Gå til innhold
  • Bli medlem

Mine første fjellski.


oah

Anbefalte innlegg

jeg trenger rett og slett tips når det gjelder lengde på fjellski. jeg skal gå til anskaffelse av ski og siden dette blir mitt første par av den typen ski lurer jeg på hvor lange de bør være. da håper jeg å på noen fornuftige svar her. jeg er rundt 176 og har en lett kroppstype. stått mye på ski og de skal brukes til fjellskiløping/turer med hund og pulk.

tror valget faller på Ingstad pakka på XXL. hører gjerne om erfaringer med NNN BC manuell og tilhørende støvler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
jeg trenger rett og slett tips når det gjelder lengde på fjellski. jeg skal gå til anskaffelse av ski og siden dette blir mitt første par av den typen ski lurer jeg på hvor lange de bør være. da håper jeg å på noen fornuftige svar her. jeg er rundt 176 og har en lett kroppstype. stått mye på ski og de skal brukes til fjellskiløping/turer med hund og pulk.

tror valget faller på Ingstad pakka på XXL. hører gjerne om erfaringer med NNN BC manuell og tilhørende støvler.

Jeg er 180 cm og har Åsnes Nansen 200 cm. For turer gjennom skoglandskap så syntes jeg 200 cm blir for klønete og jeg har tenkt å skaffe meg Ingstad eller Vetletind 180 cm. Er det skog med små hauger og busker spredt rundt som du skal gå i, så ville jeg ha vurdert kortere ski enn 200 cm. Kortere ski er også lettere å svinge/kontrollere i nedoverbakken.

Slik jeg har skjønt det så gir en ski som er ca 20 cm lenger enn deg gode bortover egenskaper og er sikkert mer retningsstabil. Lenger ski gir vel også bedre bæreevene, men for min del så satser jeg på at en brei ski ala ingstad eller vetletind på 180 cm kommer til å bære mine 80 kg godt nok i løssnøen.

Jeg har også BC binding på Nansen skiene, men til de nye (enten Ingstad eller Vetletind) så kommer jeg til å hive på Voile 3-Pin Cable Telemark Binding 75 mm med kabel, ganske sikker på at dette vil fungere bedre til mitt bruk...dvs gjennom skog, mye bakker og litt bortover.

Slik jeg har skjønt det så er BC bindingen best for bortover gåing.

Og hvis du har hund med deg så bør du vite at ingstad skiene har stålkant. Åsnes Breidablikk har ikke stålkant

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjell og fjellski er så mangt... Kjøpte nettopp Madshus Voss med målene 60-50-55, trekvart stålkant og NNN BC magnum (pakketilbud fra G-sport, byttet ut NNN BC manuell med den grovere magnum. Tiden vil vise om magnum har barnesykdommer og er utsatt for ising - jeg tok sjangsen!)

Dette er MYE smalere enn Ingstad, men mer enn godt nok for de fleste. Og MYE lettere å gå med. Viktigst (for meg) var at de har et smørespenn tilpasset min vekt og at de ikke er for brede for spor der slike finnes.

Brede ski har mye for seg hvis du prioriterer kjøring nedover eller vasser i løssnø. Det siste forekommer ikke så ofte på snaufjellet - der er det skavler og skare. Hvis du ikke skal oppsøke løssnø eller veldig bratte bakker ville jeg prioritert smalere ski og bedre gåkomfort.

Men for all del, Ingstad får mye skryt og det er sikkert vel fortjent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville valgt uten stålkant(selv om den kan slipes ned) pga vekt.

Har selv Combat som er helt lik Ingstad/Breidablikk.

Noe vinglete/flytende på områder med lite snø, men dette er vel uungåelig med nesten 85mm tupp noe som medfører at skia er allergisk mot det meste av spor.

Fellefeste er et must både opp og ned :shock:

Har nymontert Rottefella Magnum på mine gamle Atomic telemark/fjellski med nedslipte kanter.

Ikke kjørt med dem, men gå komforten/effektiviteten til NNN-BC(Alfa Skarvet) er himmel i forhold til 75mm Riva Hælbinding.

Opplevd antydning til ising i bindingen, men ikke "impregnert" de med silikon/fett.

Lite/ingen solide sko i NNN-BC segmentet som har skikkelig støtte for ankelen :wink:

Føler 75mm binding/sko er bedre for hundebruk, siden disse gir mere støtte og dermed lettere kanting/bremsing/svingning.

Er du allergisk for andres skispor så gå for Breidablikk! Hvis ikke må du finne ski med smalere tupp. Dessverre har ikke Åsnes Nansen i hundemodell(?)

3000,- m Magnum binding er brukbar pris, men usikker om disse har fellefeste!

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=26480970

Lykke til m valget!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.