Gå til innhold
Lyngve

Innsamling av primærfaktorer

Anbefalte innlegg

Enig Kim!!! Fullstendig enig. Og mange har ei slik form at de fortjener navnet "tind" også!! Først når primærfaktoren er ikke-eksisterende blir det problematisk å kalle det en topp.... :lol:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Espen du ser vel " " som står rundt ekte topper. Jeg er av den mening at dette er opp til den enkelte. Men skal folk samle etter lister med et kriterium bør listene være korekte. Jeg har verken bedre eller dårligere holdning en de som prøver å snekre sammen en korekt 10 meters liste. Jeg tror og at de fleste har et skille mellom hva de mener er selvstendige topper og sekundærtopper. De fleste har nok denne grensen på nettopp 30 meter. Du skjønner nok hva jeg mener.

Storgrovtind har jeg oppført med primærfaktor 34, husker ikke hvem som kom opp med denne målingen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Jeg tror og at de fleste har et skille mellom hva de mener er selvstendige topper og sekundærtopper. De fleste har nok denne grensen på nettopp 30 meter.

30m er en særnorsk-2k-pf. Og så er det vel bare toppsamlere og tinderanglere som har meninger om primærfaktor, selvstendige topper og sekundærtopper. Andre som går i fjellet gjør det for turens skyld, uten å tenke på hvor langt de gikk ned før det bar oppover til neste topp. Hvis de i det hele tatt gikk på mer enn en topp, eller helt opp på den første toppen for den saks skyld. Jeg er dessverre for nysgjerrig til å tilhøre siste kategori selv :lol:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Anonymous

Jejeje. Man går jo på de toppene man vil. Men pf30 synes jeg er en noe underlig grense.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Anonymous

Vi har titallssystem i Norge, 10, 100 og 1000 er naturlig etter min mening

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Siden jeg samler på topper som går ned til primærfaktor 20 er jeg i gang med å finne det nøyaktige antall topper som hører med i denne lista. Derfor vil jeg på fremtidige turer kontrollmåle toppene som befinner seg i dette grenseland. Noen av toppene er jeg sikker på og andre ikke. Jeg sparer meg selvsagt for en del målinger hvis jeg kan hente ut sikre målinger fra andres lister. Men blir usikker når diverse lister på nettet opperer med forskjellige tall.

Så derfor er det noen primærfaktorer jeg lurer på.

På lista på Bergtatt.net står det at Bukkeholstind SØ-1 har pf. 10 meter. Vi var to stykker som målte den med barometere til så vidt over 20 meter. Dette var ikke av den type barometer med den mest nøyaktige skalaen. Flere som har målt denne og kommet til andre primærfaktorer?

Samme liste oppgir Nørdre Leirhøe til å ha pf.15 mot røynes 25. Er dette en ny sikrere oppmåling eller bare en skrivefeil?

Samme liste sier at Vestre Glittertindoksle (V-1) har pf.10 mot Røynes pf.20. Ny oppmåling eller skrivefeil? Og er V-1 den høyeste toppen? Den er i listen oppgitt med høyde 2251. I følge kartet er dette høyden på V-2.

Samme liste oppgir Søre Eggen til muligens ha en primærfaktor på 10 meter. Nye Bygdin Gjende boka sier at denne har en primærfaktor på 20. Noen som har en sikker måling her. Jeg synes 20 høres mye ut.

Det samme sier boka om primærfaktoren på skulderen øst for Vestre Leirungstind. På Bergtatt net står det at den er både er målt med GPS og altimeter til pf. 15. Noe jeg stoler mer på.

Samme bok sier pf.20 om Vestraste Kælvehøgde (V-3), Espen M. Andersen oppgir denne primærfaktoren til bare og være 12 meter.

Om Leirungskampen N-2 skriver Eraker at den muligens er 20 så det holdt for hans 10 meters kriterium. Men er den 20? noen som har målt denne?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
På lista på Bergtatt.net står det at Bukkeholstind SØ-1 har pf. 10 meter.
Det er to topper der, SØ-1 og SØ-2. SØ-1 er pukkelen i skaret. Jeg målte den til ca 13 meter med GPS, men jeg har skrevet 10 meter.

Samme liste oppgir Nørdre Leirhøe til å ha pf.15 mot røynes 25. Er dette en ny sikrere oppmåling eller bare en skrivefeil?

Ingen ny måling, men 25 meter synes jeg er mye på denne.

Samme liste sier at Vestre Glittertindoksle (V-1) har pf.10 mot Røynes pf.20. Ny oppmåling eller skrivefeil? Og er V-1 den høyeste toppen? Den er i listen oppgitt med høyde 2251. I følge kartet er dette høyden på V-2.

Sikker på at V-2 har 2251? Ikke godt å se. Jeg mener uansett at det er maks en 10-meter her. Har Røyne disse to toppene på lista si da?

Samme liste oppgir Søre Eggen til muligens ha en primærfaktor på 10 meter. Nye Bygdin Gjende boka sier at denne har en primærfaktor på 20. Noen som har en sikker måling her. Jeg synes 20 høres mye ut.

Kan ikke ha mye mer enn 10. Så Thommessen har vært der og snoka nå.

Det samme sier boka om primærfaktoren på skulderen øst for Vestre Leirungstind. På Bergtatt net står det at den er både er målt med GPS og altimeter til pf. 15. Noe jeg stoler mer på
.

Den målte jeg flere ganger. Er ganske sikker på 15 meter her.

Samme bok sier pf.20 om Vestraste Kælvehøgde (V-3), Espen M. Andersen oppgir denne primærfaktoren til bare og være 12 meter.

Nå må forfatterne ta seg sammen, den kan ikke ha mye over 10 hvis den i det hele tatt har det.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Vi har titallssystem i Norge, 10, 100 og 1000 er naturlig etter min mening

Det blir veldig stor forskjell på 10 og 100 i fjellsammenheng. Topper med ti meter pf. er ofte tvilsomme, mens en på f.eks. 70 utvilsomt vil være en selvstendig topp. Jeg synes derfor ikke det er unaturlig å velge noe imellom 10 og 100.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

50 er et rundt og fint tall. Det bruker jeg på alle under 2000 meter. Egentlig er det et naturlig tall å bruke på toppene over 2000 også, så får man tid til å se mer av landet isteden :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Samme liste oppgir Søre Eggen til muligens ha en primærfaktor på 10 meter. Nye Bygdin Gjende boka sier at denne har en primærfaktor på 20. Noen som har en sikker måling her. Jeg synes 20 høres mye ut.

Den kan umulig ha 20 i pf! :) Da jeg var der i fjor, drev jeg med kroppshøydemålinger av sørtoppen på Eggen, dvs jeg forsøkte å telle ca 2 og 2 meter opp. Gjorde et par forsøk, og slet med å få den til å bli 10 meter. Husker ikke om jeg kom over 10? :) Den har ihvertfall ikke 20. Så mye feil telte jeg ikke, selv om kroppshøydemålinger er en nokså usikker målemetode. :shock: Fra skaret og opp til sørtoppen er det forøvrig lett å måle.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for flere gode svar så langt. Kim, når det gjelder Bukkeholstind, SØ-1 stoler jeg nok mer på at din måling på 13 meter er mer korrekt enn min måling på 20.

Er sikker på at Glittertindoksle V-2 er høyde 2251. Det er kun denne Røyne har oppført i sin liste, og da som Vestre Glittertindoksle. For noen år siden var jeg med Valdres tur og fjellsportslag ut på Vestre Glittertindoksle, da var det mange som målte skardet på den såkalte V-1. Jeg husker ikke hva de fikk til resultater, men husker at noen fikk denne toppen til å bli høyere og andre til at den var lavere enn V-2. Så det stemmer nok uansett bra det du oppgir i lista at det ikke kan være stort mere enn meteren i høydeforskjell på disse to toppunktene

Det er vel Thor Harald som er ute og snoker etter primærfaktorer. Thommessen holder seg til pf.30

Jeg har gått over Kælvehøgde, V-3 til V-2, men husker ingen betydelig bulk mellom der nei.

Det var ikke rare skardet ut mot sørtoppen av Eggen heller.

De fleste av disse toppene besteg jeg før jeg i det hele tatt begynte tenke på å ta kontrollmålinger av skard. Jeg som mange andre stolte blindt på at Røyne listen nærmest var feilfri. Dette slo fort sprekker da Rondslottet - Lodalskåpa gjorde mange oppmerksomme på den grove feilen på Hestbrepiggen, Ø-2.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg synes det er rart at Skogheim/Thommessen bruker primærfaktor 20 på Søre Eggen (a) og Kalvehøgdi, V-3. Oppgir de noen målemetode?

Om det er Skogheim eller Thommessen som snoker skal jeg ikke si sikkert, men det er tydelig at de har fått med seg mer nå enn i sin forrige bok.

Hvis begge toppene på Vestre Glitterindoksle har over 10 meter, ja da har vi en del 10-metere rundt omkring. Interessant hvis noen tar seg bryet og måler der.

Det kan være litt dårlig kvalitetskontroll på mine lister, spesielt på topper med primærfaktor over 30 meter. Her har jeg ikke tatt meg bryet og sjekket, bare samlet data fra andre lister. Fint at det kommer tilbakemeldinger.

Hva med Mesmogtind, N og Sørøstlige Skarvflyløyftinder - er de med i boka?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Anonymous

Hva med takkene på eggen mellom Styggehøbretind SV og SØ? Og ikke minst, timetre på eggen mellom Semelholstind og Semelholstind N?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sørøstlige Skarflyløyfttinder er nevnt (ingen primærfaktorer er nevnt der) med ca høyder. Jeg finner ikke Mesmogtind, N noe sted. Boka holder seg til pf.30 grensen men har rammer som gjør oppmerksom på småtopper for de spesielt interesserte. Uansett om de har fått med seg alt eller ikke så har det virkelig blitt en flott bok. Tror ingen vil savne gamle boka.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nytt spørsmål til Kim eller andre som vet. I følge lista på Bergatt.net er Søre Knutsholstind oppgitt med høyde 2170 og med 25 meter i pf. Røyne oppgir høyden til 2145 og med 15 meter i pf. I følge kartet kan umulig høyden 2170 være riktig. Denne høyden må være hentet ut i fra den gamle Bygdin - Gjende boka.

Så det er spørsmålet om primærfaktoren jeg er mest nyskjerrig på. Er 25 meter en ny måling eller en skrivefeil? Noen som har kommet opp med lignende eller andre primærfaktorer på denne?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Etter en skitur på Storjuvbrean på lørdag med bestigning av blant annet Søre Illåbreatind (NØ for Skarstind) ble primærfaktoren på denne målt. Ikke snakk om at denne har så mye som 30 meter i pf. Dermed er enda en topp ute av 30 lista. Vi fikk 18 meter, maks 19 med en ganske så nøyaktig digital høydemåler. Det var mye snø oppå breen i skardet, men selv om både snø og bre hadde blitt borte her tviler jeg på at den vill fått 30 i pf. Etter litt diskusjon kom vi fram til at primærfaktoren på denne vil variere mellom +-20 meter etter hvor mye snø det ligger oppå breen. Så med tvil får den være med i vår pf 20 liste.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

For toppsamlere som benytter utvalgskriteriet PF=30 m er primærfaktoren på Nordre Mardalstind viktig. Primærfaktoren er oppgitt til 30 m. Som beskrevet tidligere i dette forum er det stor usikkerhet rundt PF som er oppgitt til 30 m. Er det noen som har kontrollmålt denne toppen og hva ble i såfall resultatet?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvor mange 30-meters knauser fins det i Norge tro? Skal jammen holde på en stund før man har besteget alle 600 topper over 600 meters PF. I den grad primærfaktor er viktig, ville jeg i hvert fall startet med dem.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

I den grad primærfaktor er viktig..............

Jeg kan forstå at begrepet primærfaktor er viktig for en del toppsamlere som har behov for en metode for å avgrense antallet fjelltopper på. For undertegnede, som bare går på fjelltopper for å samle opplevelser, er begrepet primærfaktor fullstendig uten interesse.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg gjentar spørsmålet mitt som jeg stilte for 4 år siden. Er det noen som har kontrollmålt primærfaktoren på Nordre Maradalstind?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.