Gå til innhold
  • Bli medlem

Kald i ansiktet, tips og triks?


Villmarksjenta

Anbefalte innlegg

Hei!!

Jeg har lett for å fryse i ansiktet etter jeg en gang forfryste meg, og sliter med dette når jeg er/sover ute på vinteren.

Burde jeg kjøpe ansiktsmaske eller noe lignende? Er det noen spesielle ansiktsmasker dere anbefaler?

Er det noen som har noen tips eller triks når det gjelder dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når du er i bevegelse vil ofte ei god hette hjelpe mye. Ei som er slik at du kan forme en "tut" som gir rolig luft foran ansiktet. Er det kaldt og kraftig vind er ansiktsmaske bare gull. Jeg bruker ei som er en balaklava med neopren front. Kjøpt hos en mc-forhandler. Var MYE billigere enn på sportsbutikker. Buff, helst i ull og gjerne med fleece funker bra. Kuldekrem er det noen som bruker. Jeg personlig er ikke så glad i det da jeg ofte har griset til buff ol. og da mister de mye av de isolerende egenskapene sine. Man må egentlig prøve seg fram til det som man synes funker best og man trives med selv. Hvor i ansiktet man har forfryst seg har jo også mye å si for hvilken metode man bruker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neoprenmaske er genialt i vind og ellers og egentlig. Det beste med den er at den ikke blir klissvåt av pusten din. Ellers er jo balaclava kjekt å bruke uansett. Jeg har en fra woolpower som jeg er fornøyd med. og forsvarets vendbare i merinoull.

Neoprenmaske sammen med googles i sterk vind da er du sikret, sammen med en god lue selvsagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet noen lager seg en sånn klaff som festes til brillene som dekker nedover nesa og beskytter den. Det hjelper kanskje mest mot sola men.. Jeg laget engang en beskyttelse for nesa av bomull med gaffateip. Den festet jeg over nesa med plasterteip. (husk bomullen inn mot huden) Det så fullstendig latterlig ut og var litt ubehagelig i starten, men det funka! :cry: For kinnene er det maske, buff eller balaklava som funker best ved siden av kuldekrem. Det har jeg som sagt ikke all verdens erfaring med, men det finnes sikkert noen som har gode tips vedrørende det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd kuldekrem?

Har brukt litt forskjellig selv, bl.a fleecebalaklava. Dog blir slikt fuktig av pust.

Har en litt tynnere versjon som har pustehull til munn, da blir det en del bedre hvertfall.

Kinn kan jo taes til en viss grad med lue med "ører". Har en slik pelslue selv.

Sliter ikke så mye med dette selv, bare brukt balaklava på skiturer og alpint når det er veldig kaldt.

Men det finnes ansiktsmasker å få kjøpt. En del av de har og pustanordning så de blander litt varm luft med kaldluften så man slipper puste så kald luft som temp er ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom nettopp tilbake fra Hardangevidda. Har hatt temperaturer mellom minus 15-30 grader. Synes denne ansiktsmasken fungerte meget bra: http://sportsnett.no/s/p.aspx?pid=3049&cid=431. Har tidligere brukt buff, ullhals, balaclava mm. De fryser til is når det er kaldt, og det blir ubehagelig. Anssiktsmasker er sikkert billigere hos MC-forhandlere. (Tror ikke helmaskene mange skuterkjørere bruker passer noe særlig for turbruk.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En Buff i merinoull kan danderes på mange måter og er mer fleksibel enn en balaklava. Jeg fikk en til jul og synes den er helt konge. Brukte den f.eks i posen under åpen himmel forrige helg når temperaturen droppet til -26. Ble ikke kald på kinn eller hake i det hele tatt. Merinobuffen er lengre enn syntbuffene og er god til generell bruk, men det er ikke en erstatning for en ansiktmaske hvis det er kaldt og vind.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fryser mest på nesa, og også mye på kinnene.

Jeg husker en periode på slutten av 1970 tallet, i mitt lokale hjelpekorps, da det var veldig populært å strikke eller hekle nesevarmere i ull. Artige små "toppluer" med knyttebånd som gikk bak nakken. De kunne ha både fine farger og mønster og ofte med en liten dusk på tuppen.

Selvfølgelig var det også noen som utviklet modellen til også å kunne brukes andre steder på kroppen, men her var det jo nesen det var snakk om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva var det Lars Monsen anbefalte - majones?? Når jeg var guttungen pleide foreldra mine å kline oss inn med vaselin i ansiktet når vi var på vinterturer....skulle beskytte både mot sol og kulde! Så gikk vi der da og skein omkapp med sola.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. husker en episode av ett eller annet på dicovery en gang der det ble vist at eskimoene gned sel-fett i ansiktet for å ikke få frostskader. Ble forøvrig brukt til lys\lampe også.. Vaselin er petroleums basert så jeg vet ikke, ikke prøvd selv i kaldt vær. Minke-fett kanskje? sånn man bruker til skopuss.... tipper det hadde vært bra uten å ha hatt behov for å prøve det selv.

ST

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med å smøre seg i ansiktet hjelper vell veldig lite mot kulda og frostskader. Det hjelper for å holde huden myk. Strengt tatt så bør man holde seg unna alt som inneholder vann og oljer. Vann er ikke noe problem om man smører seg lenge nok før man går ut. (2-3 timer) slik at vannet fordamper. Oljer derimot ligger å stenger for svetten og kan dermed bidra til økt risiko for frostskader. På en annen side så smører eskimoene seg med fett og jeg tar det for god fisk at det de gjør er lurt. :wink:

Står litt her http://www.nrk.no/programmer/tv/puls/3527416.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neopren eller noe annet du kan utvide pustehullene på(klipp, klipp) uten at maska rakner. De fleste masker er ikke beregnet for å gå på tur med/høy fysisk aktivitet og luftmengden som kommer igjennom de ferdiglagde hullene blir gjerne for liten når en blir andpusten. Vil også anbefale en som er enkel å feste og tar liten plass når du ikke bruker den så du kan ha den lett tilgjengelig. Ofte trenger du den bare for korte perioder av gangen og da er det kjedelig å ta av og på sekk for å legge vekk maska. Enklere å putte den i lomma. At maska tørker raskt er også en ting å tenke på.

Ellers gjør en god hette at du ikke trenger maska så fort. Med god menes en som virkelig går langt fram og kan danne en trakt foran fjeset. Det er faktisk ikke så mange jakker som gjør dette, selv om de markedsføres som heftige ekspedisjonsjakker. Pelskant er heller ikke å forakte ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg kom akkurat hjem fra en tur i skarveheimen der temperaturen lå på mellom -15 til -30. når vi skulle holdt oss varme i ansiktet når det ble kaldt, dro vi en buff som vi hadde klippet hull i til munnen god over nesen. dette holdt oss varme både på kinnene og på nesen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ligner en del på denne som jeg har: http://www.jofama.se/motorcycle_wear/product_details.php?lang=4&id=204&cid=18 Mulig neoprendelen på den du linker til er bedre enn på min. Jeg har som nevnt her klippet åpning foran munnen da ventilasjonen som er der ikke er tilstrekkelig når du blir andpusten. Forøvrig er jeg storfornøyd og synes man får mye for pengene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter som jeg kan se er de første best egnet hvis du skal være i aktivitet.

Den siste passer best til å sitte stille. Kondensmessig tror jeg den siste er best over tid siden den har ordntli pustehull, vel og merke hvis du er i ro i camp f.eks. Tror den blir for varm å bevege seg i.

Du som bor på Lunner kan jo og stikke ned på utsalget på Hvalsmoen. Der selger de utstyr fra forsvaret samt en del annet til hyggelige priser. Du får slik hette som alternativ 3 der for kr 50 så vidt jeg husker. Finnes i blå, grønn eller hvit.

Var et par turer der nede i høst når jeg var på hytta på jakt. Etter morgenpost var det lang dag før ettermiddagspost så da stakk vi nedom der noen ganger.

Er normalt åpent fredag og lørdag 10-16. Ikke alle uker, men har ikke funnet noen kontaktinfo dit.

Har masse forskjellig klær, utstyr, støvler, sekker etc der. Mye som ikke er militært.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan absolutt anbefale denne modellen. Den klør ikke og puster godt. Åpningen for munnen klippes opp etter behov. Synes det er deilig med en modell som dekker hele hodet, da holder den seg på plass og sklir ikke ned slik mange halvmasker gjør.

Eneste minuset er at man må ta av seg det man har på hodet for å få den på plass(borrelås bak), men det kan jeg leve med :)

Original Clavagator med neoprene i ansiktet, fleese i halsen og over hode kr 249.- Fleesen gjør at denne "puster". http://www.sportscenteret.no/GATOR_FACEMASKS/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.