Gå til innhold
  • Bli medlem

Basecamp-telt


tommygutt

Anbefalte innlegg

Driver å planlegger en tur i sommer hvor opplegget blir toppturer fra en basecamp. Basecampen skal også flyttes på, men ikke lange avstander. Gode forslag til store telt som egner seg som basecamp? Ønsker gjerne 180-190 cm takhøyde, plass for to voksne og tre hunder. Vekt er ikke veldig viktig.

Burde vi gått for lavo?

Stort telt?

Bergens sine store telt, noen som har testet disse?

Takker for tips og råd :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Holmeslett er et opplagt, knallgodt alternativ. Har vært på tur med Riverside og Taiga i bruk. Jeg kunne vært lykkelig med slike ting... Jeg har noe som likner litt; Jerven Igloo 3ES i orange rescuefarge til bruk på førstehjelpsposter, Speider'n og Hjelpekorps. Veldig godt fornøyd.

Noe som jeg likevel vil gjøre oppmerksom på, er den litt klaustrofobiske opplevelsen slike dome-telt gir. I Basecamp er vi litt mer i "camping-modus". Da savner i alle fall jeg et vindu ut og en mer åpen dørløsning som kan svinges ut som baldakin. Derfor vil fjelltelt med ståhøyde inkludere Eureka i alle store varianter og Helsport Family og Valhall. Helsport Family 6-8 har blitt gullstandard for speidere og jeg har selv bred erfaring med dette teltet til alle årstider på leir/helgetur. Speidere bruker gruppeutstyr tøft. Likevel er våre telt helt fine etter 4 knallharde år, inkludert flom der søle og grus rant inn i alle telt. De er også med på sterk vind så lenge de barduneres etter bruksanvisning og fjellvett.

Jeg har ikke lyst til å konkludere med klar anbefaling på telt. Jeg vil bare si at du bør ligge unna lavvo...! Skrå vegger gjør praktisk gulvflate liten. Takhøyden gjør spissteltet sårbart for vind og varmen samles i toppen der ingen befinner seg. Åpent bål blir ofte en røykfull opplevelse. Døråpningene på skrå åpner også for vindkast og regn/snø.

Forøvrig;

Speidere var pioneerer på lavvo der Norsk Speiderforbund (SpeiderSport A/L) var meget tidlig med å selge en bomullsduk som skulle kombinerers med selvhogde rajer allerede på slutten av 70 - tallet. Det ble ingen suksess. Nå er vi tilbake på telt igjen, i stor stil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.