Gå til innhold
  • Bli medlem

Alnesfossen med god stemning og fastkilte tau. 19.2-2011


Emil

Anbefalte innlegg

Så langt har det vært en vinter med mye isklatring og lite rapportskriving, er vel på tide å smette inn et bidrag igjen.

På Sunnmøre ble isen i lavlandet ødelagt av en lengre mildvær og nedbørsperiode, så mesteparten av turene har funnet sted på Nordmøre. Men merkelig nok overlevde Alnesfossen på Godøy sånn nogen lunde. Siste uka ble det kaldere og oppholdsvær, 1-3 plussgrader på dagtid og et par minus om netterne, fossen grodde seg brukbart til og så farbar ut på fredagens ekskursjon ut til Alnes.

Alnesfossen
Lørdag formiddag trasker vi opp fra fjøresteinene og til innsteget, anmarsjen er minimal, fossen er bratt og omgivelsene er stilige og kontrastfyllte. Vi studerte og diskuterte linjer fra innsteget. Første taulengde var moderat, kanskje grad WI3, neste taulengde er bratt og har tilsynelatende dårligere is. Er ingen ekspert på isgradering men ville kanskje gitt 2 taulengde grad WI4+ under rådende forhold.

Glenn leder opp første taulengde og rigger standplass godt til sides for bratta i toppen, han sikrer meg og Frode opp. God stemning, god is og godt vær :) Det er ikke vanskelig å se at neste parti blir ei hardere økt, orgelpiper, gardiner og blomkålformasjoner.
Jeg går ut i fossen og går igang med 2 taulengde. Første isskru er ikke verdt ei krone, bedre blir det ikke med 2 og 3, klatrer videre og får noen bekymrede bemerkninger fra standplass, en stor og fast isformasjon buler ut mellom orgelpiper og blomkål, her får jeg satt en bombesikker skru, det føltes nødvendig og godt. Slapper av litt her og planlegger ferden videre før jeg fortsetter.

Etter å ha forsert det bratteste partiet traverserer jeg forbi et felt med sprutis, slår knokene for hvert hugg og banner og steiker før kommer inn i ei linje med fastere og mer lettsikra is. Nå ser jeg toppen ca 15m over meg, siste biten var en fryd å klatre med fin utsikt utover Alnes og havet.

På toppen var isen så dårlig at det var bare å glemme å ankre seg opp med skruer, en stor stein ca 10 meter til høyre for utsteget kunne se brukbar ut. Gravde ut langs kanten på steinen og la tauene som ei slynge rundt og rigga en bombesikker standplass. Ikke optimalt å få standplass så langt til sides for utsteget, men man må ta det man får.
Etter å ha sikra opp 2 og 3 mann står vi glade og fornøyde på toppen, stapper i oss noen kjeks og finner ut at vi skal rappelere ned fremfor å gå normalvegen.

Fastkilte tau er noe djevelens herk!
Johan Skytt er jo et fint punkt for rapell, en svær stein som stikker rett ut fra kanten på toppen, 3-4 meter vil jeg tro den står ut i lufta.
Etter en 60m rapell lander vi ca 15-20m over innsteget og vi skal dra ned tauene. Alt er bare velstand helt til tauet kiler seg fast, bom fast. Glenn og frode knyter seg inn i enden og tar springfart men ikkefaen om det løsner. Jeg var stressa, begynte å bli sent ute for kveldens festligheter så jeg grafsa meg opp til Johan Skytt nok en gang, ca 50-100 meter til sides for fossen går det en rygg som er farbar, vil ikke anbefale denne vegen opp.. Fikk uansett ordna opp i tauet og rappelerte ned for 2 gang.

Utrolig at det går an å skrive så langt om en 2 taulengders foss, men det var uansett en artig tur, og det er virkelig spesielt på Alnes syns jeg, flott å henge oppe i en isvegg og kikke utover mot fyret og den lille fiskerlandsbyen.

Ingen spektakulære naturbilder å vise til, fokuset har en tendens til å dreie seg kun om klatringa.

post-5934-133474741373_thumb.jpg

post-5934-133474741389_thumb.jpg

post-5934-133474741413_thumb.jpg

post-5934-133474741428_thumb.jpg

post-5934-133474741447_thumb.jpg

post-5934-13347474146_thumb.jpg

post-5934-13347474148_thumb.jpg

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Frisk tur i stilig kystområde :lol:

Tauet var irriterende ja. Men når det først skal skje så var det en ok plass, hadde vært værre om det skjedde på en flertaulengders rappell som du sier.

interessant problemstilling, ta sjangsen på at tauet holder og klatre opp på klemknuter eller andre hjelpemidler, frisoloere eller en jævlig sur nødtelefon...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frisk tur i stilig kystområde :D

Tauet var irriterende ja. Men når det først skal skje så var det en ok plass, hadde vært værre om det skjedde på en flertaulengders rappell som du sier.

interessant problemstilling, ta sjangsen på at tauet holder og klatre opp på klemknuter eller andre hjelpemidler, frisoloere eller en jævlig sur nødtelefon...

Godøya er flott :) Angående klatre på "topptau", setter vel diskusjonen om bruk av andres rappellslynger etc plutselig i et positivt lys :lol:

Btw, siste bildet, øy nr 2 , mitt barndomshjem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At tauet kiler seg på slike steder er nok ikke tilfeldig. Under vinterens mer seriøse og utsatte rappeller har vi brukt mye lengre tid på oppretting og rigging for å forsikre oss om at det skal gå knirkefritt.

Essem, Giske eller Valderøya? uansett så holder du til farlig nær klatrefeltet med andre ord.

Noen bilder til fra Glenn`s kamera

post-5934-13347474156_thumb.jpg

post-5934-133474741573_thumb.jpg

post-5934-133474741591_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Essem, Giske eller Valderøya? uansett så holder du til farlig nær klatrefeltet med andre ord.

Valderøya, men det var før tunneler, bruer og klatrefelt. Men vi klivra jo litt i fjellet likevel :D

Btw, visste du at det for en del år siden var et snøras på Giske? Resultat, midlertidig stengt vei og "kø". Believe it or not, it's true :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valderøya, men det var før tunneler, bruer og klatrefelt. Men vi klivra jo litt i fjellet likevel :)

Btw, visste du at det for en del år siden var et snøras på Giske? Resultat, midlertidig stengt vei og "kø". Believe it or not, it's true :)

Det høres nesten spektakulært ut, snøras på en holme i havet :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for flott rapport og bilder fra barndommens trakter (nesten, jeg bodde inne i byen).

Har aldri prøvd klatring i foss, var med for å ta bilder i Tvindefossen ved Voss på tidlig nittitall, men da bare rappellerte jeg ned etter å ha tatt bildene.

Dersom den/de som klatrer tar bildene har det en tendens til å bli mye rompebilder og utsiktsbilder. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Digger uttrykkene som orgelpiper, gardiner, blomkålformasjoner og sprutis!

Etter x antall turer over på vestlandet har jeg siklet på mange fosser, artig med rapport fra en av de.

Kjenner veldig godt til problemet vedrørende bilder.. skulle nesten hatt med en egen kameramann som hang i tau ved siden av.

Jepp, av og til er det veldig forargelig å komme hjem og se på bilder... Blir mye mannerumpe og hjelm/skuldre ;)

Men en får leve på de få blinkskudda som av og til kommer :)

Takk for hyggelig respons alle mann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Heriks fremhevet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.