bare vil. Transfett er en styggedom jeg ser enkelte industrielle nøttesmør inneholder.

 

 Jeg kan også eksperimentere med andre nøtter, da jeg har laget både mandel-, hasselnøtt og valnøttsmør. Mandelsmør kan jeg lage for 50kr kiloet,så billige næring. Minimalt med arbeid å lage selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

"Aktiverer" denne tråden igjen. Går selv på lavkarbo, og har vært i kontakt med Monica Mathiassen på  Drytech (Real turmat).

Jeg sendte en forespørsel angående lavkarboposer for oss teltere med tung sekk. Her er svaret jeg fikk:

 

Tusen takk for at du tar deg bryet å sende oss mail, det er helt klart et behov for lavkarbo turmat. Vi jobber i disse dager og utvikler retter som helt klart kan bli gode gryteretter som egner seg for folk som er på lavkarbo diett. Jeg har et håp om at disse kan komme ut på markedet iløpet av 2014.

 

Så da har vi noe å se frem til :-P

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Eggepulver (100% egg) er ganske genialt på tur. Passer fint til både omelett, eggerøre og i pannekaker. Inneholder mye kalorier i forhold til vekt.

http://www.iherb.com/Frontier-Natural-Products-Organic-Powdered-Whole-Egg-16-oz-453-g/31183#p=1&oos=1&disc=0&lc=en-US&w=egg%20powder&rc=1219&sr=null&ic=4

 

Kokosolje er et godt alternativ som stekeolje og i maten. Kjøper man virginolje har den bra med antioksidanter og smaker godt i tillegg. Tåler også godt høye temperaturer på sommeren. Cocosa er et greit valg, men hell over på lettere plastboks (som må være helt tett da oljen blir flytende over 25 grader).

 

Kokosmelk fås i pulverform på asiatiske butikker. Veier lite og gir mye energi. Fin som ingrediens i diverse middagsretter.

 

Tørrmelk (viking) er næringsrikt og gir mye kalorier i forhold til vekta.

 

Nøtter er også veldig næringsrikt og gir mye kalorier i forhold til vekta.

 

Tørka kjøtt som flere over har nevnt. Beef Jerky er enkelt og greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet at det har vært en sydpolekspedisjon hvor de kun spiste proteiner/fett (absolutt mest fett) under hele turen. De målte blodsukker underveis og kolestrol under etterpå (muligens også underveis, litt usikker på det). Blodsukkeret gikk ned på nivåer nærmere 0, mens det gode kolestrolet gikk opp, mens det dårlige gikk ned.

 

Det er nok viktig at man venner seg til å være på lavkarbo på relativt høy aktivitet, ellers tror jeg man kan gå på en skikkelig smell.

 

Personlig, så tror jeg et optimalt kosthold inneholder mest grønnsaker, nøtter, korn, frø og sopp, og veldig lite fra animalske kilder som kjøtt, egg, fisk, melk. Litt fra animalske kilder er nok smart, ettersom det er vanskelig å få et vegetabilsk kosthold. Samme hvilken kilde, så er det bedre hvis så lite er fjernet/tilsatt som mulig underveis. Mao, mel av helkorn i stedet for siktet mel, rent kjøtt i stedet for pølser, osv. Ikke spesielt praktisk når man skal på tur.

 

Sukker og kjøttindustrien har veldig mye makt, så om det jeg sier kommer med i allmenne kostholdsråd setter jeg spørsmålstegn ved. Jeg synes det er vanskelig å leve etter det jeg selv mener er optimalt, og spiser for mye fint mel, for mye mat fra animalske kilder, og for mye prosessert mat. Jeg har ihvertfall prøvd å bruke litt mer nøtter og grønnsaker i maten min, på bekostning av sjokolade og poteter/ris/pasta.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.