Gå til innhold
  • Bli medlem

Varm vintersovepose


rognposan

Anbefalte innlegg

Heisann

Etter å hå opplevd flere netter med med 20 kalde og nedover, har jeg begynt å kikke etter en ny vintersovepose. Har til nå bruk en Helsport Raudfjorden, der jeg ikke har vært forøyd med hverken kvalitet eller isolasjonsevne. Strikken i varmekraven har foreksempel løsnet flere ganger, selv etter reprasjon utført av helsport. Med en natt i 28 minus uten krave er mest keen på å prøve et annet merke enn helsport. Noen forslag til andre påser? Dun vs. Fiber? Membranfiltrene ytterstoff eller ikke?

Takker og bukker for alle innspell :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Heisann

Etter å hå opplevd flere netter med med 20 kalde og nedover, har jeg begynt å kikke etter en ny vintersovepose. Har til nå bruk en Helsport Raudfjorden, der jeg ikke har vært forøyd med hverken kvalitet eller isolasjonsevne. Strikken i varmekraven har foreksempel løsnet flere ganger, selv etter reprasjon utført av helsport. Med en natt i 28 minus uten krave er mest keen på å prøve et annet merke enn helsport. Noen forslag til andre påser? Dun vs. Fiber? Membranfiltrene ytterstoff eller ikke?

Takker og bukker for alle innspell :wink:

har raudfjorden selv men har ikke brukt den i lavere enn -6....hvor vil du si komfortgrensen går til med vanlig undertøy på når du sover?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg har gode erfaringer med Western Mountaineering sine dunposer. Er veldig fornøyd med ytterstoff samt pakkevne og mangel av dunlekkasje. Har en WM ultralite.

Men som andre dunposer er det selvsagt kritisk med fukt/kondens. For turer over tid er nok syntetisk fyll å foretrekke.

WM sine poser koster skjorta kjøpt her på berget, men kvaliteten er supergod hele veien. Jeg kjøpte min i Tyskland.

Til det bruket du skisserer vil jeg tro enten lynx, puma eller bison modellene vil være et godt valg.

Dersom du ønsker du til en rimeligere pris vil muligens Nanok sine dunposer være et alternativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar!

Vil nok si at komforttempraturen på Raudfjorden påsan ligger på rundt 10 minus, kler du på deg litt mer og har en innerpose i tillegg kan du nok presse den til nærmere 17-18... Men det vil være individuelt, og komme Ann på andre faktorer også, blant annet matinntak og liggeunderlag.

Om jeg selger Raudfjorden posen får jeg vel et par lapper, så budsjettet ligger vel på rundt 3000. Man kan kanskje spare mye ved å kjøpe fra USA?

Hva måtte du gi for Pumaen din _Os_ ? Og hvor kaldt har du testet den i? :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig dette tipset ikke faller i din smak, men det er greit å nevne det i forbifarten likevel.

Har du en 3 sesongs sovepose men er sjelden i soveposen på vinteren, eller en høstnatt under åpen himmel så kan det være mye penger å spare på å gå til innkjøp av

1) lakenpose

2) isolerende overtrekkspose som f.eks primaloft eller annet syntetisk

3) vannavstøtende overtrekkspose

Sist men ikke minst, et ordentlig liggeunderlag er kanskje den beste investeringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Isbjørn Bjørnøya, og den har jeg brukt i -15 uten noe annet enn truse på meg. Den har god krage, snøring i livet og dobbel glidelås. Du kan fint bestille sovepose etter mål fra Isbjørn, og det koster ikke veldig mye heller.

Minuset er vekten. Min veier 2,7 kilo.

Jeg har dermed kjøpt meg en 3-sesongers pose i tillegg for perioder hvor det ikke er så kaldt. For 2 poser har jeg fremdeles ikke brukt så mye som 3000.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dampsperre innerst er veldig effektivt og holder dunposen like tørr over lang tid. Senker komforttemperaturen med minst ti grader, etter egen erfaring. Testet nylig min tresesongspose som for meg (tåler ikke så mye kulde) er komfortabel ned til rundt 0 grader, i minus 11 grader. Det var varmt og godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig dette tipset ikke faller i din smak, men det er greit å nevne det i forbifarten likevel.

Har du en 3 sesongs sovepose men er sjelden i soveposen på vinteren, eller en høstnatt under åpen himmel så kan det være mye penger å spare på å gå til innkjøp av

1) lakenpose

2) isolerende overtrekkspose som f.eks primaloft eller annet syntetisk

3) vannavstøtende overtrekkspose

Sist men ikke minst, et ordentlig liggeunderlag er kanskje den beste investeringen.

Takker for tipsene men:

1) lakenpose er allerede innkjøpt og brukes samtlige netter...

2) isolerende overtrekkspose har jeg ikke prøvd ennå men det er jo en mulighet. Minuset med det er jo vekta.

3) Vannavstøtende pose er noe jeg som oftest bruker når jeg ligger under åpen himmel, uansett tempratur. Men med dette våkner jeg alltid opp med en søkk våt pose, som resultat av kondens.

Har alltid en bamse extreme og et reiskinn.

Regnet litt på det og fant ut at det blir ca. 10- 15 netter ute om vinteren, vanligst langhelger med 2 netter i strekk.

En kompis har isbjørn pose, men jeg synes ikke noe om stoffet som er brukt på den... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anbefaler membranytterstoff på en vinterpose. Det er meget stor forskjell på vanlige yttestoff og membranstoffene i møte med kondens og vann. Jeg har ikke hatt noen problemer med WM-posene mine, men tror de andre membranene er like gode.

Burde være mulig å få god pris på en vinterpose på denne tiden av året, eller litt seinere. Mange webshopper brenner nok inne med noen poser. En mulighet er å legge inn et pristak på noen ulike poser i http://www.spadout.com/p/western-mountaineering-puma-gws/.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg foretrekker dun. Lettere, mer behagelig, lengre levetid (med riktig bruk) og mye mer komprimerbar. Ulempen er jo at dun kollapser lettere når den blir våt. Labba over vidda med mye dun og mye kondens/vanndamp i teltet nettopp. Se: https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=24347&highlight=. Min WM Bison la på seg 700g i vekt. Merket likevel ikke noe på det i -30.

Marmot posene er nok meget gode, og lettere å få billig enn WM. Bison er ratet til -40 og holder det. Jeg har i tillegg en -23 pose (WM Lynx). Jeg hadde kjøpt en -30 pose hvis jeg visste hvor varm Bison var. Den koker du i -10, og må lufte over -20.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg foretrekker dun. Lettere, mer behagelig, lengre levetid (med riktig bruk) og mye mer komprimerbar. Ulempen er jo at dun kollapser lettere når den blir våt. Labba over vidda med mye dun og mye kondens/vanndamp i teltet nettopp. Se: https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=24347&highlight=. Min WM Bison la på seg 700g i vekt. Merket likevel ikke noe på det i -30.

Marmot posene er nok meget gode, og lettere å få billig enn WM. Bison er ratet til -40 og holder det. Jeg har i tillegg en -23 pose (WM Lynx). Jeg hadde kjøpt en -30 pose hvis jeg visste hvor varm Bison var. Den koker du i -10, og må lufte over -20.

Disse ser jo veldig gode ut da, men når prisforskjellen er såpass liten lønner det seg kanskje å gå for den varmeste? Eller blir det helt unødvendig?

http://marmot.com/products/col_membrain?p=117,72

http://marmot.com/products/cwm_membrain?p=117,72

Noen erfaringer når det gjelder denne membranen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Marmot Col og er veldig godt fornøyd med membranen på denne. Har lest et sted at det er samme membran som Dermizax til Bergans. Har sovet ved siden av en Tyin Vinter som var våt i yttertrekket om morgenen, mens min var tørr og fin ;)

Høres veldig bra ut :P hva vil du si er komfortempratur på den a?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dampsperre innerst er veldig effektivt og holder dunposen like tørr over lang tid. Senker komforttemperaturen med minst ti grader, etter egen erfaring. Testet nylig min tresesongspose som for meg (tåler ikke så mye kulde) er komfortabel ned til rundt 0 grader, i minus 11 grader. Det var varmt og godt.

Hva slags dempsperre bruker du? Hvordan føles det på "innsiden" - blir du klam/våt i løpet av natten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags dempsperre bruker du? Hvordan føles det på "innsiden" - blir du klam/våt i løpet av natten?

Skrev litt om dette her: https://www.fjellforum.no/oldLinkConverter.php?oldPid=202348#202335 . Kan legge til at det er påfallende i hvilken grad fuktigheten også i damsperreposen i størst grad samles i fotenden. For å bli kvitt fuktigheten damsperreposen, så tar man den ut, vrenger den, lar fuktigheten fryse til is (ila sekunder) og rister isen av.

Med damsperrepose innerst og liner ytterst er det ikke urealistisk å redusere omfanget av dunsoveposeløsningen midtvinters betydelig, både mht vekt, og også ved å kunne gå til innkjøp av en billigere pose. I tillegg så slipper man som nevnt fuktproblemet; det nevnes i denne tråden at en WM Bison ekstrem-dunpose la på seg 700 gram vann ila en 4 døgns tur i sterk kulde. Noe slikt er ingen god løsning synes jeg.

Vår, sommer, høst bruker jeg en ME Xero 500, og det er ikke umulig at den, i kombinasjon med dampsperre og liner, vil kunne holde ned mot -20, kanskje lavere. Vekten på en slik løsning er under 1300 gram, og isolasjonsevnen vil ikke forringes slik den vil ved betydelig tyngre poser uten dampsperre, allerede etter ganske kort tid. Vil tro at dampsperre fungerer omtrent på samme måte med kunststoffposer.

Jeg bruker denne nødbivuaken som dampsperre:

http://www.wiggle.co.uk/amk-heatsheet-emergency-bivvy/

Slik sett slår man også to fluer i en smekk. Den har aluminiumsinnside som reflekterer varmestråling, og virker forholdsvis solid. Vekten er rundt 100 gram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.