Gå til innhold
  • Bli medlem

Er teltlykt bortkastede penger?


eriksmoe

Anbefalte innlegg

Annonse

Interessant, jeg har en sønn på 16 år som vil gå samme vei som deg, men angående lys, jeg har bare brukt en vanlig "candle light" og synes at den har vert helt ok.

Ellers er det vel LED som er dagens teknologi, og i kombinasjon med slike små flate lithium batterier så burde det vel være mulig å designe noe som er både lite og lett hvis det er målet. Til friluftsbruk så burde den vel også være både vanntett og tåle en trøkk. Hva med en kombiløsning, teltlykt - hodelykt? Men dette er det jo du som skal finne ut av. (Swiss army light. Ta en existing kniv og sett på et lys, genialt! :wink: )

Selv designer jeg utstyr til oljeindustrien og er skjelden borti slike små ting som dette, men det hadde vert interessant å få titte litt på resultatet når den tid kommer.

Det må han satse mot, jeg har bare gode ting å si om linjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær gjerne litt mer avgrensende i tema - er det hodelykt eller teltlykt du ønsker å utvikle. Hodelykter mener jeg er en helt egen kategori.

Teltlykter er aller helst stasjonære lysspredende apparat. De har ofte en oppvarmingsfunksjon i tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær gjerne litt mer avgrensende i tema - er det hodelykt eller teltlykt du ønsker å utvikle. Hodelykter mener jeg er en helt egen kategori.

Teltlykter er aller helst stasjonære lysspredende apparat. De har ofte en oppvarmingsfunksjon i tillegg.

Takk for tipset, du har noen gode poenger. Jeg tar ikke utgangspunkt i kategorier, men forsøker å dekke et identifiserbart behov på en best mulig måte. I dette tilfelle behovet for lys i telt. Å forsøke å løsrive seg fra normene er noe man etterstreber i produktutvikling. Hodelykt er definitivt ikke den beste løsningen, og dagens teltlykter er langt i fra optimale, men mitt produkt vil naturligvis ligge nært opptil sistnevnte. Oppvarming vil trolig ligge langt nede på listen, selv om det absolutt finnes brukere som gjerne vil ha lys og varme i et og samme produkt. Jeg har mange avgrensninger, men vil ikke gå inn på alle her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg skulle hatt en egen teltlykt så måtte det nok blitt denne:

http://joby.com/gorillatorch/switchback

den der så ut som mange andre lanterner ut som å være meningsløs for telt/turbruk.

Jeg gidder iallefall ikke drass med meg så mye vekt og klumpete greier.

Putt en vanlig hodelykt i en halvgjennomsiktig hvit plastpose og blås den opp, så gjør du samme nytta med hodelykta som du likevel har med deg på tur...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lys i telt er apsolutt et behov. Selv ser jeg best behovet for lys i små fjelltelt. I forbindelse med Camping og store familietelt er vel tilbudet ganske godt.

Når du, av en eller annen grunn, våkner om natten og trenger lys så er nok det vanligste å rote rundt etter hodelykten. Hva om et knips med fingrene eller et klapp i hendene hadde vert nok til at en liten strategisk plassert lampe kunne tennes.

En enkel måte å feste den inne i teltet hadde nok også vert lurt å tenke på.

Lampens utforming burde ikke være den største utfordringen, og f.eks. i kombinasjon med en hodelyktfunksjon kune man jo slå to, eller kanskje tre fluer i en smekk. Teltlys, kartleserlampe og lys for å gå ute om naten.

For å selge er det ofte like viktig å skape et behov som å skape et produkt.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva om et knips med fingrene eller et klapp i hendene hadde vert nok til at en liten strategisk plassert lampe kunne tennes.

Lykt som slår seg på og av heile natta medan vinden får teltduken til å slå og blafre? Nei takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har erfaring med Primus Micron Lantern? Tenker så fort man får den i gang, så vil ikke kulde være noe problem for gassen, varmer vel seg selv?

Forutsatt at den på ein eller annan måte vert ført varme ned på gassboksen. Eg kjenner ikkje til den lampa, så om så er tilfelle, kan eg ikkje uttale meg om.

Ellers er det generelle å seie om gass, at denne vert nedkjølt ved fordamping. Slik at temperaturen i gassboksen går ned ved bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du, av en eller annen grunn, våkner om natten og trenger lys så er nok det vanligste å rote rundt etter hodelykten.

Min zebralight henger i en skolisse (med snorlås) rundt halsen - det orginale hodebåndet har jeg kastet. Det er kun unntaksvis og da først og fremst hvis jeg trenger se OPPOVER at jeg setter den der hodelykter pleier befinne seg. Med en såpass bred lyskjegle spiller det ingen rolle at lyset går dit brystkassa peker - det er stort sett der jeg trenger arbeidslys uansett.

Lykta er alltid for hånden, selv når jeg sover. Null fomling etter lykta. Problem solved.

I tillegg kan jeg utmerket godt skru lykta på fullt (~100 lumens), henge den høyt og lyse opp et stort areal.

Plastpose høres ut som et bra tricks for områdebelysning. Har også stappet en vanlig 2*AA lommelykt inni en halvlitersflaske og hengt det opp for å få en koselig belysning over et campingbord.

Nei, jeg synes ikke teltlykt er noe jeg har et påtrengende stort behov for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hodelykt er definitivt ikke den beste løsningen.

Syns nå jeg, spørs hvaslags hodelykt du bruker.

Bruker du det vanlige du får fra Jernia og i fysiske butikker kan du nok bare glemme det, men hvis du prøver ''Flashaholic's choice'' hodelyktene til Zebralight så har de noen modeller som sprer lyset 120 grader, er lette og er kraftige.

Disse passer perfekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forutsatt at den på ein eller annan måte vert ført varme ned på gassboksen. Eg kjenner ikkje til den lampa, så om så er tilfelle, kan eg ikkje uttale meg om.

Ellers er det generelle å seie om gass, at denne vert nedkjølt ved fordamping. Slik at temperaturen i gassboksen går ned ved bruk.

IOM at lykten lyser+funker som en liten gassovn. "effekten" er 300watt, om det er ren varme vet jeg ikke.

Noen som har prøvd å finne ut nøyaktig når det blir for kaldt for vanlig primusgass..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Biltema har løsningen. For kr 19,90 får man teltlys som fungerer som taklyset hjemme og som lyser en hel sesong på samme batteri. Veier ingenting og man unngår problemet med hodelykt som er for kraftig og sprer for lite. Jeg har et Hilleberg Keron og har festet lyset i snoren som går langs taket. Ettersom jeg også pakker teltet med lyset montert, har jeg alltid lys i taket når jeg trenger det.

http://www.biltema.no/no/Bygg/Elektrisk/LED/LED-Batteridrevet/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har prøvd å finne ut nøyaktig når det blir for kaldt for vanlig primusgass..?

Det er sikkert mange som har prøvd. Men alle kjem til ulike temperaturar :)

Det finnst ingen nøyaktig grense fordi gasstrykket er ikkje ein av-på-brytar ved kokepunktet som enkelte ser ut til å tru. Gasstrykket er ein funksjon av temperaturen, og då er vert også effekten av apparatet som er påkobla, ein funksjon av temperaturen. Så spørsmålet vert kor stor er ei flamme.

I tillegg kjem avkjølingseffekten, som gjer at apparatet fungerer tilsynelatande på god effekt for den som barre sjekkar om det fungerer. Og for den som brukar apparatet, så vert effekten redusert kraftig etter kort tid. Kor rask nedkjølinga er, er avhengig av gassforbruket og den totale varmekapastiteten i gassboksen. Ein nesten tom boks vil kjølast ned mykje raskare enn ein stor og full boks, sjølv om trykket før ein tenner på er det same.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vil varierer men det finnes et par ting du kan ta utgangspunkt i:

Propan har kokepunkt på - 43

Isobutan på -11

Butan på -0,5

Så da vil det avhengig litt av hvilke blandigsforhold det er i boksen. En med bare butan/propan(som regel 75-80% butan) vil tåle mindre enn en "helårsgass" som har den vanlig 25/25/50 med propan/isobutan/butan. Dog er det ikke sikkert det er akkurat riktig prosent så der kan det gi noen forskjeller.

Så er det avkjølingseffekten ved bruk. Da kan man fort få Butanen flytende selv om det er et par pluss.

Så er det avhengig av lagring av boks, temp på boksen og hvor mye som er igjen av innhold bl.a

En boks vil fungere dårligere etter en kald natt selv om temp har gått lit opp på morgenen. Motsatt på ettermiddag hvis det har vært varmere enn da den skal brukes på dagen.

Så når temp blir for lav vlir butan da flytende og man brenner da isbutan og propan.(sett bort i fra triks på slangeprimuser som å henge den opp ned etc). Gassen vil jo og bli tykkere etterhvert som den nærmer seg kokepunkt så effekt vil bli noe dårligere før grensene.

Det eneste pr nå som finnes av gass til helårsbruk er fra Coleman. Det er ren propan. Dog krever den mer trykk så boksene er mer enn dobbelt så tunge som vanlig. De passer og bare til noen Coleman primuser og varmeapparat.

Under 5 pluss bruker ikke jeg gass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen tilfeldighet at det dukker opp en gassdiskusjon på denne tråden. Her har flere noen kjempegode poeng. Dersom man bruker gasslykter, får man både lys og varme fra et og samme produkt. Vi fyrer jo primus for å holde varmen i teltene våre om dagen (3. Mars). Det er smart å overlate jobben til en lykt. Problemet med gasslykter er dyrt drivstoff og usikker funksjon i kulde. Når først Coleman er nevnt på tråden, vil jeg også gjøre oppmerksom på at de har noen små bensindrevne teltlykter som varmer nok til å delvis erstatte en primus;http://www.rei.com/product/671673

Selv bruker jeg Vapalux M1B på mine lengste turer med pulk. I Norge selges ekspedisjonsvarianten M320; http://www.techthor.com/lamp/vapalux320.htm?id=85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste pr nå som finnes av gass til helårsbruk er fra Coleman. Det er ren propan. Dog krever den mer trykk så boksene er mer enn dobbelt så tunge som vanlig. De passer og bare til noen Coleman primuser og varmeapparat.

Det er då andre som leverer propan også, og både kokeapparat og lamper for propan. Men det er ingen av desse som vert markedført for ryggsekkbruk.

Men sjølv med ein 12kg propanbeholder, er det ikkje all verdens tid ein kan ta ut 3kW før effekten vert kraftig redusert i temperaturar under 10°C.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns nå jeg, spørs hvaslags hodelykt du bruker.

Bruker du det vanlige du får fra Jernia og i fysiske butikker kan du nok bare glemme det, men hvis du prøver ''Flashaholic's choice'' hodelyktene til Zebralight så har de noen modeller som sprer lyset 120 grader, er lette og er kraftige.

Disse passer perfekt.

Jeg har ikke prøvd Zebralight, men du har trolig rett i at den fungerer langt bedre som en lykt for generell bruk enn de fleste andre hodelykter.

I påstanden min tar jeg utgangspunkt i alle hodelykter, og spesielt de som tilsynelatende har størst markedsandel. De lyktene jeg ser flest av er mer tradisjonelle typer (les: hodestrikk, fast lyskilde foran og batterikasse bak eller i lyskildehodet) fra produsenter som Petzl, Silva, Princeton Tec og Black Diamond, for å nevne noen. Slike lykter har gjerne en smal/konsentrert lyskjegle uten muligheter for å spre den i nødvendig grad, de er klumpete, blender andre brukere, har ofte for mange funskjoner (les: styrkenivåer, blinking, rød lysfarge) og komplisert av-/på-bryter (les: holde inne knappen for å slå på lyset, trykke mange ganger for å få riktig lysvalg) til at de blir så brukervennlige som jeg har inntrykk av at de fleste kunder egentlig foretrekker, enten bevisst eller ubevisst.

Ikke minst virker det som om kundene ønsker å kunne ha en konstant omgivelsesbelysning (som ikke endrer seg med hode- og kroppsbevegelser) samtidig som muligheten for punktbelysning (som følger hodets/øynenes bevegelser) er til stede. Dette synes å være vrient å få til i et og samme produkt. Det idéele vil naturligvis være å ha en så god omgivelsesbelysning at behovet for punktbelysning faller bort, slik man gjerne har det hjemme. Som en av mange ulemper vil noe slikt ganske sikkert kreve en eller flere svært sterke lyskilder som forbruker batteriene i raskt tempo, noe som vil kreve sin betydelige vekt i ekstrabatterier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg skulle komme med et ønske måtte det være å få laget en greie som man kan sette vanlige små hodelykter inni. Ikke nødvendig å ha med seg flere lyskilder hvis man kan få laget en liten greie som kan spre lyset fra hodelykta.

Ellers har jeg en sånn liten greie med stearinlys og glass rundt. Veldig fin på vintertur, og gir også litt varme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Ja takk begge deler her også. Har selv den minste teltlykta til Black Diamond med meg på tur. Den henger jeg opp i en av stroppene i taket. Sprer lyset fint, og bra supplement til hodelykta. Veier lite og tar lite plass.

Og mest praktisk av alt; våkner jeg midt på natta kan jeg alltid enkelt gripe etter "taklampa" og skru den på. Slipper å rote febrilsk rundt etter en hodelykt som har gjemt seg under liggeunderlaget i løpet av natta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.