Gå til innhold
  • Bli medlem

Toppturer vinterstid for nybegynnere i Tromsø (Randonee)


RabagaZt

Anbefalte innlegg

Hei!

Er det noen som har noen fine tips til toppturer man kan dra på her i Tromsøområdet? Har ikke helt fått teken på randonee enda og rompa tilbringer kanskje minst like mye tid nedi snøen som over, men det kommer seg vel til slutt. En på forumet her nevnte Tverrfjellet og jeg skal prøve å komme meg dit så snart jeg finner noen som vil dra dit med meg, men er det noen andre områder i umiddelbar nærhet som kan egne seg? Jeg har jo utsikt til Kvaløya fra her jeg bor og det ser jo helt fenomenalt ut og bare gå rett opp på fjellet der for å renne ned, er det Rødtind det heter? Da jeg gikk på Kvaløya VGS så gikk vi en tur på høsten opp på fjellet og vi startet å gå fra skolen, er det der "løypa" går opp fjellet?

Så er det jo ikke minst det med skredfare, får snøen stort sett ligge i fred på Rødtind og Tverrfjellet? Kjøpte meg forresten en skredsøker i dag og skulle melde meg på kurs da jeg kom hjem, men jaggu så var det utsolgt for plasser og ser ut til at det ikke er flere kurs i Tromsø denne vinteren :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Rødtinden er helt fint til ditt formål vil jeg si. Alltid spor tråkket fra skistadion (oppfor skolen), umulig å gå feil. Det gikk dog et skred i området tidligere i vinter, men det var under helt ekstreme forhold, og ikke der det vil være naturlig for deg å kjøre ned. Vil derfor påstå at det er veldig trygg topp for nybegynnere, veldig mye folk som ferdens så om man går alene så er man overhode ikke "alene".

Er naturlig nok mye oppkjørt der, men funker utmerket til trening av basic skikjøring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnlandsfjellet like ovenfor storelva - til høyre for rødtind om du står ved storelvahallen og ser opp mot rødtind. Omtrent samme lengde og vanskelighetsgrad som rødtind, bare litt midre kjøring mellom trær på tur ned.

I "svingen" like før storelvahallen er det ofte folk som parkerer når de skal opp på rødtind - eller alternativt Finnlandsfjellet. Der er det ofte tråkket spor opp mot Finnlandsfjellet, følg dette, kryss lysløypa og fortsett oppover, evt. følg lysløypa et stykke før du tar opp mot Finnlandsfjellet. Har du kart over Kvaløya, ser du hvor det er naturlig å legge løypa.

Fin tur når man begynner å bli lei av Rødtind!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke helt fått teken på randonee enda og rompa tilbringer kanskje minst like mye tid nedi snøen som over, men det kommer seg vel til slutt.

Kanskje alpinanlegget i Kroken kan være en ide til du får rumpa opp av bakken :)

Ellers synes jeg det er nevnt mange fine og bynære topper, men Lille Blåmann er ikke nevnt, eventuelt Rundfjellet, den lille naboen med masta på toppen. En annen topp som ser flott ut for nybegynnere er Rundfjellet (Blåkollen) i Kroken. Man kan starte fra Kroken, Skjelnan eller Movika.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.