Gå til innhold
  • Bli medlem

Friluftsbil til 6 personer


Aspiranten

Anbefalte innlegg

Sitter og kikker på bil med plass til 6 personer + bagasje for skiturer vinterstid, men felles for de aller fleste biler er vel mer eller mindre null bagasjeplass... Med 6 par ski og pulk i skiboksen blir det i trangeste laget gitt.

Noen gode tips om friluftsbiler med nok sitteplasser og plass til sekker?

Store SUV`er og store amerikanske motorer er utelukket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Første tanke som slår meg er f.eks VW Caravelle o.l.

Men om du kan kalle det friluftsbil, tja.

Toyota Landcruiser finnes som 8 seter men da er det vel begrenset med bagasjeplass igjen. Men med bare 6 seter i drift vil det jo være litt. Dog er jo dette en dyr bil men klart en friluftsbil.

Av andre store familiebiler er det bl.a VW Sharan Og Ford Galaxy som er i bra størrelse. Sharan er ny modell av året, den gamle er ikke så mye å ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter og kikker på bil med plass til 6 personer + bagasje for skiturer vinterstid, men felles for de aller fleste biler er vel mer eller mindre null bagasjeplass... Med 6 par ski og pulk i skiboksen blir det i trangeste laget gitt.

Noen gode tips om friluftsbiler med nok sitteplasser og plass til sekker?

Kassebil med plass til 3 i framsetet og 3 i baksetet. Meir plass enn det får du ikkje i det eg kallar bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med en Chrysler Grand Voyager?

Ta ut/legg ned et av det bakerste setene så har du rimlig bra plass til sekker, samtidgt som det er plass til at 6 voksne personer sitter godt og den er god å kjøre. Med diselmotoren går den godt under literen på blandet kjøring.

Desverre fåes den ikke med firhjulstrekk og diesel :D

Etter 2002 er det mye mindre feil på de enn tidligere modeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitsubishi hadde fra siste halvdel av 90 - tallet en varebil de kalte L400, denne kom også i en mer lukseriøs (i den grad vi kan bruke dette begrepet i denne klassen) utgave kallt Space Gear med 2,5 TD motor og 4wd, som det ble solgt noen få eksemplarer av. Seteantallet varierer, men noen hadde syv seter. Det ligger ingen ute på finn.no nå, men det dukker av og til opp noen, enten som varebil eller personbiler. (Mener de kostet en rundt 700000 som personbiler... )

Den ser sånn ut:

http://mitsuinfo.ru/images/1315H_9948480081802695.jpg

Et alternativ er forsåvidt å kjøpe en L400 4wd varebil og sette inn seter fra www.baksetespesialisten.no og dermed kunne arrangere setene som man vil, ut fra hva som gir mest plass. Har bilen vært registrert i Norge i mer enn 10 år er dette gratis.

Ellers er jo Hyundai H1 også å få som 7 seter med 4wd, men av en eller annen merkelig grunn har de satt 2 seter i midten, noe som begrenser bagasjeplassen.

HiAce kommer som nevnt tidligere som 6 seter med 4wd.

Mitsubishi L400 er en 6 seter uten 4wd, som gjerne koster en 30 - 50000 avhengig av stand. Om sikkerhet ikke står i høysetet er det fremdeles noen 2wd utgaver av Mitsubishi L300 med 6 seter å finne. Kollisjonsbeskyttelsen er da lik styrken på lykteglassene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordel at man skriver hvilket prisleie man ca ligger i.

Vet du ikke vil ha noen SUV, men Mercedes Benz Geländewagen Feltvogn 240GD har i alle fall nok plass både innvendig og på taket. Absolutt null komfort, og har kun 72HK diesel - men muligheten til å finne et helt ok eksemplar fra mob-lager er absolutt til stede. Lett å skru på er de også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her på berget så benyttes en 91 VW Caravelle 9 seter med lastegrind på taket til slike formål, plass til alt og alle. Men kan da ikke skilte med trekk på alle fire så det krever jo at det er brøyta vei dit en skal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TOYOTA Kvalitet hele veien.

Hiace med litt seter er en genial bil.

Jeg driver frittstående bilverksted på 6. året og Toyota er best viser det seg. Noe som er gammelt nytt om man leser diverse tester osv.

VW Caravelle er bedre å kjøre, sprekere motor, ser bedre ut, men ikke samme kvalitet som Toyota.

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Utemannen. Toyota Hiclass er bra saker og driftsikkert.

Etter ett raskt søk fant jeg denne. http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=25674826

Har samme type selv. Har bakhjulstrekk så det kan nok være en fordel å ha med hurtigkjettinger for helt spesielle anledninger, men med gode dekk så kommer den seg godt fram. Dette er bilen som bare går og går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for tips folkens. Jeg laget denne tråden i håp om at det kanskje, var en produsent der ute jeg hadde oversett som fyllte mitt behov for både god plass, lavt forbruk og kjøreglede.

Transporter, Hiace, store SUV`er o.l. utgår da jeg kan kjøpe to stasjonsvogner med 1,6 TDI og kjøre begge to på omtrent samme forbruket som en av de førstnevnte. Da vil vi begge få god kjøreglede på norske veier og mye lavere forbruk i bymiljøet.

Sitter med en usmak av at jeg kanskje må begynne å kikke på flerbruksbiler med hengerfeste, og heller stappe sekkene i tilhenger når vi skal på tur... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ett tips vedr. energiprisene de kommende årene, er å sette igang sparetiltak nå før alle andre gjør det:

http://www.tu.no/olje-gass/article274933.ece

Det samme gjelder selvsagt på strømfronten. De siste to årenes priser er bare toppen av isberget, gasskraftverk eller ikke.

Phaser: Men med stasjonsvogna er det bare å ta av både henger og skiboks så har man null og niks i forbruk i 80-90% av tiden når man ikke kjører på tur :D Jeg har ikke tenkt å gjøre det, var bare ment som ett tankekors vedr. forbruket på store biler. Luftmotstand og motorvolum bør begge være så lave som mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at motorvolum ikke nødvendigvis har så mye med forbruket å gjøre. Mange store spreke biler som har like lavt forbruk som litt mindre biler med mye motor. Bedre å kjøre en stor motor på halv gass enn en liten på full gass. På en annen side så har den store spreke potensiale til å bruke vesentlig mer enn den lille svake om man ikke er forsiktig med gassen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En bil med plass til seks personer pluss bagasje vil fort nærme seg en egenvekt på 2 tonn. Om man da synes at en 2.4 liters dieselmotor gir for høyt forbruk, tror jeg forventningene blir litt urealistiske. Kjøreglede er det også like greit å utelate fra regnestykket, tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter med en usmak av at jeg kanskje må begynne å kikke på flerbruksbiler med hengerfeste, og heller stappe sekkene i tilhenger når vi skal på tur... :cry:

Om du henger på en tilhenger full av div utstyr på en liten 1,6 tdi med 6 personer, trenger motoren mer diesel enn hva brosjyren sier.

En nyere dieselmotor krever også ofte webasto (dieselvarmer) for å komme opp på driftstemperatur i Norges vinterklima. Det drar også opp forbruket bittelitt. Og når denne webastoen ikke fungerer, greier ikke bilen å tine av frontruta en kald vintermorgen.....

Ikke la dieselmaset styre deg! Det er mange fine bensinmotorer på markedet i dag, og de starter lettere, bråker mindere, nesten ingen utslipp av den stygge NOx gassen.

Fra dinside.no: http://www.dinside.no/340836/diesel-mot-bensin-tabell

"i en dieselmotor med partikkelfilter øker nemlig ofte NOx-utslippet….

Partikkelfilter hjelper dessuten ikke mot NOx, tvert i mot. Kort sagt tar partikkelfilteret seg av de grove partiklene i dieselavgassene. Men dette filteret tapper samtidig bilen for effekt, og derfor øker forbruket. Når forbruket øker, øker også NOx-utslippet."

Fra vg.no

"Vi er ikke imot klimahensyn, men vi vet at luftkvaliteten i nesten alle de store byene ikke klarer lovkravet. Dette skyldes ene og alene NO2, som er NOX, og som kun stammer fra eksosutslipp, sier Britt Ann K. Høiskar"

Fra miljostatus.no

"NOx er en fellesbetegnelse for nitrogenoksidene NO og NO2. Utslipp av NOx bidrar til luftveissykdommer, dannelse av ozon nær bakken og sur nedbør. Sur nedbør er skadelig for økosystemer og vegetasjon, og kan blant annet føre til skogsdød og fiskedød."

NOx er fysj fysj!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De kan jo ta en titt på slikt som Kia Carnival. Det er en flerbruksbil. Men vet ikke helt specs og plass i den, ei heller pris.

Den er stor nok til å få reg som varebil så noe plass må det være i den. Dog er vel de fleste og solgt som varebil så det kan jo hende du må kjølpe den nye evt. Siden den er lite solgt som vanlig bil kan det hende det vil bli litt dårlig annehåndsverid, bare så du er obs. Det kan og tyde på at den er vel dyr. Fant ingen priser på den i farta, sjekke med forhandler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du ikke trenger 4wd eller framkommelighet i det heletatt :cry: og samtidig er ute etter billigbil så kikk litt på Ford Transitt. Bruker ca 0,9 på mila med 2,5 l TD og pen kjøring (midt på 90 tallet og bakhjulstrekk) Alt fra 3 seter til minibuss der ute. Jeg fikk meg det i år en og den er faktisk ikke så ille på vinterføre som jeg fryktet men litt vekt baki er ett must og hurtigkjettinger er greit å ha med. Langt fra noe racer med sine 86hk da :D Ellers er det masse forskjellige multivaner men med 6 voksne og masse bagasje må du opp i brødbilklassen for å få romslig nok bil. Ikke så dum ide å ha mindre bil med henger om du ikke er avhengig av stor bil i hverdagen. Ulempen med henger er selvfølgelig parkering og dyrere ferger etc. Men sats i såfall på en passe stor henger med plastlokk over slik at du slipper saltlake på alt utstyret ditt og så får du en liten mulighet til å låse igjen når man er innom butikken på tur til fjells.

Tips til billig småbil er Berlingo/partner. Fåes med 6 seter men da er det null plass igjen til bagasje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En jeg ikke tenkte på i farten er VW Caddy Maxi. Den er 7 seter, fåes med automat og 4x4(muligikke i kombinasjon).

HVa som er igjen av bagasjeplass er jeg ikke sikker på med 7 seter. Men bilden er vel ikke høyere enn at du kan ha på en ganske høy takboks. Har en høy Thule selv og får greit i 3-4 par ski i med pulk oppå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Phaser: Er ikke nødvendigvis på utkikk etter en billig bil, jeg er på utkikk etter en miljøvennlig bil. :cry: Bare herlig å kunne spare penger på drivstoffet i tillegg. En stor varebil med liten motor øker kanskje forbruket med 1 dl på mila når den er fullt lastet med småbarn og trekker henger på 300kg med 100kg friluftsutstyr. Dette gjør den da ca. 10% av årslengden. Så, på 90% av kjørelengden vil den bruke betraktelig mindre enn enn større motor.

Her er ett fiktivt sammenligningsgrunnlag basert på en liten bil flerbruksbil og hiace/transporter:

Liten TDI

Tungt lastet langtursforbruk: 10% av 20,000km = 2000/10 = 200 * 0,55 = 110 liter

Lett lastet blandet kjøring: 90% av 20,000km = 18000/10 = 1800 * 0,45 = 810 liter

Totalen er 920 liter drivstoff i året.

Stor TDI

Langtursforbruk: 10% av 20,000km = 2000/10 = 200 * 0,7 = 140 liter

Blandet kjøring: 90% av 20,000km = 18000/10 = 1800 * 0,9 = 1620 liter

Totalen blir 1760 liter i året.

Nesten det dobbelte, selv om den lille bilen sliter litt underveis.

Marcus: Håpte at noen her visste om en bil jeg ikke selv visste om. Touran veier jo 1550kg ca. så hvorfor skal en halvmeter ekstra bagasjerom veie 500kg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En jeg ikke tenkte på i farten er VW Caddy Maxi. Den er 7 seter, fåes med automat og 4x4(muligikke i kombinasjon).

HVa som er igjen av bagasjeplass er jeg ikke sikker på med 7 seter. Men bilden er vel ikke høyere enn at du kan ha på en ganske høy takboks. Har en høy Thule selv og får greit i 3-4 par ski i med pulk oppå.

Har sett på den borgern (ikke 7 seter Maxi riktignok). Problemet med Caddy som med Touran er at de er for korte. De hadde vært perfekte med en halvmeter meter ekstra lengde. Takboks + ski + pulk og hvor skal sekkene være? Dette problemet eksisterer jo på de aller fleste bilene foruten storbilene som jo er uaktuelle for oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.