Gå til innhold
  • Bli medlem

Nanok Performance -30 vs isbjørn bjørnøya -30 sovepose.


Anbefalte innlegg

Annonse

Denne posen lover nok alt for mye. Er en skuffet eier av et eksemplar selv. Burde egentlig luktet lunta når man sammenlikner vekta på denne posten mot mer renomerte vinterposter som tyin 5-season. Personlig mener jeg comfort-temp på denne posten er rundt -5 grader.

Dårlige sømmer er det også.

Skal være forsiktig med å generalisere, men jeg angrer bittert på kjøpet og kommer til å bytte den i en annen vinterpose. Føler ikke jeg kan stole på denne, noe som kanskje er det viktigste kriteriet for en vinterpose. Har faktisk t.o.m vurdert å reklamere på posen da jeg mener spesifikasjonene lover alt for mye.

Og ja...den er grundig testet, bruker også dobbelt liggeunderlag om vinter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I forhold til pris og vekt så ser jeg at posene fra Isbjørn kan være i din kategori. Sjekk dem ut. Jeg er selv lykkelig eier av en Bjørnøya. Som vinterpose er den ypperlig, men jeg har en lettere pose på ønskelisten til vår- og høstturer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hvor kjent du er generelt med Nanok-poser, men selv har jeg Performance DOWN -20, altså dunposen i samme serien, med litt høyere komfortgrense. I romjula lå jeg mellom -20 og -25 et døgn ute, med 2 lag ull på kroppen og tykke ullsokker. Det var ikke direkte varmt, og det var nok på grensa til hva som gir komfortabel søvn, men jeg frøys ikke nevneverdig. Våknet et par ganger på natta. Hadde 2 liggeunderlag, det hjalp nok en del. I helga lå jeg ute i 0-3 grader uten klær i posen. Var varm og god hele natta. Posene er formsydde, og kan virke litt trange hvis du er stor. Gir ikke mye rom til bevegelse inne i posen. Selv må jeg glide opp posen om jeg skal få på meg sokkene uten slit.

Det jeg liker best med posen er pakkevolum, vekt og varmen duna gir. Det jeg liker minst er at den er litt trang, (men for minimalt varmetap er vel en slik form nødvendig).

Kanskje ikke helt relevant med tanke på at du vurderer en fiberpose, men jeg er i alle fall fornøyd med min nanok-pose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv WGD - 30. Det er jo en dunpose da og koster litt mer, og veier litt mindre.

Men den har hvertfall fungert veldig bra.

Av tidligere tråder har det vel dannet seg et bilde at noen modeller fra Nanok fungerer veldig bra mens andre kan man fort bli skuffet over.

WGD versjon er på tilbud på Oslo SPortslager så den koster da bare 500 mer enn fiberversjon hos de. Men du er kanskje ute etter fiberpose primært?

Performance -30 fiber er på tilbud på Sprotnett om dagen, 50%, så den koster 1150. Så en plakat i vindu på vei til jobb i dag.

Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte en Nanok Performance -30 nå i starten av januar. Var veldig i tvil da Nanok ikke oppgir EN verdier for posene sine. Har nå fått prøvd den 3 netter (ned til ca -13-14C), og det var helt ok, med ullundertøy og et godt liggeunderlag.

Er fortsat på tilbud på sportnett for 1150,-.Se: http://www.sportsnett.no/s/p.aspx?pid=972&cid=651

Absolut et ok kjøp for 1150,- (hvis du har litt dårlig råd og stor plass i sekken(!) MEN absolut ikke noen pose som kan brukes ned i -30C (-30C tilsvarer nok Extreme verdien ved EN testing, og da er det kaldt!) Har du noen kroner ekstra ville jeg gått for en Tyin 5-season på XXL for ca 1800,- isteden.

Her ble begge posene testet i bladet Friluftsliv:

http://www.friluftsliv.no/turutstyr/test-vintersoveposer-i-kunstfiber.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ligget i Isbjørn Bjørnøya i minus 14 uten annet enn truse. Frøys ikke da. Våknet med 1 cm snø på posen, det var ikke noe av den snøen som smeltet. Første gang jeg prøvde posen hadde jeg ullundertøy på i minus 12. Da våknet jeg av at jeg var for varm.

Jeg føler med trygg på posen til minus 20 og litt til, og særlig med ullundertøyet på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er kjempefornøyd med min Isbjørn pose, Barents. Det er modellen som er under Bjørnøya, og den er komfortestet til minus¨10. Men jeg har faktisk sovet i denne i -28, i telt, uten å fryse! Da hadde jeg på med ullundertøy, ullgenser og fleecebukse, og en tynn dunjakketredd uttapå fotenden. Så tror at du vil bli kjempefornøyd med Bjørnøya, da denne er enda varmere enn Barents. Isbjørn posene er laget av svært slitesterkt stoff, så de veier noe, og tar kanskje noe mere plass enn helsport posene med samme temp-rating. Men isbjørns temp-rating KAN DU FAKTISK STOLE PÅ! :|

'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har en endurance -25 som skal være ekstra solid,det er den overhode ikke. Rakner i alt av sømmer og holder ikke mål overhode. Bruker den ned til maks -5 minus. Gikk over til ajungilak, helt annen kvalitet. Aldri mer nanok på meg, dårlig service også da jeg prøvde å reklamere. .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.