Gå til innhold
  • Bli medlem

Ord for snø


johnpd

Anbefalte innlegg

Annonse

Nå er en gang det norske språket så genialt at hvis det skulle dukke opp noe vi ikke har ord for så trenger vi ikke å lage et nytt ord, vi setter bare sammen eksisterende ord som beskriver det vi står overfor og så er problemet løst. Enten blir dette et ord eller så blir det to til tre ord som beskriver fenomenet.

Eks. fokksnø, våt snø, grovkornrt snø o.s.v., men vi har jo også en del lokale ord som bekriver snø som ikke nødvendigvis har ordet snnø i seg. F.eks. Slaps, rennedrev, sørpe etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det nevnes av og til at Eskimoene har 40 ord for snø.

Hvor mange har vi? og hva med samene?

Jeg tror ikke vi er så mye dårligere :wink:

Det er dessverre bare ett rykte, jeg har bodd på Grønland i 3,5 år og der har man ikke mer enn 7-8 ord for snø, litt avhengig av hva man definerer som snø.

Misfortåelsen skyldes de forskjellige formene man kan bøye ord på grønlandsk og at man kan sette sammen flere ord til ett ord slik man også kan gjøre på norsk, men ikke kan gjøre i samme grad på dansk og engelsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Urban legende, anbefaler denne: http://en.wikipedia.org/wiki/Eskimo_words_for_snow

Sitat: "Eskimo languages are polysynthetic, which means that even seldom-used expressions like ‘snow that falls on a red T-shirt’ are combined into one word."

Du kan til og med kjøpe boken "The Great Eskimo Vocabulary Hoax and Other Irreverent Essays on the Study of Language" og lese om det...... (http://www.amazon.com/exec/obidos/ASIN/0226685349)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørte om en gamling som sa kvitsjå - litt usikker, men enten betyr det whiteout eller sånnt flatt lys som gjør det vanskelig å se konturer.

"sånnt flatt lys som gjør det vanskelig å se konturer" kalte de gamle "jordmørkt" der jeg kommer fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"sånnt flatt lys som gjør det vanskelig å se konturer" kalte de gamle "jordmørkt" der jeg kommer fra.

Men det er ulike ord på lys, og ikkje ulike ord for snø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.