Gå til innhold
  • Bli medlem

turhund


wildalfred

Anbefalte innlegg

Annonse

Det er så mange raser som er egnet til å være "turhund" at det hadde vært fint om du kunne spesifisere hvilket "turbruk" det er snakk om.

Når det gjelder kongepuddel har jeg en eneste erfaring med den rasen, men den var veldig positiv. Det var en stor hannhund som ble brukt mye i skog og mark hele året og den bar kløv, trakk pulk og var en skikkelig tøff og robust kar som i tillegg kun ble klippt slik at den lignet en hund(ikke løve) :) Det var noen som leide en hytte av oss, over litt tid, som hadde hunden og jeg har som sagt ikke god kjennskap til rasen.

En annen ting jeg merket med den aktuelle kongepuddelen var at det var en "stor personlighet" og jeg tror den krevde mye oppgaver der den måtte jobbe med hodet for å være fornøyd. Jeg tror derfor at det kan finnes en del "enklere" raser hvis målet kun er å ha en turkamerat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

åja sier du det. en turkamerat er det jeg er på jakt etter. så da er kanskje ikke en kongepuddel tingen for meg.

men har du erfaring med noen andre raser?

jeg skal gå på lange turer. men jeg trenger den ikke for å bære eller dra noe som helst.

men har ekstremt lyst på en som kan være med på å fullføre dagen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig stor forskjell på hva det å gå lange turer innebærer for den enkelte. Om dette er sommerturer på sti eller ektremturer på fjellet om vinteren.

Prøv canis.no sin "rasevelger" og sjekk hva den foreslår for ditt bruk og så kan vi ta diskusjonjen derfra. Du finner den her http://www.canis.no/oppdretter/rasevelger.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter mitt syn så er den perfekte turhund en Lapsk Vallhund. Da jeg skulle ha meg hund for noen år siden gikk jeg gjennom mange kriterier for å finne den perfekte turkompisen. De største fordelene er god pels og at den er lydig og lettlært. Jeg ville ha en hund som kan gå løs i i leiren uten å stikke av samtidig som den kan sove ute i al slags vær og det fikk jeg. Det blir en slags mellomting mellom Sibirsk husky og Border Collie.

Noen synes nok de er i minste laget men hannhundene er ganske store og kraftige. Tispene er en del mindre, min er 19 kg. Jeg vet om to hanner på nærmere 30 kg, men rundt 24-25 er mer normalt.

Det er et kull med 8 ledige valper på Røros nå hvis du er interessert. De er ikke lette å få tak i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke allerede har gjort det så synes jeg du skal sjekke evt. hjemmeside og finne deg en kontakt i Norsk puddelklubb. Der kan du sjekke rasen grundig og muligens finne noen i ditt nærmiljø hvor du kan hilse på en representant for rasen.

Det er viktig å innhente bra med info og sette seg inn i den rasen du velger og at du også sørger for å kjøpe evt. valp av godkjente parringer. Slik er man bedre sikret mot å unngå evt. arvelige sykdommer osv.

Du spurte om mine erfaringer og dette er stort sett ulike jakt -og polare raser. Jaktraser anbefaler jeg i utgangspunktet ikke til folk som ikke skal bruke den til nettopp jakt.

Ser at "Kardang" anbefaler Lapsk Vallhund og det kan sikkert være en flott rase. Jeg er likevel litt skeptisk til gjeterhundraser som beskrives som energisk og med en smule vaktinstinkt til førstegangs hundeiere som jeg gjetter på at du er. Jeg kjenner ikke Lapsk Vallhund, men har sett flere eksempler på gjeterraser med for lite oppgaver bli til problemhunder. Det er flere gjeterhundraser som ikke er fornøyd med kun fysisk fostring selv om denne er hard. De må, som jeg nevnte med puddel, ofte ha bruksoppgaver som gjør at de får brukt hodet like mye som resten av kroppen. Mange som kjøper gjeterraser bruke de i tillegg til agility og da får de realisert seg på en bra måte uten å gjete.

Det finnes jo en del spaniels og retrievere som er glimrende turhunder. Selv om dette opprinnelig er jakthunder er ikke egenskapene like hardt avlet som andre jakthunder og er ofte flotte familiehunder. Har du tenkt på noen av disse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at "Kardang" anbefaler Lapsk Vallhund og det kan sikkert være en flott rase. Jeg er likevel litt skeptisk til gjeterhundraser som beskrives som energisk og med en smule vaktinstinkt til førstegangs hundeiere som jeg gjetter på at du er. Jeg kjenner ikke Lapsk Vallhund, men har sett flere eksempler på gjeterraser med for lite oppgaver bli til problemhunder. Det er flere gjeterhundraser som ikke er fornøyd med kun fysisk fostring selv om denne er hard. De må, som jeg nevnte med puddel, ofte ha bruksoppgaver som gjør at de får brukt hodet like mye som resten av kroppen. Mange som kjøper gjeterraser bruke de i tillegg til agility og da får de realisert seg på en bra måte uten å gjete.

Du har litt rett i det ja. De er ikke som border collier som må løse kryssord til frokost men noe må de få brukt hodet. Å gå løse slik at de får lukte, lete og leke er nok egentlig, og går ikke det bør de få noe å bruke hodet på. Men som ren trekkhund eller lignende kjedelig arbeid duger de ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Har vokst opp med storpuddel (kongepuddel).

Det er en rase med personlighet, arbeidsvillighet og robust (dersom de ikke er rent utstillingsavlet).

Rasen krever oppmerksomhet i form av både mental og fysisk stimuli for å trives.

Lærevillige og oppvakte hunder.

Ble i sin tid brukt til jakt på sjøfugl, men disse jaktlinjene har blitt avlet mer og mer bort, men likevel vannglade hunder.

Har sett de bli brukt til snørekjøring.

Brukes som tjenestehunder da de er eierlojale og kan læres en rekke oppgaver.

Den jeg vokste opp med var en svart krøllete og uklippet tøffing som var med på alle slags turer, fin rase.

Labrador eller kanskje også labradodel (blanding av storpuddel og labrador) er fine turkompiser, og raser som kan benyttes til mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Airedale Terrier. Har hatt Airedale Terrier hele livet. Det er kjempehunder med en stor personlighet. Elsker å være ute og på tur. Kan bære og trekke ganske mye i forhold til kroppsevekten. Og de er svært hardbarkede, skikkelige "mannfolk" for å si det sånn. Har aldri opplevd at de har klynket viss de har slått seg litt. Men de må nappes/trimmes 2 ganger i året. Men det går greit. Yppelige som sporhund, lavinehund, bruks, vakthund også.. Men mest av alt en trofast turkamerat/kamerat... Det hengivne og snille.. De blir ganske gamle også, og de løper og leker til siste dag.. De er veldig til å vokte det de mener er sitt område.. Det er selvfølgelig også litt stae, så tålmodighet må til, og du må være bestemt men vennlig... Jeg er selvsagt innhabil, men jeg mener det er en av det bedre allroundhundene, det er vel mange som mener det da.

En litt artig historie til slutt: John Wayne hadde en Airedale som liten ved navn Duke, en lokal brannman begynte å kalle John Wayne for "Little Duke", for han var aldri å se uten sin Airedale.. Dette ble etterhvert kun Duke som han brukte siden og er kjent for den dag i dag, alle har vell hørt om "The Duke" :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi ble annbefalt å bruke god tid på prosessen, og etter flere mnd med innhenting av informasjon, fra proffe folk, og forskjellige eiere, endte vi opp med en labrador retriver. Denne rasen snakket alle om som en bra rase for førstegangseiere, den er allsidig og lettlært.

Vi er ganske så overasket egentlig, i positiv forstand, for Birk har lært nye oppgaver i et rasende tempo, er utrolig rolig inne, bjeffer ikke, samt løper ikke ned besøkende. Hvis det fortsetter sånn så blir han en drømmehund til vårt bruk, som er en kosete og snill familiehund, samt at han takler varierte turer til alle årstider. Til nå han han innfridd på alt, på siste tur, en 3 dagers, i starten av forrige uke, taklet han både den stramme kulda og alt det nye ved å sove i sovepose og jervenhi. Han er snart 11mnd og nærmer seg 40kg.

Vi kan hvertfall annbefale labrador!

Legger ved noen bilder. Legg merke til bildet der han blåser boble, da vet man at en labrador er sulten!

N

post-5304-133474742149_thumb.jpg

post-5304-133474742157_thumb.jpg

post-5304-133474742168_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.