Gå til innhold
  • Bli medlem

Fluebinding


REs

Anbefalte innlegg

Siden jeg begynner å bli passe lei av å gå her å være avskåret fra å ta meg ut på tur, og ser for meg at det lett kan ta en stund før jeg er på banen igjen så kan jo fluebinding være en hyggelig syssel nå før sesongen starter.

Idéen kom opp da jeg begynte å hente frem fluebindingsutstyret og fant en liten heklenål blant verktøyet. Den husker jeg at jeg brukte til å lage kroppen på noen nymfer med en gang for lenge siden. Prinsippet var at jeg brukte to tråder med forskjellig farge og så heklet jeg tråden på kroppen av nymfa slik at den ene fargen kom på oversiden og den andre fargen på undersiden. Problemet er bare at nå husket jeg ikke hvordan jeg gjorde det. Jeg har fremgangsmåten i form av et videoopptak fra et tvprogram på en VHS kasett et sted, men hvor?

Derfor hadde det vert fint, hvis det finnes andre som sysler med de samme tingene, om vi kunne brukt dette forumet til å utveksle fluemønster og tips. De fleste som har holdt på en stund har sikkert et og annet triks som de kan dele med andre.

Jeg vet at nettet flyter over av temasider med fluebinding og sportsfiske, men for oss som ikke tilbringer sommerferiene i en av våre store lakseelver, er lidenskaplige fluefiskere eller reiser verden rundt for å få akurat den ene fisken, så hadde det kanskje vert litt greit for oss "amatører" å utveksle litt erfaring med folk på tilnermet samme nivå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I Boka "Nymfefiske" av Tom Skyrud er det forklart hekling med og uten heklenål.

Torill Kolbu brukte med heklenål.

I boka "fluenes Dronning" av Runar Warhuus mener jeg der var forklart heklingen.

Biblioteket har nesten garantert disse bøkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Boka "Nymfefiske" av Tom Skyrud er det forklart hekling med og uten heklenål.

Torill Kolbu brukte med heklenål.

I boka "fluenes Dronning" av Runar Warhuus mener jeg der var forklart heklingen.

Biblioteket har nesten garantert disse bøkene.

Meget bra bøker,anbefales varmt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Boka "Fluebinderens Plattform" hjalp meg veldig mye. Ikke at jeg er spesielt flink eller flittig til å binde flue lengre, men det er noen grunnprinsipper som den har lært meg som gjør at de få fluene jeg nå binder går det an å ta fisk med

:)

Ellers er det ei knallgod bok av Gary LaFontaine som heter "Mine beste ørretfluer". Tror han tar rotta på de fleste velrenommerte navn i dagens miljø, kanskje med unntak av Andre Brun :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er 3 ekle men veldig effektive fluer. 2 varianter av red tag, 1 tørr med hackel ove heile krokstammen og ei våt, i tillegg til ei lita svart floga som eg får masse fisk på, og som er uberenkel å binde, bind den stort sett i str 16. Brukar sistnemnde ofte som endefloga når eg fiskar med opphenger (og det gjer eg ein del).

I tillegg er eg veldig for å gjera ting enkelt, for som fjellfiskar (og småfiskar) er det ofte det beste.

post-5783-13347473994_thumb.jpg

post-5783-133474739944_thumb.jpg

post-5783-133474739947_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.