Gå til innhold
  • Bli medlem

Lengde ingstad + parallellsvinger


Anbefalte innlegg

Hei folkens,

Har brukt et par uker på å tråle de ulike forumene her, men klarer ikke bestemme meg... Har egentlig bestemt meg for Ingstad, men ikke lengde. Hadde egentlig tenkt Ingstad 195, men den finnes ikke. Er redd Ingstad 190 blir for myk og håpløs å gå bortover (spes sammen med andre som har mer spenn), men at 200 blir for lang for enkel telemark/parallellsvinger.

Har dere noen refleksjoner på lengde?

BAKGRUNN:

- Jeg er nybegynner på fjellet/topptur

- Ønsker ski for å gå dagsturer OG toppturer (typisk)

- Har ødelagte knær (korsbånd/leddbånd/minisk) - heavy telemark blir vanskelig

- Har kjøpt meg Scarpa T4 plaststøvel (for stabilitet pga knær)

- Klarer greit å kjører slalom, går bra på langrenn

- Er 188cm / 89kg i nettoen

- Dama/turkamerat har Nansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Heisann, det er ikke det helt store spennet i disse skia. Har brukt 200cm med ryggsekk(85+25kg) og da er skiene flate uansett ;) Går du i nysnøen så vil du elske bredden, i løype går det greit/sånn passe. De svingte bra. Skal du gå fort/lenge i løype vil jeg nok velge andre ski.

Er det mest toppturer kan kanskje lette Randonè ski være tingen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte nettopp ingstad, men har ikke fått prøvd de enda. Tenkte meg ut en tur i mårra. Kan gi en liten rapport da. Jeg er 75kg netto og kjøpte 190. Karen på Oslo Sportslager kunne fortelle at det var mindre spenn i Nansen, uten at jeg helt klarer å tro på det.. Det gir jo ingen mening. Tipper han hadde lyst til å selge Ingstad ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med lengde lurer jeg på også. Regner med å kjøpe ingstad på mandag. Det viktigste for meg er at de skal flyte godt i løssnøen bortover. Men samtidig ønsker jeg de ikke unødvendig lange. Er kjekt å klare å håndtere de i utforbakkene også. Jeg er 175 og en plass mellom 80-90kg men la oss si 85. Jeg syns 190 høres greit ut men er dette nok i løssnøen? Så klart er snøen løs nok så er det ingenting som hjelper men tenker på en gjennomsnittlig indre østland ett stykke fra kysten og ett stykke fra fjellet snø. Det er der jeg ferdes mest. At de kan tas med opp på fjellet er en bonus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke så bekymret for flyten på løssnø. Det vil funke bra nok for min del. Lånte et par amundsen 190 og det fløt greit nok, så da vil værtfall ingstad holde plenty.

Det jeg er bekymret for er om jeg vil slite med å ha en trivelig skitur bortover sammen med min fru. Eller vil alt feste gå av etter 300 meter og kortfellene vil subbe hele veien.

Og går jeg opp i størrelse, er jeg redd at 200 blir for vanskelig å lære seg å kjøre telemark, eller til å ta parallellsvinger med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg veier ca 78kg og har ingstad i 190cm. De flyter greit oppå snøen utenfor løypene, så lenge den ikke er vanvittig løs. Når det gjelder spennet og slitasje av smøringen, føler jeg at det fungerer helt greit. Gikk halvannen mil på ganske hardt føre her om dagen, og da satt det fortsatt godt med smøring på når turen var ferdig. Nå er ikke jeg noen supersmører heller, så andre vil nok kunne holde på smøringen mye lengre også. Avsluttet turen med å kjøre ned et alpinanlegg etter stengetid, og for meg som virkelig har skydd nedoverbakker med mine tidligere langrennski, er det helt rått å kjøre med ingstad. Alt i alt synes jeg skiene er et overraskende godt kompromiss mellom egenskaper bortover og nedover. Så lenge man ikke på død å liv må gå i trikkeskinnene er de fine på flatmark.

EDIT: Turen jeg nevnte var uten tung sekk, men dagen før gikk det like "bra" med nokså mye på ryggen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg veier ca 78kg og har ingstad i 190cm. De flyter greit oppå snøen utenfor løypene, så lenge den ikke er vanvittig løs. Når det gjelder spennet og slitasje av smøringen, føler jeg at det fungerer helt greit. Gikk halvannen mil på ganske hardt føre her om dagen, og da satt det fortsatt godt med smøring på når turen var ferdig. Nå er ikke jeg noen supersmører heller, så andre vil nok kunne holde på smøringen mye lengre også. Avsluttet turen med å kjøre ned et alpinanlegg etter stengetid, og for meg som virkelig har skydd nedoverbakker med mine tidligere langrennski, er det helt rått å kjøre med ingstad. Alt i alt synes jeg skiene er et overraskende godt kompromiss mellom egenskaper bortover og nedover. Så lenge man ikke på død å liv må gå i trikkeskinnene er de fine på flatmark.

EDIT: Turen jeg nevnte var uten tung sekk, men dagen før gikk det like "bra" med nokså mye på ryggen

Hei

Hva slags binding har du på Ingstad skiene dine? Vurderer også å kjøpe Ingstad 190 cm. Har Nansen fra før 205 cm, flyter bra i løssnøen men ikke lette å svinge med i den lengden.

Halvor B

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har BC-binding fra rottefella, ikke magnum, men den andre som også er manuell. Skoene er Alfa Skarvet.

Hvis prøver Ingstad i 190 så vil de nok bære bare ørlite mindre i løssnøen, men sannsynligvis i bytte mot ganske mye bedre kontroll nedover. Spørsmålet er om man synes det er verdt over 3000.

For meg er det hvertfall mye bedre med fjellski i den kortere enden av skalaen. Har prøvd åsnes combat (samme som ingstad, bare hvit) i 210 tidligere, og det var ganske håpløst for en på mitt nivå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kom akkurat hjem fra min andre tur med mine Ingstad. Veier 75kg, men hadde sekk så kan si 85kg+. Skia er 190. Bruker Voile 3-pin m/vidje og Scarpa T4 støvler. I starten gikk jeg langs oppkjørte løyper (men utom sporene). Her måtte jeg velge mellom god glid, både framover og bakover eller ingen gli overhodet (med kortfeller). Jeg valgte null gli, da jeg slet for mye når skia skle like godt bakover som framover. Kunne skøyte, men det blir for slitsomt i lengda. Tror skia var så godt som helt flate og kunne se at snøen ble brøyta under skia der kortfella er festa. Må si jeg ble veldig skuffa, nesten så jeg kunne gått med truger i høyere hastighet. Forventet LITT gli..

Men da jeg gikk av den ekle løypa og inn i skogen på vei opp på en ås (Barlindåsen), DA ble sinnstemningen en annen! Følte meg uovervinnelig der jeg spaserte oppover i tett skog og halvmeter pudder og enda mer kongelig når jeg klappa opp hælløfterne. Men det var veldig bratt oppover med mye løssnø. Der det var brattest måtte jeg gå sideveis, enkelte plasser gå på beina. Da jeg kom opp på åsen var det som en drøm å gå, bra feste, samtidig som jeg kunne skli litt. Veldig enkelt å manøvrere skia i tett skog. Nedover var jeg også glad jeg hadde korte feller. Der det var bratt skle jeg sakte ned, akkurat passe i tett skog, dyp snø og med sekk på ryggen :D

I går prøvde jeg de også nedover preparerte løyper. Fungerte veldig bra, ingenting å utsette her! Veldig morro. Da jeg ikke er helt stø på telemarkstilen enda ble det mest parallellsvinger. Fungerte utmerket! Stålkontroll.

Alt i alt er jeg vel fornøyd, men trodde det var LITT spenn og ble derfor litt skuffa over det. Mulig det funker bedre med smøring da dette ikke bygger ned så mye som fella, men jeg tviler litt. Om jeg skal på en ordinær skitur med andre som har spenn og ikke skal gå i dyp snø eller der hovedpoenget er å kose meg ned en bakke, blir Helge Ingstad desverre stående igjen hjemme. Men på fjellturer med pulk (Utenfor løyper) der jeg muligens tar en kosetur opp på en topp for å renne ned samt turer i skogen er Helge I mer enn velkommen til å bli med :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var jeg i butikken. De hadde 180-200-210 ingstad inne. Legger dem med glidflatene inn mot hverandre og klemmer dem sammen med en hånd, det blir tett uansett lengde :-) . Så i mine øyne kan man glemme alt som har med smørespenn/lomme på disse skiene. Det var forøvrig samme resultat på alternativene som var i butikken. Fischer i forskjellige slag. Så da blir valget av lengde mer ett kompromiss av bæreevne og kontrollbarhet. Jeg valgte 200cm.

Edit. Fikk prøvd de en liten tur og det var noe annet enn trikkeskinneskia mine. Tråkket igjennom litt men det er jo veldig løs snø i år. Syns ikke det kjempefeste med 60mm kortfell men det er snøen sin skyld. Ikke noe som hjelper når snøen gir etter. Gikk opp en liten bakke og kjørte ned igjen uten feller. Deilig å kunne svinge litt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.