Gå til innhold
  • Bli medlem

kniv tips


wildalfred

Anbefalte innlegg

Støtter også Fällkniven S1. Hatt min i mange år og er fremdeles storfornøyd. Utrolig kraftig og tåler hva som helst med et bredt bruksområde.

Dersom du får den for 800.- brukt er dette et ganske godt kjøp da jeg ikke ser for meg at kniven tar skade av bruk :)

TH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • Svar 54
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Veldig fornøyd med Mora sine Carbon tollekniver.

Litt mye "plastic fantastic", men utrolig godt grep, stål, lav vekt og pris. God å spikke fjærpinner med, og tåler mye juling med battonering.

Koster litt over 40,-kr på Biltema :D

Fikk en kar til å lage meg kydex/concealex slire :)

Tar seff med øks, sag, samekniv etter behov, men Moraen er som regel alltid med ilag med multitool.

post-1899-133474739989_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kortsverd?

Altså, jeg ser hvorfor det er nok for mange å ha med en spikke-kniv på tur. Men hvordan splitter du kubber med en slik type kniv om du ikke har med øks? La oss si at du har med en liten og lett feltsag i tillegg til kniv?

Esse eller Fallkniven er jo to kniver som du uten problem kan bruken til kubbesplitting med diameter på opp til en 10 cm.

Vekten på en øks blir i mange tilfeller for mye og en liten øks er i mange tilfeller dessverre ubrukelig.

ST

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koster varen mer enn 200 må du betale moms. For noen varer må du også betale toll. Denne grensen er for det varen koster, altså uten frakt.

Vær obs på at moms beregnes av summen av både frakt og pris.

I tillegg tar posten et steike surt gebyr for å regne ut moms og toll.

Koster varen 190 kroner og 20 kroner i frakt => ingen moms. Totalkostnad 210 kroner.

Koster varen 201 kroner og 9 kroner i frakt => du betaler moms av 210 kroner (25%), hvilket blir 262,50. Greit nok, fint med litt penger til skole og barnehage og sånn. Men i tillegg flår posten deg for et surt gebyr for å gjennomføre dette regnestykket og litt papirarbeid. Husker ikke hva dette gebyret er, men rundt 100 kroner eller så? Totalkostnaden blir dermed et sted mellom 300 og 400 kroner for en dings som akkurat kryper over den magiske 200-kronersgrensen.

I tillegg kommer toll, men hvilke varer som har toll og hvilke som er tollfrie husker ikke jeg i farten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om den er lovlig i norge skal det ikke være noe problem å importere. Hvordan finne ut om den er lovlig? aner ikke. Men er den hyllevare i norske butikker er det mest sannsynlig lovlig.

Ulovlige er

Batanga (triksekniv)

stilettkniv

springkniv

Ellers skal de være egnet til andre ting enn å stikke mennesker med. Sverd er forøvrig ikke våpen lenger :wink:

Kjekt norske lover, da blir det klarhet i det meste, Herregud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri kjøpt kniver fra utlandet, går det bra med toll og importregler???

Jeg har bestilt en esee junglas fra knivesshipfree.com

Fikk dette brevet her om dagen.

Er bare å skanne det og sende det til [email protected] (sammen med kvittering eller faktura)

Emne på mailen burde være noe sånt som: Fortollingsfullmakt og kvittering. ref.nr............

fortollingsfullmakt.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser endel kniver (f.eks Fallkniven S1, A1 osv) selges både med svarte og blanke blader, og at de svarte ligger litt høyere i pris? Har det svarte belegget noen funksjon i forhold til f.eks rust? Eller er det bare for å unngå å blende dyr eller fiender (som militærkniv) fordi den svarte matte fargen ikke vil reflektere like mye sollys?

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte mer på kniv som "farlig våpen".......de blir ikke beslaglagt på tollstasjonen altså??

"Normale" brukskniver er ikke noe problem. Jeg har kjøpt flere (Puma White Hunter/Buck Frontiersman mv.) fra USA. De pakker den opp (som regel) og sjekker, men det er alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du kan fylle ut og sende inn. Da gir du Posten fullmakt til å foreta fortolling - og evt. videreforsendelse til ditt lokale postkontor, for deg. Alternativt, som jeg gjør, iom at jeg bor i Oslo, reiser til Postens godssenter - og fortoller/henter selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Det finnes 1000-vis av ulike kniver der ute, alt fra supre kniver av topp kvalitet til rent søppel.

Å kjøpe kniv er mye smak og behag, prisønske, holdbarhet, vedlikeholdsbehov og ikke minst bruksegenskaper.

Det å anbefale en spesiell kniv er umulig i og med at det er så mange ulike fakturer å ta hensyn til, og en kniv som passer perfekt for en person er uegnet for en annen.

Eks. En jeger vil kanskje si at en flåkniv er best i verden, men den vil være helt ubrukelig for en som skal hogge greiner til bål.

Eks: En billig Morakniv til kr 50,- er glimrende å spikke med, mange kjente anarkjente merker til 300,- til 500,- er mye dårliger egnet til dette hovedsaklig pga at mange merkelig nok har for stor vinkel mellom bladside og egg.

Eks: Hvis du vil ha en kniv som lett slipes lynskarp, vil du måtte ofre langvarig og holdbar egg.

Jag har litt knivdilla, dvs. mange kniver (ca 50) men hadde greid meg fint med de 4 jeg nevner nedenfor.

Mine favoritter er:

1: Forsvarets samekniv med 20 cm blad og parerplate.

Kan brukes til "alt"; spikking, fiskerens, hugge grener, kløve ved, brødskjæring, forsvar, skjære alt slags fisk/kjøtt, åpne bokser, rote i bålet, kutte sene, skjære negler etc etc.

Den er relativt lett og passe solid, kan enkelt slipes meget skarpt, praktisk og "riktig" bladform, godt håndak, bra slire, relativt billig (ca 700,-).

2: Leatherman Wave eller Charge TI.

Verktøy på boks og to brukbare knivblader, vanlig og serratert. (Charge har best stål i knivbladene).

Dette er kniver som er svært holdbare ved rett pleie (litt oljeistedenfor å la de ligge våte og møkkete, de kan faktisk ruste selv om de er "rustfrie")

Knivene holder det produsenten lover, ikke kast bort penger på billige kopier, prisene varierer kraftig så finn billigste sted.

3: Fallkniven A1

Denne har 16cm langt blad som er tykt og bredt. Den veier vesentlig mer enn samekniven og koster over det dobbelte (ca 1.500,-).

Kanskje en av verdens beste kniver når det gjelder stålkvalitet og styrke.

Det ligger mye korrekt info om Fallkniven på YouTube, og de har også bra hjemmesider.

Selv om bladet på fallkniven er 4 cm kortere enn samekniven min, er de omtrent like effektive til hugging. Det samekniven har i lengden har Fallkniven i tyngden.

Eggen er mye vanskligere å slipe skarp på denne enn på samekniven.

4: Moderne Morakniv med ca 12-13 cm langt blad.

Billig (ca 50,-), glimrende til spikking, fiskerens og generell knivbruk.

Funker imidlertid ikke hvis du skal hugge ved til bål etc.

I forhold til prisen er disse knivene kanskje best i verden.

Finnes både med rustfritt blad og karbonstål, de fleste velger sikkert rustfritt men karbon har også sine fordeler.

Har også en del kniver fa andre kjente og velrennomerte produsenter som jeg overhode ikke er fornøyd med, men synes det kanskje er drøyt å henge de ut her.

Lykke til med ditt valg !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Rat er ikke ESEE. ESEE het Rat Cutlery før og laget kniver som het feks RC4, RC5 som nå heter ESEE 4 og ESEE 5. Men RAT knivene er produsert av Ontario Knife Company, dette er knivene som heter feks RAT 4, RAT 7 osv, noe helt annet, dårligere herdeprosess, dårligere fit and finish og dårligere garanti, men desto billigere! Fortsatt gode kniver, men er lett verdt å kjøpe ESEE istedet om man har pengene til det.

Jeg bestilte en ESEE-4 fra knivesshipfree og fikk tilsendt en RC-4. Den ser lik ut på bilder men mener du RC-4 er av dårligere kvalitet enn ESEE-4?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.jernia.no/k/ki.aspx?sku=609018

http://www.prisjakt.no/product.php?p=335158

http://www.mekk.no/Fritid/Fritid/Turutstyr/Annet%20Turutstyr/Bahco-tursag-396LAP-+-kniv.html

anbefaler denne. Har provd mange forskjellige konsepter, samekniver coldsteel, helle etc. Men denne er den kniven som absolutt har vært den beste å bruke. Stålet er fra mora og skaftet passer min hånd perfekt. Den finnes i mange byggvarebutikker. Koster der litt under hundrelappen. Foretrekker imidlertid de jeg har kjøpt på byggmakker og byggern, de er orange og dermed lettere og finne igjen når de er forlagt i lyngen. Har en elektrisk knivsliper kjøpt på claes ohlson, den setter opp denne kniven på under et minutt. Sliren passer akkurat i den lange tynnne lårlommen på mine fjellrevenbukser.

Tursagen til bacho er også å anbefale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bestilte en ESEE-4 fra knivesshipfree og fikk tilsendt en RC-4. Den ser lik ut på bilder men mener du RC-4 er av dårligere kvalitet enn ESEE-4?

RAT Cutlery = ESEE (bra)

RAT = Ontario ("dårlig") :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.jernia.no/k/ki.aspx?sku=609018

http://www.prisjakt.no/product.php?p=335158

http://www.mekk.no/Fritid/Fritid/Turutstyr/Annet%20Turutstyr/Bahco-tursag-396LAP-+-kniv.html

anbefaler denne. Har provd mange forskjellige konsepter, samekniver coldsteel, helle etc. Men denne er den kniven som absolutt har vært den beste å bruke. Stålet er fra mora og skaftet passer min hånd perfekt. Den finnes i mange byggvarebutikker. Koster der litt under hundrelappen. Foretrekker imidlertid de jeg har kjøpt på byggmakker og byggern, de er orange og dermed lettere og finne igjen når de er forlagt i lyngen. Har en elektrisk knivsliper kjøpt på claes ohlson, den setter opp denne kniven på under et minutt. Sliren passer akkurat i den lange tynnne lårlommen på mine fjellrevenbukser.

Minner mistenkelig om Mora 840/860 clipper, som jeg også tror er (så godt som) identisk med Mora Craftline. Jeg bruker på akkurat samme måte som deg: Stikker den i den lange tynne lårlomma på venstre side på Fjällrävenbuksen min og henger den i beltet når jeg trenger lettvint tilgang og ikke har lang jakke og sekk på. Kjøpte min på Jula.

En liten utfordring er at disse knivene selges under flere navn eller gjerne også umerket. Fant et knippe av dem på Jula i en boks merket "håndverkerkniv" eller noe slikt. På baksiden av slira sto det 840/860 Clipper (h.h.v. rustfritt og karbonstål, husker ikke hvilket nummer som er hva). På jula.no finner jeg noen morakniver som ligner, men der det står "Morakniven" med store bokstaver på både slire og blad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...

"Karesuando-kniven" er ikke nevnt her, og det burde de være syns jeg!

Har hatt en nett liten kniv fra de siste ca 12 år, 10cm håndtak, 7cm blad, og vil for alltid huske denne som kniven som ikke ville bli sløv. Det vil si min ble litt for sløv etter mange års bruk, og den ble brukt mye gjennom den tiden, var min foretrukne på de aller fleste turer gjennom den perioden(8-10 år...!!!!). MEN så, skulle bare prøve å kvesse den med en sak fra fiskars som skulle være SUPER, men bare herpa eggen og lagde en tredje vinkel på en kniv med originalt tradisjonell slip. Ikke bra, og usannsynlig vanskelig å få den kvass igjen! :D Men den begynner å nærme seg "factory-sharp" igjen etter flere forsøk og timer med sliping enn jeg har lyst å huske eller tør innrømme... :-) Trøsten er at når jeg blir fornøyd med skarpheten igjen VET jeg at den vil holde seg skarp lenger enn de fleste andre kniver.

Var en ganske kostbar kniv også da, syns å huske jeg betalte 900 etter noe pruting, akkurat hvilken modell det er husker jeg ikke lenger. Men med tanke på hvor sylskarp den holdt seg år inn og år ut, hvor mye som har blitt spikket, hvor mange fisk som har blitt sløyd og avskjellet har prisen vært veldig lett å svelge!

De har mange flotte og større kniver enn min selvfølgelig, og opplysninger om hvilket stål som er brukt til hver modell, stort sett blad fra sandvik. Gjør det lettere å velge om man vil ha en kniv som er lett å kvesse, eller om man vil ha en som holder seg skarp lenger enn du tør håpe på. Selger også kun blad til hobby knivmakere. Edit: og "byggesett" med slire, blad, tre etc...

Uansett absolutt verdt en titt, selv om trådstarter sikkert har kjøpt seg kniv for lenge siden. Men kort oppsummert, beste kniven jeg noensinne har hatt og jeg kan ikke skryte nok om hvor trofast den har vært mot meg. Selvfølgelig forbehold om at andre mener det motsatte.

Har du litt kniv-fetish, vil ha en FLOTT kniv eller ser etter en kniv som bursdagsgave til din ektemann, sjekk ut damaskus knivene f.eks. Tipper de fleste menn gjerne lager middag, tar oppvask og vasker gulvet etterpå skulle de få en slik i gave, hadde ihvertfall jeg gjort! :)

http://www.karesuandokniven.com/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


Annonse


×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.