Gå til innhold
  • Bli medlem

Sovepose


Anbefalte innlegg

Annonse

Hvis du er litt mer konkret i bestillingen din kan vi lettere sende deg videre til andre tråder med mye informasjon og diskusjon om soveposer. For eksempel, hvor kaldt blir det der du skal bruke den? I høyfjellet kan du møte minusgrader i juli, mens i lavlandet synker vel termometeret sjelden under 8-10 grader.

"Ikke så alt for dyr" gjør også saken utydelig. Det "dyre" er dunposer, der sommerposene fort koster rundt et par tusen, mens du får helt greie fiberposer til sommerbruk for 5-700 kroner. Fint å vite hvilket av disse prisområdene du sikter på. Både vekt og pakkvolum er bedre for de dyrere dunposene, men sommerposer blir jo ikke så tunge uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok min feil.

Den skal brukes i både fjell og skog. Alt fra 0 og oppover. Jervenduken vet jeg isolerer en del og jeg trenger ikke noe som er så tjukt.

Om det er dun eller syntetisk spiller ingen rolle.

Prisklassen tenker jeg da rundt 1000kr +-.

Håper det forklarer mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv lett etter en billig pose som skal være lett og tåle inntil et par tre minusgrader. Valget mitt er Ajungilak Kompact 3 Season. Den finnes i lengde 195 eller 180 og veier mellom 1,5 og 1,6 kilo.

Jeg tok et raskt sveip over de butikkene jeg vet om på nettet, og skal du ha noe som er noe særlig lettere så koster det fort vekk 1500 +.

http://www.xxl.no/villmarksliv/soveposer-underlag/soveposer/kompakt-3-season-195-1049524

Med denne trenger du fort fjellduken for å tåle 0 grader, men denne er lett og til riktig pris da:

http://sportsnett.no/s/p.aspx?pid=964&cid=628

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kompakt 3 sesong er vel en pose som har fått mange anbefalinger.

Skal du ha det veldig lett(under 1 kilo) blir det ofte dyrt. Har en sommmerpose på 600 gr som jeg har brukt ned i 3-4 plussgrader. Da med ullundertøy. Men tar 3 sesongern neste gang ved slik temp.

Går du opp til kr 1500 har du litt mer å velge i. Sportnett selger bl.a annet en Nanok Wgd - 5 til kr 1499 nå. Den veier 1,2 kilo.

Skal he en nedre komfort på - 4 grader. Det er en dunpose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anbefale Mountain Equipment Xero 350. Lett, lite pakkvolum og varm.

Mountain Equipment anbefaler selv at denne brukes i temperatursonen fra 20 pluss ned til 5 minus. Dette stemmer bra for min del. 6 minus gikk helt fint iført ullundertøy.

Vær obs på størrelsene. Jeg er 184 cm, og tok det for god fisk at den anbefalte størrelsen stemte. STD-modellen skal passe folk opp til 185, men det er bare såvidt! Dersom du er 180 eller lenger ville jeg valgt XL-størrelsen.

Den faller vel ikke direkte under kategorien rimelig: 3899,- på sportsnett. MEN på facewest.co.uk får du den for rundt 1600 pluss mva.

Alternativt kan du se på Xero 250; enda mindre, lettere og noe rimeligere. ME anbefaler denne ned til 0 grader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ingen erfaring med termoposer selv, men tviler på at kombinasjonen tynn dunpose og termopose går godt. Kondensen vil da føre til at dunposen kollapser relativt fort. Jeg er forøvrig sterk tilhenger av dunposer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.