Gå til innhold
  • Bli medlem

Tur på hardangerviddda.


kvikklunch

Anbefalte innlegg

Jeg og en kompis skulle gå fra haukeliseter. En liten tur på 4 dager.

Første dagen startet med strålende solskinn, blå himmel og bare perfekt.
Vi var helt fra oss av glede og koste oss hele tiden. Vi sjekket kart og kompass og spiste sjokolade. De første 4 timene, hadde vi 2 timer stilletid ifølge gps'n ;D

Etterhvert begynte vi å bli slitne. Det blåste opp liten kuling på det meste. Og begynte å snø lett . Jeg raste ned en 3 meter skavl med et fett mageplask som følge av det flate lyset :P

Når vi kom fram til knutsbu(nød/jaktbu) var jeg mektig sliten. Kompisen min som er i bedre form sa sympatisk nok, at han også var sliten. Det satte jeg pris på. (vi hadde gått 3/4 av turen)
Vi skulle fra haukeliseter til hellevassbu, det var det som var planen.

Kom vekk fra været når entret knutsbu. Det var herlig. Vi hadde med telt og sovepose og spade for sikkerhetsskyld.
Vi fyrte litt men merket at hytta ikke ble ordentlig varm. Dessuten var det lite ved der, så etter vi hadde kokt vann og stearinlyset ble slukket var det sovetid!
Jeg fant ut at soveposen min komforttemperartur 7 pluss og ikke 7 minus!! Jeg frøs den natta.
Kompisen min knabbet soveposen som lå i knutsbu. Han sa den var så varm at han måtte åpne den opp for å greie å sove....
Sniken!

Dag 2!
Ikke lange biten igjen til hellevassbu. Strålende vær! Temperaturen på hele turen var rundt minus 20-30.
Etter å kommet frem, spist sjokolade og varmet opp hytta :D Tok vi en topptur! Så raste vi ned til hytta og spiste mere sjokolade.

Dag 3!
strålende vær. Tok en tur opp til simletind(eneste plass med dekning), ringte hjem sa hallo. Så raste vi ned til en annen hytta. Hellebu. Sjekket ut den. Før vi gikk tilbake til hellevassbu, spiste sjokolade og spilte 50 runder tomanns - amerikaner.

Dag 4!

Etter det nederlaget det var på første dag, der vi ikke fullførte etappen vi hadde planlagt, var vi giret på revansj. Vi skulle starte tidlig. Vi stod ihvertfall opp tidlig. Vasket og styret.
Så dro vi! Litt for sent som vanlig.
Men topp motivasjon, strålende vær og magen full av sjokolade. (Vi hadde 1 x 200 grams sjokolade plate per dag) raste vi avsted. Vi gjorde god framdrift.

Møtte en person på turen og han sa at vi hadde djevelsk heldig med været :D Det syntes vi og! Han fikk litt sjokolade også raste vi avsted igjen.
Vi kom fram til haukeliseter glade og fornøyde!
Dette var turens lengste etappe på 26 km, men det hadde gått overraskende bra!

Vi spiste en god middag. Spøkte og lo masse. Så på bilder og vidoer vi hadde tatt. Merkelig hvor morsomt alt blir når man er sliten! :D

Dyr vi så: Rev
Føret: råtten snø nedover. Skare og litt nysnø ellers.
Ski: åsnes ingstad begge 2.
kortfeller og grønt.
ingen smørelomme så smøringen forsvinner på få kilometer. Men deilig når den sitter :D
Vi gikk med sekk. Hadde med oss primus.
Spiste tørrfor + vann og sjokolade :D
Prøvde å tørke kjøttdeig. Det gikk, men spiste den før den fikk vætet seg opp under turen derfor smakte det dritt. Første gang jeg prøvde det.
Skal gi det et nytt forsøk.

Vi hadde planlagt å gå lenger, men siden den første etappen ikke ble som vi hadde håpet så tok vi turen derfra.
Men turen var suksess og vi kommer nok tilbake for en litt lenger tur!

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei

Moro å lese om turen deres fra Haukeliseter. Kan jeg få spørre hvilke dato dere var på tur? Og hvordan var det å gå på Ingstad skiene? Har selv Nansen. Heldige med været iallefalll ser det ut til ifølge bildene.

Jepp, godt med sjokolade på tur!

Halvor B

Lenke til kommentar
Del på andre sider

knutsbu ligger ved siden av vannet midnutvatnet. På nordsiden.

Vi gikk vel i slutten av januar. Akkurat dato husker jeg ikke. Tror det var fra rundt 22 til 28.

Ingstad skiene fungerte kjempe. Ingen smørelomme så smurning gikk kjapt vekk. Men vi gikk mye på kortfeller. Og det fungerte veldig bra. Kjekt å ha gode ski på nedkjøringene. Ikke at det var så veldig mange av dem.

Stålkanter er også veldig kjekt.

Godt fornøyd med skiene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Heriks fremhevet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.