Gå til innhold
  • Bli medlem

Pakking av fiskestang


GodTur

Anbefalte innlegg

Tar jeg med meg fluestanga, ruller jeg bare tuben inn i liggeunderlaget som jeg har festet vertikalt utenpå sekken. Av kastestenger bruker jeg teleskopstenger på tur. Disse er så korte og hendige at de kan du ha overalt. Enten ta av snella og ha de oppi sekken, eller så kan du feste de med snella påmontert på siden av sekken (vertikalt) eller under topplokket på tvers.

Bruker kun den tredelte kastestanga mi når jeg er på fisketurer uten lengre distanser å gå. Type "kjør med bilen, parker bilen gå ut av bilen og kast i vei..."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Ved tjuvfisking bør du ha den skjult i sekken. Dette er dog bare mulig om du har en teleskopstang (ofte ganske dårlige) eller en mangedelt stang (dårligere enn todelte, men uendelig mye bedre enn teleskopstenger).

Problemet er at man ikke får så mye fisk med stanga skjult i sekken.. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var borti det der også, da jeg har med både beastmaster stang til snelle-fiske og helst et par fluestenger (kjipt å brekke stangen/tuppen når du er flere dager ut fra sivilisasjon!). Gikk og kjøpte i Bergen en sånn futteral (sp?) til malerier, hos en kunst forhandler. De kan forlenges, er i lett plast, men mye bedre enn bare tøy-ettui! Mer en bra nok jo mindre man faller skrekkelig tungt. Plass til min beast-master, Sage ZXL fire-delt, og billig Guideline. MEN! Da de kan forskyves (sorry about spelling, not my forte!), siste gang klarte jeg å ta tuppen på guideline stangen...det er nemlig billig plast (men veldig lett!), mulig noe sølv-tape løser det problemet. Veier allikevel circa 350g mot 2 'rod tubes' (beastmaster på 450g og guideline futteral på 700g). Ikke i tvil om at solide futteral er å foretrekke, men forstår at vekt blir (alt annet tatt i betraktning) ganske viktig (har selv med video, stativ, steadycam osv).

En eller annen form for beskyttelse er uansett viktig! Jeg ville aldri dratt ut med bare bomulls-greier, sjansene for at noe tragisk skjer er alt for høye...ditto jeg ville alltid tatt med en back-up stang hvis fiske er viktig. Muligens du kan komme deg enda lenger ned i vekt ved å bruke lette, tynne gjennomsiktig plast-rør (som man bruker i brusflasker), men har ikke sett disse enda.

lykke til! Må selv ta avgjørelsen (2 tunge solide stang-tuber eller maleri-tuben) snart...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 år senere...

Gammel tråd dette, men jeg sverger til tube for transport og til de gangene man skal gå i skog og mark.

Nå har jeg fått fatt i 2 våpenetui til de gangene jeg vet skal ut av bilen og fiske i nærheten, for så å forflytte meg raskt med bil til neste plass. Da kan jeg bare dele stangen med snelle og alt på, å legge det inn i bilen. For å spare tid på demontering og montering igjen der da😊 Kostet meg en nette sum på 182kr. Å så kan jef smette inn slukboksen i den integrerte lommen på utsiden av etuiet også. Bonus😃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
GodTur skrev (På 17.2.2011 den 12.00):

Jeg har nettopp handlet denne: http://www.xxl.no/fiske/fiskesett/lett-ferskvann/napp-nytt-jublieum-7-oerretcombo-fiskesett-1048620

Oppdager at etuiet veier 430 gram, og det er vel litt i overkant. Hvordan drasser dere med dere fiskestang på fottur? Jeg er i overkant fersk på fiske og trenger noen tips.

Rørisolasjon fra Biltema kan også benyttes til tuber for fiskestenger-

1622381153_Rrisolasjon3.png.b6201d21e25d73dead47bf0c560ff42e.png

 

Sitter en tidlig morgen og leser FF og kom over denne lenken.

Tidligere har jeg skrevet 2 innlegg i "Gjør det selv" om emnet.  Og tillater meg å gi en kortfattet versjon her.  Innlegget hører kanskje mer under "Gjør det selv", men det er sikkert flere som leser denne lenken enn "GDS" så jeg plasserer den likevel her.

Har benyttet meg av "tubene" siden 2016 og har aldri opplevd noe negativt

--------------  

"Metallrørene som stengene kom i er kastet for lenge siden - de var altfor tunge.  I stedet kjøpte jeg isolasjonsrør (Rørisolasjon, Bygg) hos Biltema. 

Kuttet de 20 cm lengre enn den aktuelle fiskestang, slik at det ble lettere å pakke ned/opp.  Med en en glødet spiker lagde jeg hull for 3 strikk for lukking

203.JPG.e95007a3a9231443c522fd3efa938a81.JPG

Klippet så sirkler av et gammelt liggeunderlag som jeg limte fast (Karlsons lim) i begge enderast i endene og forsterket med tape.  

206.JPG.878b7438cba1fef6116276da31a7a974.JPG

Inne i tuben snittet jeg en grunn langsgående spalte slik at tuben ble lettere å åpne.

Til å begynne med festet jeg stengene på tvers, men siden det var en dårlig løsning. 

200.JPG.9966318775358918b264d6db38a15f20.JPG

Derfor var det frem med symaskinen og sydde en pose av et gammelt teltstoff.  Sydde en løpegang øverst og i den tredde jeg en aluminiumstråd. som holdt posen mer åpen.  I bunnen lagde jeg noen hull, med en glødet spiker,  slik at regnvann kunne komme ut.  202.jpg.830cf1f3e6d10d9d6e6d760a454bab01.jpg

Posen bant jeg så til sekken, og festet et par strikk i sekken for å binde tubene fast"

201.png.35624dbec2c9dfc761ac74be9d1cf9b7.png

 

 

Endret av Tom42
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Skrevet 2 timer siden

  GodTur skrev (På 17.2.2011 den 12.00):

Jeg har nettopp handlet denne: http://www.xxl.no/fiske/fiskesett/lett-ferskvann/napp-nytt-jublieum-7-oerretcombo-fiskesett-1048620

Oppdager at etuiet veier 430 gram, og det er vel litt i overkant. Hvordan drasser dere med dere fiskestang på fottur? Jeg er i overkant fersk på fiske og trenger noen tips.

Rørisolasjon fra Biltema kan også benyttes til tuber for fiskestenger

1622381153_Rrisolasjon3.png.b6201d21e25d73dead47bf0c560ff42e.png

 

Sitter en tidlig morgen og leser FF og kom over denne lenken.

Tidligere har jeg skrevet 2 innlegg i "Gjør det selv" om emnet.  Og tillater meg å gi en kortfattet versjon her.  Innlegget hører kanskje mer under "Gjør det selv", men det er sikkert flere som leser denne lenken enn "GDS" så jeg plasserer den likevel her.

Har benyttet meg av "tubene" siden 2016 og har aldri opplevd noe negativt. 

--------------  

"Metallrørene som stengene kom i er kastet for lenge siden - de var altfor tunge.  I stedet kjøpte jeg isolasjonsrør (Rørisolasjon, Bygg) hos Biltema. 

Kuttet de 20 cm lengre enn den aktuelle fiskestang, slik at det ble lettere å pakke ned/opp.  Med en en glødet spiker lagde jeg hull for 3 strikk for lukking

203.JPG.818ab20e411bbc0fc49f434e6780d880.JPG

Klippet så sirkler av et gammelt liggeunderlag som jeg limte fast (Karlsons lim) i begge enderast i endene og forsterket med tape.  

206.JPG.9ccb07ef73e75296cb761b0e7699e3de.JPG

Inne i tuben snittet jeg en grunn langsgående spalte slik at tuben ble lettere å åpne.

Til å begynne med festet jeg stengene på tvers, men siden det var en dårlig løsning. 

200.JPG.7b2cba868238a97ee340653434f65629.JPG

Derfor var det frem med symaskinen og sydde en pose av et gammelt teltstoff.  Sydde en løpegang øverst og i den tredde jeg en aluminiumstråd. som holdt posen mer åpen.  I bunnen lagde jeg noen hull, med en glødet spiker,  slik at regnvann kunne komme ut.  

202.jpg.eeb2877cea4caa0b2aba64359cebb2bd.jpg

Posen bant jeg så til sekken, og festet et par strikk i sekken for å binde tubene fast"

201.png.a4ea1e5f128eac6095db1d6ffc8562ae.png

 

Endret 2 timer siden av Tom42

200.JPG

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.