Gå til innhold
  • Bli medlem

Lett kokeutstyr som funker på det meste


Quaq

Anbefalte innlegg

Hei

Bruker ofte turutstyr til å lage mat hjemme, f.eks. i forbindelse med grilling om sommeren.

Koke ris med coleman 442 og mekke kaffe med svea 123.

Men når eg først skal på tur så har eg oppdaget at vekt e en viktig faktor ved valg av utstyr.

Dro derfor jeg avgårde på tur i sommeren 2010 med en Evernew panne av titan og gassbrenner av typen Primus Micron Ti 2.5.

Med dette oppsettet forsøkte eg meg på selvfanget ørret med ris og diverse pluss en del forskjellig tomatsuppe med pasta.

De mer opplyste av forumets deltagere himler sikkert allerede med øynene og e i ferd med å foreslå at eg kan søke om ansettelse ved BMW laksevåg som sveiser med dette som eneste post i min curriculumum vitae..., men vent! Jeg har allerede gjort dette, og det virket! ;)

Så spørsmålet er altså:

Hvilken kombo, panne/ brenner, som er i stand til å fremstille en ørret i sin beste stekte tilstand samt koke litt ris ev. pasta ved siden av, er den letteste? Hvilke gode kompromisser finnes mellom godt stekt ørret og utsyrets vekt?

Takk for svar!

Tormod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når behovet ditt ikke er større enn stekt ørret med litt ris til og litt pasta, så kan du velge nesten hva som helst av kokeutstyr. Det letteste er jo å bruke bål med ved som du finner ute. Det er mer kokken enn utstyret som er avgjørende for resultatet.

Den vektdifferansen du vil oppnå ved å shoppe rundt i det letteste markedet av kokeutstyr vil du sansynligvis ikke merke noen andre steder enn i lommeboken og i hodet. Om sekken f.eks.veier 1648gr., 1657gr. eller 1700gr. så tror jeg ikke at du vil merke noe særlig til forskjellen selv om du går både langt og bratt, og matenn smaker jo stort sett bra på tur uansett.

Men lykke til med letingen. Det finnes mye snadder på markedet, men det kan hende at det er billigere å ringe etter en pizza. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står mye om dette på forumet. Søk, og du vil finne. Men det store spørsmålet er hvorvidt du skal gå for gass eller flytende drivstoff. Går du for flytende, så ville jeg utvilsomt gått for en multifuelbrenner at et kjent merke. Selv har jeg MSR og er fornøyd som bare det, men det er mange som har andre merker og klarer seg med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med micron og titanpanne er jo at pannen er forferdelig tynn og primusen bare lager en "stråle" med varme.

Hvis du vil ha gassbrenner er msr windpro en som har ganske god spredning på flammene.

Superfly har også god spredning, og er vel en av de beste på dette av de som monteres rett på boksen.

Når det gjelder panne er vel aluminiumspanner som oftest tykkere enn både stål og titan.

Dette hjelper på å få jevn varme i pannen, men jeg lurer på om aluminium har litt dårligere varmeldningsegenskaper enn stål og titan(?), noe som jeg vil tro at virker den motsatte veien.

Tror nok likevel at det er lettere å få stekt godt på en litt tykkere aluminiumspanne, feks primus litech.

Jeg vil kanskje tro at panner med varmefordeler i bunnen gir en jevnere fordeling av varmen over hele bunnen, men det er bortimot ren gjetning fra min side.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du allerede har en Svea 123r til kaffekoken, ville jeg forsøkt å bygge ut fra det. Skal du spare vekt er du fort igang med syltynt blekkskrammel og det er nesten likegyldig om du kjøper fra billigste sortiment på Biltema eller fantastiske titaniumsløsninger fra Snow Peak. Jeg har begge deler og er skuffet over den minimale forskjellen i praktisk bruk.

Var det ørret du skulle ha og det på beste vis, er stekepanna kritisk. Da vil jeg faktisk anbefale litt grovere gods selv om du må bære mer vekt. Primuskongen har en panne jeg har lyst på. Ut fra hjemmesidens beskrivelser, er de fleste gode egenskapene på plass; http://www.techthor.com/lamp/shopexd.asp?id=349

Dette veier en del, 440 gram. Men kan brukes til alt, inkludert bål.

Når det kommer til risen, er vi tilbake til de syltynne løsningene. Så lenge du hele tiden har vann i kokekaret, er primusens begrensede flammefordeling ikke noe stort problem. Her er mulighetene mange, men i det siste har spennende saker fra Kovea overbevist meg. http://www.oslosportslager.no/produkt/solo2-mini-kjelesett-24256.aspx

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En del lettvekspanner er for tynne til at de skal ble jevnt varme.

En større brenne som sprer varme en del vil hjelpe.

Selv bruker jeg ofte en stålpanne. Den kan brukes i bål men der er det og vanskelig å få jevn varme. Koking i stålkjele på bål går derimot fint.

Har gjort en liten vri i det siste på bruk av panne. Har en alupanne til kr 19 fra Ikea.

Da er det bedre varmefordeling samt at den har litt bredere og høyere kanter. Så det er klart enklere å steke fiske o.l i den en en knøttliten. Synes det praktiske veier opp for litt mer vekt. Den er 24cm i diamter og veier vel ca 0,5 kilo. Den blir da dobbelt så tund som en Primus Litech panne f.eks(Evernew veier 138gr). Kompenserer det med en liten vin istedenfor 2 halvliter pils så er mer enn vekdiff på panner spart inn :)

http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/96225800

Til hjemmebruk ville jeg hatt en bedre panne. Selv om den er tykkere enn de lette turpannene så er den ikke så tykk kontra en god kjøkkenpanne.

Alternativer for å spare litt vekt er panner fra Eagle Products. Finnes både i står og aluminium, med og uten teflonbelegg. De er ikke så dyre. Stålpanner kan bruker på bål(vær litt forsiktig med den med teflon). De har og en firkantet panne, kan være noe enklere å steke enkelte ting i.

Mange fører disse, dog pleier det være billigst og kjøpe de på Coop Obs. Det jeg har kjøpt av bålkjeler etc har vært billigere der enn f.eks XXL.

Stål er bedre varmeledere ann aluminimum ja.

Vi testet en gang et lettvekst vaffeljern av aluminium på tur. Vaflene ble ikke like gode som et mye tyngre og gamle vaffeljern av stål.

Varmen bli jevnere og mer stabil i stål. I Alujernet gikk temp for mye opp og ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) Fint å lese att der flere som lufter "primusene" i hagen!!

Lagde pinnekjøtt på en optimus 111 juleaften.......sånn bare for moro`s skyld!!

selv må jeg frem med min msr pocketrocket innimellom, da espressokokeren fra bialetti ikke er kompatibel med induksjonsovnen. brenner og gassboks har nå fått fast plass i kjøkkenskapet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.