Gå til innhold
  • Bli medlem

Kjøpe nye ski, trenger tips til modeller


nilshermann

Anbefalte innlegg

Heisann!

Jeg skal til å kjøpe nye ski, men er ganske blank på hvilke modeller jeg bør se på. Foretrekker å gå i fjellet, type Dovrefjell. Men det blir også litt løyper. Tidligere har jeg hatt smørefri fjellski med stålkant som også passet i sporet. Dette har gått fint, men har lyst på litt mer og lengre fjellturer, gjerne i bratt terreng. Har aldri prøvd bredere ski enn hva som går i spor. Lurer på om jeg skal kjøpe et par skikkelige fjellski og en billig løypeskipakke i i tillegg i stedet for å gå for en mellomting. Hvor stor forskjell er det å gå med brede fjellski kontra fjellski som går i sporet..? Skjønner dette har med føret å gjøre, men.. Tanker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har litt erfaring med Åsnes sine modeller. Fordelen med disse er kortfelleløsningen. Jeg synes denne er uvurderlig.

Har selv Nansen. Disse er bra fjellski som også går nedi preparerte løper om du skulle komme over det. De er 76 mm på det bredeste (i tuppen). Har også prøvd Ingstad og Storetind. Ingstad blir en mellomting. Storetind er en fantastisk fjellski, men krever en plastsko for å komme til sin rett på nedoverturen. Scarpa T4 er perfekt. Valget blir da Nansen eller Ingstad om det er skinnstøvler, og bortover som er det viktigste. Om nedoverturen er viktig ville jeg valgt Storetind, evt. Vetletind som er litt smalere. Om det velges plaststøvel ala T4, er det mye bedre med en telemarkbinding med gå-funksjon, f.eks G3 targa ascent. Plaststøvel uten dette blir tungt å gå langt med.

Andre ski i samme kategori er er Fisher 99, 109 129. Gode ski, men mangler kortfelle-løsning.

Alle disse skiene er med smørespenn. Dvs. at de kan smøres med festesmurning.

I ditt tilfelle er valget Åsnes Nansen eller Fischer 99 for å kunne bruke de i spor. Alternativt tynnere "markaski". Om du vil ha mer glede i nedoverbakkene anbefaler jeg Åsnes Storetind med Scarpa T4 Som skipar nr. 2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for innlegget!

Hvordan er det å gå med plastsko i fjellet, type store vidder og litt distanser..? Og kan f.eks Storetind benyttes i alpinbakker som telemarkski..? Så jeg slår to fluer i en smekk om jeg går for den? (og en billig marka-pakka til løyper) Er det mulig å inngå et holdbart kompromiss mellom ski egnet for turgåing på åpne vidder men som samtidig egner seg i alpinbakker? I alpinbakker må man vel helst ha plastsko. Uten å ha prøvd det ser for meg at det blir stivt å gå nesten en hel dag på flatt terreng med plastsko.

Hva med noe sånt som:

Voilé 3-pin Cable bindinger - http://www.sportsnett.no/s/p.aspx?pid=2218&cid=560

og

Nansen ski - http://www.sportsnett.no/s/p.aspx?pid=215&cid=338

eller

Storetind ski - http://www.sportsnett.no/s/p.aspx?pid=263&cid=338

og

Scarpa T4 sko - http://www.sportsnett.no/s/p.aspx?pid=2316&cid=618

Vil jeg kunne bruke denne komboen til komfortable dagsetapper på vidda og i tillegg ha en grei dag i alpinbakken helga etter? Vil støvlene være varme nok til kalde dager på fjellet om man sammenligner med mer tradisjonelle skisko for fjell?

Tusen spørsmål. Det er en del penger, så vil helst ikke angre noe særlig =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Storetind og Nansen er ganske forskjellig bredde på. Storetind og T4 fungerer fint i alpinbakken som telemarkski. Den har sin begrensning ved hard kjøring på is, men med slike forhold i bakken er det bedre å gå på tur. Den er også ok å gå lange turer med, men er selvfølgelig litt tyngre enn f.eks Nansen med skinnsko. T4 støvlene er varme og forholdsvis myke til å være plaststøvel. Med spennene helt løst, og innerstøvel knytt fast på foten er de fin å gå med. En forutsetning da er binding med gåfunksjon. F.eks G3 targa ascent (har denne). Voile 3-pin cable har jeg ikke prøvd, men den mangler gåfunksjon, så den ville jeg styrt unna.

Storetind og T4 vil også gi deg mye større glede i nedoverbakkene. Er etter min mening er super toppturpakke, men har sin begrensning i dyp snø pga den mangler litt bredde ifht de bredeste pudderskiene. Når det er sagt, så er det ikke mange ganger i løpet av en sesong du har bruk for den ekstra bredden.

Om du synest T4 støvelen blir for stiv for de lange turene, kan du kjøpe deg en brukt skinnsko. Da har du en flott kombinasjon. Storetind går ikke nedi preparerte spor, så det er her du må gjøre et valg om hvor viktig det er for deg. Du må bare gjøre et valg, men ender sikkert opp med minst 2 par ski etterhvert om du blir ivrig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veier egentlig mest mot Ingstad, men denne går vel ikke i spor så da kunne jeg like gjerne gått for storetind..eller? Hvilke fordeler har ingstad over storetind?

Voilé 3-pin Cable bindingene har avtagbar wire, vil ikke det hjelpe på gå-komforten?

Hvordan er G3 targa ascent på "normale" flate skiturer..?

Nå er jeg lei av å være vinglepetter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingstad er en del lettere å gå langt og fort med ifht Storetind, men bærer mindre i løssnø pga den er smalere. Jeg tror også Ingstad vil være mer vinglete i utforkjøringer og vanskelig i preppet bakke. Om nedoverturen ikke er så viktig, eller du ikke skal bruke utstyret i alpinbakken, så er Ingstad et godt valg.

Ang binding, så vil det hjelpe litt å ta av kablen, men du må likevel bøye hele skotuppen når du går. Med binding med gåfunksjon, så vipper hele tåplaten. Det blir dermed ingen motstand. Med plaststøvel blir dette viktig. Bruker du skinnstøvel, så er det ikke nødvendig med gåfunksjon. Jeg har prøvd T4 med begge deler. Først uten. Da mente jeg støvelen var et slit å gå med. Gnaging på leggen etc. Med Targabindingen ble det noe helt annet. Veldig lett å gå med. Også på lange flate turer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

... Disse er bra fjellski som også går nedi preparerte løper om du skulle komme over det. De er 76 mm på det bredeste...

Jeg har nettopp kjøpt meg Åsnes Amundsen som er 67 mm på det bredeste og fikk høre av selger at dette var de bredeste "rene" fjellski med stålkant fra Åsnes som gikk gikk i vanlige "turspor", men at de ikke gikk i nypreparerte "trikkeskinner". Jeg er topp fornøyd med skiene og kan bekrefte at de går akkurat i turløyper, men mener du at Nansen som er 9 mm bredere går i "preparerte" løyper? Er ikke standarden på løypeleggere 60 mm?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang binding, så vil det hjelpe litt å ta av kablen, men du må likevel bøye hele skotuppen når du går. Med binding med gåfunksjon, så vipper hele tåplaten. Det blir dermed ingen motstand. Med plaststøvel blir dette viktig. Bruker du skinnstøvel, så er det ikke nødvendig med gåfunksjon. Jeg har prøvd T4 med begge deler. Først uten. Da mente jeg støvelen var et slit å gå med. Gnaging på leggen etc. Med Targabindingen ble det noe helt annet. Veldig lett å gå med. Også på lange flate turer.

Meget interessant. Lagde en tråd om dette dilemmaet på Friflyt, og 2 stk anbefalte 3pins/kabel fremfor Voile Switchback.

Siden T4 har den stiveste sålen av 2 spenners plastsko etter det jeg har kjennskap til sier magefølelsen min at du har helt rett.

Men... På skikkelige lange turer er vel 3pins/kabel mindre sårbart for havari(murphys lov) siden den er lettere å reparere/improvisere.

Gikk igår noen kilometer med T4, Combi Nato 189 m/fellelås, 45mm feller.

Er ca.85kg ;) 173, med tung dagstur pakning i tillegg. Gikk ved siden av sporet der jeg måtte følge løypenettet, og skarpt/skarete føre. Her bremsa fellelåsen/fellen såpass at det var som om å gå med lang nylon felle. Meget lite glid....

Skal du gå langt med Storetind/Vetletind/korte Ingstad og bærer litt vekt vil fellelåsen bremse kraftig på skarpt føre(Er det ikke endel av dette på høye fjell?), og smører du, slites smørningen fort av pga. manglende spenn.

Utenfor spor/skare med moderat mengde løssnø fungerte skia glimrende.

Ingstad/Combat vingler/flyter i på hardt føre/harde scooterspor/skare. Krefter og konsentrasjon brukes for å korrigere kursen... Tror dette er pga. tuppbredden, og innsving. I såfall er dette problemet på Vetle/Storetind og.

T4 skoa veier ca. 3kg pr stk... Og innerskoen er ikke av den gode typen som kan bakes i ovnen for å passe din fot. Dvs. har du bred lest/hæl/småsære føtter må du kjøpe en Intuition/Scarpa innerstøvel itillegg....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

interessant!

Er det slik at det er mer spenn i nansen og amundsen, slik at disse er bedre å faktisk gå med, med vanlig skiteknikk? Ser muligens for meg at ingstad fort blir en mellomting som ikke er særlig toppers til skigåing på flatmarka eller i bakker. Man sliter kanskje litt med gåinga og sliter litt med kjøringa.. Om man velger nansen eller amundsen trives man på flata, men sliter desto mer i bakkene og omvendt med storetind.. Kun synsing..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ryktene sier at Åsnes, spesiellt Nansen har individuellt spenn ifra par til par.

Så sjekk dette nøye med butikken før kjøp. ;)

Bra synsa. Trodde Ingstad/Combat hadde mer spenn siden en operatør bærer 30kg og oppover som regel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er det å gå med pulk med de forskjellige? Er dette bedre med ski med bedre spenn, som amundsen og nansen?

Var på xxl i dag og så på de forskjellige modellene og syntes det ble mer spenn desto bredere skia var..altså bra spenn i også ingstad). Storetind hadde de ikke.

Noen som har prøvd Ingstad med pulk?

Tror jeg går for Ingstad, Voile 3-pin og T4 eller Alpina XC BC 2175 om jeg skal ha plast eller halvplast..

Siden Voile-bindingen ikke har gåfunksjon vurderer jeg også disse: alfa grønnland, Crispi Stetind eller sørpolen. Har imidlertid lest flere som sier det går helt greit med voilebindingen og T4.

Hvilken lengde bør jeg ha på skia..? Jeg veier noe mellom 75-80. Planer om å gå med pulk om jeg må ha med mye og det ikke er omtrent rene opp-og-ned-turer. Vi kan si 85kg med utstyr..?

Fant kombinasjonen ingstad og voile 3-pin til like under4000 på vpg.no. Erfaring med disse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kortfelle systemet er tingen med pulk, sikrer deg feste, samtidig som du i teorien har bedre glid enn helfeller. Fellefestet bygger 3-4mm minst under skia, derav min irritasjon på hardt føre/siden av sporet... Derfor er nok 200-210 tingen hvis du har tenkt deg på lengre turer med gode distanser på hardt flatt terrreng.

Godt spenn, myke såler/sko og løs hæl gir deg større sjanse for "kick and glide" på flater, og lettere motbakker hvis da ikke pulken bremser for mye.

Med motsatt oppsett får du desto bedre kontroll på nedover kjøringene, men bremsetau/kjetting er nok en ide uansett.

Bruk goood tid i butikk til å finne sko som passer dine akkurat dine føtter og bruksområde. Myke sko for mye labbing, og T4 for kupert.

Hørt at endel Alpina sko har endel plast detaljer som ryker fort...

vpg.no solgte meg uttørka Combat i våres, og somla med monteringa. Fikk en slags ryggsekk som kompensasjon. Veit ikke helt hva jeg skal si... Fordelen er at jeg må lære meg Kuzmin sikling før neste langtur.

Anbefaler G3 15mm oppbyggingsplater til 75mm. Skia blir lettere kante, og remontering av bindinger er en lek. Hælløftere er en god ting, men kan gi trykksmerter med myke såler.

post-1899-13347473991_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dropper vpg. Selv om det var et bra tilbud i seg selv er det enklere for meg å gå på oslo sportslager å handle hele sulamitten, så får jeg snakka med noen og sett ski og sko. De har også 20% om man kjøper ski,sko og bindinger. Trekker jeg fra 20% på sportslageret sin pris på ski og binding blir det da akkurat det samme som på vpg 8)

Tusen takk for all hjelp folkens! Det er virkelig ikke lett å være ubesluttsom! Men nå har jeg altså endelig bestemt meg. Det blir også anskaffet en parispulk ved anledning. Om fire uker er det klart for en 4-dagers tur på dovre :D Gleder meg ubeskrivelig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.