Gå til innhold
  • Bli medlem

lunsj på vinterturer


sinje

Anbefalte innlegg

hei. Skal på en tur i vinterferien og lurte på hva jeg skal spise til lunsj, turen er en tre dagers tur og jeg skal bruke pulk.

hva pleier folk egentlig og spise til lunsj når det er under -10 og turen varer i flere dager?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1000 kcal i en pakke med smurte lefser, (Lefse Snack tror jeg den heter) den er lett å spise selv i minus 30 og smaker (for min del) alltid godt, minimalt med emalasje (plast, brenner evt opp på bålet) og sitter lenge i skrotten ;) Èn pakke koster rundt 14kr, inneholder 250 gram og fås kjøpt på de fleste dagligvarebutikker. Nam nam.

Sjokolade funker, men bør oppbevares på innelomma en stund før inntak. Jeg har sett folk prøve seg på frossen Snickers i kulda, - stakkars tenner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjokolade funker, men bør oppbevares på innelomma en stund før inntak. Jeg har sett folk prøve seg på frossen Snickers i kulda, - stakkars tenner.

Haha! ;)

Frossen Snickers er bra slankemat på vinteren :P

Gjør det enkelt på en 3 dagers tur og tipset om (grovt) brød støttes, med masse sjoko/digg itillegg.

Oppskifter på havremakroner/energibomber/loganbrød kan du finne på hjemmesiden til Øytun FHS ol.

Men dette krever litt forarbeid. Det andre er at store mengder med kompakt energi rik mat kan gjøre turen meget interessant med tanke på hvordan magen/tarmene reagerer.... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Under 10 kalde, kan fort bli ei utfordring det.

Småfrossne brødskiver, knallhard sjokolade etc.... huff.

Halvliters god termos fikser fint å varme "Rett i koppen" etter 4-5 timer gange.

Supert å få noe varm suppe etc til lunsj. Dog, å sitte å fryse kanskje 20min på oppfyring/koking, tja da går mye energi ut av kroppen kun på å vente og fryse.

Spis en blanding av nøtter/sjokolade/rosiner (oppbevart i lomma og oppvarmet av kroppen) hvert 45 min + masse drikke underveis, så rask lunsj med suppe etc og varmt vann fra termos.

Foretrekker jeg da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser stort sett en blanding av:

Flapjack: en hvetekjeks med sjokladetrekk som er ganske fet. Kjøpt på XXL.

Bixit fullkornsbar blåbær

Bixit turbar

Sjokolade

Nøtte og tørket fruktblanding: lager stort sett selv, men kjøper også ferdigblandet

Alt har høyt energiinnhold og er lett å spise selvom det er frossent. Flapjack døyver sultfølelsen veldig godt og du kan gå lengre på den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi brukte steintavlebrød på en tur nå nylig som lunsj. Vi gikk rundt to og ei halv mil dagen i rundt 5 dager med 40-50kg pulk. Det ga mer enn nok energi! Fritt fra hukommelsen gir steintavlebrødet godt over 5kcal pr gram, noe som er ganske bra :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser stort sett en blanding av:

Flapjack: en hvetekjeks med sjokladetrekk som er ganske fet. Kjøpt på XXL.

Bixit fullkornsbar blåbær

Bixit turbar

Sjokolade

Nøtte og tørket fruktblanding: lager stort sett selv, men kjøper også ferdigblandet

Alt har høyt energiinnhold og er lett å spise selvom det er frossent. Flapjack døyver sultfølelsen veldig godt og du kan gå lengre på den.

Under 10 kalde, kan fort bli ei utfordring det.

Småfrossne brødskiver, knallhard sjokolade etc.... huff.

Halvliters god termos fikser fint å varme "Rett i koppen" etter 4-5 timer gange.

Supert å få noe varm suppe etc til lunsj. Dog, å sitte å fryse kanskje 20min på oppfyring/koking, tja da går mye energi ut av kroppen kun på å vente og fryse.

Spis en blanding av nøtter/sjokolade/rosiner (oppbevart i lomma og oppvarmet av kroppen) hvert 45 min + masse drikke underveis, så rask lunsj med suppe etc og varmt vann fra termos.

Foretrekker jeg da.

Støtter disse.

Kok opp vann som morgenrutine (det gjør man jo på tur uansett) og ha i termos. Øker langt mer valgmulighetene for lunsj.

Har brukt varianter av kjøttsupper, tas fort opp og gir god næring til resten av dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig enkelt:

En plate kokesjokolade (100 gram) + litt bixit (på korte turer beregner jeg en halv pakke dagen, på lengre en del mindre) + termos med vann.

Skal jeg virkelig kose meg, blir det også noen biter spekepølse.

Stopper som regel aldri opp for én seriøs lunsj. Bare mumser litt når det passer sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

I dag har jeg bakt steintavlebrød uten egg. Den ene sønnen min tåler altså ikke det. Kaka ble suksess og helt knallgod.

5,0 dl havregryn

5,0 dl kokosmasse (250g)

2,5 dl sukker

2,5 dl oboy eller tilsvarende

4,0 dl sammalt hvete

1 spiseskje med bakepulver

550 g kviteseidsmør

1 dl kremfløte

Jeg rørte sammen alt det tørre, smeltet smør og rørte i dette + fløte. Jeg la bakepapir i langpanne og knadde deigen utover. Ovnen satt jeg på 180 grader varmluft.

OBS!!!!!!!!! Røra blir flytende, og det er fort gjort at det koker over i langpanna. Følg med. 10 minutter bør nesten holde. Jeg åpnet ovnsdøra etter 13 minutter og dyttet tilbake røra der den nesten rant over. Når deigen ikke lenger var flytende så tok jeg langpanna ut av ovnen og satt hele greia til kjøling, etterhvert i kjøleskap. Da fikk den en fast og fin konsistens som lot seg kappe i 100-grams stykker som jeg pakket i aluminiumsfolie, la i pose og puttet i frysern.

Glimrende turmat/nødproviant som har ca 430 kalorier pr 100 gram. :evil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.