Gå til innhold
  • Bli medlem

Helårs lavo


rrmagne

Anbefalte innlegg

Annonse

Jeg har ikke erfaring med lavvo selv, men det står en lavvo i skogen rett ved der jeg bor, og de tykke stålstengene er liksom ikke helt rette lenger etter siste snøfall. Jeg tror ikke en kan sette opp lavvo og la den stå uten å se til den forholdsvis ofte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville vel satt op en i bomull. Bruker mindre og er bedre i forhold til kondens. men ikke like vanntett da.

Så ville jeg tatt med tiden til å sette opp stokker mot hverandre slik som sametelt istedenfor å bruke midtstang.

Da vil den stå stødigere, også ved større snøfall.

Så slipper du ha stang i midt hvis du skal lage en grue der til å fyre eller noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reisalavvoen

http://www.nordtro.no/flersstangs-tradisjonelldukleveranse.101510-78781.html

Reisalavvoen er solid og fin, men den tåler nok ikke å stå ute uten tilsyn hele vinteren. Det legger seg så mye snø at stengene til slutt knekker (har sett en slik lavvo med knekte raier).

Denne kommer i størrelser opp til 50 mann, da er diameteren 11 meter - da kan det tennes flere bål om man ønsker det...

- anders m.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville vel satt op en i bomull. Bruker mindre og er bedre i forhold til kondens. men ikke like vanntett da.

Så ville jeg tatt med tiden til å sette opp stokker mot hverandre slik som sametelt istedenfor å bruke midtstang.

Da vil den stå stødigere, også ved større snøfall.

Så slipper du ha stang i midt hvis du skal lage en grue der til å fyre eller noe.

Samene setter ikke stokker mot hverandre. De bruker en buestangskonstruksjon og lener rajene mot den..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd Helsport lavoer med en stang, har og prøvd og forsterke stangen, men den knekker når det kommer noe snø.

Først knekker stangen, når den forsterkes revner sømmene. En skulle forvente at snøen sklir av men den samler seg i bunnen og ødelegger lavoen.

En holdbar løsning er trolig 8 trestokker som festes i en løkke i toppen og en god duk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.