Gå til innhold
  • Bli medlem

Bananchips


Eirik Verlo

Anbefalte innlegg

Annonse

Alle sorter tørket frukt kan jo fint blandes inn i muleposen med nøtter, rosiner og sjokoladebiter. Selv liker jeg ikke smaken av bananchips alene, men om du liker det er vel eneste ankepunkt at det tar litt mye plass. Ikke noe problem på korte turer, men kanskje på langtur?

Du kan kanskje også prøve å blande det i havregrøten? Fersk banan er i hvert fall knallbra der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!

Det er rundt 390 kcal i rundt hundre gram tørket banan, dermed vil det være det samme for Bananchips. Banan inneholder en god del "raske" karbohydrater med såkalt høy GI. Det betyr at man tar opp energien raskt - og bruker den (eller lagrer den) like raskt. Skal du ut på tur vil jeg gjerne anbefale at Bananchips inngår som en del av noe mer.

For eksempel kan du ha bananchips i en "mulepose" sammen med mandler, rosiner, sukkerstekt havregryn og lignende. Da har du noen elementer som har lavere GI også, og som vil gi deg en jevnere energitilførsel. Bananchips smaker forresten veldig godt i frokostblandinger med tørrmelk, sammen med tørket eple og tørket jordbær + selve frokostblandingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er rundt 390 kcal i rundt hundre gram tørket banan, dermed vil det være det samme for Bananchips.

Feil, bananchipsen du kjøper i butikken blir trukket med olje, sukker og honning før den selges slik at produktet blir mye søtere og gir mer energi. Jeg kikker på en pose fra "Naturlig Godt", de selges på Coop:

Ingredienser: Banan, olje (kokosnøtt), sukker, honning, aroma, maltodekstrin

Næringsinnhold per 100g:

Energi 2200 kJ (527 kcal)

protein: 2,3 g

karbohydrater 61 g

fett 31 g

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feil, bananchipsen du kjøper i butikken blir trukket med olje, sukker og honning før den selges slik at produktet blir mye søtere og gir mer energi. Jeg kikker på en pose fra "Naturlig Godt", de selges på Coop:

Ingredienser: Banan, olje (kokosnøtt), sukker, honning, aroma, maltodekstrin

Næringsinnhold per 100g:

Energi 2200 kJ (527 kcal)

protein: 2,3 g

karbohydrater 61 g

fett 31 g

Aha, min feil. Tok utgangspunkt i den bananen jeg tørker selv.

Angående høy GI så vil uansett dette gjelde fortsatt. Jeg mener man bør ha en karbohydratkilde som gir jevnere næringstilførsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.