Gå til innhold
  • Bli medlem

Skalljakke og bukse til variert friluftsbruk


Path

Anbefalte innlegg

Etter flere år som Bergansbruker har jeg nå sett meg lei. Har en Nordkapp skalljakke og breheimen bukse som skal erstattes. Jakken har for mye innsving i livet som gjør det upraktisk med flere lag under. I tilllegg syntes jeg lommene er for små(spes bryst) som er umulig å håndtere selv med tynne hansker.

Har akkurat kjøpt en Arcteryx Fission SV jakke, men denne blir for varm på typiske "mellomdager". Det finnes en hel hau av merker og modeller, men jeg har prøvd å sette opp noen kriterier på hva jeg ønsker. Noen som har erfaringer som kan anbefale en skalljakke og bukse?

* Variert friluftsbruk vinterstid

* Vekt

* Gode lommeløsninger

* Romslig snitt (Jeg er 180cm og 85kg) - Jeg bryr meg ikke om hvordan rompa ser ut i gore-texbuksa!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Støtter Fimax på dette.

Selv har jeg Arc'teryx Theta AR, men grunnet bl.a. hetteløsing, lengde på jakken og lommer vil jeg heller anbefale Svalbard til det bruket du skisserer.

Jeg har også Arc'teryx Fission SV og er meget fornøyd med denne, men pga. fóring har denne et annet bruksmønster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode tips!

Svalbard jakka så unektelig god ut, men litt i overkant med tanke på pris. Skal uansett prøve den og se om jeg blir frelst :)

Kanskje noen kan svare meg på dette. Hva betyr de "kodene" arcteryx har på sine jakker? "AR", "SV" osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du går inn på arcteryx hjemmeside får du svar på det. SV feks severe weather conditions, LT light weight.

Har selv theta sv buksa, bare godord om den. Den 1/2 bib greia var jeg skeptisk til i utgangspunktet, men er bare flott. Til vinterstid synes jeg det er flott, da skalljakka jeg har - og de fleste moderne skalljakker - som ikke er lang bak ned på rompa.

Uansett hva du lander på, generell tips er: Jakke - Lufting under armene. Bukse 3/4 glidelås for lufting. I tillegg kjør rene skallplagg, ikke foring/netting. Da er du sikret mot alle temperaturer. Ut fra temperatur kjører du ull/fleece under etter behov. Til grisekaldt vinterbruk er vel bomullsanorakk tingen.

Har du mulighet til å avvente kjøp, så er det salg/gode priser jevnt over hele tiden hvis du følger med. Tips sportsnett, oslosportslager på nett - samt lokale butikker der du bor. Vet at bl.a. Gsport kjører kampanje på hagløfs for tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Theta SV buksa har jeg faktisk kikket på selv så godt å høre du er fornøyd med den.

Den verste kulda er forhåpentligvis over på fjellet nå, så jeg har ikke hastverk med å handle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter Fimax på dette.

Selv har jeg Arc'teryx Theta AR, men grunnet bl.a. hetteløsing, lengde på jakken og lommer vil jeg heller anbefale Svalbard til det bruket du skisserer.

Jeg har også Arc'teryx Fission SV og er meget fornøyd med denne, men pga. fóring har denne et annet bruksmønster.

Theta SV har en bedre hetteløsning, og den er ganske mye lettere enn Svalbard.

Hva man velger er en smakssak, det beste er å dra til en butikk og prøve begge (pluss andre alternativer).

Lett å få tak i Arcteryx til en billing penge fra utlandet, Svalbard er litt vanskeligere å komme over. Da får man heller satse på salg i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ift jakke er det en stor fordel med stormklaff, vil nesten påstå som et must, noe som Arcteryx ikke har forstått desverre. Ryker glidelåsen, om så MOT formodning, i -10 og 15m/s. Annen fordel er å kjøre kun stormklaff og få mer lufting under aktivitet.

Men her er meningene, som ræva, delt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har både Arcteryx Alpha og Svalbard, og er ikke uten videre enig i at Arcteryx har bedre hetter. Norrøna er også svært god på hetter. Klaffen foran glidelåset er selvsagt et poeng, men har personlig aldri opplevd at glidelåsene på Arcteryx har røket. Ellers er jo Alpha mye mer tettsittende og med mindre lommer enn Svalbard. I tillegg er Svalbard en god del lengre. Det er en parka. Liker begge to veldig godt, så det blir en smaksak. Like mange meninger som det er folk her inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.