Gå til innhold
  • Bli medlem

Skikkelig varme vintervotter + Fotposer


Atomsilda

Anbefalte innlegg

Annonse
  • Svar 55
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Hei, har ikke prøvd denne votten men til snøhulebruk ville jeg ikke anbefalt deg dem. Dun er som kjent ikke veldig fantastisk i fuktige omgivelser og om jeg husker riktig virker ikke ytterstoffet veldig slitesterkt på de der. Husk at du skal jobbe med dem. Ullvotter med vindvotter høres kanskje traust ut men tåler fukt og arbeid, er varmt og enkelt å tørke igjen i ute på tur. Jeg har gode erfaringer med tova ullvott fra f.eks. Ulvang og et par Hestra vind og vanntette overtrekksvotter. Regn ikke med å holde deg helt tørr, i hvert fall ikke om det er første gangen du skal grave. Har vært på en del snøhuleturer, deriblant vært med å arrangere noen kurs og det går igjen at folk blir fuktige. Husk derfor på skift! Som skift vil nok muligens de vottene du linker til gjøre en god jobb. De er nok utvilsomt varme så når arbeidet er unnagjort og du skal være i leir kan de sikkert gjøre en fin jobb. Ulvottene kan forresten tørkes på overkroppen i soveposen til neste dag. De er små nok til at du ikke sløser for mye varme på det.

PS: Om du er bekymret for å fryse på hendene så vil jeg anbefale å ta med enda en ekstra tynn ullgenser i stedet. Om du er kald på kroppen hjelper det ikke hva slags votter du har. Det er få forhold hvor ikke ullvotter er absolutt varmt nok. Til og med Børge Ousland foretrekker ull og overtrekksvott til Nordpolen :?:

Lykke til og god tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opplever faktisk att selv om ullvottene blir litt våte og så fryser ganske harde så tar det ikke lang tid før de føles varme når man tar de på seg igjen. Dette i 10minus, hvordan de er våte når det blir kaldere veit jeg ikke men har aldri opplevd ullvott med vindvott som utilstrekkelig. Jo kaldere det er jo mere skal det til å bli våt også, men mere alvorlig om man først blir det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leser at noen her sier de beste vottene er laget av ull som er håndkardet og håndspunnet. Jeg skulle gjerne ha prøvd å strikka/pjona votter selv. Spinning av ull derimot - er en litt omfattende virksomhet, som jeg gjerne vil overlate til folk med utstyr og erfaring :?: Er det noen som kjenner til steder hvor man kan bestille slik ull?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De dunvottene er sikkert varme, så lenge de er tørre. Men tenk deg en våt dunsovepose - slik vil sikkert vottene også bli hvis du ikke har overtrekksvotter utenpå.

Var på www.forsvarsbrukt.no om fredagen og der har de "hollandske og tyske" militærvotter med skinngrep innvendig, de virker varme og slitesterke (ny vare) utmerket for skigåing og snøhulegraving, men de finnes kanskje ikke i damestørrelser.......

Men det er bare å prøve deg frem, erfaring er det vi lærer av.......vi overlevde da i gamle dager også før goretex, dermizak og slikt ble oppfunnet. Har gravd mange snøhuler med polvotter inni overtrekksvotter av bomullstoff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange gode forslag, men det ser ut som om folk flest har glemt hva som er aller varmest: Strikkede ullvotter av hjemmespunnet garn. Og det er i dette siste at hemmeligheten ligger. Kjøpgarnet er nemlig vasket og maskinelt behandlet og mister dermed en del av sin varmende effekt (lanolin). Knepet er å bruke garn som er kardet på gammelmåten og spunnet på rokken.

Skal ikke påstå noe om karde- og spinnemåten, men garn med lanolin er å få kjøpt, for eksempel hos Nøstebarn. Man kan også selv lanolinbehandle (og tove) alt garn som ikke er merket "superwash".

Og så vil jeg tipse om at alpakka skal være mange ganger varmere enn saueull - kanskje verdt å strikke seg et par votter i noe tykk alpakka. Alpakka kan også toves.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vindtett overtrekksvott er bra.

Så skal innervott i ull IKKE STRIKKES!!!

Sjyvotta ska pjones.

Og, dette er viktig. Vottene skal pjones av hvit ull. Av en eller annen mystisk årsak er hvit ull varmest.

Å pjone er lett. Er du det minste fingernem, pjoner du deg et par votter på 3-4 kvelder, for en fersking.

Her finner du bruksanvisninga som jeg lærte av:http://lonemorsblogg.blogspot.com/2010/01/slik-pjoner-man-votter.html

Jeg bruker anna garn: Iglo soft, fra Trysilgarn. Dette er lettere å holde på med.

Opplegg for mannehånd: 44-48 masker (Det skal være vidt)

Tommel: ca10 masker

Jeg børster vottene innvendig og utvendig med kattebørst, og tover dem på 40grader finvask.

Fungerer udmerket.

Har møblert hele familien med votter i alle regnbuens farver, og ja, jeg er mann :)

Wow!

Primus motor både på primus mekking, og strikking :?: Imponert!

Fryser veldig fort på fingrene, og bruker puls/spiker vanter under votten for å holde varmen bedre.

http://www.magasinet.no/display.aspx?menuid=18&prodid=907

Disse er de beste jeg har funnet utenom hjemmelagde, tovede spikervanter.

Helly Hansen sine "polvotter" anbefales hvis du ikke skal ut i ekstrem kulde, men med pulsvarmer, tynn ullvott/vante, polvott og overtrekksvott har jeg et system som takler temperaturer over et vidt spenn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjellvotten ifra stormberg koster bare hundre kroner, og nørrøna sine koster åttehundre. Er det noen som har noen erfaring med vottene ifra stormberg? Tenker på å ha ulvang hammerfest glove inni uansett hvem av de det blir.

Stormberg: http://www.xxl.no/klaer/herre/hansker-votter/vidda-fjellvott-1021517

Norrøna svalbard: http://www.sportsnett.no/s/p.aspx?pid=914&cid=419

Innervotter, ulvang: http://www.ulvang.no/default.pl?showProduct=631&pageId=179.

Skal forresten også ha fotposer, noen som har noen å anbefale?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke disse stormbergvottene (men har noen som er degradert til fjøsvotter....) Men hvis du har anledning til å ta og føle, se og nøle...på dem så er det fint! Enkelte" billige" vindvotter har ett stivt ytterstoff og blir det skikkelig kaldt eller de blir våte - ja da blir overtrekksvottene skikkelig stive og ukomfortable!

Ulvangvottene har jeg brukt mye som innervotter, de er varme - men ikke så slitesterke! Det har en tendens til å bli hull ved "tommelfinger roten" på dem ganske fort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Største forskjellen på den Stormbergvotten og den fra Norønna er vel at sistnevnte er laget i ett mer vanntett, pustende og dyrere materiale(trelags goretex). GX 2000 materialet som er i Stormberg sitt produkt er en blanding polyester og bomull og er ikke på langt nær like "teknisk" i form av å være vanntett og pustende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stormbergvottten er topp. Like god som Norrøna og mye bedre enn Hestra./...

Hvordan bedømmer du dette? Har du testet alle over tid?

Jeg har Norrønas overtrekksvotter i goretex samt bomullsutgaven, har hatt de i mange år. Samboer har Hestra. Et av barna (14 år) har votten fra Stormberg og brukt den mye i halvannen vinter.

Materialmessig og med tanke på motstandsdyktighet mot vann minner Stormbergvotten mer om Norrønas overtrekksvott i bomull.

Slitestyrken er i materiale samt sømmer er helt ok på Stormberg, i likhet med den sammenlignbare fra Norønna.

Når de blir våte tar det kortere tid å tørke Norrøna'n. Grunnet bl.a. gripeforsterkningen på Stormberg sin vott tørker denne saktere.

Dersom mest mulig vanntetthet er viktigst (hvilket det vil være, dersom man skal bruke dem til å grave snøhule) så er nok Norrøna goretex et godt valg etter min erfaring.

Dersom vindtetthet er det viktigste så duger de fleste overnevnte.

Jeg bruker to stk mellomtykke, hjemmetovede votter i ull utenpå hverandre slik at de tilsammen blir en tykk vott, eller de kan brukes hver for seg.

Dette gir også flere valgmuligheter hva gjelder varme og letter evt. tørking da den inneste votten stort sett alltid er tørr eller tørker på hånden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan bedømmer du dette? Har du testet alle over tid?

Jeg har brukt ett og samme par stormbergvotter (og gamasjer + bukse) til all skiaktivitet siste 4 år. Dette inkluderer tre teltturer over Hardangervidda. Min konklusjon er at vottene er av veldig god kvalitet. De begynner å bli litt slitt og bleket i stoffet, men ikke mer enn det som er naturlig etter mye bruk. Jeg har forsterket en utenpåliggende søm på høyre tommel, og det kan innvendes at utenpåliggende sømmer i slitesonen ikke er en god ide. Men etter å ha holdt skistavene så mange timer som stormbergvottene har gjort, og da det kun tok noen minutter og fikse, så synes jeg det var greit nok. Kunstlæret er solid, og sømmene holder. I utgangspuktet er kunstlæret ganske stivt, men på mine gamle votter er det blitt betydelig mykere. Fleece-innervotten er av tilsvarende god kvalitet, men når det er kaldt bruker jeg i tillegg ullvanter innerst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har faktisk både Stormbergvottene (men en eldre modell, uten logo og fjong lapp) og Norrønas Goretex-overtrekksvotter. Begge deler er knall til sitt bruk, synes jeg - Stormberg til kalde, tørre forhold, Norrøna til alt annet. Fleeceinnervotten til Stormberg har jeg erstattet med tovet ull, helst hjemmelaget - butikk-kjøpte er ofte ikke ferdig tovet, og hvis du blir svett på hendene mens vottene møter friksjon fra skistaven vil de gjerne krympe og til slutt bli veldig stive.

...hmm ser dette kan leses vrangt men det er likevel rett ;)

Det eneste jeg har å utsette på Stormberg er patenten med håndleddstramming - den smale plastikk (?) remsen har etter hvert blitt så glatt at den er vanskelig å få til å sitte stramt i spennet (hmm, du vil skjønne hva jeg sikter til når du ser på votten).

Ellers til varmere vær (sånn under -10) kan jeg anbefale Barbours fantastiske "alkishanske" (eller fingerless mitten som det heter på fint) i ull til bruk under overtrekksvotten, de er meget slitesterke og praktiske til alskens finarbeid der du trenger litt fingerspissgefühl. De koster latterlig mye i Norge men er meget rimelig å kjøpe fra UK.

Fotposer: Jeg har noen rimelige Helsport poser (går opp til kneet) fra XXL, inni bruker jeg - ja tør jeg si det - duntøfler!! Med såle fra North Face. Uhyre praktiske leirsko, tar liten plass i sekk/pulk og er varme. Kombinert med tykke ullsokker har jeg brukt dem både på telt- og hyttetur på vinterstid, funker fint ned til -20 til små ærender rundt teltet/hytten og selvsagt "innendørs."

Mine 12 øre eller hva nå 2 cents måtte være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine Votter er nå ferdig tovet. Ble ganske fornøyd :D Men skal nok prøve igjen senere også, da med alpakka garn.

Til trådstarter. Var ikke du i fra lunner? Da er det kort vei til hvalsmoen, Om du skulle finne på å ta turen dit så har de også Grønne fine fotposer. husker ikke om det var 200 eller 300kr paret. Slike http://www.forsvarsbrukt.no/shopexd.asp?id=299

De hadde også en 75liter sekk der som så ganske god ut til en billig penge. Veit ikke hva slag det var.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...Vottene skal pjones av hvit ull. Av en eller annen mystisk årsak er hvit ull varmest....

Nå har jeg lært meg grunnteknikken med pjoning så idag kjøpte jeg meg garn. hun i butikken sa at hvitt garn var bleket og dermed ikke så bra for toving. jeg burde heller bruke garn som ikke var bleket...

Vet du noe om dette? Er ull varmere når det er blitt bleket?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vindtett overtrekksvott er bra.

Så skal innervott i ull IKKE STRIKKES!!!

Sjyvotta ska pjones.

[...]

Opplegg for mannehånd: 44-48 masker (Det skal være vidt)

Tommel: ca10 masker

[...]

Hvor lang bør den være? hvor lang bør tommelen være?

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


Annonse


×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.