Gå til innhold
  • Bli medlem

Lysløypekrigen!


gremlin

Anbefalte innlegg

Annonse
  • Svar 102
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Når man bruker store ressurser på å kjøre løypenett for skiløpere (både klassisk og skøyting) så må man kunne forlange at folk respekterer det og ikke benytter seg av løypenettet på en slik måte at det ødelegger spor og traseer. Men å gå så langt som å si at barn i løypene samt turgåere som går sakte ikke skal kunne benytte skisporene, det blir for drøyt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en del som argumenterer for at skiløypene går i de stiene som de bruker hele året, derfor har de rett til å gå der til fots. Hva er logikken i det da??? Om det ikke hadde vært skiløype der på vinter'n hadde de gått der da? I såfall bør de kjøpe seg truger og gå ved siden av løypa. Der er det samme snøforhold som det hadde vært i stien dems om den ikke hadde vært preparert. Her jeg bor er det eget skianlegg for de "aktive" og resten er for de som går tur. Det fungerer veldig bra selv om jeg har hørt om kommentarer fra sprekingene i turløypene også. Nå er det selvfølgelig ikke alle steder som det er muligheter til å dele dette slik da. Dette er på Lygna - / Hadeland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noen år siden laget jeg en egen løype et sted på Sørlandet. Jeg gikk med hund og pulk og vi kjempet oss fram gjennom 30cm nysnø. Ingen hadde laget løype der før oss. Hunden foran og trakk pulk, og jeg på ski bak. Dette ble det ei fin løype av. Dagen etter ville vi gå samme løype på nytt, men ble da jaget av andre skiløpere som hadde funnet løypa "vår". Vi ødela løypa, må vite!

Vel, vi gikk en annen vei. Ved neste snøfall ble løypa borte. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelpe meg... Det er ikke rart det er krig i verden. Marka er for alle, mener nå jeg, også unger, bikkjer (hvis bæsj plukkes opp) og treiginger. Det får egoistiske skiløpere som tror de er tvillingbroren til Petter Nortug finne seg i. Har de ikke såpass til innsikt synes jeg de bør finne seg et "nordic walking" apparat på nærmeste treningssenteret og ta ut aggresjonen der.

Når det gjelder "fotgjengere" i skiløypene kan jeg forstå irritasjonen i den grad de gående går midt i sporet, MEN så godt som overalt i marka der det prepareres spor, er det fullt mulig å gå på siden av preparerte spor, og jeg tviler sterkt på at skiløperne går der. De pleier å gå i preparerte spor eller mellom preparerte spor dersom de skøyter. M.a.o er det plass til alle... om man er villig til å se litt stort på det og ikke ser på marka som egen eiendom.

Men uansett... det er bare ikke akseptabelt å bruke staven til å stikke mennesker og/eller dyr. Makan!!! Kjenner jeg blir provosert over det jeg mener er manglende folkeskikk.

Hilsen fra meg som en sjelden gang går på ski, aldri går til fots i løypene (fordi jeg ikke orker sinte skiløpere) og ikke eier hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Støver

Ikke ny problemstilling dessverre. Kondom-skierne har sikkert tatt tida på de forskjellige rundene, og da ødelegges hele opplegget må vite hvis det kommer en unge eller en hund eller en treg skigåer i veien.

Den tida vi her i Bodø hadde en aktiv trekkhundgruppe i den lokale brukshundklubben hadde vi en egen løype som skilte lag fra den vanlige traseen, men på flere steder var "vår" trasee noe kortere enn den "vanlige" preparerte skiløypa. Ved et par tilfeller fikk jeg og flere andre grov kjeft om å komme oss ut av sporet. Når vi da pekte på at dette sporet var skiltet som hundløype, ble de bare enda mer sure.

Vi hadde også ambulanse-slede i marka på de mest traffikerte dagene, og ved ett tilfelle mens vi hadde skadd pasient på sleden ble det stukket etter oss av skiløpere som ikke likte at vi gikk der. Hundene hadde dekken med rødt kors, og sleden var korrekt merket som ambulanseslede. Jeg vet at OTK (Oslomarka Trekkhund Klubb) hadde flere lignende opplevelser.

Hvordan man skal komme denne ukulturen til livs vet jeg ikke, men jeg tror på at informasjon er nyttig. Hvis kommunene kunne hengt opp skilt på startplassen og ved et par steder ute i løypa som sa at både unger og hunder er velkomne til å gå i sporet så ville vel kanskje de egoistiske løperne få det med seg. Ja det forutsetter jo at de har intelligens nok til å lese skiltet da, man kan jo i alle fall håpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, som tursyklist opplever jeg mye av det samme. Kondomdress-syklister som suser i vei som om de har rappet sykkelen. Og jeg som langsom tursykler med tilhenger føler at jeg er i veien for dem. For enten det er sykkelstier eller skiløyper, vi må for all del aldri gå i veien for de som er seriøse utøvere av nevnte sportsgrener. Men jeg bare ler, jeg. La dem stresse! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stikking med staver er jo rett og slett vold og bør kunne straffes på lik linje med å slå ned noen. Bare å anmelde det og håpe det skjer noe med saken. Det som er merkelig er at det er neppe de som slår ned folk som er ute å går på ski og motsatt :) Litt skilting er nok ikke en dum ide. Et skilt der det står at alle brukergrupper er velkommen i løypa vil fungere som fin diskusjonsdreper :P Og samtidig kan det være greit å ha ei løype reservert for de ivrigste. Men alt dette blir opp til de forskjellige skigruppene/løypelagene og eventuelt grunneiere. Men strengt tatt kan man vel ikke med loven i hånd holde noen ute fra løypene da de er for utmark å regne. Det bunner egentlig i vanlig god folkeskikk og det å ta litt hensyn til hverandre. Nå er ikke jeg vandt til å gå i løyper med mye trafikk så jeg veit ikke hvor mye folk det faktisk er i løypene der dette er ett problem men om man velger å gå til fots så holder man seg selvfølgelig på kanten og om man ikke har noe spesiell grunn til å gå akkurat i skiløypa så la være. Det er sikkert andre steder det er minst like fint å gå tur. (og gå i løypa bare for å gå i løypa er ett klart tegn på at man bare vil provosere) Om man går sakte på ski så går man slik at det er mulig å komme forbi. Går man fort så må man ta hensyn til at det kan stå folk i løypa og anpasse farten i utforløypene etter det. Disse "ivrige" er jo tross alt bare ute å trener så hva er det som haster så jævlig??? Problemet bunner vel i at det er alt for mange som ikke klarer å se noe annet enn seg selv. Disse finner man alle steder, i butikker, i trafikken, i skiløypa osv. Bare ta en tur på Ikea så får man jaggu lyst til å stikke en del mennesker med den nye Billy lampetten sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke at folks skal gå til fots med hund i skiløypa fra Sognsvann. Dette er en oppkjørt løyper som brukes veldig mye, kanskje den mest brukte skiløypa i hele Norge. Kan man ikke gå til fots et annet sted enn akkurat der ?

Om det stikkes etter bikkja tviler jeg egentlig på. Men det er mange som trener i den løypa og det skjer stadig at folk kommer litt borti hverandre. irriterende, men jeg tviler på at det er med vilje. Ellers flyter det av hundedritt og hundepiss i perioder. Det er virkelig ekkelt. Særlig om våren når det smelter unna ser det rimelig kjipt ut. Det hjelper egentlig ikke at man plukker opp hundedritten så lenge man lar bikkja pisse i sporet...

Når det gjelder barn så har de akkurat de samme rettighetene til å være i løypa som voksne. Det samme gjelder oss som går litt sakte. Løypa er for alle som går på ski under forutsetning at man følger skrevne og uskrevne regler. Mitt inntrykk (og jeg går der mye) er at folk stort sett respekterer det. Et unntak er enkelte skiklubber som bruker begge sporene i samme retning når de trener. Når det kommer i mot hopper de som er i feil spor over i riktig spor i siste sekund. Jeg skjønner at det sikkert er mer effektivt å trene sånn, men man kan godt holde seg på høyre side synes jeg så får man heller trene på en rekke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En skiløype er, som navnet antyder, en skiløype. :)

Når folk da bruker disse løypene (som de fleste steder er kjørt opp på dugnad av lokale idrettslag) til fotturer og til og med går der med barnevogn har jeg ikke det minste problem med å forstå at de som trener der reagerer på det. Løypene blir rett og slett ødelagt :P8)

Hvis paret i reportasjen hadde spent skia under beina når de luftet hunden ville dette vært noe helt annet :D:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)

Vi har til dels det samme problem hos oss, bare på en litt annen måte.

All lysløype går på privat eid innmark/utmark og de som ferdes i løypa tror de eier denne.

Om jeg kjører skuter på egen innmark blir kondomdressene forbannet og truer med anmeldelse (det jeg gjør er lovlig), og i verste fall så tar jeg traktoren og kjører (det vet de er lovlig) og ødelegger alt av spor. Det har skjedd at skigåere har stikket med stav etter skuterkjørere som eier utmarka/innmarka med det følge at enkelte måtte gå videre uten stav samt at de hart fått klar beskjed om at dette er privat eiendom.

Har selv opplevd at folk har forsøkt å stenge for meg med vedkjelken og motorsaga bakpå skuteren (om de ikke tåler dette tar jeg traktoren , på egen eiendom), vell gjerne for meg. Om de vil ofre skiene sine, så grett nokk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner frustrasjonen men det er sikkert lurere å stoppe og si dem ett par alvorsord enn å kjøre over dem. Det å kjøre over dem gir ikke scooterkjøringen noe bedre rykte, og de "rammede" vil ikke føle at det er de som har gjort noe feil. Blir de snakket til på en skikkelig måte med gode argumenter så kommer de til å føle seg dumme. Om ikke så kjør over dem :) Men samtidig skjønner jeg godt at det er irriterende om dette er ett stort problem og man neppe har ork til å stoppe å prate med alle som oppfører seg uvitende. En annen ting er at om det er mulig så kan du fint kjøre opp din egen løype ved siden av skiløypa og kose deg der i "fred å ro". Men det er jo mange steder det ikke er mulig uten at det blir veldig urasjonelt med omveier vanskelige bakker etc. (blir sikkert noen skiløpere som prøver scooterløypa også men da er de skikkelig på bærtur om de klager)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SRX skrev:

Om jeg kjører skuter på egen innmark blir kondomdressene forbannet og truer med anmeldelse (det jeg gjør er lovlig), og i verste fall så tar jeg traktoren og kjører (det vet de er lovlig) og ødelegger alt av spor.

Jeg må jo si at selv om jeg erkjenner din rett til å kjøre både med scooter, slede og traktor på din egen eiendom, så hadde jeg som skiløper blitt rimelig fortvilet og forbannet over at det som liksom skal fungere som en lysløype til stadighet blir ødelagt av grunneiere. Nå kjenner jo ikke jeg detaljene i denne konkrete situasjonen, men hvis det er slik at du feks bruke denne traseen for å hente ut ved om vinteren så har jeg jo på en måte forståelse for det, men hvis dette skjer til stadighet så er det jo helt klart at lysløypa ligger på feil sted!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skiløype er og blir en skiløype! De som skal gå til fots har flere muligheter for å gjøre dette. Dersom det ikke er skikkelig isete føre så blir løypa ødelagt om man tråkker i den. Har opplevd å møte folk med barnevogn i Vestmarka, noe jeg synes er hensynsløst, men jeg holder meg for god til å kjefte eller stikke med staven altså. Men mangel på folkeskikk, det er det. Når det gjelder hunder så synes jeg de får være et unntak siden disse ikke klarer å gå på ski, men om min hund bæsjer i løypa plukker jeg den opp dersom jeg ser det. Og skiløypene er for alle mennesker med ski på beina, det være seg barn og voksne, eldre, birkebeinere, handicappede (på kjelke) og verdensmestere... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis paret i reportasjen hadde spent skia under beina når de luftet hunden ville dette vært noe helt annet

Å stikke etter folk er helt uakseptabelt uansett og i hvert fall hunder. De luftes der eieren lufter dem og er uansett uskyldsrene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å stikke etter folk er helt uakseptabelt uansett og i hvert fall hunder. De luftes der eieren lufter dem og er uansett uskyldsrene.

Jeg tror ikke noen stikker etter hundene med vilje. Men det er rimelig folksomt i den løypa så sjansen for at en stav kommer nær en hund er avgjort tilstede. Hvis dette er et problem kan de vil lufte bikkja et annet sted enn midt i en overbefolket skiløype ? Det finnes for eksempel brøytete skogsbilveier og også en masse brøyte turstier hvor de kan lufte bikkja så mye de ønsker.

Det er mange som gjør det samme i lysløypene rundt Brekke i Maridalen også. Der blir ofte løype ødelagt på grensen av det ubrukelige altfor tidlig på våren fordi lokale hundeeiere på død og liv må gå fottur midt i løypa og det ligger hundedritt overalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har inntrykk av at det er treningsfrikene som lager mest trøbbel, i alle fall i marka. Jeg går riktignok MED ski på beina, men jeg har alltid med meg hunden. Jeg har lært hunden å alltid holde seg til høyre for sporet, derfor tråkker den ikke ned sporet (selv om jeg ikke kan skjønne at hundepoter ødelegger så mye når man går bak og tråkker opp), og vi lager ingen "snublelinjer" over sporet. Og den driter alltid en meter utenfor løypa (i løssnøen).

Ergo skulle jeg altså ha oppfylt mine forpliktelser som hundeeier, men likevel er en tur i marka en prøvelse. Vi får slengt kommentarer etter oss så å si hver eneste gang vi er ute, og det er to grupper som skiller seg ut: Kondomdress-frikene og yngre damer fra overklassen (du ser at utstyret er splitter nytt, og alt av dyreste merke). Disse to gruppene står for 95 % av kjeften vi får slengt etter oss. Og hva er det egentlig vi gjør galt? Ikke ødelegger vi sporet, ikke legger vi igjen dritt (dritt en meter utenfor sporet, I MARKA, er helt naturlig og ikke til sjenanse for noen), ikke lager vi snublelinjer og ikke forstyrrer vi andre. Hvorfor får vi likevel dritt slengt etter oss hele tiden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Babelfish skrev:

Og hva er det egentlig vi gjør galt? Ikke ødelegger vi sporet, ikke legger vi igjen dritt (dritt en meter utenfor sporet, I MARKA, er helt naturlig og ikke til sjenanse for noen), ikke lager vi snublelinjer og ikke forstyrrer vi andre. Hvorfor får vi likevel dritt slengt etter oss hele tiden?

Etter mitt syn så overholder du alle dine "plikter" som bruker av skiløypene og kjeften du får av kondomdressløperne og overklassekvinnene er jo helt uberettiget. Det er vel bare slik enkelte kategorier mennesker er.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes skilting er en god idé, uavhengig av kjekling om løypene. Jeg aner ikke hvor hen det er ok og ikke ok å oppholde seg, om jeg er til fots eller på ski. To løyper - skal man velge den ene ut ifra hvilken vei man går - eller er det samme? Og hvor er man minst til plage for skifolkene om man kommer på føttene?

Har ingen anelse. :D Har undret meg over hvorfor det ikke står skilt over slike enkle ting.

Det er litt som med sånne rulletrapper, byfolk ergrer seg over bondeknøler som står i ro på "feil" side i rulletrappa, men jeg måtte til utlandet for å finne første skilt som viste hva som er praksis... Inntil da hadde nok mange ergret seg over meg.

Noen vil nok irritere seg uansett, og noen vil irritere andre uansett, men hadde man skiltet mer/bedre rundt om kunne det nå blitt litt mindre av det, om ikke annet. Også i lysløyper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor får vi likevel dritt slengt etter oss hele tiden?

Det er jo fordi det er for mange hundeeiere som ikke er så flinke som deg. Og man tar da gjerne alle over en kam. Helt normalt i dette samfunnet.

Ett spørsmål. Kan man egentlig definere ei skiløype som utmark? Ja den ligger i utmark eller på en vei med så mye snø på at området kan defineres som utmark. Men samtidig er det noen som har lagt ned tid og ressurser på å lage denne løypa. Hadde jeg brukt tiden min på å kjøre løype og hadde sittet igjen med en følelse av at noen ødela la denne utover vanlig slitasje hadde jeg vært fristet til å anmelde det som hærverk. Det er så alt for mange andre muligheter til å gå til fots i skog og mark at man skal kunne forsvare å gå i løypene. Det er riktignok ikke så hardt og fint utenfor løypene men det hadde det ikke vært der løypa går heller om noen ikke hadde kjørt den opp. Såpass hensyn bør det være mulig å vise hverandre. Bikkje i utmark, Ikke noe å si på det, men blir dette ett problem for løypene så syns jeg det er greit at de som drifter løypene kan ønske at hunder holder seg unna løypene. Det er jo tross alt milevis med skog uten løyper å boltre seg i. Men når det er sagt så er det jo slik at i det øyeblikket man går opp sin egen sti/løype vil man måtte regne med å møte en skiløper i denne en dag. Og man kan oppleve at denne slenger med leppa. Da er det skiløperen som fortjener å høre sannheten. Men hold det på et saklig nivå ellers er det ikke til noe hjelp. Huff det er synd at vi ikke klarer å vise mere hensyn til hverandre og heller på død og liv skal gjøre noe bare fordi man har rett til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo fordi det er for mange hundeeiere som ikke er så flinke som deg. Og man tar da gjerne alle over en kam. Helt normalt i dette samfunnet.

Det er en ganske enkel jobb å lære bikkja å gå til høyre. Det tar cirka 15 minutter. Og å vippe bæsjen ut i snøen er enkelt. Men at vi hetses kun fordi vi tar med oss hundene våre, er ikke akseptabelt. Og å gå i marka skal være en hyggelig opplevelse, for alle parter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta en ordentlig titt på bildet i Dagblad-artikkelen som det henvises til i første innlegg. Der kan man tydelig se hovedårsaken til konflikten. Han står i skisporet, og han gjør som fotgjengere flest. Tråkker i stykker skiløypa.

Jeg ser at det etterlyses skilting og det har iallefall ingen effekt i Tromsø. Her er det to brede gangfelt, et på hver side av skiløypa, og tilhørende skilting. De aller fleste velger likevel å gå, sykle eller jogge i skøytetraseen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv opplevd mennesker som har vært aktivt ute etter hunden, både med staven og forsøkt å ta potene med skiene. Sistnevnte i et par demonstrative skøytesituasjoner i ordentlig brede løyper på Geilo, det var akkurat som å se målbildet, når de slenger foten fremover. Som førstegangs hundeeier som hadde trent mye på snørekjøring hjemme fikk jeg en bratt læringskurve den helgen, og jeg kommer ikke til å kaste bort penger på den type populære skisteder igjen - så lenge jeg har hund. Jeg var ved flere situasjoner livredd for potene til hunden.

Jeg syns i utgangspunktet at utmark er utmark, men at det er litt føre-avhengig. Jeg ser ikke noe problem i at folk går i en fast skiløype som bærer forholdsvis bra, men ser jo at dype fotspor midt i løypa kan gjøre det vanskelig for tynne fyrstikk-ski.

Argumentene om at andre har hele naturen å ta av slår begge veier, det er nå en gang sånn at de som bruker ski lettest kan ta seg frem også utenfor løypene. Å gå på beina utenfor løypene er jo håpløst.

At folk tar med seg sparken, barnevogna (aldri sett!), akebrettet og annet syns jeg igjen er litt føreavhengig. At folk finner på ting ute i løypene syns jeg faktisk er litt hyggelig, men så er det uhyre sjelden at jeg har dårlig tid - selv om jeg selv alltid bruker ski i skiløypene. Snørekjøring med spark opplevde jeg som et artig påfunn når jeg så det før jeg selv fikk hund, og kan ikke huske at jeg tenkte at sparken og hunden ikke hadde noe der å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Argumentene om at andre har hele naturen å ta av slår begge veier, det er nå en gang sånn at de som bruker ski lettest kan ta seg frem også utenfor løypene. Å gå på beina utenfor løypene er jo håpløst.

Hvorfor har man kjørt opp skiløyper da? Jeg regner med de som har tatt seg jobben med dette har tenkt at de skal brukes til ski, ikke til fots. Om de ikke hadde kjørt opp løypene måtte man jo vabbet i løssnøen uansett da. At det er lettere å gå i løypa enn utenfor er ikke noe argument for å gå der. Om løypa tilfeldigvis ligger på den korteste veien til hytta di eller til fiskevannet ditt, så greit. Men om man bare er ute for å gå tur så har man ikke noe i skiløypa å gjøre. Det finnes jo diverse turlag, bli aktive der og prøv å få til ett opplegg der man får kjørt opp noen traseer til fotbruk. Det finnes forsåvidt flere trekkhundklubber også som har egne løyper til hund og slede (noe for hundeeiere med ski?)

Nå opplever jeg det ikke selv som et problem at folk går på beina eller har med hund i løypa. Jeg liker meg best på plasser med lite folk uansett, løype eller ikke. Men siden man får slike reaksjoner så er det jo lurt å vurdere om det er seg selv som gjør noe dumt også. Ikke bare kreve retten sin.

Jeg har i hvertfall til gode å se noen gode argumenter som forsvarer det å gå fottur i skiløypa enten man oppfører seg eller ikke. Det at man mener man ikke ødelegger noe er ikke godt nok så lenge de som løypa er ment for ikke er fornøyde. (Se bort fra idiotene i konomdress som kjefter på alt og alle. de burde holde seg på skistadionanleggenne)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

Annonse


×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.