Gå til innhold
  • Bli medlem

Nybegynner bosatt i Sogndal - turfølge og tips til turer


Gjest Lisa86

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er nybegynner på topptur, har kun vært på ÈN tur så langt, men det ga virkelig mersmak!!

Jeg er bosatt i Sogndal (student), men virker som alle rundt meg er skikkelige proffer som har holdt på med frikjøring i alle år, og som ikke gidder ha med seg en nybegynner som sinker dem...

Jeg har en kompis her i Sogndal som også er nybegynner, men jeg er litt usikker på hvilke turer vi bør velge.. Tenker å ta turen til Blåfjell ved neste anledning, vi har vært en tur på Svarteholten (?) allerede, men det blåste en del den dagen, så det blei sykt kaldt!

Er det noen som har tips til noen fine nybegynnerturer rundt Sogndal, evt. vestlige deler av Jotunheimen eller rundt Filefjell?

Og hvis noen er interessert i å ha med seg en nybegynner på tur, så er jeg sykt gira!! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Utrolige mye muligheter både oppover i dalen, nordover og inn i Jølster samt selvfølgelig østover. Jostedalen er prima. Også andre fine turer med utgangspunkt i skitrekket både Hodlekve og Hafslo.

Gunvordalen, Blåfjell, Nystølsfjellet, Frudalen/Frudalshesten, Anestølen, Tugga i nærheten.

Sjekk toppturboka til friflyt, står noe der. I tillegg var det vel et fri flyt blad i 2010 som hadde fokus på dette området.

http://www.fimbuljostedal.no/ har guidede turer i området samt både korte og lengre skredkurs slik at du er bedre rustet til å farte rundt alene.

I tillegg har vel Norgesguidene folk bosatt der

High camp Turtagrø er en fin og sosial mulighet til å oppleve Hurrungane på ski med mer erfarne folk (men velg tur etter ferdighetsnivå)

Tips er å få tatt noen turer selv og deretter bli med de mer erfarne, læringskurven er bratt og ofte finnes det mange forskjellige nedkjøringer av ulik vanskelighetsgrad på samme topp.

Lykke til og nyt tiden på vestlandet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gunvordalen, Blåfjell, Nystølsfjellet, Frudalen/Frudalshesten, Anestølen, Tugga i nærheten.

Sjekk toppturboka til friflyt, står noe der. I tillegg var det vel et fri flyt blad i 2010 som hadde fokus på dette området.

Togga er vel såvidt jeg har hørt IKKE noe nybegynnertopp..? Har vært på tur på et av fjellene ved siden av Togga, og det er ikke bare bratt, men veldig tett skog..

FriFlyt, har de kommet med egen toppturbok for Sogndal enda? Hørte rykter om at det skulle komme...

Bladet med Sogndalsturene har en kompis av meg, husker ikke nøyaktig hvilke turer som stod omtalt der, men mener å huske det var mest turer for litt mer erfarne, uten at jeg skal være helt sikker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg bare slang frempå en del forslag til turer i området, vanskelighetsgraden er varierende

Tugga har jeg aldri opplevd som spesielt ekstremt (det er rett at det er mye skogskjøring), men kanskje ikke noe nybegynnertopp, her må man føle på egne ferdigheter som alle andre steder.

Toppturbok for Sogn var vel på gang, men aner ikke hvor langt de er kommet.

Jeg tenkte på denne (men ser ut som utsolgt) , http://www.sportsnett.no/s/p.aspx?pid=1850&cid=300

her står i alle fall Tugga, Blåfjell, Vangsen og Hesten omtalt (sannsynligvis flere, husker ikke i farten) I tillegg til turer i Sunnfjord, Nordfjord, Stryn, Sunnmøre og Hurrungane som alle er innenfor nogenlunde avstand dersom du har tilgang på bil. Godt mulig å lage seg en fin progresjonsplan på mange topper i nærheten slik at mer og mer blir overkommelig. Men det er ofte varierende skredforhold så ta forholdsregler

Jeg var på oppfriskningsskredkurs med fimbuljostedal for 5-6 år siden og de hadde også masse tips til turer i området, veldig hyggelige folk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg var selv nybegynner på topptur (på ski) i Sogndal for 8 år siden. Min første tur ble da Store Haugmelen på 1172 moh, som nåes fra Kaupangerskogen. Dette er en flott og enkel tur, som gir veldig fin utsikt bl.a mot Jotunheimen og Lustrafjorden. Følg bilveg mot Dalåker. Denne blir brøyta et godt stykke innover. Det er (pleier å være) oppkjørt skiløype til Vassløysa. Denne turen anbefales :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg var selv nybegynner på topptur (på ski) i Sogndal for 8 år siden. Min første tur ble da Store Haugmelen på 1172 moh, som nåes fra Kaupangerskogen. Dette er en flott og enkel tur, som gir veldig fin utsikt bl.a mot Jotunheimen og Lustrafjorden. Følg bilveg mot Dalåker. Denne blir brøyta et godt stykke innover. Det er (pleier å være) oppkjørt skiløype til Vassløysa. Denne turen anbefales :)

Takk for tips :)

Hvor lang tid brukte du sånn ca på denne turen?

Og tok du nedkjøringen samme vei som du gikk opp?

Er det parkeringsmuligheter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tro at 2 timer er normalt turtempo fra parkeringplassen til toppen. Det er gode muligheter for parkering ja. Følg veien opp til høyre etter at du kjører av hovedvegen ved Kaupangsenteret.

Nedkjøringen tok jeg som oftest i noenlunde samme bane ja...men den kan jo varieres litt. Det er iallefall god plass å boltre seg på enten en vil kjøre som en proff eller ta laaange sikksakksvinger :)

Kjenner jeg får lyst tilbake dit nå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tro at 2 timer er normalt turtempo fra parkeringplassen til toppen. Det er gode muligheter for parkering ja. Følg veien opp til høyre etter at du kjører av hovedvegen ved Kaupangsenteret.

Nedkjøringen tok jeg som oftest i noenlunde samme bane ja...men den kan jo varieres litt. Det er iallefall god plass å boltre seg på enten en vil kjøre som en proff eller ta laaange sikksakksvinger :)

Kjenner jeg får lyst tilbake dit nå!

Dette høres veldig bra ut!! Det må jo bare prøves ut!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første du må gjøre er å kjøpe deg kartet Sogndal-Leikanger (hvis du ikke har det allerede). En veldig fin tur når det er så mye snø som i år er Tylderingen. Den ligger ganske langt nedi på østsiden av dalen. Fin, slak og sørvendt med masse sol. Sogndalseggi er også en relativt enkel tur vurderingsmessig og skikjøringsmessig. Det er dog en litt lang innmarsj frem til veien inn til Anestølen åpner til våren. Togga er også en relativt enkel tur som du ikke vil ha noe problem med.

Et annet godt tips dersom du disponerer bil er å ta turen til Jostedalen og Leirdalen. Man kjører til Gaupne og så inn i Jostedalen noen kilometer før det går en vei til venstre opp til et kraftfverk. Fra der kan du gå opp til Grøndalseggi og Hest. Flanken opp til den store ryggen er veldig fin dersom man ikke gidder å gå helt bort til toppen på Hest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ååh, jeg elsker å få mange tips!!! Nå gleder jeg meg bare til jeg blir frisk nok til å ta meg en tur (låg med feber hele helga, og har en sykt udigg hoste!), dette kan jo ikke bli annet enn BRA!! ;D

Karter har jeg ikke selv, men låner av en kompis :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Du er jammen heldig som studerer i Sogndal :D Da har du i alle fall et godt utvalg når det gjelder turmeny. Forstår godt om du ønsker å starte med noen enklere turer. I tillegg til turene som er nevnt her vil jeg tro at både Skriki og Molden er fine turmål om utsikt og lett skikjøring er målet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både Skriki og Molden er flotte topper, men nedkjøringa kan fort by på litt trøbbel siden siste stykket går gjennom en god del skog. Men litt utfordringer kan jo være fint å ta med seg :wink:

Dessuten er det nok verdt det, med tanke på utsikta en får på toppen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lisa86

Skog fikk jeg erfare på første turen, da ned til parkeringen ved brua i Gunvordal :)

Så lenge det ikke er tett skog så jeg må ta veldig korte svinger, så kan det gå bra :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man ikke er uheldig og blir kompis med studenter som bare tenker på Meieriet så er Sogndal veldig nære paradis. Sjøl kasta jeg på mange måter bort to av åra der på folk som prøvde å omvende meg til et usunt liv. Sånt funker ikke i lengda. Tenk på alle studenter som bare kjenner skolen, Meieriet, Soho eller hva den nå heter, Sogningen Storsenter, diverse hybler og skianlegga på Hodlekve og Heggmyrane! De aner ikke hva de går glipp av... :wink: Godt jeg fant tilbake til meg sjøl i tide og ble totalt allergisk mot såkalt "uteliv".

Bortsett fra de aller flotteste turene til Hurrungane og Vangsen så er jeg ikke i tvil om at turen fra Hodlekve til Voggebreen/Myrdalsbreen og av og til videre til Gunvordalsbreen er den fineste jeg har gått i Sogndalsområdet! Haugmelen blir en god nummer to. Torstadnakken er fin, men kommer til kort mot Voggebreen syns jeg. Ellers er det beklagelig at jeg aldri fikk gått Sogndalsdalen rundt da jeg var student. Men en vakker dag skal det skje! Kan aldri tenke megg at Josten på langs kan måle seg med Sogndalsdalen rundt, bortsett fra hvis man starter i Loen og får med seg Skåla og ryggen bortover mot Fåbergstølen/Lodalskåpa.

Og enda har jeg ikke nevnt fjella sør for Sognefjorden... :)

Mange spektakulære steder på vestlandet og i Nord-Norge kan slå Sogndal med umiddelbare omgivelser, men ingen kan slå Sogndal når man tenker på en radius på 5 mil i hver himmelretning, det er nå min mening!

Ja du har mer enn nok av mulige prosjekter foran deg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tro at 2 timer er normalt turtempo fra parkeringplassen til toppen. Det er gode muligheter for parkering ja. Følg veien opp til høyre etter at du kjører av hovedvegen ved Kaupangsenteret.

Nedkjøringen tok jeg som oftest i noenlunde samme bane ja...men den kan jo varieres litt. Det er iallefall god plass å boltre seg på enten en vil kjøre som en proff eller ta laaange sikksakksvinger :P

Kjenner jeg får lyst tilbake dit nå!

Er det snakk om Dalåker? Eg trur det er markert sti derifrå oppover. Men sikkert ikkje om vinteren :-)

Sikkert fin tur. Har vore litt på tur i dette området sommerstid. Kan anbefalast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg studerte selv i Sogndal for et år eller to tilbake, og fikk gleden av mang en fin tur!

Dersom du ikke allerede har gjort det, så vil jeg sterkt anbefale å alliere deg med lurkarlaget (www.lurkarlaget.no

Sogndalstudentenes fantastiske friluftslivsorganisasjon, for ALLE uansett nivå!

Der bør du finne relativt mange likesinnede som kan gi deg input på hvor du bør gå! Det er mange her som er aktive toppturere, og de fleste har ingen prblemer med å ta med seg nykomlinger (slik jeg husker det ihvertfall).

Av topper som er fine å gå, så har du jo allerede nevnt blåfjell og togga. Togga kan være bratt en del steder, men da er det bare å være litt konservativ i veivalget. Er du i tvil så er du ikke i tvil!

På vårparten er også Vangsen et fantastisk turmål! Man kan kjøre relativt langt opp, og det er fin enkel nedkjøring! Her er det ofte farbart langt utover våren!

I ringsdalen i jotunheimen kan du også finne noen veldig fine topper.

Ta utgangspunkt i Turtagrø, og gå inn til ringsdalen, og velg og vrak etter hva du lyster. Store ringstind ligger og lokker innerst i dalen. Dyrhaugsryggen, er en veldig fin nybegynnertopp også som ligger på sida der. Der kommer du opp på 2000 meter og får utrolig fin enkel nedkjøring.

Dersom du er bitt av toppturbasillen, så har du i hvertfall bosatt deg på rett sted. Hele området vrimler av fine turtopper.

Meld deg inn i lurkarlaget og bli med på deres legendariske pudderturer og andre aktiviteter, så kommer du til å få flere å gå på tur med, og garantert mange fine opplevelser!

-Joar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Lisa86

Dersom du ikke allerede har gjort det, så vil jeg sterkt anbefale å alliere deg med lurkarlaget

Sogndalstudentenes fantastiske friluftslivsorganisasjon, for ALLE uansett nivå!

Der bør du finne relativt mange likesinnede som kan gi deg input på hvor du bør gå! Det er mange her som er aktive toppturere, og de fleste har ingen prblemer med å ta med seg nykomlinger (slik jeg husker det ihvertfall).

På vårparten er også Vangsen et fantastisk turmål! Man kan kjøre relativt langt opp, og det er fin enkel nedkjøring! Her er det ofte farbart langt utover våren!

I ringsdalen i jotunheimen kan du også finne noen veldig fine topper.

Ta utgangspunkt i Turtagrø, og gå inn til ringsdalen, og velg og vrak etter hva du lyster. Store ringstind ligger og lokker innerst i dalen. Dyrhaugsryggen, er en veldig fin nybegynnertopp også som ligger på sida der. Der kommer du opp på 2000 meter og får utrolig fin enkel nedkjøring.

Takk for langt svar :)

Er medlem i Lurkarlaget ja, men til nå har det ikke passa helt så jeg har fått blitt med på så mange turer :( Har ikke helt samme inntrykket om at folk vil ha med seg nybegynnere på tur. Har spurt flere ganger, men uten respons :roll: Så tenker jeg skal prøve å dra med meg en kompis som også er nybegynner (men som er tøffere enn meg, presser seg selv litt mer, og tør litt mer (der må jeg bare utfordre meg selv)) ;) Prøver å få komt meg opp i skisentrene for å øve meg på kjøring i pudder der, men ettersom jeg ikke har sesongkort, og pengene mine flyr litt fort, så blir det ikke for ofte det skjer... Jeg er flink til å prioritere dårlig! (som for eksempel nå, når jeg har gitt opp lesinga og har eksamen i morgen...) ;)

Vangsen ja, hvor ligger det da? :)

Har hørt mye fint om området rundt Turtagrø, hadde jeg ikke hatt planer den helgen, skulle jeg gjerne vært med på High Camp! Dyrhaugsryggen/Dyrhaugstind har jeg allerede lest litt om og sett litt bilder av, kan tenke meg å prøve den en gang :) Men nå låner jeg ikke bil lenger :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

hei,

ser du har fått mange gode tips.

går veldig ofte på tur i sognaregionen, er det områder i sogn du vil utforske men er usikker så berre ta kontakt, alltid plass til fleire turglade i gjengen.. Både gamle og unge. Uansett viser meir en gjerne rundt den fantastiske naturen der :P

Er ofte betre og bli med lokalkjende i begynnelsen så ein gjer seg kjendt i terrenget, tips, osv osv..

Er mange nære og lett tilgjengelige fjell. Nåkke meir ekstremt og utsatt en andre.

Vangsen som nevnt tidligere er i jostedalen, fantastisk utsiktsfjell. Hest og asbjørnosi fra leirdalen (sidedal til jostedalen) er og veldig bra.

i sogndalsdalen har du jo som også nevnt blåfjell, og baksida mot gunvordalen, inn i bollen fra der dåkke gikk på svartholten, lenger mot høgre er grånipa. alle meget lett tilgjengelige..

No når det begynne å bli stabilt og mindre utsatt, er området rundt sogndalseggi, frudalshesten også gode alternativ.

en kan velge brattheit etter dugleik og forhold. men en finner fine områder og køyre som aldri er for bratt. (under 30 grader)

turtagrø har vært nevnt, turane ut derifra kan gjerast enkle og korte, men også lange og som krever erfaring. en er høgt til fjells med verforbeholda som må takast til vurdering, vil ikkje anbefale store ringstind e.l. med lite erfaring, en bevegar seg til tider på bre og har nåkre bratte parti.. dyrhaugsryggen er fin, lauvnosi er også bra der. steindalsnosi funkar også...

finn deg eit fjell du vil opp på :)

kostar ingenting :D

send meg en mail om du/dåkke vil bli med eller vil ha nærare tips

: [email protected]

lukke til med turplanlegginga

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.