Gå til innhold
  • Bli medlem

Prosjekt fisketur sommeren 2011!


skrols

Anbefalte innlegg

Hallo!

Jeg og tre kompiser har begynt å snuse på årets storeprosjekt, den årlige fisketuren.

Ifjor hadde vi en uforglemmelig tur på Hardangervidda, ved Skaupsjøen. I år vil vi oppleve noe nytt.

I utgangspunktet vil vi på kanotur, men det er uvisst om det lar seg gjennomføre da vi trenger to biler, noe vi ikke har. Så da prøver jeg å planlegge turen til et sted som er like bra til vanns som til beins.

Femunden er selvfølgelig et alternativ, men vil jo ha litt fred og ro fra andre.

Har begynt å se litt på Forollhogna Nasjonalpark og Skarvan og Roltdalen Nasjonalpark.

Noen som har erfaringer, enten det er med kano eller til beins?

Kriteriene vi vektlegger er:

1) Godt fiske for sluk og spinner, mark og dupp(På hardangervidda var vannene så grunt at det var håpløst med sluk og spinner)

2) Overhengende fare for ikke å møte mye folk

3) Hva kano gjelder: Har aldri padlet i hardt vær, så vil unngå store åpne områder hvor det lett blåser opp til store bølger. Og ikke alt for lange bæringer da vi har en ally og en tung glassfiber.

4) Og generelt flotte naturopplevelser som kan minne om annet enn folksomme busser og eksosatmosfæren i Oslo! Det er denne årlige fisketuren med flott natur og stillhet som holder meg gående!

Håper på tilbakemeldinger :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville sett på Børgefjell. Litt langt hvis dere er fra sørnorge, men det er det verdt. Utrolig flott og urørt natur og bra fiske. Ingen erfaring med kano der, men tror det lar seg gjøre.

Var der sommern 2008 og på 6 dager møtte vi knapt andre mennesker. En dag fikk vi 22 ørret på 2 timer!!

Link til noen bilder

http://www.svartkjelen.net/Borgefjell_020808.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanarifugler her og altså. Fra lørenskog selv. Men det hørtes ikke feil ut da!

Har hatt lyst til å dra dit en stund, men er denne avstanden da. Hvor lang tid brukte dere med bil?

Hvordan var vannene? På vidda var mange vann for grunne til å kaste med spinner og sluk.

Peiling på om det er noen tilgjengelige buer eller hytter til leie? Dette kan jeg selvfølgelig sjekke på hjemmesiden selv..

Takker for svar:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi brukte inngangsporten via store namsvatnet og båt inn til nasjonalparken der storelva renner ut. Området fra der båten legger til og oppover elva er det ganske "mye" folk, men områdene er utrolig store.

Vannene finnes i alle former, både små grunne og store dypere. Ofte kan en se dypvannsrennene fra en høyde i nærheten på de Grunnere vannene. Elvene finnes også og store skumle som er bortimot umulige å krysse til små bekker. Fisk over alt var vår erfaring. Lars moensen forteller i sin bok at de fisket i noe som så ut som myrhull og fikk fin ørret. ofte kan det gå underjordiske bekker i mellom.

Den boka kan være verdt å sjekke.

Når det kommer til hytter og buer er det det som gjør børgefjell så spesielt. Her finnes nesten ikke hytter og ingen merkede stier. Telt er nok tingen, men det finnes noen få hytter som jeg ikke kjenner mer til.

Tror det var 10-12 timer med bil fra oslo. Alternativt tog til Majavatn. Ligger noen få km fra grensa til nasjonalparken, men kjenner ikke til det området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sliter dere med transport av 2 kano så kan dere jo ta med Ally i bilen og så leie den andre kanoen. F.eks ved Kjærringsjøen på svensk side av Femundsmarka. da er dere oppe i "høyden" og slipper line kanoene opp f.eks Røa. Det er nede i Røa/Roasten det er mest folk normalt.

Tar dere kanoen over Rogen og opp til Lasjøen og Vonsjøen etc treffer dere nok lite folk. LItt bæring opp.

Da må dere krysse Rogen. Rogen litt skummel å padle da det fort kan blåse opp. Hold dere nære land. Kryss i nærhet av endene, helst kveld/natt da det er roligere.(siden dere ikke var så padlevante).

Aløtertiv er å padle småvanna lagns Rogen nordover til Østre rødsjøen. Så bære over til Rogen og padle seg lagns nordenden og inn i Reva og opp i Revsjøen og Styggsjøene. Noe folk treffer dere skikkert men dere når jo og til områdere med kano som folk normalt ikke går til til fots.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tjaaa... Forollhogna er et fint område det, med ørret i de aller aller fleste vann. Fin kvalitet på kjøttet pga veldig fine oppvekstvilkår for fisken. Men samtidig ville jeg vært forsiktig med å oppfordre til kanotur i dette området. Hovedsaklig fordi dette er snaufjell, og været og vinden skifter brått og plutselig. For det andre er det endel lengre bæringer hvis man ønsker å ta med kano. Når det er sagt så er området veldig fint for fjellfanter med fiskestang og sekk på ryggen. Er ikke noe stort problem med navigering, og for fotturister er distansene mellom vannene såpass kurante at man gjerne rekker over 2-3 vann (avhengig av størrelse så klart) på en dag. Nå vet jeg ikke hvordan det er med åpne buer på Trøndelagsida, men i Hedmark er det Tynset Kommune som har 3-4 buer til utlån. Da må man kontake kommunen i forkant.

Padletur kombinert med fisketur er beskrevet av mange her inne, kanskje spesielt under "Padling". Jeg vet at det er kanoutleie ved Femund og Isteren. Isteren er nok mer spennende å padle enn Femunden pga mange øyer og en rolig elv som renner inn i nordlige del. Fine sandstrender (jada, dette er Norge) og en storørretstamme kan nevnes. Sølensjøen ligger rett vest for Isteren, og fisket der skal også være bra. Fiskevollen der burde besøkes. Området som kalles Fjorda, som ligger på åsen mellom Randsfjorden og Sperillen, er også spennende for padling. Tror de har kanoutleie der også. Vet ikke om fisket, men tipper at det er nok av åbbor og gjedde der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode utfyllende svar!!

Kano er helt klart å foretrekke til denne turen, da 50% av klientellet har beveget seg minimalt siden gym-timer på videregående. På hardangervidda klarte vi fint å gå, men fikk ikke dekket så store strekninger som forespeilet. Pluss at det er en herlig naturopplevelse å padle seg inn i naturen, og ut av bykjøret. Og at vi kan ha med oss litt ekstra snacks, og annet unødvendig luksus :)

Børgefjell er kanskje det som ser mest spennende ut, men har nok konkludert med at det er for langt å kjøre. Denne gang! Skal garantert prøve det, men mest sannsynlig senere.

Blir å sjekke ut mer om tipsene rundt femunden og isteren:) Også frister Forollhogna, men da som fottur.

Tips om hvilket tidsrom som egner seg til de forskjellige stedene? Har tenkt slutten av Juli uansett, men August er kanskje bedre?

Noen som har fiske og padleerfaringer fra Rørholtfjorden forresten? Ser spennende ut på kartet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isteren har flere innfallsporter/startsteder, men de som kanskje egner seg aller best er Sømåa i nord eller Gløtberget i sør. Har ikke vært lenger nord enn ca midten av sjøen, men har sett bilder og det ser kanskje enda finere ut enn den sørlige delen - om mulig 8) . Prøver å få til en langweekend med kano og fiske, som du beskriver, hver sommer. Akkurat når er vanskelig å si. Har vært der de første dagene i juni med over 30 varmegrader, og måttet bade for å kjøle meg ned! Har også vært der i midten av juli med ullgenser osv og varmet meg foran bålet lenge... Er alltid litt trafikk der, men på ingen måte sjenerende. Sølensjøen er nok mye av det samme.

Forollhogna er mer fjellfantens område, med ørret i blikket. Kanskje kamera i hånda også. Man kan kjøre inn til ca tregrensa, og deretter må man ta beina fatt :D . Er i området 2-3 ganger i året, hvorav 1 er pilketur. Fisken er av fin kvalitet og kjøttet knallrødt. Mye marflo bidrar til dette, og fiskepresset er ikke altfor høyt. Vinteren ligger lenge i dette området, så man kan noen ganger oppleve islagte vann så sent som midten av juni ;):shock::shock: . Man kan da tenke seg hvordan fisken blir når mattilgangen er god, vannkvaliteten fin, lang vinter, man må gå til vannene og at sesongen er litt kortere vis vinteren er lang 8) .

Et helt annet område er det som er rett sør for Lakselv, Finnmark. Porsangmoen leir (mil). Her er det flere større og mindre sjøer, og elver/bekker som renner imellom. Gode muligheter for rundtur, som i og for seg selv er spennende. Ulempen er vel avstanden dit, men det går alltids et fly 8)

Reisaelva skal også være en flott plass for kanotur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg ville droppet kano i Børgefjell... Elvene egner seg ikke spesielt godt for kosetur med kano og det vil bli mye pes hvis dere har planer om å forflytte dere over rimelige avstander. Men det er mange vann der oppe og der vil kanoen komme til sin rett :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.