Gå til innhold
  • Bli medlem

Hjelp! Hva skal jeg smøre med nå?


Babelfish

Anbefalte innlegg

Mildværet har kommet til oslomarka, og temperaturen ligger rundt 0. På fredag kveld var det litt grisevær, og litt isete i sporet. Jeg la på VR 60, men hadde ikke noe som lignet på feste engang. Tenkte jeg skulle ut i marka i morgen, men noen som har tips til hva jeg skal legge under skia? Er det mulig å unngå klister nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå sier værmeldinga minus 2 i morgen, og da skulle jo VR 60 funke, eller hva? Har ikke noe mykere voks liggende for øyeblikket. Er dumt å være nybegunner på smøringsfronten, da blir det trøbbel når det er nullføre ;) Men den våte snøen som har kommet i dag, vil den ha noen innvirkning? Og når kan jeg bruke den berømte Rex-tapen som står i boden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kankke gå med skifeller på racingski med gordon setter foran!

I natt har det selvsagt kommet masse våt snø. Var 1 minusgrad ute nå, og konklusjonen av nyglidete ski med teip: meningsløst. Jeg tror aldri jeg har hatt dårligere gli. Festet var greit nok, så jeg kunne nok ikke lagt teipen noe kortere. Men gliden var altså helt katastrofal. Bikkja måtte trekke i nedoverbakkene også, og da er det rett og slett for dårlig.

Nå er skia satt i boden i påvente av å få av dritten, og jeg tar med meg hodelykt og skøyteski og drar ut en tur til for å rette opp det dårlige inntrykket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kankke gå med skifeller på racingski med gordon setter foran!

I natt har det selvsagt kommet masse våt snø. Var 1 minusgrad ute nå, og konklusjonen av nyglidete ski med teip: meningsløst. Jeg tror aldri jeg har hatt dårligere gli. Festet var greit nok, så jeg kunne nok ikke lagt teipen noe kortere. Men gliden var altså helt katastrofal. Bikkja måtte trekke i nedoverbakkene også, og da er det rett og slett for dårlig.

Nå er skia satt i boden i påvente av å få av dritten, og jeg tar med meg hodelykt og skøyteski og drar ut en tur til for å rette opp det dårlige inntrykket.

Dette er stikk motsatt av alle mine erfaringer med tape. Det er nettopp på den type føre det funker best. Jeg legger tapen til starten av helstykket på bindingen bak, og til nullmerke foran. Da har jeg like god glid som de fleste jeg går sammen med, med mindre de har spandert tusenvis av kroner på Cera ol. Slik som jeg har lagt tapen stiller dog krav til et godt fraspark. Jeg regner med du siklet av glideren, hvis ikke er det jo god grunn til at det går sakte :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kommer an på hvor du skal gå. Det kan være ganske stor forskjell de forskjell stedene rundt Oslo.

Har du et par minus i Holmenkollen er det fort så vidt under 0 i lavere deler av Lillomarka mens det fort kan være 0 eller litt over i Østmarka.

Snøen som da kom lørdag har og hatt forskjellig konsistens. Hos meg var den tørr, så vidt på grensa til kram. Litt høyere var den nok helt tørr.

Var ute en tur lørdag mens det snødde. Da gikk jeg på Rex Lilla tape, dekket med Start Black Magic. Et par gamle ski jeg hadde reparert som jeg måtte teste om funket. Da testet jeg likegodt tape og. Det ga forsåvidt greie ski, ikke helt topp glid. Det gjør jo dog nysnø sjelden.

I går gikk jeg på 2 lag Rode Super Extra dekket med 1,5 lag med Skigo HF Rød. Det ga bra ski, manglet det helt råeste feste men det kan og være at det ble for tynt lag siden dette egentlig er klisterskiene mine.

Så tips når det er litt vanskellig føre:

- Gå fra et sted du er kjent så du vet ca hvor mye kaldere/varmere det er enn hjemme. Da har du ca peiling på hva siste snøfall kom ned som i temp

- Sjekk løypestatus på Skiforeningen/Oslo Kommune. En løype kjørt opp samme dag vil kreve mindre "bitt" i smurningen enn en som er kjørt for noen dager siden.

- Tape er ikke noe godt alternativ ved nysnø, evt må den dekkes med voks.

- Hvis sporene er litt glatte så legg isklister i bunn og bruk voks oppå nå som snøen ikke er så grov. Det er meldt ganske litt vær uteover så gjør du en bra jobb der så slipper du smøre om hver gang du skal gå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for grundige tips, borgern!

Jeg tror jeg trenger å lære meg teorien bak skismøring. Utvalget mitt består av VR 45, VR 60 og Rode Multigrade - og som oftest har jeg klart meg med det. Klister vil jeg helst unngå. Jeg er ganske tung (100 kilo), og spennet i skia er nok kanskje litt for mykt. Det gjør at klister blir en plage.

Men jeg ser at du da vil legge to forskjellige smøringer, er prinsippet at du legger den hardeste innerst, og den mykeste ytterst?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja legger stort sett den hardeste innerst, Gjelder og for klister. Er for å få bedre mostand mot slitasje av den ytterste voks som er mykere. Det gjør jeg nesten alltid.

Noen ganger kan det være aktuellt å "pakke inn" mykere voks. F.eks på lengre skirenn hvor det er ventet mildere utover dag. Da legger man f.eks VR45 først(ville grunnet md Vr40 el Vr30 et tynt lag), så Vr 60 som igjen dekkes med VR45

Rode Mulitgrade, er det blå versjon eller LIlla(0 til - 2). Hvis Lilla er den jo veldig lik VR45 da.

På Rode kan du vel stort sett trekke fra 2 grader på det som står her i Oslomarka. Jeg bruker evt Rode Multi Lilla fra ca -2-3 til -5.

Selv bruker jeg VR voksene lite.

Det jeg brukes mest på finkornet snø er:

-1 til - 10. Vahtitu "gulrot", dekket med Star Blue topping. Grunnes med Rode Grønn Spesial el Skigo XC Grønn

- 8 - 15. Ski Go Grønn XC

- 15 < Rode Grønn Special

Rundt 0 Skigo Gul Spesial. Nå heter den vel XC Orange eller noe. Alt er HF rød med den er dyr og ikke helt topp i snøvær.

Så fort det er plussgrader så tar det ikke så lang tid før det er like greit å gå på klister.

Da er standard Grønn swix sprayklister i bunn. Så tynt lag blått klister hvis det er litt isete, type Lille klister hvis det er lite is og mer fukt.

På topp ennenhver stripe med universal og Rode Rossa Special.(Evt Rode Rossa hvis fare for tørrrsnø i partier).

Universal bruker jeg våde Swix VM Universal og Rode Multigrade.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er glad i SkiGo XC Yellow (-1 - +5) for våt nysnø. Jeg gjør også som Borgern og "pakker den inn" med et tynt lag hardere smøring over når føret er litt vanskelig. Korkes godt mellom lagene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mildværet har kommet til oslomarka, og temperaturen ligger rundt 0. På fredag kveld var det litt grisevær, og litt isete i sporet. Jeg la på VR 60, men hadde ikke noe som lignet på feste engang. Tenkte jeg skulle ut i marka i morgen, men noen som har tips til hva jeg skal legge under skia? Er det mulig å unngå klister nå?

Smør med Zero ski eller de nye nanoskiene ifra Finnland eller smør med tålmodighet eller bruk smørefrie ski?

Marka er såpass spenstig når det gjelder temperatur i snøen under dagens forhold til at du skal kunne treffe perfekt underveis 100%

Den ultimate løsning(Migration) vil være å begynne å skøyte!

Gjort det selv og har kurrert betydelig smøregruff!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...
Gjest Anonymous

Hei!

Kjøpt meg nye ski og lurer litt på hvordan jeg skal smøre.

Da tenker jeg smøring til å gå tur.

Ser det finnes en del instrukser rundt omkring, men det virker så veldig omfattende.

Er det en enkel måte? Trenger ikke å være noe kjempeglid liksom. Men bare at jeg slipper å gå og glippe sånn.

Hører at enkelte ikke gjør så mye mer enn å pusse med 100 papir og smøre på litt rødt klister for temperatur ca. 0 til -4 grader, og blått klister for kaldere.

Kan dette stemme?

Noen som har noen enkle tips, fremgangsmåter?

Et annet spørsmål:

Har masse skismørning stående i garasjen. Dette er bl.a. helt nye sånne Swix smøre-stifter. Blått klister og rødt klister. Ikke vært brukt før, og ser helt brukende ut syns jeg.

Men de er nok iallefall over 10 år gamle nå.

Noen som vet om skismørning går ut på dato etter så så lang tid? Evt. mister sin effekt?

Står jo ingen datostempling på dem.

Håper noen kan hjelpe meg. Planlegger en liten skitur til helga.

Da er det meldt 0 til -4 grader her :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Det enkleste er å kline på litt blå ekstra og bare gå på ski når føret passer til det :) Eller putt på feller og holde deg utenfor løypa.

Hei, og takk for svar!

Ja, kansje det. :) Blå ekstra ja. Samme som blått klister det?? Men er ikke det beregnet på kaldere dager, altså hardere føre?

Bor på vestlandet, så isåfall blir det ikke mye skigåing på meg er jeg redd. :lol:

Andre som har forslag?

Hva med skismøring og holdbarhet? Noe som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.