Gå til innhold
  • Bli medlem

Turrapport: våt helg i Bymarka


HåkonJ

Anbefalte innlegg

Med grønne dager på huggtabellen og et skummelt flomvarsel for lørdagen i Trondheim sentrum så jeg bare én mulighet: flykte til fjells med pilkestikka og god fisketro. Som ny i byen er jeg lite kjent med fiskevann i området, men etter litt research på www.tofa.no pekte jeg ut Herberndammen som offer for mitt beryktede pilke-vrede. Med nyinnkjøpt og modifisert skibrett som pulk var jeg ivrig etter å se om løsningene var brukbare eller måtte endres. Første test ble allerede på vei til busstoppet, med mye stein og annet bygrums på bakken. Brettet besto fint jomfruturen.

Regnskyene hang tungt over Bymarka, men med godt mot trasket jeg avgårde fra Skistua ved Gråkallen. Ivrig etter å finne nye prøvelser for pulken valgte jeg en løype innom Kobberdammen, via veien opp Tømmerdalen, og derfra opp til Herberndammen. Mange spenstige skrenter og tette skogsområdet ble forsert. Pulken klarte seg fint, men det hele ble en større prøvelse for meg. Uten ski i byen gikk jeg på truger og trodde ikke det skulle by på noen problemer utover litt lavere marsjfart, men en uke med regn setter sitt råtne preg på snøen, og resultatet var som følger store deler av veien:
bilde%20(7).jpg
Med mine beskjedne 95kg ble jeg nærmest litt skuffet når de 36" store trugene svikta meg for første gang.

Til tross for de truende skyene holdt det seg relativt tørt i været, og jeg hadde gått meg sånn passe tørr i det jeg nærma meg målet. Skyene gav selvfølgelig etter like før jeg fikk opp teltet, og jeg ble gjennomvåt før jeg kom meg i hus. Mørket hadde også begynt å sige på, så noe fisking frista lite foreløpig. Etter et par timer med fæl sløsing av drivstoff fikk jeg klærne passe tørre, og jaggu hadde ikke regnværet roet seg. Fram med maggot, isbor og hodelykt, her var det bare å komme seg på isen. Uten så mye som et eneste napp hele kvelden begynte jeg å føle meg lurt av huggtabellen, og hoppa i posen med et snev av senket motivasjon.

Natta var særdeles regntung, og jeg våknet opp til dette synet:

utsikt.jpg

Etter en god og varm frokost dro jeg regnponchoen over hodet og traska ned til vannet. Etter litt navigering mellom sølepyttene fant jeg et sted jeg følte måtte være det rette:

vatt.jpg

Pilking.jpg

Og jaggu hadde jeg rett. Ikke før hadde jeg fått blinken til bunns var røya etter. Motivasjonen steg til værs, dette måtte bare bli dagen. Huggtabellen hadde ikke svikta meg allikevel. Jeg fikk 1.5kg røye (passe jevnt fordelt på 10-12 stk, men det er vel bare bagateller):

fisk.jpg

Morgen ble til formiddag, og det var på tide å begynne å tenke på tilbaketuren, men først en solid lunsj (etter tips fra noen på forumet: tomatsuppe, nudler og potetmos ferdigblandet. Tilsatte også noen biter ølkorv, og lunsjen ble prima):

bilde%20(5).jpg

Mett og god pakket jeg pulken og satte i marsj. Da var det bare å bakse seg gjennom den kjipe snøen tilbake. Ruta tilbake la jeg en smule kortere enn oppturen, men det ble nok slit utenfor de oppkjørte løypene. Litt underholdning fikk jeg allikevel mange steder underveis når et par hundre kvadratmeter snø "kollapset" under meg. Morsomt fenomen som jeg sjeldent har opplevd så hyppig. Som planlagt ankom jeg Skistua 1.5 minutter før bussen gikk. Våt av både svette og regnvær gjorde det godt med en oppvarmet buss, samt en dusj vel framme.

Ruta jeg fulgte, sånn ca:

rute.jpg


Pulk var definitivt en positiv opplevelse alt i alt, til tross for fire-fem velt. Har vært en svoren sekkemann til nå, men med de ekstra kiloene i vinterpakningen var det greit å slippe belastningen på rygg og knær. Modifisert skibrett kan absolutt anbefales. Billig og brukbart, og som en bonus følger jo også all moroa slike hjemmeprosjekter gir med.

bilde%20(6).jpg

Håper neste tur blir preget av minustegn foran temperaturverdien, en brøkdel av nedbørsmengden og samme fiskemengden fordelt på et færre antall :smile:

(beklager skaleringen av bildene, ble litt i største laget)


Håkon

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

God turrapport.

Den potetmosvarianten er sikkert bra, har ikke prøvd akkurat den.

Kjører en annen variant som ikke er ulik:

Potetmos(m/gressløk) med alt for mye meierismør, tilsett en ferdig preparert toro rett i koppen spaghetti bolognese(svart plastkopp), hugg opp 3-4 grillpølser og putt i gryta, avslutt med å peise på grillkrydder. Meget godt å smøre tjukt på ei brødskive.

Har eksperimentert med forskjellige ingredienser i gryta mot slutten av lengre turer, men det enkle er ofte det beste viser det seg.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint å kunne dele turerfaringer med likesinnede :)

Emil:

Hørtes bra ut det også. Veldig kjekt å bare kunne tilsette vann. Variasjon er vel uansett det viktigste, hadde ikke orka den smørja der en uke i strekk :D

jankj:

Var definitivt i våteste laget ja, men den råtne snøen var det verste. Hadde jeg holdt meg oppå snøen ville turen vært prega av mye mindre småbanning og adskillig bedre marsjvilje.

_OS_:

vannet lå veldig fint til, i alle fall var det veldig fint på østsiden av vannet. Morsomt at det var liv i vannet nå, men i lengden blir det kjedelig med bare småfisk.

En anna fin erfaring jeg gjorde meg var med camelbacken. Den har ikke vært med på overnattingstur før, men det kommer den nok til å være flere ganger fremover. Med varmegrader frøys ikke vannet i slangen, og med et 3L vannreservoar skal det godt gjøres å bli dehydrert. Har ofte slitt med å få i meg for lite væske. Det var vel i grunn den eneste fordelen varmegradene førte med seg :D

Lydbok hadde jeg også med meg for første gang (også etter tips fra forumet), og det var kjekt å bli motivert av Lars Monsens villmarksbok mens jeg lå og tørka klær over primusen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Heriks fremhevet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.