Gå til innhold
  • Bli medlem

Fiskestang og utstyr, trenger litt hjelp! (Ferskvannsfiske)


CKmobster

Anbefalte innlegg

Våren nærmer seg med stormskritt. og poden begynner nå å være gammel nokk til å bli med på tur!

Fisket en del ørret da jeg var liten (slekter fra Frøya), da gikk det stort sett i mark og dupp. Men etter som jeg ble eldre, og familiehistorien glatt hadde glidd in i hvilken som helst såpe-serie, har fiskeeventyret blitt glemt. Nå ønsker jeg å ta opp det glemte, og ta med poden på tur i marka, og se om vi kan få litt fisk.

Nå føler jeg meg helt blank på dette område. Hvilken stang, snelle... for å ikke snakke om hva jeg skal "servere" fisken!

Kriteriene jeg sitter med er at utstyre må være portablet, da jeg planlegger lengre fotturer med stor oppakning. Vekt vil nok også telle til slutt, men det kommer etter hvert. Først må jeg lære meg å få fisk :P Håper på å spre gleden over å få fisk over til poden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Kriteriene jeg sitter med er at utstyre må være portablet, da jeg planlegger lengre fotturer med stor oppakning.

Det første jeg vil råde deg til er at du ikke kjøper såkalt "allround utstyr". "Til lags åt alle kan ingen gjæra".

Hvis du skal gå lange fotturer så er det sansynligvis ørret og andre ferskvannsfisk du beregner å fiske. De fleste av disse, untagen jedde, krever ikke særlig kraftig utstyr. En lettspinn stang med en passende snelle. Slukvekt 2 - 15 gr eller deromkring med ca. o.20 snøre vil være tilstrekkelig. Teleskopstenger er ofte litt stive, men lette og transportere. Jeg vil heller anbefale en tredelt stang med en hylse for transport.

Skal du på tur i jeddevann, så kan du gå for det de kaller "utstyr for sjøørretfiske".

Bruk vanlige ørretsluker og spinnere. Blanke sluker hvis vannet er klart og mørkere sluker som kobber, grønt og blått hvis vannet er mørkt. På høyfjellet kan det ofte være lurt å forsøke kombinasjoner av gult og sort.

Jedda tar stort sett alt. Gjerne litt store blanke sluker.

Du kan også bruke en dupp i kombinasjon med flue. Fest duppen i enden på snøre og heng flua i en kort opphenger, 1 til 1,5 meter forran duppen. Dette fisker ganske bra. Vanlige sorte og brune våtfluer pleier å være bra.

Fluestang krever en del trening før du vil få fullt utbytte av den, men fluefiske er nok det som er mest spennende hvis du bare skal fiske, ikke bare få fisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første jeg vil råde deg til er at du ikke kjøper såkalt "allround utstyr". "Til lags åt alle kan ingen gjæra".

Hvis du skal gå lange fotturer så er det sansynligvis ørret og andre ferskvannsfisk du beregner å fiske. De fleste av disse, untagen jedde, krever ikke særlig kraftig utstyr. En lettspinn stang med en passende snelle. Slukvekt 2 - 15 gr eller deromkring med ca. o.20 snøre vil være tilstrekkelig. Teleskopstenger er ofte litt stive, men lette og transportere. Jeg vil heller anbefale en tredelt stang med en hylse for transport.

Skal du på tur i jeddevann, så kan du gå for det de kaller "utstyr for sjøørretfiske".

Bruk vanlige ørretsluker og spinnere. Blanke sluker hvis vannet er klart og mørkere sluker som kobber, grønt og blått hvis vannet er mørkt. På høyfjellet kan det ofte være lurt å forsøke kombinasjoner av gult og sort.

Jedda tar stort sett alt. Gjerne litt store blanke sluker.

Du kan også bruke en dupp i kombinasjon med flue. Fest duppen i enden på snøre og heng flua i en kort opphenger, 1 til 1,5 meter forran duppen. Dette fisker ganske bra. Vanlige sorte og brune våtfluer pleier å være bra.

Fluestang krever en del trening før du vil få fullt utbytte av den, men fluefiske er nok det som er mest spennende hvis du bare skal fiske, ikke bare få fisk.

Har vel fått med med såpass nå at "All-round" utstyr sjeldent er noe bra :)

Er ørretfiske jeg sikter etter ja, så har sett litt på stenger og sneller på www.skittfiske.no

Er fortsatt en mnd eller 2 før jeg kjøper noe, så har "god" tid på å bestemme meg.

Selv om jeg kanskje ikke er helt fersk på ørretkiske, så vil jeg kalle meg fersk. Som sagt har jeg aldri fisket med sluk, spinner eller flue. Vel har vel prøvd sluk, mener å huske da jeg var mindre at de hadde en tendens til å feste seg i bunn ;)

Takker for gode råd, har i lengre tid stådd fast når det har kommet til vekt på sluk og snøre o.l. Disse rådene samt denne hjemmesiden hjelper meg godt på vei.

En kamerat har tatt over et hotell ved Lønsdal, ved Saltfjellet. Er invitert opp dit, og håper det er noen fine fiskevann i område.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var inne og sjekket siden til myrias, og kunne tenke meg å komme med et lite tillegg i forbindelse med valg av snelle.

Til lett ørretfiske liker jeg vanlig åpen haspelsnelle. Jeg har sneller med bremsen både under og på toppen av spolen, og jeg kan ikke påstå at det ene er bedre enn det andre. Det som derimot er viktig for meg er at det er god ballanse i snella. Kjenn etter om den vibrerer eller om du merker litt "gyroefekt" når du holder snella i festet og sveiver fort rundt uten snøre. Så er det slark. Kjenn etter om det er slark i sveiven. når du sveiver vanlig så kan du plutselig sveive feil vei og da kjenner du tydelig om sveiven stopper momentant eller om det er slark. Noen typer brems, ofte de uten klikkelyd, låser sveiven uten noen som helst bevegelse, mens på andre merker du tydelig at det er slark eller dødgang.

Spolen kan på noen sneller virke litt løs, men det synes jeg ikke betyr noe. Det kan kanskje være en fordel hvis spolen kan løsnes med en låseknapp på toppen. Det hender at det kan være nødvendig å løsne spolen under fisket, hvis du får litt "vase" på snøre, og da er det greit at delene henger sammen i stedet for at du må skru av toppmutteren og kanskje miste skivert og fjærer ned i lyngen.

Det oppgis ofte hvor mange kulelagere det er i snella, men dette trenger ikke å bety så mye. Det viktigste er hvordan disse er utformet og hvor de sitter. Dette vil du kjenne når du sveiver på snella. Dårlig opplagring gir vibrasjoner og slark.

Hvis du har god tid med å handle utstyr så kan du jo være på utkikk etter gode tilbud. Ofte gjør du de beste kjøpene på slutten av sesongen, men nå, før sesongen begynner kan det nok være mulig å gjøre et varp.

For ca. et år siden gikk jeg rundt og lurte på om jeg skulle kjøpe meg en ny lettspinnstang. Jeg kikket på nettet og hørte på folks anbefalinger, og plutselig var det en butikk i området som solgte alt fiskeutstyr til halv pris. Det ble en shimano Beastmaster og en Mitchell snelle.

Shimano sine sneller er ofte ganske dyre i forhold til f.eks. Mitchell og Abu.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare en liten ting ti.

Ikke vær redd for å legge litt penger i dette utstyret. Hvis du passer på tingene dine og behandler dem pent så varer de lenge.

Jeg har en lettspinn stang fra Tjøstheim og en Mitchell snelle som er ca. 30 år gammel og de brukes fremdeles. En god investering kan være et futeral, en liten veske etc. til å oppbevare snella i. Litt dyrere stenger leveres som regel med hylse. Åpne haspelsneller er lette å vedlikeholde. En mørk og trist vinterkveld tar du frem snella, åpner den, vasker og renser utvendige deler og smører lagere og bevegelige deler med fett.

En dongeribukse koster lett 1000 - 1500 kroner og er kanskje utslitt etter en sommer. Fiskeutstyret kan kanskje vare livet ut, - nesten, hvis du behandler det fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Våren nærmer seg med stormskritt. og poden begynner nå å være gammel nokk til å bli med på tur!

..........

Det er indirekte linket til dette settet lengre opp og jeg tror det vil være ideelt til poden:

http://www.xxl.no/fiske/fiskesett/lett-ferskvann/napp-nytt-jublieum-7-oerretcombo-fiskesett-1048620

Kjøpt i enkeltdeler ville dette koste over 2000 spenn. Forøvrig er stanga til 2-12 g riktig klassifisert og den har fått gode tester.

Fisking: Mark og sluk/spinner. Ikke bare mark og dupp, men prøv også aktivt bunnfiske med søkke.

Du finner mange tips ved å bruke søkefeltet på klikk.no - i tillegg til her da :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjøpt stanga som det linkes til over, og det ser ut som bra utstyr (hva vet vel jeg?)!

I tillegg til stanga skal jeg handle inn litt utstyr så jeg kan fiske med mark og dupp, eller med flue og dupp. Har planer om å teste utstyret i Østmarka så snart isen forsvinner.

Jeg hørte et tips om å binde 3 fluer 50cm fra hverandre på 150cm snøre etter duppen. Da øker kanskje sjansen for at ørreten ser noe den liker! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjøpt stanga som det linkes til over, og det ser ut som bra utstyr (hva vet vel jeg?)!

I tillegg til stanga skal jeg handle inn litt utstyr så jeg kan fiske med mark og dupp, eller med flue og dupp. Har planer om å teste utstyret i Østmarka så snart isen forsvinner.

Jeg hørte et tips om å binde 3 fluer 50cm fra hverandre på 150cm snøre etter duppen. Da øker kanskje sjansen for at ørreten ser noe den liker! :cry:

Kjør på, og varier gjerne avstand mellom fluene og dybde du fisker på. Finnes ikke noe fasitsvar på hva som funker akkurat i din fiskesituasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ettersom det ser ut til å være fjellfiske du skal på vil jeg anbefale ei litt lengre stang enn hvis du skal fiske i skogsvann. Lengre kast og mye bedre til å fiske med flue og dupp er blant fordelene.

Ei 9-fot stang med kastevekt på 3-15g er et bra utgangspunkt. Beastmaster er gode stenger som i tillegg tåler en trøkk, noe som er en fordel hvis barn skal være med...

Ei snelle i 1000str passer bra til dette. Selv har jeg bra erfaring med shimano, at disse er dyrere enn andre merker har ikke jeg lagt merke til. De dyreste er selvsagt svindyre, men shimano er også kjent for at de billige snellene deres er av bra kvalitet. Når det er sagt lønner det seg nok å skygge unna de billigste snellene uansett merke. Sneller er ofte på tilbud med opp til 40-50% rabatt. For 500 burde du få ei bra snelle.

Når det gjelder snøre har du to valg. Enten tradisjonell mono sene. Rundt 0,20-0,23 bør være fint til ditt bruk. Eller du kan velge multi, f.eks fireline, på rundt 0,12. Fordelen er lengre kast, større bruddstyrke og bedre føling med sluken. Ulempen er pris, vanskeligere å løse opp floker og større sjanse for å knekke stangahvis du setter fast og blir fristet til å rykke løs sluken med stanga. Selv velger jeg et kompromiss med fireline og 2-3meter mono fortom.

Du trenger sluker. Her finnes det mange meninger...

Som utgangspunkt på fjellet vil jeg anbefale noe slikt som dette:

Tradisjonell skjesluk i både kobber og sølv. F.eks lillauren eller spesial.

Et par spinnere. F.eks en i svart og en med innslag av knallfarger.

Sildesluk f.eks atomsilda 12g i gul/rød.

Jeg har i utgangspunktet mer tro på å ha noen få typer sluker i forskjellige størrelser og farger enn å ha et utall av forskjellige modeller.

Hvordan du fisker slukene er like viktig som hva du fisker med. Rykk og napp, variasjon i hastighet og dybde er stikkord. Vindstille og sluk går gjerne dårlig sammen, med unntak av på natta. Er det stille kan bunnmeite med mark eller, hvis fisken vaker, fluefiske være bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Det beste tipset er å ikke legge for mye penger i det første utstyret du kjøper. Når du kommer i gang vil du raskt finne ut hva du foretrekker, og ofte vil du da ønske deg nytt utstyr.

En lett stang med kaste vekt opp til 15 gram og en åpen haspelsnelle er et trygt valg. En rimelig Cardinal snelle fra Abu er et bra valg. Personlig er jeg svak for stenger fra Shimano. Når det gjelder sluker bør du forsøke litt forskjellig. Spinnere fra Panther Martin er min store favoritt til fjellfiske etter ørret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha lært gradvis mer om fjellfiske har jeg i dag kommet fram til oppsett for 4-5 dagers fjellfisketur:

Lang stang 12" - 14" (Kinetic goodspeed duger)

Reservestang på ca 10" (Beastmaster heter min)

Shimano Stradic 2500 RB snelle

Reservesnelle av ok kvalitet

Sene: Fireline, smoke, crystal er ok. 0,12 - 0,15....noen bruker fortom - det gjør beklageligvis ikke jeg....men jeg har med håv...som jeg for sjelden bruker...

Sildesluker på opptil 25g - assortert utvalg

Noen sølvkroken spesial (kobber/rødt, sølv/rødt, svart/gul) gjerne 12 - 18g

Noen gode mepps og vibraxspinnere (Rødt er ikke dumt om våren) str 2 - 4

2 - 3 gummifisk - (etterligninger etter små byttefisk verdt å prøve i vann med smårøye og stingsild...)

Noen få andre sluker du har lyst til å prøve ut (gjerne store i sølv) - eller har god erfaring med.

Noen få fluer til å bruke til opphenger.

Jeg har fått en del fisk på godt over kiloet de siste åra med dette utstyret.

Snart er det fisketid!

Skitt fiske folkens:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sildesluker på opp til 25 gr.?

Det virket vel litt drøyt hvis de stengene du nevner er lettspinnstenger og er beregnet for spinnere så langt ned som 2 - 4gr.

Ingen vits å ta med tyngre sluker enn det som er oppgitt som max. på stannga. Det blir bare ekstra vekt i sekken. Du har ikke oppgitt hva som står på stanga, men hvis laveste vekt er 2gr. så vil jeg anta at max er ca. 10 - 12gr.

Jeg har en Kinetic lettspinnstang, og har brukket tuppen på den tre ganger. Dette er visst et kjent problem for disse lette Kinetic stengene. Kafbonfiber kan være litt sprøtt hvis det belastes feil.

Har også to forskjellige Shimano Beastmaster lettspinn. Har ikke hatt dem så lenge, men i følge butikken så skal disse være mye sterkere. Har visst noe med at de bruker glassfiber sammen med Karbonfiber eller noe slikt.

Hvis tuppen ryker så kan du bare varme opp hylsa på ringen / øyet fra toppen med en lighter eller lignende slik at det som sitter inne i hylsa brenner opp eller faller ut. Så kan du bare ha på en dråpe superlim og sette øyet på stanga igjen. (Noen ganger er hylsa så trang at oppvarming er nok til å få hylsa på og når den blir kald så sitter den fast.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sildesluker opp til 25 gram er flotte saker der det er stor fisk og behov for lange kast. Men stanga må selvsagt tåle det. Jeg bruker også å ha med to stenger. 2-15g 9-foter er alltid med. I storfiskvann hvor det trengs lange kast bruker jeg en 12,6 fot med 7-35g kastevekt. Å bruke denne til småfisk er selvsagt skikkelig overkill. I mindre vann og der det er mest mindre fisk supplerer jeg derfor i stedet med ei ultralett beastmasterstang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart du kan få stor fisk nært land også. Fjorårets største her i Hurdal for mitt vedkommende tok etter et kast på 5-6m på maks 1m dybde. (riktignok på flue)Men mange steder øker muligheten betraktelig hvis du når langt ut. Tenker spesielt på langgrunne fjellvann hvor fisken finner like mye mat langt ute som nært land. Begge deler funker så da satser jeg på å bruke begge taktikkene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min største i fjor tok på helt grunt vann på en vibrax rød str. 4.

Så sleit sena.

Så hoppa jeg uti.

Så lempa jeg fisken på land.

Så ble jeg glad.

Jeg bruker lang stang som tåler 25 grams sluker. Da når jeg ut til marbakkene mange steder hvor jeg ellers hadde hatt problemer.

Lettspinn med 8" er kjekt det, men jeg foretrekker lengre fordi det har gitt meg bedre resultater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

http://www.xxl.no/fiske/fiskesett/lett-ferskvann/abu-im6-oerretcombo-fiskesett-1041411

Har brukt dette settet selv i to år og er storfornøyd med det. Det er fullaction, men om du ikke får ørret på 3kg+ er det helt fantastisk å fiske med. God følelse med stanga og den er bra balansert :)

edit: må nesten nevne at 4 som 9 grams spinnere går mer eller mindre nøyaktig dit jeg vil ha de. Det være seg på 15 eller 40 meter. Jeg kødder ikke, jeg drefser så små spinnere så langt med den...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

4841d856.jpg

Min første tur ut med den nye stanga mi ble for meg meget vellykket. Dro egentlig ut bare for å prøve litt.

Så en fugl som drev å stupte ned mot vannet rundt 100m fra hvor jeg sto. Gikk bort og dro inn denne ørreten på ca. 6-700g. Passet perfekt i stekepanna senere denne dagen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis med flott ørret, kjenner jeg ble litt sulten!

Var ute på en guttetur med en kompis her en dag, bål, bålkos på både boks og flaske og masse grillmat. Fikk et par fine stekeørret, og en rømt oppdrettslaks på 4kg, var litt spennende med 3-15grams lettstang og Abu 1000 snelle. Både stanga og snella oppførte seg eksemplarisk, kan ikke si det samme om "håvmesteren" da fisken måtte dras på land i halvpanikk. :) Forsåvidt min første laks noensinne på over 0,5kg, var jaggu meg på tide :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.