Gå til innhold
  • Bli medlem

Olympus E-300


Svein

Anbefalte innlegg

Olympus E-300 er nå mulig å få til under 7.000 inkl. objektiv. Noen som har erfaring med bruk av dette kameraet? Har lest en del om det, og mange kommenterer at pris/ytelse er best på markedet nå. Objektivet skal visst være overraskende bra.

Har også såvidt lest at Canon er like rundt hjørnet med en oppgradert og forbedret versjon av 300d. Noen som vet noe her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • 1 måned senere...
Gjest Anonymous

Svein,

Spørsmålet ditt pirrer ved et dilemma når det gjelder fjelltur og fotografering. Vi oppsøker flotte panoramaer, men betaler for det med svette - og innimellom en skvett tårer og blod. Disse opplevelsene skulle vi gjerne fått foreviget. Derfor kamera. Men kamera veier en del og lar seg spoleres av fuktighet. Så er det behovet for umiddelbar tilgjengelighet. Det nytter ikke å måtte grave i sekken hver gang man skal ta bilde. Dette og vektproblematikken taler for et lite kamera med et universalobjektiv.

Selv har jeg prøvd ulike løsninger over årene og har landet på følgende krav:

- kameratet må være lett

- det må ha førsteklasses optikk

- objektivet må helst være zoom fra 28mm => (vid vidvinkel viktigere enn lang tele)

- minimum 5 MP bildesensor (hvis digital)

- innebygget blitz (mulighet for utfyllingslys ved motiver av folk på nært hold)

- full overstyringsmulighet av automatikken (blitz og eksponeringskompensasjon)

- fuktighetsbeskyttende pakninger

- mulighet til å sette på skylight eller annet filter

Idag bruker jeg en Ricoh GRv med 28 mm når jeg klatrer og/eller bærer tung sekk langt. Denne henger i en liten karabiner på skulderremma og er lett tilgjengelig uten å være i veien. Det eneste jeg må forsake med dette kameraet er kikkertbildene - som jeg sjelden har sans for. Ulempen med kameraet er at det ikke tåler fuktighet så godt.

Når jeg fotograferer digitalt bruker jeg et Canon Powershot S70. Jeg har kjøpt dette fordi det er lett, godt beskyttet objektiv, høy oppløsning (7MP) og har en god zoom (28-100mm). Det har også semiprofesjonelle overstyringsmuligheter - noe som er helt nødvendig for de komplekse lyssituasjoner vi finner i fjellet. Eneste ulempen er mangelen på gummipakninger og fuktsikring.

Skulle jeg valgt et digitalt speilreflekskamera ville jeg med dagens utvalg valgt Olympus E-300 fordi det er det nest letteste (etter Pentax, marginale forskjeller), fordi det er fuktsikret med gummipakninger (helt unikt i den prisklassen) og fordi 4:3 formatet gjør E-300 til det letteste digitale speilreflekskamera om godt zoom-objektiv inkluderes (fortrinnsvis 14-54 = 28-108mm). Problemet er her at ethvert speilreflekskamera fortsatt er for klumpete å henge på brystet under klyving.

Så slik ser mitt idealutstyr ut:

- Digital speilrefleks: Den fremtidige Olympus E-3 med 10-12 MP. Den store fordelen med Olympys sitt 4:3-system er at vekten på objektivene er nesten halvparten så stor som på 135-formatet. I tillegg kommer fuktighetssikringen. Dette kameraet ville jeg brukt til rene fototurer, og til turer som tillot vekten og omfanget av et speilreflekskamera.

- Digital point-and-shoot: Canon Powershot S70 innfrir alle kriterier minus fuktighetssikring. Noen fabrikanter har kameraer med fuktighetssikring i denne kategorien, men de innfrir ikke på andre parametere. Det er f.eks bare Canon og Olympus som leverer point-ands-shoot kameraer med skikkelig vidvinkel som er så viktig å ha i trange klyvesituasjoner. Så inntil videre får jeg være forsiktig med det jeg har.

En begrensing med digitalkameraer er batterier og kulde. Løsningen er å ha med mange batterier - ev. et eksternbatteri med tilførselsledning i innerlomma. Skal i disse dager prøve ut denne løsningen.

GunnarF.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Gunnar F!

Har ikke bestemt meg for kamera ennå, kjøper antagelig over påske en gang. Men hva kjøper jeg??

E-300 som du trekker fram positive sider med, har også en annen fordel (olympus generelt). Selvrensende brikke!! og den skal visst være veldig effektiv. Et stort pluss ved skifte av objektiver når man er i geografien. Kjedelig å komme hjem, oppdage av bildene er fulle av støvkorn... Ellers har kit-objektivet et greit arbeidsområde (28-90). Optisk skal det være relativt godt. Byggekvaliteten er litt dårligere, 14-54 objektivet er kanskje da å foretrekke til fjellbruk men koster et par-tre lapper ekstra. Ulempen med kameraet i forhold til sammenlignbare er merkbart mer støy ved iso>400, og dette skyldes visstnok 4:3 formatet. Men nå lanseres det mange spennende, lyssterke objektiver for olympus, så...... Nå har ikke jeg fotografert særlig i situasjoner der jeg trenger særlig høye iso, men men, med bedre utstyr så utvides vel horisonten/bruken også... De objektivene jeg har lest om for Olympus er støv-/fukttette, og det er også et pluss...

Nye Canon 350d, som jeg "fisket" etter info om når jeg startet tråden, er et annet jeg vurderer. Her er den reduserte størrelsen/vekten positiv. Noe annet er at Canon leverer imponerende gode bilder direkte i jpg, slik at etterbehandling ofte ikke er nødvendig?? Simultanlagring av jpg/raw er positivt. Ellers har jeg hatt 2 stk canon fra før, og kjenner menyer osv, noe som er en fordel i begynnerfasen.

Det som holder meg tilbake på Canon er kombinasjon av "finner ikke passende objektiv" og støv. Kit'et har sånn noenlunde greit arbeidsområde, 29-88mm, men har fått en del pepper optisk. Jeg har sett noen bilder tatt med dette EF-S 18-55, og de har imponert meg. Om det er "profesjonell" etterbehandling som ligger bak vet jeg ikke.... Vil jeg ha mer tele enn 88mm, blir det skifte av objektiv og støvproblematikk.

Har også sett på EF-S 17-85 f4-5,6IS, koster en del mer, er ikke så lyssterkt men har IS noe som visstnok skal kompensere veldig godt for lysstyrken. Lukkertider ned under 1/10 sek skal visstnok gå uten stativ (og med en stødig hånd). Prisen blir fort 15 lapper med dette objektivet.... dyrt... En annen ulempe er forsåvidt også canons mange formater.... hva skjer i framtiden?? forsvinner 1,6 formatet?? Jeg tror det, etterhvert som produksjonskostnadene går ned og konkurransen blir større.... Optikk tilpasset 1,6 crop kan da fort bli ubrukelig ved oppgradering av hus......

I går satt jeg å leste info om Nikon D70. Ulempen her er størrelse, objektivskifte og jpg-komprimeringen som taper mye informasjon vs Canon. Etter hva jeg har funnet ut sålangt. 18-70 kit'et er skal være veldig bra. 6,1mpix er bra for brikkestørrelsen (1,5crop), men tvilsomt at den takler høyere oppløsing. Her skal jeg lese litt mer, for problemet ifht optikk hvis det gåes over til kun fullformat vil også gjelde her. Og så svarer vel Nikon kanskje på 350d-utfordringen....?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kjøpt meg en Olympus DSLR E-1, med to originalglugger.

Kamerasystemet er såkalt Four Thirds (4/3). Les mer om dette i nedestående testlinker. Nedenfor finner du også linker til optikken jeg har valgt. Med to små glugger dekkes brennvidder fra 14-150 (tilsv. 28-300 m/ 135-film). Med 4/3 optikk ganger du simpelthen faktisk brennvidde med 2 for å få tilsvarende brennvidde for 135-film. Nå mangler jeg kun en 7-14 (altså 14-28!), og den kommer til våren...

Vil bare si at utstyret og optikken er bent fram fantastisk! Lite, lett, solid og topp ytelse fra a-å. Du skal se de silkebildene, ikke mye støy der nei! Pr. øyeblikk er dette verdens minste og letteste digitale speilreflekser, renavlet fra første skisse for digitalt foto - ikke ombygde filmhus som Canon/Nikon. Med 4/3 optikk opprettholdes stor lysstyrke med minimal vekt/størrelse, og samtidig optimal konstruksjon for digital og optisk ytelse. Og vekt/størrelse teller vel i en fjellsekk vil jeg tru! Sjøl har jeg brukt Olympus kameraer fra 1972, og vet hva de står for! ANBEFALES!

Behovet for >7 mpx er tvilsomt. Kun ved kraftige utsnitt eller for digre prints er dette relevant. Til normalbruk for web/mail/print inntil A3 (300 ppi) er 5-6 mpx mer enn godt nok. Samtidig lagring av RAW/JPEG er også en gimmic. Tar du RAW trenger du ikke JPEG'en, den lager du evt. i PS etterpå. Og digital etterbehandling er alltid nødvendig hvis videre bruk av bildet. Har du begrenset plass på minnebrikken (mange bilder på lange turer), tar du kun JPEG. Da har Olympus også en fordel, idet den gir en valgbar kompresjonsrate på JPEG-bildene i 1:2,7 eller 1:8. Canon (20D) gir kun mer kompresjon (tapt kvalitet) på 1:8 og 1:14...

Sjekk også nyheter på Digit.no om nye Olympus Zuiko glugger på veg...

E-300: http://www.digit.no/wip4/test_v2.epl?id=49415

E-1: http://www.digit.no/wip4/digitscore_detail.epl?id=14588

Zuiko Digital 14-54 (28-108): http://www.olympus-esystem.com/dea/products/lens/14-54_28-35/index.html

Zuiko Digital 40-150 (80-300): http://www.olympus-esystem.com/dea/products/lens/40-150_35-45/index.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg skal som Morten sier ikke mase for mye foto i dette forumet, men sjekk linker/tester og døm selv.

Sjekk også nyheter på Digit.no om nye Olympus Zuiko glugger på veg.

Det er bare å mase så mye man orker om foto her, foto er jo egentlig for mange en del av turutstyret. Det jeg mente med det jeg skrev tidligere var bare at Svein trolig ville kunne få flere og bedre svar ang. et gitt kamerasystem på et av de to nevnte nettsidene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare å mase så mye man orker om foto her, foto er jo egentlig for mange en del av turutstyret.

Oops! Vi skriver samtidig skjønner jeg. Beklager, men jeg har fjernet det du siterer meg på, mens du skrev ditt innlegg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E-1 er fristende pga soliditet og "studenttilbudet" som er tilgjengelig... Men jeg tror det blir E-300 dersom det blir Olympus (pga innebygget blitz). 14-54 objektivet du har skal være mye mer solid enn 14-45, men optisk skal de ikke være så ulike. Et lite paradoks at E-1 er billigere enn E-300 dersom 14-54 objektivet blir valgt.... Men litt over 7 lapper for E-300 m 14-45 er også en god pris..

Hva syns du om 40-150'en? Har du bilder tatt på full tele? kanskje du kunne postet et eller to, og evt kommentert (tatt i hvilket format, etterbehandling osv..). Evt send meg på mail...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har akkurat fått 40-150'n. Hadde den med meg for aller første gang i helga, med som du ser av turrapporten (https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=2569) så var det ikke akkurat fotovær! Så jeg har knapt noe å sende deg...

Men jeg skal si deg Zuiko-optikken inngyter en markant kvalitetsfølelse ved bruk! De er robuste, men lette, sprut/dogg og støvsikre, all mekanikk er tott og silkemjuk, og med lynrask og nærmest lydløs operasjon (AF). Videre vet jeg hva Olympus Zuiko optikk tradisjonelt og historisk står for. Den har jo alltid vært i ypperste klasse, både hva gjelder foto, kikkerter og ikke minst mikroskopi hvor Olympus er verdensledende - så de kan optikk! Og MTF-kurvene fra testene sier jo sitt...!

Må også nevne E-1 kamerahusets fuktevner: Hadde det med meg på en annen uværstur i januar (https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=2326). Utsyret lå i en softbag på toppen av ryggsekken. Utstyret var ikke framme i det hele tatt på turen, men stormværet hadde blåst inn fullt av forstøvet snø gjennom (!) glidelåsene på bagen, så denne var sprøytemalt innvendig med en del snø. Dette ble ikke oppdaget før vel hjemme etter 3,5 t bilkjøring i varm bil, så kameraet m/ 14-54 lå lenge innestengt og badet i dugg og vann. So what? Man har da E-1/Zuiko! Det var bare å finne et kjøkkenhåndkle det, og alt var såre vel!

Pr. nå har jeg altså kun et enstaka bilde fra 40-150'n (frihånd 120mm - 1/1600s - f4 - JPEG 1280x960/kompr. 1:2,7). Jeg har finmyst på alle måter på dette i skjerm, og må bare si meg høylytt imponert! Jeg kan kneppe noen bilder over helga, men kommer tilbake fra England først mandag. Jeg er jo nyskjerrig sjøl også da sju, så jeg må jo ta noen uansett! Skal da sende deg noen m/ kommentarer og bildedata, så du ved selvsyn kan vurdere den tekniske kvaliteten.

PS. Og hør med Kim om hans erfaringer med Canon DSLR...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja gjør det :) Canon selger i bøtter og spann likevel, så du kan trygt sjekke med Kim :) Gjør ikke noe om de ikke får solgt til Svein.

350d er ett av de tre jeg vurderer.... Pluss for nyest, redusert størrelse, stort bruktmarked og at Canon generelt har veldig god bildekvalitet direkte i jpg-format. Men jeg må si at alt jeg har lest om Nikon D70 også er veldig bra....

Jeg ser fram til noen bilder tatt med 40-150mm'en Eaa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Canon, Nikon, Olympus... Man kan fort havne i religiøse debatter her. Alle disse har kameraer av fremste kvalitet. Det er derfor personlige preferanser og bruksmønstre som bør avgjøre valget. La for all del ikke antallet mpx alene styre dette! Velg utfra hvilke funksjoner, optikk, utstyr og fotopreferanser du trenger! Den tekniske bildekvaliteten kan i praktisk bruk nesten ikke skilles likevel. Til sjuende og slutt er det bildet - motivet og fotografens kvalitet som gjelder. Da er det viktig at man trives med utstyret, gleder seg til å ta bilder. For da tas vitterlig utstyret med, og man legger mer sjel i fotograferingen også, med best resultat til følge! Og en stor ny verdi/dimensjon tilføres samtidig turene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mpix problematikken er grei. 6mpix på D70 leverer topp kvalitet på A3. Det "spekuleres" i at 350d med sine 8mpix gir enda bedre detaljgjengivelse, siden brikken er omtrent av samme størrelse som 20d (her begynner vel erfaringer og bilder etterhvert å dukke opp nå..). E-300 leste jeg mye om i går kveld, og der synset testeren (digit) at det kanskje har blitt presset for mange mpix'er inn på brikken. Som også er den minste av de tre. E-1 har 5?mpix og leverer vel minst like god bildekvalitet som E-300.

Begynneralternativene ser slik ut

a) Olympus E-300 m 14-45 + 40-150

:? Nikon D70 m 18-70 (tele ikke bestemt)

c) Canon 350d m Sigma 18-125 el Tamron 18-200

Etter valg av system, er det bare å begynne å bygge....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E-1 har en 4/3" (18x13,5 mm) Full Frame Transfer CCD i 4:3 bredde/høyde-format og innebygd low-pass filter. Hvert pixel har 6,8 µm størrelse, utstyrt med mikrolinse og RGB primære fargefiltre i Bayer matrise. Antall bildepunkter er brutto 2738x2044 (5,6 mill), mens antall effektive bildepunkter er 2614x1966 (5,1 mill).

4/3" CCD'n i E-300 har pixel 5,8 µm størrelse. Dette medfører noe høyere oppløsning, men flere pixler generer alltid (pr. fysiske lover) mer støy. Samtidig gir et mindre pixel dårligere kvalitet (bla. fargerenhet) enn et større. Trenger du alltid store prints (over A3) har oppløsningen betydning, men en korrekt resampling før utskrift i PS, og en god fotoprinter, vil optimalisere også et bilde med færre pixsler til å takle større prints helt fint. For all annen bruk er effektive 5.1 mpx mer enn nok.

Og jeg bare nevner at den ytterst kompetente testpersonen på Digit.no, som har gjennomtestet og sett det meste, sjøl har valgt seg en E-1...

Nå er 14-54 mer påkostet og robust enn 14-45, skroget er metall (magnesium?) og ikke plast/kunststoff som i 14-45. Begge har asfærisk optikk, men 14-54 har bedre nærfokus - 22 cm mot 38 cm. Faktisk så autofokuserer 14-54 til 4 cm fra frontelementet! Så da har du en slags kvasimakro også.

Se forøvrig også disse for mer optikk:

Nye Zuiko: http://www.digit.no/wip4/detail.epl?id=51350

Nye Sigma: http://www.digit.no/wip4/detail.epl?id=30362

Ellers så synes jeg lista di ser fin ut jeg.

Og som sagt, bilder får du over helga en gang...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse nyeste Zuiko'ene er ikke i salg ennå - kun annonsert i press release.

Techspec utover lystyrke og brennvidde vites heller ikke ennå. Den nærmeste og første av disse blir 7-14 mm/f4, som kommer i mai...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Olympus E-1 m/kremobjektiver. Nå ble jeg åpent og ærlig misunnelig. Ingen tvil. GunnarF.

Ja dette er saker! Sjekk også test av Zuiko 11-22 (22-44) på Digit.no. Jeg har lest lest bøtter av tester på Zuiko Digital og E1 / E-300 i det siste, og de får jo kun glitrende omtale worldwide! Og Olympus følger opp med et imponerende objektivprogram, samt at også Sigma har kastet seg på - og nå også Panasonic! Så 4/3 tegner godt. Så får vi se hva Svein bestemmer seg for tilslutt - nå kan han jo også se testen på Canon 350D på Digit.no - og direkte sammenlikne med E-300 testen... Og jeg skal ha den 7-14 mm'ern! Da er det komplett for min del, dekker da 7-150 (tilsv. 14-300) + kamera innen 2,4 kg. Mer skal jeg ikke ha, for heretter akter jeg å ha det med meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så får vi se hva Svein bestemmer seg for tilslutt

Det var det da...

Jeg har utsatt kjøpet litt, og byttet ut kompakt digitalen med ny Canon S70 :) Her får jeg etterlengtet vidvinkel med brennvidder 28-100mm (35mm), for A70'en har tilsvarende 36-110mm. 28 vs 36 er STOR forskjell. Skal bruke tiden framover på å lære meg bedre bildebehandling og bearbeiding av raw-fomat. Så får vi se hva som skjer next. Prøvde 350D i butikken, og ble overrasket over hvor lite det var. Fin størrelse for tur. Ligger vel litt i kortene at jeg går for Canon også på dslr når den tid kommer, men ingenting er sikkert...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

www.dpreview.com har eit meget godt forum der du kan fille allt du vil og ikkje vil vite om digitale kamera.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Svein,

Vedlagte bilde er tatt med kameraet du har kjøpt - Canon Powershot S70. Det har fått en smule etterbehandling i Adobe Photoshop. Så hva pokker skal vi med en speilrefleks?%#& :wink:

Mvh. GunnarF.

post--1-133474390176_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.