Gå til innhold
  • Bli medlem

Hund og ski med stålkanter


Lofoten

Anbefalte innlegg

Ønsker å dele noe av min dyrekjøpte erfaring, så kanskje noen andre slipper å lære den harde måten.

Nylig dro jeg ut på en kort skitur med min hund, av typen flatcoat retriever, 10 mnd gammel.

Jeg brukte ski med stålkanter, selv om jeg var fullstendig klar over at stålkantene kunne gjøre stor skade.

Jeg hadde ikke andre ski for hånden, skulle bare "en liten" tur og ta det helt med ro, da været var fint. Hunden og skiene hadde jeg kontroll på, trodde jeg.

I en nedoverbakke var plutselig hunden oppe ved skiene mine, og jeg må ha kommet borti med stålkanten.

Han hadde fått en overfladisk flenge i sin høyre bakfot, men var såpass stor at den måtte sys. Det var bare å legge på kompress og komme seg til veterinær for å sy.

For å gjøre historien kort klarte hunden å rive opp såret etter noen dager så det måtte sys på nytt.

Veterinæren hadde glemt å gi meg antibiotika som resulterte i betennelse, hevelse og ny sprekk i sårområdet. Altså ble det enda et besøk.

Nå, 10 dager etter hendelsen, er såret endelig på bedringens vei og kommer til å gå lege seg fint. Det vil enda gå en uke hvor hunden går med bandasje og plastkrage.

På denne uken kostet dette meg ca 5000 kroner. Penger jeg burde lagt i nye ski før sesongen startet! ;)

Om skien hadde kuttet noen sener i beinet kan jeg bare tenke meg til hva dette hadde kostet, eller restultert i....

Derfor: IKKE BRUK STÅLKANTER!!

Jada, det går som regel bra...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For en del år siden var jeg på en tredagers snøhuletur i fjellet. Her var det også med en politimann med en schefrehund. Denne hunden syntes nok det var veldig stas å være på tur fjellet i stedet for på jobb i byen, og den ble et populært innslag på turen.

En kveld stod en av gutta og kappet opp noe bjørkeris med en samekniv da hunden kom byksende gjennom snøen. Han som brukte kniven så hunden litt sent, og hvordan det nå var, så sprang faktisk hunden rett på kniven og kuttet seg så kraftig helt fremme på snuten at den måtte transporteres ned fra fjellet for å sy sammen snuten. (Skal si det ble rød snø.)

Hva skal man så si om samekniv og hund? :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skal man så si om samekniv og hund? :wink:

Bruk smørkniv! :D

Man kan ikke helgardere seg mot alle tenkelige uhell, men stålkanter og ski kan i værste fall føre til avlivning av hund. Det er en billig forsikring å bruke ski uten stålkanter, og det vil vel heller ikke gjøre noen forskjell på naturopplevelsen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett hva stålkanten på en slalåmski kan gjøre med låret til en alpinist, 15 sting inne i såret og 22 sting for å lukke det, og jeg stiller meg selvfølgelig bak oppfordringen om å tenke litt på hunden også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også helt enig i at stålkanter, skistaver, samekniver osv er dumt for hunden.

Jeg har hund (schäfer) og bruker fjellski med stålkant, skistaver som er relativt spisse og samekniv.

Kan ikke helgardere seg mot alt - men taper med sportstape opp "leggene" på hunden og har filt ned kanten så mye som mulig.

Men takk for påminnelsen om å være litt varsom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som fersk eier av hund må jeg da spørre om hvordan du fjerner tape igjen?

Hvordan reagerer hunden på å ha tape på beina?

N

Syntes det var rart og ubehagelig i begynnelsen, men det gikk seg til.

Burde kanskje nevne at det ikke er stort område med tape festet til pels, men har en slags sokk innerst, og taper rundt. Så er det vel en runde oppe og nede med tape som er festet til pelsen. Når den skal av, så gjør jeg som med plaster på meg selv - river kjapt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett at når jeg går i løssnø med bikkja så følger hun sporet mitt, minste motstands vei. Hvis jeg stopper så kommer hun helt opp i bakskiene. Så skal jeg kjøpe fjellski så blir det helt klat uten stålkant. Fischer S-Bound eller Åsnes Breidablikk er vel de jeg ser på.

Skal primært ha de for labbing i marka utenfor løyper. Kanskje noe jakt senhøsten hvis det blir noe snødybbde tidlig.

Noen som har Breidablikk og har noen erfaringer å dele?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har skåret meg gjennom vanter, og sendt en bikkje til legen for å sy 10 sting, - begge deler grunnet stålkant. Tape kan vel hjelpe noe, men alt for mye ekstrajobb istedenfor å bruke ski uten stålkant. Hvor ofte skulle jeg ønske meg stålkant på tur? kanskje 2 av 100 ganger. For meg og bikkjene blir det derfor ski UTEN stålkant.

Breidablikk er en lett og leken ski, -utenfor løypene eller i scooterspor. Har også Fischer Villmarka som presser seg akkurat i spora de gangene jeg kjører i oppkjørte løyper.

Å trekke inn samekniv i denne sammenheng er helt greit om man skal kappe kvist og kvast MENS man er i fart på ski. En bil (i fart) er mer skadelig for hund enn en samekniv, men gjør neppe store skaden så lenge den står parkert. Er man så uforsiktig med kniv at man ser det som er reell fare for hunden, er det ikke værre enn at man setter bikkja i bånd når kniven dras frem fra sekken.

Men vi er alle forskjellige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gardener: Jeg vil jo si det samme om ski med stålkanter. Problemet er jo kun i nedoverbakker som jeg ser det og da er det bare å lære hunden å gå ved siden nedover?

Nja vet ikke helt. Hu jeg har gåt oppå bakskiene hvis jeg går sakte. Fort gjort da å skrape en stålkant borti et av beina.

Har bare brukt vanlig langrennsski så langt. Er f.eks når jeg skal trkke første tur på lenge inn på hytta at det blir løssnø med racingski.

Gpr jeg i følge med en kompis mens hans bikkja så vil den bikkja som går bak og tråkke opp i bakskiene til den foran så fort det er sjansen. Det vil jo og ofte skje siden det er bedre glid og lettere å gå i sporet tiol andre.

Hu jeg har er løs i nedoverbakker så der ville det neppe hvert problem siden hun kommer etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gardener: Jeg vil jo si det samme om ski med stålkanter. Problemet er jo kun i nedoverbakker som jeg ser det og da er det bare å lære hunden å gå ved siden nedover?

Det er vel i nedoverbakker uhellet gjerne skjer, men jeg mener nå at skadepotensiale er til stede selv ved gåing på flat mark. Drar man skien over labben i det man går er det noen kilo som er med på å skjære mot huden på hunden, selv uten fart.

For de som vil være føre var, kan skaremansjett med fordel brukes. Har man langhåret hund slipper man også klabbing av snø!

Link: Skaremansjett

thumb_skaremansjett_288_0.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den bikkja jeg skadet traff jeg på flatmark, merket ikke jeg var borti den engang. Jeg snørekjører endel og er sjelden borti dyra mine, bortsett fra et par kræsj der jeg har vært uoppmerksom og en av bikkjene må drite. Da har jeg fått både bikkje og dritt rundt beina. I dyp snø er det ofte bikkjene går løse, og når skia ikke syns så er det liksom "fritt frem". Da kan det bli temmelig stygt med stålkant. (Dette er noe jeg prøver å trene de til å ikke gjøre, greit å være føre var om noen med stål i skia skal bli med på tur).

Jeg var tidligere stor fan av stålkant og kunne ikke tenke meg ski uten. Idag skjønner jeg ikke hvorfor jeg var så sær, er som sagt ikke ofte jeg savner det. Og etter flere småsår her og der, trenger jeg ikke lenger bry meg om hvordan jeg håndterer skia.

De leggbeskytterne så forresten smarte ut, jeg vet at flere hundekjørere også bruker tilsvarende neoprensokker av lange typen, bl.a for ømme ankler og ledd. (Varme)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det være at dere har for kort line da tro? Skal ikke være noen besservisser her men hvordan klarer dere komme borti hunden på flatmark. Jeg har snørekjørt hund siden jeg var 12-13 og da både huskyer og settere. Aldri hatt et problem på flatmark. Har tidligere vært skiløper selv og ser at om man har dårlig balanse kan ting skje eller det går ganske bratt nedover så er det kanskje lurest å slippe hunden. Når det gjelder hund på bakskiene er det jo hundefører bak som har ansvar for at hunden bak ikke kommer opp til fremste fører?

På jaktprøver har det blitt en tendens at folk bestemmer at folk ikke kan bruke stålkant, dette er overformynderi spør du meg. Har man lekt sissa på ski i 5-6 år så får man rimelig bra skikontroll! Litt of topic men måtte ha det ut :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En vet aldri hva hunden finner på, eller hva som plutselig skulle dukke opp som får ting til å skje. Du kan ramle, hunden kan finne på å stoppe, etc, etc, etc... Det beste er å snørekjøre uten stålkant om du kan, da har du eliminert risikoen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle er ikke like flinke på ski som deg, Sverto :wink: Og alle bikkjer er heller ikke like lettdresserte, andres hunder som er for nysgerrige f.eks. Noen bikkjer bråstopper for å drite, og om man drømmer seg bort i 20 km/t ved å se til siden på en topp man gjerne skulle besøkt, fikler med kamera e.l, så spiller det liksom ingen rolle om man har lang eller kort line.

Alle med en ung jakthund vet vel at det å holde igjen en hund når et vilt støkkes opp rett ved sporet kan være rimelig utfordrende. Motsatt kan det være en skremt hund som piler i motsatt retning fordi den vil flykte fra det den blir skremt for. Hunder er og blir dyr, og 100% kontroll vil jeg påstå er umulig. Stålkanter er og blir skarpe, og så lenge man somregel ikke har bruk for dette stålet så burde valget av ski for hundeeiere være klart.

Er man alltid bare på tur med sin egen "fulldresserte" hund, eller kan det hende en ikke fullt så dressert hund blir med på turen også?

Erfaringsmessig så støtter jeg kraftig trådstarters innlegg, -ikke bruk stålkant hvis hund blir med på ski. Kjedelig å måtte returnere fra en planlagt langtur fordi man hadde skylapper på og stolte for mye på sitt eget ego. Ingen er perfekte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle er ikke like flinke på ski som deg, Sverto
Hehe tar den. Problemet med at andre hunder kan slenge seg med tyder på for dårlig dressur hos den andre parten, skulle den hunden bli skadet så er det trist men kynisk sagt, ikke ditt problem. Hundene jeg har trekt med har ikke noe problem med å skjønne at de er i arbeidsmodus og har aldri opplevd annet enn irritasjon mot andre hunder som kommer inntil når de trekker. Har man Husky så kan man jo ikke ha hunden løs. Settere og fuglehunder generelt er jo lett å dressere på disse områdene. Det er jo forskjell på hunder men til syvende og sist er det jo hundeeiers ansvar.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe tar den. Problemet med at andre hunder kan slenge seg med tyder på for dårlig dressur hos den andre parten, skulle den hunden bli skadet så er det trist men kynisk sagt, ikke ditt problem. Hundene jeg har trekt med har ikke noe problem med å skjønne at de er i arbeidsmodus og har aldri opplevd annet enn irritasjon mot andre hunder som kommer inntil når de trekker. Har man Husky så kan man jo ikke ha hunden løs. Settere og fuglehunder generelt er jo lett å dressere på disse områdene. Det er jo forskjell på hunder men til syvende og sist er det jo hundeeiers ansvar.

Hmmm. Har da min husky løs stort sett. Hun er ubrukelig til snørekjøring(overtok henne i voksen alder så hun hadde ikke lært slikt riktig). Så går hun pent i bånd, da er de som regel ikke så gode til å trekke heller.

Så hun er stort sett løs på skitur. KOmmer hun etter på flatmark og nedover og så tar hun meg igjen oppover.

Men har vel hørt at det kanskje ikke er så mange som har de løse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tillegsinfo: Mine 2 huskier går løse så mye de gidder, jager ikke vilt, (bortsett fra smågnagere) og kommer på innkalling. Men en kompis med vorsteh sliter "big time" med å kontrollere bikkja. Man kan trygt si at hunder og eiere er forskjellige ja...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner at du kan trene en husky til å gå ved siden. Derimot skal en husky være en skikkelig god trekkhund så har jeg lært at man ikke skal trene noe dressur på de, annet enn enkle kommandoer som sideskift og brems. Man fjerner på en måte litt av den enkle råskapen når man begynner med dressur. Poenget i tråden er jo tur med hund og stålkanter, går hunden ved siden er jo ikke dette noe problem. Når det gjelder Vorsteherèn til kammeraten din er det jo enten dressur eller lederskap det mangler på, om han ikke vil ha den slik da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.