Gå til innhold
  • Bli medlem

Nordkapp 80l


fri frakt

Anbefalte innlegg

Annonse

Helt ok, men prøv den på ryggen først! Jeg har sekken men jeg synes ikke den er altfor god på ryggen over lang tid. Ta deg også en tur rundt i butikkene og prøv flere sekker, plutselig er det en som passer bedre.

Lykke til :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne sekken har ikke et bæresystem som er ment for veldig tunge bører, og i en 80 liters sekk kan det vel være greit at sekken tåler det uten å bli vond på ryggen? I tillegg så det ut på bildet av sekken at den ikke har mange kompresjonsreimer. Det kan være dumt når sekken ikke er lastet full. Dessverre må man opp i pris for bedre system. Siden du skal gå på små ukesturer kan det hende du trenger det.

I butikken før du kjøper bør du få prøve sekken med vekt, slik at du vet dette er en sekk du kan ha. Det er det viktigste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner ikke Nordkapp fra Bergans personlig, altså, jeg har aldri prøvd den på ryggen. Modellen er gått ut av sortimentet til Bergans, nå selger de femten-liters skolesekker som "Nordkapp". Da den var i salg lå nyprisen rundt en tusenlapp, og den ser ut til å være etterfulgt av "Telemark" i samme prisklasse.

Storebroren til denne sekken er vel "Trollhetta", som har et kraftigere bæresystem og høyere egenvekt. Det sies at den er komfortabel med rundt tjue kilo i seken, men ikke noe særlig mer. Det stemmer ganske godt med mine erfaringer, jeg har en Trollhetta fra '05 selv. Med femten kilo i sekken burde vel en Nordkapp være håndterlig.

Femten kilo bør holde på de fleste turer vår-sommer-høst dersom du kan være egoist og bare ta med det du trenger selv. Om andre i turfølget ikke kan bære like mye (for eksempel barn, eller en gammel far med vondt i ryggen) kan det være at du trenger en større sekk for å ta mer av fellesutstyret. Det kan også være at utstyret er unødvendig tungt (selv bærer jeg for eksempel Optimus 111 i stedet for en moderne slangeprimus til en tredel av vekten og tre ganger prisen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Metallstengene blir garantert ikke bøyd, såfremst du ikke tar dem ut og hopper på dem.

Jeg har etterfølgeren, Gausta 80L, for helgeturer og andre småturer,

og tipper gamle Norkapp 80L innehar omtrent de samme egenskapene.

Førsteinntrykk etter at jeg har testet den på flere små 1-2 times turer med last på ca. 18-20 kilo,(relevant vekt på helgeturer) både flatt, rett opp og rett ned, er at sekken ligger fint og grei å justere mens man går. Eneste minus foreløpig er at skulderreimene føles litt "trange" (mulig jeg må finjustere litt). Store gode sidelommer med liten lomme utenpå, og lomme nederst for drikkeflaska.

Sekken er solid nok for 25 kilo også, men bærekomforten over 5 dager blir ikke noe å skrive hjem om.

Tror jeg ville valgt en annen sekk til ditt bruk, men får du sekken for 400-500 kr og har dårlig råd er saken biff.

Bedre å komme seg ut på tur tross alt, enn å ligge på sofaen å drømme om en litt mer komfortabel og svindyr sekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.